Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Brugge : versterkte schuilplaats voor de U-boten 1914- 1918
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freddy

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2012 14:16    Onderwerp: Brugge : versterkte schuilplaats voor de U-boten 1914- 1918 Reageer met quote

Hello,

Kan iemand mij een plan en/of tekening bezorgen waar de verschillende versterkte U-boot schuilplaatsen precies gelegen waren in de haven van Brugge (Oost-dok ; West-dok of Industrie-dok)?
Alvast bedankt,
Freddy.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2012 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb navraag gedaan bij onze gids, één "bunker" eerder een betonnen vloer op pijlers zou gelegen hebben op het einde van het boudewijnkanaal of Brugs kanaal te Brugge met de verbinding kanaal gent -brugge -oostende. niet Zeebrugge ,

mssn kan je via het kadaster de plannen opvragen

Het Boudewijnkanaal is een loodrecht zeekanaal dat de Noordzee verbindt met Brugge. Het graven werd begonnen in 1896. Rond het kanaal werd aan zeekant een haven aangelegd en net vóór de stad Brugge (cf. Brugge, Sint-Pieters). Vanaf 1902 zogenaamd Zeekanaal, doch sinds het schepencollege van 22 mei 1953 is het kanaal genoemd naar toenmalig Koning Boudewijn (1930-1993).

Het kanaal is bereikbaar van op de Noordzee en toegankelijk via de begin 20ste-eeuwse zeesluis, de huidige Visartsluis (cf. Kustlaan zonder nummer). Van oudsher voorzien van één dok, het Oud Ferrydok (cf. Lanceloot Blondeellaan) voorafgegaan door een zwaaidok (cf. Noordzeestraat). Op het eind van de jaren 1950 uitgebreid met het Prins Filipsdok (cf. Lanceloot Blondeellaan). Sinds de uitbreidingswerken van de Achterhaven in het begin van de jaren 1990 is het Boudewijnkanaal verbonden met het Verbindingsdok (cf. Alfred Ronsestraat). Ter hoogte van Brugge wordt het Boudewijnkanaal nog geflankeerd door het Nijverheidsdok en het Klein Handelsdok; de vaart loopt er uit in het Groot Handelsdok. Via een semi-maritieme sluis geeft het Boudewijnkanaal daar verbinding op het kanaal Oostende-Brugge-Gent.

De lengte van het kanaal bedraagt: vanaf de zeesluis tot aan de Herdersbrug (cf. Dudzele, Stationsstraat) 5,5 km en vanaf die brug tot aan de ingang van het Westdok in Brugge-Achterhaven 4,9 km. De breedte van het wateroppervlak varieert van 70 m aan de zeesluis tot 125 m ter hoogte van Brugge-Achterhaven. Naar verluidt zou het kanaal tussen het Verbindingsdok en de spoorlijn ten noorden van Dudzele in de toekomst verbreed worden over een lengte van 4.150 m van 70 tot 250 m en op een waterdiepte van circa 18 m gebracht worden. De diepte bedraagt nu overal 8 m. Op de westelijke oever is het Boudewijnkanaal, ter hoogte van de voormalige cokesfabriek (cf. Lanceloot Blondeellaan) en de glasfabriek van Glaverbel (cf. Lisseweegse Steenweg nummer 52), uitgerust met een kaaimuur over een lengte van 450 m.

Verwijzingen haveninfrastructuur

Brittanniadok, zie Paul Jean Claysstraat
Albert II-dok, zie Pieter Troostlaan
Noordelijk Insteekdok, zie VSA-kaai
Oud Ferrydok, zie Lanceloot Blondeellaan
Prins Albertdok, zie Rederskaai
Prins Filipsdok, zie Lanceloot Blondeellaan
Verbindingsdok, zie Alfred Ronsestraat
Westerhoofd, zie New Yorklaan
Wielingendok, zie Pieter Troostlaan
Zuidelijk Insteekdok, zie Alfred Ronsestraat

bronnen:De Inventaris van het Bouwkundig Erfgoed
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2012 5:27    Onderwerp: Reageer met quote

The U-Boat Bases Of Brugge, Zeebrugge And Oostende
by Johan Ryheul

When we talk about U-boat bases we immediately think about the enormous U-boat bunkers of the Second World War at, for example, Saint Nazaire, France. However we forget that the U-boat bunker is not something that was invented in this period of time, but in the 1st World War.

The Flanders harbours would become very important U-boat bases, but the nerve centre of the triangle Oostende-Brugge-Zeebrugge would become the harbour of Brugge.

Brugge Harbour
First of all a number of floating docks were prefabricated in Germany and then brought in pieces to Brugge harbour where they were assembled. A total of eight big ones and three small ones were delivered each of them having an independent pumping installation. They were to be used not only for the U-boats but also for the torpedo boats and destroyers.

Floating dock N° 1 had a length of 50 meters by 15 meters
N°2 was 100 meters by 17 meters
N°3 was 100 meters by 23 meters
N°4 was 100 meters by 15 meters
N°5 was identical to N°4
N°6 was 60 meters by 12 meters
N°7 was 100 meters by 20 meters but was still in construction by the end of the war. So was N°8.
The numbers 9, 10 and 11 were much smaller types and were used for the U-boats.

In the Groot Handelsdok (Big Tradedock) came two 'Kragunterstanden'. These were in fact two enormous roofs of metal and concrete hanging over the water of the dock under which the U-boats had some degree of safety against aerial attacks. They were however not strong enough to withstand a direct hit.

Facing the canal Brugge-Zeebrugge, the one on the right side was 73 meters long, the one on the left side 200 meters long. Between the two other docks, on the left side of the canal there was some kind of a peninsula in which two large concrete U-boat bunkers were constructed each measuring 70 on 10 meters. But the most important construction was an enormous bunker with 8 compartments called the 8 Blessings by the local population. Construction of it started in 1917 and it was big enough to house 8 of the large UBIII class submarines.

Two very large bunkers were constructed in the harbour area measuring 17 on 26 meters and 26 on 36 meters who served as assembly hall for respectively the sea mines and the torpedo's. The small number of doors and windows in it could be protected from air raids by concrete panels of 40 cm thick which ran on small rails. Both bunkers were just next to a real railway.

There were also two underground galleries. The first one of 350 meters and the second one of 200 meters.

Around these installations were 13 anti-aircraft batteries protecting it from air raids.

Until today there have been discussions between historians if there were a number of these so called Kragunterstanden along the canal from Brugge to Zeebrugge. And although many have suggested there were a number of them for protection against enemy planes we have never seen any of these of photographs from that time. So it still remains some kind of mystery even today.

mssn kan je dit verder helpen.
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2012 7:07    Onderwerp: Reageer met quote

maar ik geloof dat ook regulus 1 kan helpen.
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2012 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

Uit mijn verzameling:

http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freddy

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2012 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Hello beiden,
Ja, ik ken die foto’s, maar had graag willen weten waar precies (en in welke dok) deze “ bunkers ” gebouwd werden in de achter haven van Brugge !
Toch bedankt,
Freddy.
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2012 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

Freddy,
dat is nu de discussie.

Until today there have been discussions between historians if there were a number of these so called Kragunterstanden along the canal from Brugge to Zeebrugge. And although many have suggested there were a number of them for protection against enemy planes we have never seen any of these of photographs from that time. So it still remains some kind of mystery even today.

of kan je langsgaan via het kadaster of bureau der zeehavens?
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2012 0:23    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover ik mij die kan herinneren :
er is een verbindingsweg tussen de baan die naar de haven, loopt en de Pathoekeweg. Tot daar loopt een inham van de haven , rechts van die weg.
Aan de linkerzijde van die weg rechtover die inham liggen de gebouwen van de UCB.

Aan weerszijden van de inham staan langs de weg gewouwen.
In de linkse gebouwen was vroeger Perwqui Plastics gevestigd, heb geen idee welke firma er nu in gevestigd is.

Achter dit gebouw (linkerzijde) ligt nu een verwilderd terrein , daar stonden destijds die bunkers, dat bouwsel liep tot ergens wat vroeger de Outboard marine was (bouwden o.a buitenboordmotoren, fabriek werd destijds opgericht ergens begin eind 1950- begin 1960'er jaren)

Ik herinner mij nog die bunkers aldaar, maar herinner mij niet meer wanneer die werden afgebroken..volgens mij stonden die er nog in de 1960-er jaren ?

mcr

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jempie

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2012 1:37    Onderwerp: Reageer met quote

ja er waren verschillende loctaies zo te zien,met google een pagina gevonden waarin locaties worden vermeld!
Gaat om een Dyits forum, waar een nederlandstalige elg een antwoord gaf op deze vraag!Maar wie die was ???

www.geschichtsspuren.de/forum/viewtopic.php?start=10&=9224

en nu hopen dat ik dat goed overbam (gevonden met Google!)
Feit is dat dus tussenn het dok en die Pathoekeweg er destijs zo'n U- bunkers stonden , maar dat er dus blijkbaar ook nog aan de rechterzijde daavan er nog moeten geweest zijn en blijkbaar ook langs het kanaal zelf er ook nog waren ? Eerst primitieve dan later zwaarder gewapende!
Het zijn die zwaar betonnen u-boot bunkers die ik mlij herinner en tussen het uiteinde van dat insteekdok en de Pathoekeweg stonden..
Daar liggen nu nog wat oude vaartuigen weg te roesten, voo zover ze niet zijnj gezonken! Er mloeten daar nog restanten van zijn op die plaats in de grond ! Vermoedelijk de kaaimuren van die insteekdokken voor de duikboten die onder de bunkers staken..nu wellicht mogelijks opgevuld met baggferzand ?

mvr

JPL
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2012 1:57    Onderwerp: Reageer met quote

Toch een futje ingetikt!

na die 10& moet nog een t-tje staan! (Mijn ogen verzwakken!)

het is dus; start=10&t=9224 !
Dan kom je op die pagina uit het forum aldaar, en op die pagina staat dus een antwoord van iemand van bij ons.

Jempie
Naar boven
Freddy

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2012 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hello,

Dank zij Jempie & C° (en de verwijzing naar een Duitse site) komt er wat meer duidelijkheid in de locaties van de U-boot “bunkers”.

Toch wil ik even opmerken dat als de implantatie van de (achter-) haven van Brugge er nu met een Oost dok ; een West dok met een sluis en de Handels (of Nijverheid) dok (uiterst west) uitziet ; was het in W.O.1 anders.

Als we b.v., de luchtfoto op blz. 21 van het boek MARINEKORPS FLANDERN van onze vriend J. Ryheul bekijken, zien wij dat er nog een 4de dok bestond, gelegen naast de (toen niet zo lang) Handels dok.
En ook is de vraag wat werd er toen “Darze 1 en 2” genoemd ?

Dat maakt het zeker niet gemakkelijker om de versterkte U-Boot schuilplaatsen en “Kragunterstand” een juiste plaats te geven. Maar meer commentaar is welkom!

Met vriendelijke groetjes,
Freddy.
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2012 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

Tja , ik kan voor diegenen die er belangstelling voor hebben eens het bezoek aan Beeldbank Brugge.be aanraden in dit veband.
aar staan oa heel wat foto's op i.v.m Zeebrugge en ook een aantal i.v.m. de achterhaven en daar staan o.a foto's bij van A(rthur) Bruselle (Brugse fotograaf)die tijdens WOI heel wat foto's maakte. Ik heb er enkele van hem in bezit i.v.m bv. de Zeppelin L12 te Oostende en ééntje met een torpedoboot met observatieballon in de Zeebrugse binnenhaven (1917) .
(Een uniek stuk)

Jammer genoeg staan de beelden op de beeldbank ongeordend door elkaar en is het dus nodig alle beelden te overlopen en deze eruit te pikken welke betrekking hebben op WOI! (Niet altijd eenvoudig!)
Vliegtuigloodsen te Zeebrugge, bunkers, geschut enz..maar meestal reeds goed gekende beelden!
Ook een aantal van de Acht zaligheden (referentie nummer FO/B01547), maar ogenschijnlijk zijn er daar 2 typerende constructies geweest voor de U-boot bunkers?
Die zoals op bovenstaande foto in zigzag werden gebouwd en een andere waarvan de voorizjde rechtlijnig was ? (Dat was die aan de kant Pathoekeweg die ik in mijn herinnering had!

Een constructie die mijn aandacht trok(referte FO/B01557 ) let vermelding "verdedigingsconstructie", kan ik niet thuisbrengen, maar het lijkt op een kaaimuur (havendam?) met ijreren rails boven het water , waaronder wellicht u-boten (of andere schepen,) konden schuilen!
Die foto heb ik nog nooit eerder opgemerkt?(G/C71/5)

ik denk dat in de tekst evenwel ook naar het bestaan van zoiets verwezezn wordt? (Met rails gemaakte overdekte schuilplaatsen?)

In elk geval eens een aanrader die WOI beelden te bekijken op die beeldbank!

groeten,

Jempie
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

er zou een deel op de vroegere cokesfabrieken gestaan hebben en deden toen dienst als benzinedepot.....alles is weg na de sanering van de cokesfabrieken in 1980....of hoe men dusdanig een kankergezwel heeft weggesneden, zonder foto's van de afbraakwerken van deze depots achter te laten (op een sites bvb)....nu maar hopen dat ik via de marine Zeebrugge aan beeldmateriaal geraakt of beter , de inplantingsplannen.Want het intrigeert me meer en meer.....
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2012 14:12    Onderwerp: Bunker Reageer met quote

Op beeldbankbrugge is onder referte FO/BO1548 de sloop van een bunkeropslagplaats op foto te zien van wat dus een opslagplaats met zwaar gebetonneerd dak te zien is vermelding binnenhaven Brugge?

Zou dat zoiets kunnen zijn als wt je vermoedt aan de Cokesfabriek?

Jempie
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2012 15:12    Onderwerp: Bunker acht zaligheden Reageer met quote

Die lag aan twee zijden in het water , bevestigt dat dus het Nijverheidsdok destijds tot aan de Pathoekeweg liep en iontussen gedeeltelijk gedempt werd waarna de fabrieken op google earth nu te zien op het gedempte gedeelte werden gebouwd!

De duikbootbunker lag net achter die gebouwen aan de Jacob van Arteveldestraat op Google Earth dus links van het huidige Nijverheidsdok!
Mooie foto ervan te vinden op ;

www.zm-fn-eu/diversen.htm !

Jempie
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2014 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Dank zij de moderne techniek (Google Earth en zogenaamde “overlays” van oude luchtfoto’s) wordt één en ander duidelijk…

“And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2014 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

De situatie in de Brugse achterhaven is in de loop van de afgelopen 100 jaar inderdaad een beetje gewijzigd, maar deze wijzigingen zijn moeilijk met woorden uit te leggen. Deze overlays kunnen echter meer duidelijkheid brengen:

“And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2014 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

De 8 duikbootbunkers (aangeduid met nummer 1 op de foto) lagen juist achter de huidige snoepfabriek “Kathy” en het “Octa+” benzinestation langs de Pathoekeweg.

Laatst aangepast door rewdco op 07 Mrt 2014 21:02, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2014 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

In een vorige post was ook sprake van een kaaimuur met ijzeren rail boven het water, vermoedelijk een “Kragenunterstand”. Het gaat om deze foto:

Mijns inziens is dit de in het rood aangeduide kaaimuur op onderstaande foto:

Op de luchtfoto hierboven is duidelijk een “verbreding” van de kaai te zien. Op de foto hieronder (zelfde plaats, kort voor de oorlog) is helemaal niets te zien wat deze “verbreding” zou kunnen verklaren.

Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2014 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

En dan nog dit: de ingang van de havenzone “then and now”:

Groeten,
Jan
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2014 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ooops... Haast en spoed...

Volgens Johan Ryheul zou de Kragenunterstand aan het Groot Handelsdok gelegen zijn. Op deze foto is (de schaduw van) deze constructie duidelijk te zien:

Groeten,
Jan
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2014 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

dus op de plaats waar er nu afgedankte bootjes liggen , linkse kade vanaf de ring?
maar eindelijk meer licht in de duisternis ,bedankt rewdco

mvg Marc
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2014 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

Dragonder @ 08 Mrt 2014 10:16 schreef:
dus op de plaats waar er nu afgedankte bootjes liggen , linkse kade vanaf de ring?
maar eindelijk meer licht in de duisternis ,bedankt rewdco

mvg Marc

neen, dat is de 'kolenkaai', links achter de sluis, waar oa. de Fa Tomar gevestigd is. Zo te zien had die Kragenunterstand een serieuze lengte.
Die afgedankte bootjes bevinden zich in het dok tussen de Fa. Perquy en het oude magazijn van Metalunion (Van Arteveldestraat).

Wel leuk om nog eens een klein stukje Sint-Pieters te zien.

mvg.
Marty
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2014 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

just sorry, was verkeerd georienteerd... kan nu volgen, dejus dat ik zo kan missen, ik rij er bijna dagelijks langs ....kieken dat ik ben

Marc
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2014 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Op de luchtfoto’s van de Brugse haven zijn ook de drijvende droogdokken (“Schwimmdocks”) heel mooi herkenbaar. De Duitse Marine had hiervan 8 grote en 3 kleine exemplaren.

Darze 2 (Dok 2):

Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2014 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Groot Handelsdok:

Klein Handelsdok:

Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2014 21:15    Onderwerp: Reageer met quote

Volgende foto’s tonen schepen in de droogdokken:

Naar boven
rewdco

En een U boot in een (drijvend...?) droogdok. Foto zou in Oostende gemaakt zijn, wellicht zagen de Brugse Schwimmdocks er vrij gelijkaardig uit:

Laatst aangepast door rewdco op 10 Mrt 2014 21:18, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
rewdco

Hier nog een mooie foto van een U-Boot in het Klein Handelsdok:

Groeten,
Jan
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2014 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een klein mysterie...

Hieronder een schilderij van de bekende Duitse marineschilder Willy Stöwer.

Op dit schilderij is een U-Boot te zien in het "Stil Ende" te Brugge, vlakbij de Ezelpoort (in die tijd ook wel eens de Oostendse Poort genoemd). Vraag is: is dit "some artistic licence"? (Met andere woorden: fantasie van de schilder?) Zo niet, hoe kwam deze U-Boot daar? Er is (en was) immers geen directe doorgang tussen de haven van Brugge en het Stil Ende, zie luchtfoto hieronder.

Enige alternatief: via de "afleidingsvaart" van de Oostendse Vaart naar het Stil Ende. Maar daar zit ter hoogte van het Visartpark een sluis tussen, die mijns inziens niet met een boot te passeren is...

Wie kan opheldering brengen...?

Groeten,
Jan
Naar boven
captain007

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2014 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

1. Volgens mij is dat inderdaad « pure artistic licence »
* er is geen directe verbinding tussen de haven en het Stil Ende
*Gezien de kruiplijnen van de 2 bruggen, kan een U-boot daar zeker niet onder varen
*De vorm van de romp en de « ogen- en mond schilderij » op de boeg zijn ook ver van de realiteit.

2. Ivm de foto van « … een U boot in een (drijvend...?) droogdok. Foto zou in Oostende gemaakt zijn…» gaat het over de UB-40, achtergelaten in Oostende in oktober 1918.

Met maritieme groeten,
Captain.
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2014 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Jan,

Ik ben afkomstig van Sint-Pieters en heb destijds noch van de familie
noch van de klanten een verhaal gehoord van 'ne duukboat in't Stil Ende',
Ja, duukzwoanen dawel Wink .
Het gewoon theoretisch onmogelijk, net die nadere aak of barge aan de linkerkant. Pure fantasie dus.
Niettemin toch een verrassend kunstwerkje met centraal de Ezelpoort waarvoor dank.

Mvg.

Marty
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2014 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Captain, dag Marty,

Dank u wel voor deze reacties. Ze staven mijn eerste vermoeden, dat Willy Stöwer z'n fantasie de vrije loop gelaten heeft bij het maken van dit schilderij...

captain007 @ 15 Mrt 2014 13:33 schreef:
Hallo,

2. Ivm de foto van « … een U boot in een (drijvend...?) droogdok. Foto zou in Oostende gemaakt zijn…» gaat het over de UB-40, achtergelaten in Oostende in oktober 1918.

Met maritieme groeten,
Captain.

Er staat inderdaad "Oostende" op de foto. Maar deze foto is ook te zien op de Australian War Memorial website (https://www.awm.gov.au/collection/H03472/), en daar wordt verwezen naar Brugge...? (Maar ik denk dat je gelijk hebt, dat het dus wel degelijk Oostende is...)

Intussen nog wat afbeeldingen gevonden van de droogdokken in de haven van Brugge. Eerste afbeelding komt van de Beeldbank Brugge:

Volgende afbeeldingen komen van de Australian War Memorial website, en tonen een vernield droogdok na de aftocht van de Duitsers in 1918. In het droogdok ligt een eveneens vernielde U-Boot.

Groeten,
Jan

PS: Marty, ook van Sint Pieters, dan zijn we "buren"! Laughing
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2014 23:12    Onderwerp: Reageer met quote

Nog meer:

Jan
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2014 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterend topic, Bruggeling zijnde...
Bedankt voor het posten daarvan.
die nicht mehr sind.
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2014 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel voor het compliment! Smile

Nog eentje voor de Bruggelingen hier aanwezig:

Vraag is: waar werd deze foto genomen? Volgens de commentaartekst langs het kanaal naar Oostende... Maar ik kan de kerktoren op de achtergrond niet goed "plaatsen"... Lijkt wel de Sint Gillis kerk, maar deze is langs het kanaal niet zichtbaar...? Any ideas...?

Gr,
Jan
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2014 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

... en de vernielde "Kragenunterstand":

Gr,
Jan
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2014 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

En nog een foto van een vernield droogdok...

Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2014 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

rewdco @ 02 Apr 2014 21:33 schreef:
Dank je wel voor het compliment! Smile

Nog eentje voor de Bruggelingen hier aanwezig:

Vraag is: waar werd deze foto genomen? Volgens de commentaartekst langs het kanaal naar Oostende... Maar ik kan de kerktoren op de achtergrond niet goed "plaatsen"... Lijkt wel de Sint Gillis kerk, maar deze is langs het kanaal niet zichtbaar...? Any ideas...?

Gr,
Jan

Zonet het antwoord op mijn eigen vraag gevonden... Smile

"De spoorwegbrug 'de Krakele' als noodbrug kort na de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog. Op de achtergrond, van links naar rechts, zien we de Capucijnerkerk in de Sint-Clarastraat, de Sint-Gilliskerk en de Sint-Jozefskliniek. Bemerk de jongen bij het brugwachtershuisje. Op de brug staan enkele soldaten. Na 1918 werd de spoorlijn Brugge-Blankenberge terug omgelegd van de Hoefijzerlaan via de Gulden-Vlieslaan, de Koningin Elisabethlaan, de Komvest, de Krakelebrug en aansluitend de Sint-Pietersgroenestraat naar Blankenberge tot de spoorwegbrug aan het Waggelwater hersteld was."
Bron: Beeldbank Brugge.

Dus toch de Sint Gilliskerk. Er stonden toen natuurlijk nog niet zo veel huizen aldaar... en dus was de kerk zichtbaar van aan de Krakele...

Gr,
Jan
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 04 Apr 2014 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

de duikboot op de foto in het droogdok te Brugge is de UB59
De destroyer is de G41

mvg

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jempie

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2014 11:41    Onderwerp: RZE Reageer met quote

In de tekst van Dragonder van 4 jan 2012 staat vermeld dat er 2 duikbootbunkers waren in Brugge....?

Die ene was idd die 8-Zaligheden

Ik estig hierbij nogmaakls dat die 2de duikbootbunker zich achter (het nog steeds bestaande!) Perquiplastics bevond , dus waar die oude bootjes liggen...het overblijfsel daarvan is de nog steeds (gedeeltelijk) bestaande inham , gelegen achter de site van PERQUI Plastics!

Ik moet die duikbootbunkers gezien hebben toen ik let mij n vader zowat +/- 60 jaar gelden de haven heb bezocht op het ogenblik o.a dat daar aan de rechterzijde (kant Metalunion) gaan kijken ben naar de vele LIBERY)schepen die daar voor afbraak legen! (De Libertyschepen stamden uit in serie in Amerika gebouwde stoomschepen tijdens WOII en waren niet meer rendabel + overschot aan dergelijke schepen na WOII!)

Als kind wist ik niet dat dit dus niet WOII bunkers waren , maar in werkelijkheid WOI U-boot bunkers waren!

Voor WOI was mijn vadert nog tewerkgesteld op die scheepsloperij(en)
Ik heb een foto doorgestuurd naar stadsarchief Brugge (Beeldbank) en dat heette toenS Chantier Naval Herman(n)....en blijkt dat men aldaar geen weet heeft van het bestaan van deze scheepsloperij ? (foto uit 1930!)

Ik kan u dus alleen maar verzekeren dat ik op die plaats een duikbootbunker heb geweten (maar blijkt dus niet die 8 zaligheden geweest te zijn !

Vermits er idd sprake is van 2 duikbootbunkers zal "Freddy" dus nu beide locaties kunnen situeren !

Wat ik mij nog herinner is dat deze bunker achter Perqui platics gelegen een rechte voorzijde had (dus niet zoals de 8-zaligheden met zo'n tandfrontzijde ! ongelijke lengtes!)

Dan is er nog iets : DARZE-1 en DARZE-2 ?

Zou dit niet kunnen slaan op het bestaan van die 2 U-boot bunkers ???

Dat deze vielen onder die benaming ?

Zeppelinloodsen hadden tijdens WOI ook "Kriegsnahmen"! !!!

Dat men deze duikboothallen onder DARZE , zo'n oorlogsnaam heeft gegeven ?

groten,

Jempie
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2014 13:37    Onderwerp: ???????????????? Reageer met quote

Hallo!

Ik begin stilaan aan mezelf gte twijfelen....

Ik kan verzekeren dat ik duikbootbunkers destijds heb gezien en normaal op die plaats achter Perqui plastics! maar ? Maar blijkbaar was er daar tijdens WOI slechts land te vinden ??? Volgens dieWOI luchtfoto's ?

Ik stel me dus vragen wat ik daar in die +/- 1950 er jaren aldaar heb opgemerkt ?
Toch WOII u-bootbunkers??? Ik weet met zekerheid dat ik aldaar in de haven iets dergelijks heb gezien, de openingen gericht naar het dok !
Maar ik ben er nu 70 , toen ergens +/- 7 à10 jaar ergens!
Vraag is nu : zou het kunnen dat er tijdens WOII aldaar ook U-boot bunkers zijn geweest in de haven van Brugge ???

Ik heb ook naar de betekenis van "DARZE" gezocht....volgens een website bezoekers Burgge.be Brugge (op en onder water) één of andere les over de haven voor scholen ? een pdf file...

Ik probeerde het op te laden en te openen ,maar dat lukt me niet !

Maar volgens de uitleg gezocht met google geven deze aan dat DARZE zou betekenen : INSTEEKDOK en dat het wellicht om insteekdok 1 en 2 kunnen gaan die op die luchtfoto's te zien zijn ?

Ik zie dat er intussen al wat foto's zijn opgedoken uit die periode....

Wat die Chantier Naval Herman betreft, het was aanvankelijk waarschijnlijk o.a een bedrijf die scheepsherstellingen deed ....ik weet dat wijlen mijn vader vermoedelijk na WOII mogelijks nog in heven gewerkt heeft in een scheepsloperij...of dat hetzelfde bedrijf was weet ik biet !

Maar ik was bezig met voorbereidingen om te verhuizen later dit jaar en herinner me dat ik nog over documenten beschik van mijn ouders o.a voor hun pensioenaanvraag en dat daar een lijst in steekt van de plaatsen /bedrijven en werkgevers voor wie ze ooit gewerkt hadden en van wanneer tot wanneer! ..mijn moeder hield dat alles zéér nauwkeurig bij !

Ik herinner me ook nog dat de reddingsboten van die Libertyschepen verkocht werden (je had er enkele met motor , de meeste waren zonder motor! En dat vaak die met motor door liefhebbers omgebouwd (voor visserij) werden tot bootjes met dek en kajuit (want dat waren normaal ook open boten !)De Zeescouts bv kochten er dan voor hu nroeiboten daarvan...!

VBR

Jempie .

VBR

Jempie
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2014 14:59    Onderwerp: Artist impression Ezelpoort -Stil Ende en sppoorweg kust W Reageer met quote

Hallo ,

weer uit mijn jeugdjaren!

Hat station van Brugge bevond zich dastijds op het huidige 't Zand (tussen Boeveriestraat en Smedenstraat !

Mijn moeder(1910- 1987 !) is zelfs gedurende +/- 14 dagen (bij wijze van proef ergens op +/- 19 jarige leeftijd (?) tijdelijk omroepster geweest in dit station vanwege haar zeer heldere en mooie stem!
Zij moest er de treinen aankondigen die er toekwamen en vertrokken!

De spoorweg liep vanaf het huidige station naar het " 't Zand" envertok dan verder richting kust via de Hoefijrerlaan! richting Bloedput met daarnaast het" Stil Ende" !
het juiste traject weet ik niet , maar naast de Bloedput ligt dat fameuze "Visartpark"!

Dan ging het richting kanaal Brugge Oostende waar wqarschijnlijk naast de huidige een spoorwegbrug liep over het kanaal, ik vermoed dat dus die spoorwegbrug werd vernield WOI en dat daarom de omleiding naar via de Krakele brug werd gemaakt en dat vermoedelijk dus via die spoorlijn( een bestaande spoor?) naar de Brugse binnenhaven werd gevolgd!

Ik weet nog een bestaand overblijfsel in het park naast het station (tussen station en boeveriepoort rechtover VTI-school!) liggen..het zijn de zijkanten (fundamenten)van de brug die daar over het afwateringskanaal van de vaart GENT_bRUGGE die naar de MEDENPOORT loopt !!

En dat gegeven breng et ons naar het volgende onderwerp!

Wat nu de artist impression met U-boot aan Stil Ende betrtreft : op eerste gezicht idd een" artist impression" ?

In mijn jeugdjaren was er een scheepshestellingsbedrijf gelegen(voor binnenschepen!) aan de sassen aan het Minndewater (ter hoogtde van de Poertoren!) nu is dat idd toevallig dat afvoerkanaal dat van daar of vertrekt naar de Smedenpoort en let wel dan verder voorbij de Smedenpoort naar die fameuze Bloedput en verder dan naar het Stil Ende !

Hoe de situatie eruit zag in WOI ?

1) Wel ik weet niet of in die periode die kleine scheepswerf bestond ???
Ik herinner me dat er plaats was voor 2 binnenschepen !
Dus mogelijks ook voor een duikkboot?(indien deze werf toen bestond ?)

2) het huidige sas complex , hoe zag die er toen uit ???

3) men kon eventueel met een kraan een boot tot in dit afvoerkanaal neerlaten ?

4) feit is dat waarschijnlijk in die tijd dat afvoerkanaal doorliep (met bruggen als hindernis, aan de Bloedput was er zelfs destijds een open lucht zwembad! (daar zijn nogen lenkele restanten van!) en het is dus onmogelijk dat dat kanaal doodliep in het "Stil Ende" (vandaar de naam!)

Maar let op : ter hoogte van de Bloeput is een zijarm die dan alweer eindigt op het kanaal Oostende Brugge! (net naast de huidige spoorbrug over dat kanaal !) (Die ligt naast de baan die het station verbindt (via hHoefijzerlaan) met de huidige Expresweg oa Brugge-Zeebrugge!)
De bewering dat er dus geen verbinding mogelijk zou zijn omdat er daar nergens een verbinding met het kanaal Oostende -Brugge of Gent-Brugge zou bestaan klopt volgens mij dus niet ...

Vraag is wel was het water niet te ondiep hiervoor ????

Maar theoretisch gesteld dat daar een U-boot te zien is geweest aan de Ezelpoort (Stil-Ende) : = dus theoretisch niet onmogelijk !

Men moet zich de situatie van+/ 100 jaar geleden voorstellen !!!

iEr is dus vanaf het sas aan het Minnewater waar het waterniveau hoger is dan dat van het Kanaal Brugge-Oostende dus een verbinding viat de Bloedput naar het kanaal Brugge Oostende (waar het waterniveau lager staat ! Waneer er te hoog water staat in het Kanaal Gent-Brugge wordt er dus langs die verbinding water afgelaten via die saassen aan het Minnewater ! Een tweede ontlasting is aan de Dampoort (waar een sluis is voor de binnescheppen vanweg het niveauverschil!) water geloosd in het Zuidervaartje welk dan richting Stinker en Blinker(de fameuze Schipdonk kanalen!) loopt (daar staan pompen oa)

VBR

Jempie
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2014 15:01    Onderwerp: Re: Artist impression Ezelpoort -Stil Ende en sppoorweg ku Reageer met quote

Jempie @ 10 Jul 2014 14:59 schreef:
Hallo ,

weer uit mijn jeugdjaren!

Het station van Brugge bevond zich destijds op het huidige 't Zand (tussen Boeveriestraat en Smedenstraat !

Mijn moeder(1910- 1987 !) is zelfs gedurende +/- 14 dagen (bij wijze van proef ergens op +/- 19 jarige leeftijd (?) tijdelijk omroepster geweest in dit station vanwege haar zeer heldere en mooie stem!
Zij moest er de treinen aankondigen die er toekwamen en vertrokken!

De spoorweg liep vanaf het huidige station naar het " 't Zand" en vertok dan verder richting kust via de Hoefijrerlaan! richting Bloedput met daarnaast het" Stil Ende" !
het juiste traject weet ik niet , maar naast de Bloedput ligt dat fameuze "Visartpark"!

Dan ging het richting kanaal Brugge Oostende waar wqarschijnlijk naast de huidige een spoorwegbrug liep over het kanaal, ik vermoed dat dus die spoorwegbrug werd vernield WOI en dat daarom de omleiding naar via de Krakele brug werd gemaakt en dat vermoedelijk dus via die spoorlijn( een bestaande spoor?) naar de Brugse binnenhaven werd gevolgd!

Ik weet nog een bestaand overblijfsel in het park naast het station (tussen station en boeveriepoort rechtover VTI-school!) liggen..het zijn de zijkanten (fundamenten)van de brug die daar over het afwateringskanaal van de vaart GENT_bRUGGE die naar de MEDENPOORT loopt !!

En dat gegeven breng et ons naar het volgende onderwerp!

Wat nu de artist impression met U-boot aan Stil Ende betrtreft : op eerste gezicht idd een" artist impression" ?

In mijn jeugdjaren was er een scheepshestellingsbedrijf gelegen(voor binnenschepen!) aan de sassen aan het Minndewater (ter hoogtde van de Poertoren!) nu is dat idd toevallig dat afvoerkanaal dat van daar of vertrekt naar de Smedenpoort en let wel dan verder voorbij de Smedenpoort naar die fameuze Bloedput en verder dan naar het Stil Ende !

4) feit is dat waarschijnlijk in die tijd dat afvoerkanaal doorliep (met bruggen als hindernis, aan de Bloedput was er zelfs destijds een open lucht zwembad! (daar zijn nogen lenkele restanten van!) en het is dus onmogelijk dat dat kanaal doodliep in het "Stil Ende" (vandaar de naam!)

Maar let op : ter hoogte van de Bloeput is een zijarm die dan alweer eindigt op het kanaal Oostende Brugge! (net naast de huidige spoorbrug over dat kanaal !) (Die ligt naast de baan die het station verbindt (via hHoefijzerlaan) met de huidige Expresweg oa Brugge-Zeebrugge!)
De bewering dat er dus geen verbinding mogelijk zou zijn omdat er daar nergens een verbinding met het kanaal Oostende -Brugge of Gent-Brugge zou bestaan klopt volgens mij dus niet ...

Maar theoretisch gesteld dat daar een U-boot te zien is geweest aan de Ezelpoort (Stil-Ende) : = dus theoretisch niet onmogelijk !

iEr is dus vanaf het sas aan het Minnewater waar het waterniveau hoger is dan dat van het Kanaal Brugge-Oostende dus een verbinding viat de Bloedput naar het kanaal Brugge Oostende (waar het waterniveau lager staat ! Waneer er te hoog water staat in het Kanaal Gent-Brugge wordt er dus langs die verbinding water afgelaten via die saassen aan het Minnewater ! Een tweede ontlasting is aan de Dampoort (waar een sluis is voor de binnescheppen vanweg het niveauverschil!) water geloosd in het Zuidervaartje welk dan richting Stinker en Blinker(de fameuze Schipdonk kanalen!) loopt (daar staan pompen oa)

VBR

Jempie
Naar boven
captain007

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2014 12:09    Onderwerp: Brugge : versterkte schuilplaats voor de U-boten 1914- 1918 Reageer met quote

Hello,

Jullie hebben toch alvast het pas verschenen boek « Oorlog onder water » van vriend Tomas Termote gelezen, hè ?
De beschrijvingen van bunkers en droogdoken (+ foto’s ) zijn er zeer gedetailleerd en helpen wel te situeren.

Met maritieme groeten,
Captain.
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2014 19:35    Onderwerp: Re: Brugge : versterkte schuilplaats voor de U-boten 1914- 1 Reageer met quote

captain007 @ 13 Jul 2014 12:09 schreef:
Hello,

Jullie hebben toch alvast het pas verschenen boek « Oorlog onder water » van vriend Tomas Termote gelezen, hè ?
De beschrijvingen van bunkers en droogdoken (+ foto’s ) zijn er zeer gedetailleerd en helpen wel te situeren.

Met maritieme groeten,
Captain.

Binnenkort mijn verjaardag. Interessante cadeautip, dank je wel! Smile

Gr,
Jan
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2014 19:56    Onderwerp: Re: RZE Reageer met quote

Net ook de berichten van Jempie gelezen. Stof tot nadenken!

Jempie @ 10 Jul 2014 14:59 schreef:

VBR

Jempie

Verdorie, dat ik hier zelf niet opgekomen ben! Vanaf de Sint Pieterskaai in tegenwijzerzin naar 't Stil Ende varen met een duikboot lijkt uitgesloten, daarover hebben we het al gehad. Maar in wijzerzin lijkt mij inderdaad wel mogelijk! Vandaag zou dit uiteraard ook niet meer lukken, denken we alleen nog maar aan de situatie ter hoogte van de Bloedput... Maar 100 jaar geleden zag het er daar zeker helemaal anders uit, who knows...?

Ik heb alle WO1 luchtfoto's die ik van Brugge gevonden heb op Google Earth via "overlays" ingeplakt. Helaas heb ik van dit gedeelte geen oude foto's gevonden... Het zou dus kunnen, tot het tegendeel bewezen is zou ik zeggen! Laughing

Gr,
Jan
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2014 20:38    Onderwerp: Re: RZE Reageer met quote

Nog een paar bedenkingen bij de interessante posts van Jempie (dank je wel hiervoor Jempie! Smile ):

Jempie @ 10 Jul 2014 11:41 schreef:
In de tekst van Dragonder van 4 jan 2012 staat vermeld dat er 2 duikbootbunkers waren in Brugge....?

...

Dan is er nog iets : DARZE-1 en DARZE-2 ?

...

Jempie

Nog even de originele post van Dragonder citeren:

Dragonder @ 04 Jan 2012 5:27 schreef:
The U-Boat Bases Of Brugge, Zeebrugge And Oostende
by Johan Ryheul

...

In the Groot Handelsdok (Big Tradedock) came two 'Kragunterstanden'. These were in fact two enormous roofs of metal and concrete hanging over the water of the dock under which the U-boats had some degree of safety against aerial attacks. They were however not strong enough to withstand a direct hit.

Facing the canal Brugge-Zeebrugge, the one on the right side was 73 meters long, the one on the left side 200 meters long.

De twee "Kragenunterstanden" hebben we reeds gelokaliseerd en behandeld in deze thread.

Dragonder @ 04 Jan 2012 5:27 schreef:
Between the two other docks, on the left side of the canal there was some kind of a peninsula in which two large concrete U-boat bunkers were constructed each measuring 70 on 10 meters. But the most important construction was an enormous bunker with 8 compartments called the 8 Blessings by the local population. Construction of it started in 1917 and it was big enough to house 8 of the large UBIII class submarines.

Over de 8 Zaligheden hebben we het ook al gehad, maar over "Between the two other docks, on the left side of the canal there was some kind of a peninsula in which two large concrete U-boat bunkers were constructed each measuring 70 on 10 meters." hebben we het inderdaad nog niet gehad!

Laatst aangepast door rewdco op 13 Jul 2014 20:48, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2014 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens Johan Ryheul zouden dus twee duikbootbunkers bestaan hebben in het "schiereiland" ("peninsula") tussen de twee insteekdokken (ook Darses genoemd; "Darse = Dock, Bassin dans un port"). Ik heb twee luchtfoto's van dit gebied, en ik heb zonet beide foto's nauwkeurig onderzocht...

Volgens mij zien we hier de twee bunkers "in aanbouw":

De lengte klopt alvast:

Op een andere (latere?) foto is "niets" meer zichtbaar. Vermoedelijk heeft men intussen een dak op de bunkers geplaatst:

Ter verduidelijking nog even de situatie "vandaag":

Dit is natuurlijk nog geen antwoord op Jempie z'n vraag welke constructie er achter Perquy Plastics lag / ligt. Feit is dat tijdens WO1 dit gebied inderdaad nog droog lag. Misschien gaat het hier om een WO2 overblijfsel? Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wanneer dit dok gegraven werd... Verder onderzoek dringt zich op!

Wink

Gr,
Jan
Naar boven
rewdco

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2014 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Net gevonden in "Zeebrugge, een haven in de branding" (van Elie Bilé en Eduard Trips): "In de binnenhaven te Brugge werden op 15 november 1950 de werken aangevat voor een nieuw nijverheidsdok, te beginnen met de afdamming van het Pierrotdok en het droogleggen en verwijderen van de "Acht Zaligheden" (de oude schuilplaatsen voor Duitse onderzeeërs en torpedojagers)." Geen overblijfselen uit WO1 of WO2 dus achter Perquy Plastics...

Confused

Gr,
Jan
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: