Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Foto impressie 11 november 2011 Ieper en omstreken

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eelke

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2011 16:14    Onderwerp: Foto impressie 11 november 2011 Ieper en omstreken Reageer met quote

Introductie

Voor die mensen die de herdenking niet bijgewoond of op TV gezien hebben leek het me aardig om een foto impressie te maken. De sfeer in Ieper tijdens 11 november vind ik elke keer weer heel bijzonder. Dit geldt ook voor de plechtigheid op 10 November in Passchendaele bij Crest Farm overigens.

Vanzelfsprekend komen veel mensen uit Engeland over om hun gevallenen te herdenken.

Voorafgaand aan de plechtigheid onder de Menenpoort is er de Poppy parade, met deelname van diverse bands en militaire delegaties.

Dit jaar was er hoog bezoek van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Mathilda, zij werd ontvangen door o.a. de voorzitter van de Last Post Association. Overigens veel respect voor de Last Post Association; naast de plechtigheid, de Last Post hadden zij ook een erg mooi concert in de Kathedraal georganiseerd. Fantastisch.

De klaroenblazers van de Last Post Association:

Het was mij niet eerder opgevallen, maar dit jaar was er ook een Amerikaanse delegatie aanwezig.

Na de plechtigheid veel publieke belangstelling voor alle kranzen die gelegd waren.

Na de plechtigheid hebben we deelgenomen aan de door de mensen van de ijzertoren georganiseerde rondrit langs 'unieke en minder bekende pareltjes uit de WO-I geschiedenis'. Deze rondrit bestond uit maar liefst vier gratis touringcars, met deskundige en enthousiaste begeleiding. Tijdens de rondrit hebben we o.a. de sector Merkem verkend.

Zoals de gids terecht aangaf zijn er veel monumentjes of plekken 'waar niemand meer stopt'. Dit kan zijn vanuit onwetendheid of simpelweg omdat ze moeilijk te vinden zijn of een combinatie van beiden.

Een voorbeeld hiervan is de Epernon bunker. Achtergronden over deze plek kun je vinden via http://inventaris.vioe.be/woi/relict/1227

Op de begraafplaats van Oostvleteren zijn diverse graven van oud-strijders te vinden. Soms aangegeven met een plaquette van de strijdersbond.

Wat ik een bijzonder monument vond was dat van de gebroeders Remi en Hippoliet. Het nieuwe monument is recent geplaatst (oktober) en is voorzien van een tekst waaruit veel persoonlijk leed valt af te lezen.

Twee broers in de oorlog

Oostvleteren, herberg "De Stier". Het gezin Billioert-Mazzoreel, 14 kinderen.

Onder hen Remi en Hippoliet. Remi kreeg als kind een trap van een veulen waardoor hij licht mentaal gehandicapt werd.

Vader Henri deed er alles aan, om zijn zoon Remi van het front weg te houden. Het mocht niet baten. Hippoliet overleefde de oorlog, broer Remi niet.

Hij stierf te Moorslede op 8 oktober 1918. Vijf maanden nadien ontgroef Hippoliet zijn broer en bracht de kist naar Oostvleteren. Op 11 maart 1919 werd hij herbegraven.

Na in Canada te hebben gewoon keert Hippoliet in de jaren vijftig terug naar zijn geboortedorp. Zijn laatste WO-herdenking beleeft hij op 11 november 1961. De dag nadien wordt zijn levenloze lichaam aangetroffen. Twee broers tijdens de oorlog aan het front rusten hier nu naast elkaar.

We zijn geeindigd op de Militaire begraafplaats van Westvleteren. Een opmerkelijke begraafplaats waar o.a. nog een aantal heldenzerken te vinden is.

We hebben veel geleerd van de kundige uitleg tijdens de rondrit en hebben inderdaad een aantal verborgen 'pareltjes' te zien gekregen.

Wat ook erg interessant was, was de toelichting op het initiatief van de ijzertoren om in 2014 het project 'Via Dolorosa' uit te voeren; 100 jaar na de feiten zullen we de sporen van het Belgische leger gedurende de terugtocht (4 augustus – 18 oktober 1914) volgen en houden we met een tijdelijke tentoonstelling halt op een aantal strategische plaatsen. Op iedere plaats wordt een gelijkaardig herdenkingsmonument geplaatst. Het traject loop van Gemmenich tot Diksmuide. Wat mij betreft een project om naar uit te kijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2011 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi hoor Eelke, ik was er niet bij maar jou foto's maken veel goed !!! Wink
En wel erg bijzonder vind ik dat stukje over het wat minder bekende.

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Eelke

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2011 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Price of Glory !

Altijd interessant om onbekende plekken te ontdekken, en voor mij zijn er nog zat onbekende plakken in de mooie Westhoek. We zijn bijvoorbeeld ook gestopt bij het gedenkteken voor de luitenant Ivan Colmant in Woumen. Vaak langsgereden maar het was me eerlijk gezegd niet opgevallen.

Het zelfde geldt voor de omgeving van De Kippe waar de Slag om Merkem zich afgespeeld heeft. Bij Noordschote zijn we gewezen op de gedenkplaat voor de onbekende Zouaaf.

Ik heb genoten van de rondrit, ook mooi dat het organiserend comitee zich in wil spannen om het verborgene zichtbaar (en toegankelijk) te maken.
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2011 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Bijzonder verhaaltje van die broers. Altijd apart zulke zaken.
Foto's van de parade, die zijn richting de kant waar ik stond. Alleen sta ik er net niet op.

Reiné

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2011 8:40    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi Eelke, bedankt! Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Cpl_Uhl

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2011 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag, bedankt daarvoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: