Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Einde nabij voor Aviodrome

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2011 8:30    Onderwerp: Einde nabij voor Aviodrome Reageer met quote

Einde nabij voor Aviodrome

LELYSTAD - Het einde van het Nationaal Luchtvaart Themapark Aviodrome in Lelystad is nabij. Vanmiddag is uitstel van betaling aangevraagd. Het rommelde al langer in het museum, dat de schulden torenhoog zag oplopen, terwijl hoofdsponsors KLM en Schiphol juist minder willen bijdragen.

Er zijn vergeefs nieuwe sponsors gezocht. Ook bijdragen van de Postcodeloterij mochten naar verluidt niet baten. De bewindvoerder moet nu beslissen wat er gaat gebeuren met het Aviodrome, dat jaarlijks 200.000 bezoekers ontvangt, maar niet gesubsidieerd wordt. De bekende ondernemer Hennie van der Most, die veel ervaring heeft met toeristische attracties, zou belangstelling hebben voor een overname, maar dan zonder schulden en voor een symbolisch bedrag.

Het is onzeker wat er met de historische vliegtuigen in het museum, waaronder Dakota's en de Uiver, gaat gebeuren. Vliegveld Lelystad, waar Aviodrome is gehuisvest, heeft volgens insiders ook nog een miljoenenvordering op het themapark. Onduidelijk is eveneens hoe DDA Classic Airlines (Dutch Dakota Association), dat zich sterk maakt voor Hollands erfgoed, verder wil gaan.

http://forum.fok.nl/topic/1734938

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Peter H

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2011 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

Is Aviodome een puur commercieel iets ? Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2011 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ja commercieel is het zeker.
Toegang is best prijzig (€ 15,75), vooral voor gezinnen. Ik kwam wel eens in Aviodrome voor een luchtvaartmanifestatie of show of gewoon kijken, dit jaar zelfs nog. En ook dit jaar verbaasde mijn maat en ik over de hoge toegangsprijs. In een dierentuin snap ik het, die beesten moeten eten en verzorging hebben, in aviodrome zijn het "dode"objecten die onderhoud nodig hebben. Maar daar zitten ook veel vrijwilligers.

Van (inside) verhalen hoorde ik dat mensen er gewoon uit zijn gewerkt, terwijl die veel deden. Iets met beleid. Het fijne weet ik er niet van.

Het zou jammer wezen dat het verloren gaat, want ze hebben heel veel staan aan oude vliegtuigen en spullen. Echt een stuk Nederlandse geschiedenis van afgelopen eeuw tot nu.

De enige overgebleven (originele) FK 23 Bantam van Frits Koolhoven staat daar ook. Deze kwam net te laat om in wo1 mee te doen voor de Engelsen.

hsmeets

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2011 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben er een dik jaar geleden geweest, er staan zeer mooie dingen. Hopelijk gaat dat niet verloren voor het publiek
marc v megroot

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2011 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ze hadden beter bij Schiphol blijven zitten. Snap nog steeds niet waarom het Aviodome daar is weggegaan. Mijn kinderen hebben daar vele uurtjes plezier gehad met een quiz op te lossen, spoorzoekertje etc. Zeer educatief en voor een intreebedrag van schrik niet hfl 12,50. en daar zat dan ook nog een rondrit met de bus over Schiphol zelf bij met een gids.
Die verhuizing en het gebouw moeten een gruwelijk vermogen hebben gekost wat ze nu in de weg zit.
Helaas, ik vrees dat een zeer mooie collectie zal verdwijnen.
Guus Muisarm

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2011 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

RampantBunny @ 11 Nov 2011 21:33 schreef:
Hopelijk gaat dat niet verloren voor het publiek

Nee, natuurlijk niet. Verkoop die muk gewoon. Trekt te weinig bezoekers om dat zooitje bij elkaar werkbaar te houden dus lijkt me dat andere musea dat wel als een toegevoegde waarde zouden kunnen gebruiken.

