Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Winterquiz 2011-2012 discussietopic
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Forum Eerste Wereldoorlog Winter Quiz Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marc v megroot

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

Het antwoord op vraag 25 vind ik hoogst curieus. Op de Wiki vind ik als ik de zoekmachine gebruik voor Emden het volgende.

Het besluit dat Müller nam, om het telegraafstation te vernielen, dat sinds 1901 was gevestigd op Direction Island, een van de Cocos- of Keeling-Eilanden in de Indische Oceaan ten noordwesten van Australië, werd hem echter noodlottig. Op 9 november 1914 om 10 voor 6 's ochtends bereikte Emden dit eiland en ontscheepte 50 man. Maar de marconist van het telegraafstation herkende het schip en wist nog bijtijds een noodsignaal uit te zenden, dat door de Australische kruiser Sydney, die zich op een afstand van 55 zeemijl noordelijk van de eilanden bevond, werd opgevangen.

Het telegraafstation werd volledig verwoest, maar toen de mannen zich om 9.15 uur gereed maakten om aan boord te gaan, zagen ze tot hun verbijstering dat hun schip wegvluchtte voor de naderende kruiser Sydney. Dit schip was sneller dan de Emden en kon met haar 15 cm geschut buiten bereik van de 10,5 cm kanons van de Duitse kruiser blijven. Na anderhalf uur van ongelijke strijd was van de Emden, die 23 geallieerde schepen met een totale tonnage van 100.000 ton tot zinken had gebracht, slechts een wrak over, dat op de riffen van Noord-Keeling liep. Van de 325 opvarenden sneuvelden er 141. De overlevenden, onder wie Karl von Müller, werden krijgsgevangen gemaakt en op Malta geďnterneerd.

Dus het was geen Rus maar een Australier en de plaats is ook ergens anders.
Ik kan het helemaal verkeerd hebben hoor, maar dit is wat ik gevonden heb.

marc
Fulco

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 22 Jan 2012 10:48 schreef:
Misschien zijn ze naar Chastre of Machelen gebracht of anders Kemmel? Misschien zelfs naar Notre Dame de Lorette?

Naast Kemmel vond ik in mijn zoektocht ook Merkem als mogelijke (maar onbevestigde) begraafplaats.
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Werd (VRAAG 7) Clemeshaw ook goed gerekend?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 22 Jan 2012 10:29 schreef:
Het antwoord op vraag 33 lijkt mij uiterst twijfelachtig. Heeft er niemand aan gedacht om de lijst van de Franse gesneuvelden van het 23e BCA te controleren en te zien waar ze echt liggen? Ik deed een snelle check van een 15tal namen: één ligt te Veurne, één in Duinkerke en de rest vond ik niet (gerepatrieerd of in een massagraf?). Ik denk dat het massagraf wellicht naar Veurne is overgebracht in de jaren '70?
Er is ook onduidelijkheid over, zie ook het topic daarover.
Velen hebben dat ook als antwoord

https://twitter.com/ForumEW
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Finnbar @ 22 Jan 2012 12:19 schreef:
Werd (VRAAG 7) Clemeshaw ook goed gerekend?

Ja

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

marc v megroot @ 22 Jan 2012 10:59 schreef:
Het antwoord op vraag 25 vind ik hoogst curieus. Op de Wiki vind ik als ik de zoekmachine gebruik voor Emden het volgende.

Het besluit dat Müller nam, om het telegraafstation te vernielen, dat sinds 1901 was gevestigd op Direction Island, een van de Cocos- of Keeling-Eilanden in de Indische Oceaan ten noordwesten van Australië, werd hem echter noodlottig. Op 9 november 1914 om 10 voor 6 's ochtends bereikte Emden dit eiland en ontscheepte 50 man. Maar de marconist van het telegraafstation herkende het schip en wist nog bijtijds een noodsignaal uit te zenden, dat door de Australische kruiser Sydney, die zich op een afstand van 55 zeemijl noordelijk van de eilanden bevond, werd opgevangen.

Het telegraafstation werd volledig verwoest, maar toen de mannen zich om 9.15 uur gereed maakten om aan boord te gaan, zagen ze tot hun verbijstering dat hun schip wegvluchtte voor de naderende kruiser Sydney. Dit schip was sneller dan de Emden en kon met haar 15 cm geschut buiten bereik van de 10,5 cm kanons van de Duitse kruiser blijven. Na anderhalf uur van ongelijke strijd was van de Emden, die 23 geallieerde schepen met een totale tonnage van 100.000 ton tot zinken had gebracht, slechts een wrak over, dat op de riffen van Noord-Keeling liep. Van de 325 opvarenden sneuvelden er 141. De overlevenden, onder wie Karl von Müller, werden krijgsgevangen gemaakt en op Malta geďnterneerd.

Dus het was geen Rus maar een Australier en de plaats is ook ergens anders.
Ik kan het helemaal verkeerd hebben hoor, maar dit is wat ik gevonden heb.

marc

Even zoeken, moment

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

*15- De lichte Duitse kruiser SMS Emden was in het najaar van 1914 de schrik van de geallieerde handelsvaart in het Verre Oosten. Maar niet alleen de handelsvaart had last van de Emden. Wat was het grootste oorlogsschip dat de Emden tot zinken wist te brengen en waar gebeurde dat?

Antwoord:

De Russische pantserkruiser Zhemchug in de haven van de Britse kolonie Penang (op 28 oktober 1914).
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=7059

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

Fulco @ 22 Jan 2012 12:12 schreef:
AOK4 @ 22 Jan 2012 10:48 schreef:
Misschien zijn ze naar Chastre of Machelen gebracht of anders Kemmel? Misschien zelfs naar Notre Dame de Lorette?

Naast Kemmel vond ik in mijn zoektocht ook Merkem als mogelijke (maar onbevestigde) begraafplaats.

*35-Tragedie van Lampernisse

Op 1 december 1914 viel een obus op het kerkgebouw. In het gebouw rustten vele soldaten uit van het Franse leger. 43 Fransen vonden de dood.
Wie waren deze Franse soldaten?

Het waren "Chasseurs Alpins", Alpenjagers van het 23° B.C.A. (Bataillon Chasseurs Alpins) van de kazerne van Grasse bij Nice (Frankrijk)..
http://www.wo1.be/ned/geschiedenis/gastbijdragen/lampernisse/HetDramaVanLampernisse.htm

Waar zijn de 43 slachtoffers van Lampernisse eigenlijk begraven

Nog steeds niet 100% opgelost:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=268522#268522
Quote:
Dus de meesten
zoudenherbegraven zijn op Charles de Potijze in Ieper
en een in het ossuaire van de Kemmel
Ergens op het forum hier geloof ik staan er nog beelden van
het kerkhof te lampernisse met het verhaal.

en andere versie\;
Quote:
De militairen werden begraven voor de kerk in een massagraf. In 1919 zouden ze zijn overgebracht naar het soldatenkerkhof te Merkem, zo werd althans overgeleverd. Maar daaraan twijfel ik sterk. Aannemelijker is dat begin de jaren twintig van vorige eeuw de resten werden opgedolven en de Alpenjagers bijgezet werden in een ossuarium. Zou het dit van Kemmel kunnen zijn? Alvast leidt onze zoektocht naar de laatste rustplaats van deze 43 Fransen nergens. In hun dorpen van oorsprong zijn ze niet begraven. Waar dan wel? De Franse overheid heeft weinig gegevens ter beschikking. Veel archief hieromtrent werd vernield tijdens de tweede wereldoorlog.

http://www.wo1.be/ned/geschiedenis/gastbijdragen/lampernisse/HetDramaVanLampernisse.htm

Onzekerheid en geen blijvende herinneringen.

Naar boven
diedrick

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

Met alle respect voor de organisatie, maar bij het doornemen van de antwoorden komen in eerste instantie enkele zaken bij mij op waar ik het niet mee eens kan zijn:

- Eerste inzet ANZAC troepen West-Samoa? Dat waren geen ANZAC troepen, maar een autonome Nieuwzeelandse eenheid. ANZAC als benaming bestaat pas sinds begin 1915, zoals ook al eerder in dit discussietopic gesteld is. Zijn het dan ook ANZAC troepen geweest in de Boerenoorlog?

- Bij de vraag over het autootje soepel omgaan met antwoorden vind ik totaal niet terecht; het antwoord is letterlijk in de tekst van het nummer te horen/lezen en niet voor andere uitleg vatbaar. Andere antwoorden dan toch goed rekenen hoewel ze duidelijk incorrect zijn doet onrecht aan de tijd en moeite die deelnemers er in gestoken hebben om het antwoord te vinden.

- Er wordt ineens met Bonuspunten gestrooid voor zaken die helemaal niet gevraagd zijn. Als je dus correct en to-the-point antwoord geeft krijg je minder punten dan iemand die er een verhaal omheen breit?

groeten,

Dick
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

@Diedrick:

Als je een quiz samenstelt met meer dan 40 vragen en deze ook nog uitdagend wilt houden, zul je altijd discussies houden over de antwoorden. Het is je goed recht om het niet eens te zijn met zaken, er is in elk geval geen onrechtvaardigheid omdat de regels voor iedereen hetzelfde zijn.
De reden om een bonuspunt te geven wordt ten eerste (zoals de gehele puntentelling) van te voren vastgesteld, ten tweede alleen toegekend als iemand extra relevante zaken in een antwoord noemt, waarbij diegene blijk geeft echt moeite gedaan heeft om het volledige antwoord te vinden en die een meerwaarde vormen voor het antwoord. Hier wordt dus niet met de losse hand naar believen mee gestrooid.
Verder hebben we gaande de quiz nog antwoorden herwaardeerd en aangepast als er aan onze kant onvolkomenheden in zaten.
Tot slot en dat is de bottomline: vergeet niet dat deze quiz wordt samengesteld door een klein aantal goedwillende amateurs die hier uren tijd in steken. We zijn geen professionals die dit voor de kost doen maar gewoon een stelletje liefhebbers die anderen wat plezier willen bezorgen. Als daar nog eens een foutje in staat, alla, vergeef het ons. Dat die inzet overigens door iedereen wordt gewaardeerd, en dat zie je zowel in dit topic als in de bijschriften bij de inzendingen, waarderen wij op onze beurt weer heel erg natuurlijk. Smile poppy

Gr P
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 22 Jan 2012 13:48 schreef:
Tot slot en dat is de bottomline: vergeet niet dat deze quiz wordt samengesteld door een klein aantal goedwillende amateurs die hier uren tijd in steken. We zijn geen professionals die dit voor de kost doen maar gewoon een stelletje liefhebbers die anderen wat plezier willen bezorgen. Als daar nog eens een foutje in staat, alla, vergeef het ons. Dat die inzet overigens door iedereen wordt gewaardeerd, en dat zie je zowel in dit topic als in de bijschriften bij de inzendingen, waarderen wij op onze beurt weer heel erg natuurlijk. Smile poppy

Gr P

Inderdaad. Het is een leuke quiz waar m.i. ieder jaar weer naar uitgekeken wordt en die met veel lol en frustatie (die juist toevoegt aan het plezier) aan wordt deelgenomen.
Niet al te serieus nemen en uiteraard bewondering hebben voor de crew die dit in hun vrije tijd doet.
Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
vetje

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Curieuze antwoorden, bonuspunten, ...

Punten afwachten puh

In memory of Pte. William Henry PAPWORTH M.M.
29725, - 4th Bn., Bedfordshire Regiment

Lest we forget

Laatst aangepast door vetje op 22 Jan 2012 14:15, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
- Eerste inzet ANZAC troepen West-Samoa? Dat waren geen ANZAC troepen, maar een autonome Nieuwzeelandse eenheid. ANZAC als benaming bestaat pas sinds begin 1915, zoals ook al eerder in dit discussietopic gesteld is. Zijn het dan ook ANZAC troepen geweest in de Boerenoorlog?

Deze vraag niet meegeteld.

Quote:
- Bij de vraag over het autootje soepel omgaan met antwoorden vind ik totaal niet terecht; het antwoord is letterlijk in de tekst van het nummer te horen/lezen en niet voor andere uitleg vatbaar. Andere antwoorden dan toch goed rekenen hoewel ze duidelijk incorrect zijn doet onrecht aan de tijd en moeite die deelnemers er in gestoken hebben om het antwoord te vinden.

Ik moet even terugzoeken hier maar over het autootje had ik al geantwoord, ik had immers contact opgenomen met het bureau Vermandere. Het merk, type was Willem ontgaan derhalve niet meer bekend.
Coulant mee omgaan betekent in dit geval: klein autootje: ja
Trabant: nee

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 14:20    Onderwerp: Reageer met quote

Alle inzendingen nog eens nagekeken en alle variaties op ' klein brits autootje' waren al goed gerekend, 2Cv, trabant etc zijn dus niet goed.

Naar boven
marc v megroot

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 14:53    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 22 Jan 2012 12:27 schreef:

Antwoord:

De Russische pantserkruiser Zhemchug in de haven van de Britse kolonie Penang (op 28 oktober 1914).

Dan staat het op de WIKI anders.
http://forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Emden
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

vetje @ 22 Jan 2012 14:10 schreef:

Punten afwachten puh

Je hebt hetzelfde aantal als een andere forum-user poppy

Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 15:00    Onderwerp: Reageer met quote

marc v megroot @ 22 Jan 2012 14:53 schreef:

Antwoord:

We hebben het blijkbaar gewoon verkeerd gelezen. We moesten lezen: wat is het grootste schip dat door de Emden tot zinken werd gebracht.
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Spanning stijgt. Wordt het vanavond voor mij de dagelijkse whisky of kan ik een duurdere flesje aanbreken? Die laatste gaat al open als ik meer punten dan vorig jaar heb.
Maar als ik het zo lees, heb ik heel wat fouten.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam @ 22 Jan 2012 15:00 schreef:
marc v megroot @ 22 Jan 2012 14:53 schreef:

Antwoord:

We hebben het blijkbaar gewoon verkeerd gelezen. We moesten lezen: wat is het grootste schip dat door de Emden tot zinken werd gebracht.

Smile
Quote:
*25-
De lichte Duitse kruiser SMS Emden was in het najaar van 1914 de schrik van de geallieerde handelsvaart in het Verre Oosten. Maar niet alleen de handelsvaart had last van de Emden. Wat was het grootste oorlogsschip dat de Emden tot zinken wist te brengen en waar gebeurde dat?

Deze zin kan anders gelezen worden, maar er staat echt:
welk schip werd door de Emden tot zinken gebracht.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

twee/derde had de vraag goed beantwoord trouwens.

Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
twee/derde had de vraag goed beantwoord trouwens.

Hmm... had het automatisch juist geďnterpreteerd. Zal wel een gebrek aan voorstellingsvermogen van mijn kant zijn, moest er nog even over nadenken hoe ik het anders kon interpreteren... Rolling Eyes Wink

Vragen waarvan ik dacht dat ik ze juist had toch weer niet. Vragen die ik mis had dan toch blijkbaar niet meegeteld. Vragen waar ik het juiste antwoord had worden variante antwoorden ook goedgerekend.... Heb er onderhand totaal geen idee meer van waar ik ergens zal eindigen.... Komaan nu, waar blijven de antwoorden vooraleer tot de resultaten over te gaan? Smile

Hoe zat dat met onze banneling? Is de tekst in de vraag ergens letterlijk terug te vinden of werd Pétain ook goedgerekend? Confused

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

De tekst is niet letterlijk terug te vinden nee.
Helaas, Petain is niet goed gerekend en ik geloof niet dat je je zorgen hoeft te maken Smile

Laatst aangepast door Yvonne op 22 Jan 2012 15:50, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

De dames van FEW hebben het uitstekend gedaan!

Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 22 Jan 2012 15:49 schreef:
De dames van FEW hebben het uitstekend gedaan!

Met zijn hoevelen zijn we? Ik, Margreet...?
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

`Mrs Stan en jij. En beide prima gedaan! poppy

Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 22 Jan 2012 15:54 schreef:
`Mrs Stan en jij. En beide prima gedaan! poppy

Laughing We houden de eer dus hoog helmpompom
Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
De tekst is niet letterlijk terug te vinden nee.
Helaas, Petain is niet goed gerekend en ik geloof niet dat je je zorgen hoeft te maken

Zorgen maken niet hoor hoor Yvonne, maar als je uren hebt besteed aan het opzoeken van verschillende varianten van banneling, balling, ballingschap en "niet zoals gedacht, verder leven" etc.... dan is het normaal dat je nieuwsgierig bent naar het hoe en wat, eh? Smile

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 16:01    Onderwerp: Reageer met quote

Je was trouwens wel de enige die Petain had, dat is wel een speciale vermelding waard Smile

Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ha ha, misschien, maar ik heb liever dat er me iemand uit m'n lijden verlost en vertelt of ze ergens die tekst hebben zien staan, want ik meen nog steeds dat ik hem vroeger ergens gelezen heb... Confused

Had ze eerst alletwee naast elkaar opgeschreven: Wilhelm en Doorn en Pétain en Ile d'Yeu. Vond echter het citaat niet terug en heb dan maar voor de tweede gekozen omdat de eerste te zeer voor de hand lag en ik de tweede een echte kwisvraag/antwoord vond Cool Volgens mij voldoen ze nog steeds alletwee aan de beschrijving in de vraag. Smile

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3030

Naar boven
jan0110

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Heb over vraag 5 lang getwijfeld, er wordt duidelijk gevraagd bij welke stad dit kerkhof ligt, en dan moet je Albert antwoorden want Fricourt is een gemeente. Voor de rest vallen mijn antwoorden nog mee, dus ben ik content. Discutteren kunnen we altijd, dus moeten we het niet te ernstig nemen, voor de crew is het een immense opgave om dit in goede banen te leiden, chapeau. Laughing
Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3030

Bedankt Yvonne, maar dat bevestigt toch alleen maar dat Wilhelm een banneling was, net zoals Petain dat was (zo'n 30 jaar later dan) Maar ik geloof dat één van de dames in een van de vroegere posts wel gemeld had dat ze de tekst ergens (bijna) letterlijk teruggevonden had.

Naar boven
stefaan

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dit had ik gevonden op vraag 13.

Als Italien im Mai 1915 zu den Alliierten übertrat, meldete sich Goller freiwillig[2] zu den Standschützen und kämpfte an der Dolomitenfront. Als Hauptmann des Sillianer Bataillons gelang ihm am 6. September 1916[3] die Rückeroberung des Forame-Gipfels in der Cristallogruppe. Dieser Erfolg war der österreichischen Armeeführung so wichtig[4], dass das Bataillon Sillian, als einziges, ein Marmordenkmal zur Erinnerung an diese Kämpfe erhielt. Dieses befindet sich heute auf dem Marktplatz der Gemeinde.

Nachdem im Frühjahr 1918 die Bataillone Welsberg, Lienz und Sillian zum Standschützenbataillon Pustertal zusammengefasst wurden, ernannte man Goller zum Bataillonskommandanten und im Juni zum Major.[3] Er teilte dasselbe Schicksal wie viele andere Soldaten und geriet im September 1918[5] in Kriegsgefangenschaft. Goller gelang allerdings die Flucht aus dem Lager in der Nähe von Mantua und setzte sich über wenig begangene Bergpfade in die Schweiz ab. 1919 kehrte er schließlich nach Wien zurück und ging seiner Lehrtätigkeit wieder nach.

Auf Wunsch von Erzherzog Eugen, dem Kommandanten der Südwestfront, komponierte Goller, zur Erinnerung an die Erstürmung des Forame-Gipfels, eine deutsche Singmesse. Diese sollte bei Feldgottesdiensten aufgeführt werden.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Punten en users zijn bekend. Iedereen gefeliciteerd!

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Talbot House

Een voucher voor een overnachting in Talbot House voor twee personen in een twin bedroom, dit is automatisch toegang tot het museum inbegrepen.

Voucher kan ingewisseld op datum naar keuze, geldig tot einde 2012.
Wel op voorhand bij Talbot House reserveren en dus afhankelijk van beschikbaarheid.

Voor aktiviteiten in Talbot House zie: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewforum.php?f=72

Herinnering op linnen is dé specialist in het maken van jouw eigen foto op canvas. Ze drukken jouw foto op een hoogwaardig canvasdoek ook wel linnen genoemd en spannen dit op een stevig houten frame van 3 cm dik. Dit geeft een fantastisch beeld en maakt het geheel van topkwaliteit.
Ideaal voor onze mooie foto's van de velden van weleer.

Herinnering op linnen stelt een foto op canvas ter beschikking van 60x80 voor een van je mooiste foto's

http://www.herinneringenoplinnen.nl

Afspraak in Nieuwpoort én Maurice Braet van Ivan Petrus, gesigneerd, en tekening van de auteur op de mooie datum 11-11-11

Met dank aan de auteur en

www.lannoo.com

Ons aangenaam mailcontact met Roularta Books heeft een schitterend boek opgeleverd dat als prijs dient voor onze beroemde WinterQuiz voor de users van Forum Eerste Wereldoorlog.
Het gaat om: Tot aan de IJzer van Max Deauville

Dit boek is door de uitgever aangeboden.
Met dank aan Roularta Books
http://www.roularta.be/

Deze uitgever is geen onbekende voor Forum Eerste Wereldoorlog en stelt zeer vriendelijk dit schitterende-niet-te-missen-boek ter beschikking.

JustPublishers is bekend van het blad Wereld in Oorlog
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=10972

En uiteraard van Sporen van een Slag
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=19467

http://www.justpublishers.nl/

De inwoners van het Vlaamse dorp Schellebelle maken
samen met enkele bekende acteurs een film.
Met een ontroerend resultaat!

Quote:
SCHELLEBELLE 1919
Winnaar Vlaamse Filmprijzen – Bijzondere prestatie

Een film van Johan Heldenbergh (acteur uit De Helaasheid Der Dingen)
en Kenneth Taylor

Inclusief een reportage met nooit eerder vertoonde beelden
over de mensen achter dit grootse project.
Een ware making of met verhalen over het reilen en
zeilen van de filmploeg, de acteurs, het hele dorp!

[b]Synopsis:

Schellebelle 1919 is het verhaal van de familie Van De Velde. De 16-jarige dochter Coralie heeft tijdens de Eerste Wereldoorlog maar liefst 25 oorlogswezen in huis genomen maar ze worden langs alle kanten belaagd. Wanneer enkele notabelen het op hun boerderij hebben gemunt, verdedigt de familie zich met alle mogelijke middelen.

Aangeboden door:
Lumičre Home Entertainment. Publiciteit: MVSP.[/b]

Lumičre is ook te vinden op Twitter
https://twitter.com/#!/Lumiere_

Facebookhttps://www.facebook.com/profile.php?id=100001295222682&sk=wall

Ter beschikking gesteld door Den Korigann
Zie ook:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=16113

Zesde cd van Veertien Achttien Podcast van Tom Tacken
Zie ook:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=25348

[quote="Veertien Achttien @ 17 Dec 2011 11:27"]Veertien Achttien, de lange podcast over de Grote Oorlog, gaat niet 228 maar 262 afleveringen tellen. Ik trek door tot 28 juni 1919/2013, als het Verdrag van Versailles wordt ondertekend, exact vijf jaar na de schoten in Sarajevo. Dat betekent dat er niet negen, maar tien cd's verschijnen. Nummer 7 ga ik de komende week branden.
Check de nieuwe tarieven - geen inflatiecorrectie ! - en kom aan boord van Veertien Achttien.
www.veertienachttien.nl

Naar boven
Peter H

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 22 Jan 2012 20:04 schreef:
Punten en users zijn bekend. Iedereen gefeliciteerd!

Publidingesen dan maar !!
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

98 punten- Love4history en Jan01110
97 punten-Mirjam
96 punten-EdwinH en PeterH
95 punten-Bud
94,5 punten-Vetje en Nolfster
94 punten- Finnbar en Diedrick
93- 1 user Tuizentfloot
91- MrsStan
90- Fulco
87,5- Marc v megroot
87- Jurgen
78,5-Typhoon
78-Eric 14-18
75,5- Stefaan

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Grote vraag: moeten we gaan loten of komen Jan en Love4 er samen uit wat de prijzen betreft?
Als zij er uit zijn mag Mirjam gaan kiezen enzovoort.
Ik kan geen cijfertje meer zien, ik ga bankhangen Smile

FEWCrew: bedankt!

Naar boven
Tuizentfloot

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 22 Jan 2012 20:11 schreef:
Grote vraag: moeten we gaan loten of komen Jan en Love4 er samen uit wat de prijzen betreft?

Misschien kunnen ze samen de Twin bedroom delen. puh

Met mijn elfde plaats val ik wel buiten de prijzen, maar het belet niet dat ik trots ben om op vijf luttele punten van de winnaars te eindigen. Missie geslaagd !
En nogmaals bedankt aan de organisatoren voor de fijne kwis.
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Proficiat aan iedereen, en vooral aan de winnaars!
poppy poppy poppy poppy

Klopt het dat er 9 prijzen zijn?
Want dan hebben diedrick en ondergetekende een probleem... Embarassed
(samen delen wij de 9de en 10de plaats)

koffie
Finnbar
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Alle prijswinnaars gefeliciteerd. Veel plezier met jullie prijzen.

Jury en quizmakers, bedankt voor de leuke en vooral leerzame quiz. Kostte me wat uurtjes in de nacht en een complete eerste kerstdag.

Ben weer op één na laatste, wel met meer punten dan afgelopen keer.
Zeer benieuwd wat de juiste antwoorden waren en met welke puntjes.

TYPHOON

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Iedereen proficiat kiss

Ben blij dat ik, als meer lezer dan poster, eens meegedaan heb. Cool
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 22 Jan 2012 14:58 schreef:
vetje @ 22 Jan 2012 14:10 schreef:

Punten afwachten puh

Je hebt hetzelfde aantal als een andere forum-user poppy

Dat was te verwachten poppy

Lest we forget
Naar boven
Nolfster

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

tof! Aan alle winnaars een welgemeende proficiat!
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Idd! Toch wel wat uren zoet mee geweest, bedankt aan de crew voor de inspanning in het voorbereiden, opstellen en het verbeterwerk!

Netjes van Love4History & Jan! Smile

Op naar volgend jaar! :d

Lest we forget
Naar boven
Peter H

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Was weer een plezier om te maken, iedereen gefeliciteerd. De crew zeer bedankt voor de uren zwoegen met bedenken, maken, nakijken en uitleg geven achteraf. poppy
Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

Proficiat winnaars!thumbs up

Ik sluit me helemaal aan bij de anderen. Complimenten aan de crew voor alles! Het was weer heel leuk om mee te doen en ik kijk alweer uit naar de volgende keer! Smile

Greetz, Margreet Cool poppy
Edwin H

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd iedereen

En crew bedankt voor de quiz en om ons zo lang in spanning te houden Smile

Edwin
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

3e!! helmpompom yoohoo
2 Plaatsen hoger dan vorig jaar, leuk! En ik heb er minder tijd in zitten Wink

L4H en Jan gefeliciteerd! En de anderen natuurlijk ook Smile
Naar boven
stefaan

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2012 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben toch blij met mijn rode lantaarn hoor!!!

Alvast proficiat aan de crew om ons alle hoeken van het forum te laten zien, als ook aan alle deelnemers.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Forum Eerste Wereldoorlog Winter Quiz Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 8 van 9

Ga naar: