Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
mudra

Geregistreerd op: 16-3-2006 Berichten: 761 Woonplaats: Assebroek (Brugge)
|
Geplaatst: 22 Okt 2011 18:15 Onderwerp: Argonne: Chevières en Hamilton Coolidge |
|
|
Iets buiten Chevières (nabij Grandpré) ligt, relatief moeilijk bereikbaar, midden de velden de site met de Coolidge memorial. Het betreft het graf van de Amerikaanse piloot Hamilton Coolidge die in 1918 hier werd neergehaald. Naast zijn monument wordt zijn naam ook vermeld op het gemeentelijk monument in het dorpje Chevières, wat eerder ongewoon is. De Coolidge-familie onderhoudt nog altijd contact met het dorpje Chevières, destijds rustzone voor de Duitse troepen. Over het gebeuren kan je hier meer lezen: http://www.richthofen.com/rickenbacker/rick34.htm
Over de man in kwestie kan je hier meer lezen: http://www.theaerodrome.com/aces/usa/coolidge.php
groeten, Wim D. _________________ In den Argonnen
weinen im Wind
die toten Seelen,
die nicht mehr sind. |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7730 Woonplaats: Land van Maas en Waal
|
Geplaatst: 06 Jan 2013 14:59 Onderwerp: |
|
|
Tja Wim, dat moet haast net zo'n bijzondere plek zijn als een paar tientallen kilometers verder in Murvaux, waar het monumentje voor Frank Luke jr is. extra speciaal is dat direct naast Coolidge' graf een deel van de motor van zijn SPAD nog uit de grond steekt(!). hij ligt dus letterlijk op de plek waar hij is gevallen. Zie ook http://www.uswarmemorials.org/html/monument_details.php?SiteID=5&MemID=15.
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
Finnbar Moderator

|
Geplaatst: 06 Jan 2013 18:44 Onderwerp: |
|
|
ben zo vrij geweest om die foto van dat stuk motorblok hier over te nemen, want het is wel bijzonder
 |
|
Naar boven |
|
 |
mudra

|
Geplaatst: 06 Jan 2013 21:03 Onderwerp: |
|
|
Hallo heren,
Dank voor deze extra info, van zijn motorblok was ik niet op de hoogte, mooi !
groeten, Wim _________________ In den Argonnen
weinen im Wind
die toten Seelen,
die nicht mehr sind. |
|
Naar boven |
|
 |
Tommy v. D.

|
Geplaatst: 06 Jan 2013 22:23 Onderwerp: |
|
|
Bijgaand nog twee foto's van Coolidge's motorblok van afgelopen zomer, na voorzichtig wat van de begroeiing weggehaald te hebben, waardoor er toch net wat meer zichtbaar werd. Het motorblok ligt overigens net links van het monument, en steekt vast de grond in.
Ik las overigens ergens op internet dat de familie van Coolidge in de jaren '80 een groot onderhoud had gepleegd bij het graf en het monument, en dat men er o.a. ook het vliegmasker van Hamilton in de grond heeft aangetroffen...
Tommy |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

|
Geplaatst: 13 Jan 2013 20:49 Onderwerp: |
|
|
Da's het betere veldwerk, Tommy! Ik las ook dat er een rivier vlakbij het graf en de aanpalende akker loopt, die zoveel grond had weggespoeld, dat het graf een aantal jaren geleden hierdoor nog daadwerkelijk bedreigd werd. Jou iets opgevallen?
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
mudra

|
Geplaatst: 13 Jan 2013 21:17 Onderwerp: |
|
|
Het is de Aire die vlakbij loopt, en die ligt nog op voldoende afstand van de site naar mijn bescheiden mening. Wel dicht, maar volgens mij zonder gevaar. De "oevers" van de Aire zijn op talloze plaatsen wel sterk uitgehold door erosie. Een mooie rivier trouwens die zeer meandert door het landschap.
mvg, Wim D. _________________ In den Argonnen
weinen im Wind
die toten Seelen,
die nicht mehr sind. |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

|
Geplaatst: 13 Jan 2013 22:30 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de update, Wim. Ik verbaas me er over dat het verhaal en de plaatsen van handeling van Frank Luke jr zo gekend zijn maar dat dit verhaal zo volstrekt onbekend is gebleven terwijl het fascinerend is. En Coolidge was daarnaast ook geen kleine jongen.
Hieronder nog een aardige foto van mezelf (kwalitatief niet, ahum..) van het oorspronkelijke graf van Luke in Murvaux. Iets off topic maar in elk geval verwant. De plek van het voormalige graf is tussen en direct rechts van de twee dichtstbijzijnde hekpalen.
|
Naar boven |
|
 |
Binkske007 Moderator

Geregistreerd op: 8-4-2008 Berichten: 3984 Woonplaats: Turnhout (België)
|
Geplaatst: 14 Jan 2013 9:59 Onderwerp: |
|
|
Knappe topic
Waarom graven ze het motorblok niet uit om het te integreren in het grafmonument?  _________________ "They shall grow not old, as we that are left grow old"  |
|
Naar boven |
|
 |
the butcher
|
Geplaatst: 14 Jan 2013 18:05 Onderwerp: |
|
|
Best niet teveel reclame maken voor het motorblok zeker , want binnen de kortste keren is het ook in rook opgegaan , zoals enkele beenderen in het knekelhuis van Doaumont  |
|
Naar boven |
|
 |
|