Een droog gedweild eiland in het IJselmeer is blijkbaar geen goede lokatie.
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2011 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Bij Schiphol kon men juist niet meer uitbreiden, dat was juist het probleem. Daarom is men verder gaan kijken en kwam men uit bij Lelystad.
Natuurlijk had Aviodome (toen nog zonder die R van dRome) moeten blijven, maar het kon gewoon niet meer op die locatie.

Het grootste militaire luchtvaart museum ter wereld ligt in Dayton Ohio. Dat zit vlakbij een vliegveld wat nou niet echt een belangrijk vliegveld is van de Amerikaanse luchtmacht, toch breidt dat museum steeds meer en meer uit. Locatie hoeft dus niet altijd een probleem te zijn.

derwisj

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2011 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, maar het verschil met amerika is dat als wij hier moeten 50 km rijden dat ver is, terwijl de amerikanen even op burenbezoek gaan 500 km van de deur...
pascal
Peter H

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2011 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels is het zover;

http://www.nu.nl/economie/2677092/aviodrome-vraagt-faillissement.html
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2011 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Je was me voor Smile http://frontpage.fok.nl/nieuws/475116/1/1/50/aviodrome-vraagt-faillissement-aan.html

Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2011 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

Wil even zeggen dat wat er in het Aviodrome staat dan niet allemaal verloren is aan museumstukken. Veel dingen die erin staan zijn onder verschillende stichtingen. Zoals een stichting die de Fokker vliegtuigen onder zijn hoede heeft. En wat te bedenken van de Catalina, dat vliegtuig wat op water kan landen, die is zelfs zo zelfstandig dat het zijn eigen hangaar kan bekostigen. Compleet zelfstandig dus eigenlijk is.
Ik hoorde dat van het weekeinde toen ik met een ex-medewerker over aviodrome had. Hij vind het niet leuk wat er gaande is daar.

oja, er was een investeerder die belangstelling toonde (las ik in een krant). Die had/heeft o.a. Ecodrome in Zwolle, maar dat gaat dus ook dicht. Dus ik weet niet of die investeerder wel zo goed is.

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2011 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag in Aviodrome geweest, was er eerder dit jaar toen er een luchtvaarmanifestatie was maar ik was niet binnen geweest.

Positief veranderd is de bordjes bij de vlieguigen. Schermpjes die van foto naar foto veranderen en leuke en informatieve info hebben over het vliegtuig algemeen en details over het vliegtuig die daar staat.
De toegang via het museum naar 747 is prima. Niet meer buitenom de stijle trap op.

Negatief. Eerder kon je met je kaartje gewoon de film zien die je wilde zien daar. Tegenwoordig moet er bovenop je gekochte kaartje € 5,-- erbij voor de film. Ik vind dat niet kunnen.
Ik vind het net zoiets als de dierentuin in gaan en moeten bijbetalen om de pinguins te zien.

De Koolhoven staat er nog wel steeds goed bij.

stahlgewitter

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2011 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, dat was het.

Echt jammer:

http://www.aviodrome.nl/dagje-uit/nieuws

Heiko
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2012 0:15    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien kans op een doorstart voor Aviodrome, of althans de collectie: http://nos.nl/artikel/326519-collectief-doet-reddingspoging-aviodrome.html

Gr P
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2012 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

Collectief wil Aviodrome redden
http://historiek.net/museum/collectief-wil-aviodrome-redden-5629

Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2012 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

Gered!!!!! Geweldig nieuws vind ik dat.
Van de RTLNieuwssite afgehaald.

Aviodrome overgenomen door Libéma Groep
Luchtvaartthemapark Aviodrome in Lelystad is gered. De Libéma Groep uit Rosmalen maakte vrijdag bekend het in november failliet verklaarde park over te nemen. Daarmee wordt een veiling van de collectie klassieke vliegtuigen voorkomen.
De Libéma Groep, onder meer eigenaar van Autotron in Rosmalen en Safaripark Beekse Bergen, wilde het park vorig jaar al overnemen, maar die poging strandde. Door nieuwe afspraken met onder meer de Schiphol Group lukte de overname ditmaal wel en kan het Aviodrome een doorstart maken.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: