Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

1917 de Amerikaanse koopvaardij/US Shipping Board

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2011 8:04    Onderwerp: 1917 de Amerikaanse koopvaardij/US Shipping Board Reageer met quote

Toen Amerika mee betrokken werd in het oorlogsgebeuren. Werden strijdbare mannen opgeroepen om in militaire dienst te gaan. Om heel de oorlogsmachine overzee te krijgen had men nood aan een uitgebouwde koopvaardij .
Via Wetten en akkoorden werd een bestuursorgaan (US Shipping Board) opgericht die als doel had: de wetten en akkoorden te volgen en te laten uitvoeren. Ook moest dit orgaan de nood aan handelsschepen via bouw, leasing of aankoop in orde brengen en men had ervaren of nieuw opgeleide bemanningsleden nodig.
The United States Shipping Board:
Op 7 sept 1916 werd de United States Shipping Board of ook de War Shipping Board (scheepvaartbestuur) opgericht als een nood bestuur voor de Shipping Act (39 Sat 729) en werd formeel van kracht op 30 jan 1917.
De Shipping Board*(scheepvaartbestuur) of ook the Merchant Marine Act of 1916 (ook gekend als de Alexander Act)werd in 1916 door het Congres aangenomen. Het wetsvoorstel werd ingediend door Joshua W Alexander van Missouri, hij was lid van the House Merchant Marine Comite. Deze wet was eveneens de grondlegger van de moderne Amerikaanse Handelsvloot.
*De Shipping Board (scheepvaartbestuur)had als doel:
Het bevorderen en verder ontwikkelen van transport over het water, het laten opereren van de handelsschepen die eigendom zijn van de overheid, en de handel onder de vlag van de Verenigde Staten, alsmede aan de La Follette Seamen’s Wet* die de regelgeving moest afdwingen en reguleren. Het bestuur bestond uit vijf leden en ze waren bevoegd voor:

1-de aankoop, leasing, en de exploitatie van koopvaardijschepen met een maximum vermogen van $ 50 miljoen.
2-het verwerven van schepen die geschikt zijn voorde handelsvloot
3-de handel op de Grote Meren en op over zee, met inbegrip van de vaststellen en het reguleren van de tarieven .
4. het annuleren of wijzigen van oneerlijke overeenkomsten tussen de vervoerders en exporteurs, of zij die actief een nadelige handel dreven ten nadelen van de Verenigde Staten .
5. het bestraffen van afspraken tussen reders, die vrijgesteld waren van de activiteiten van de Sherman Act.

*La Follette Seamen's Wet
Of ook de "Longshore en Harbor Workers 'Compensation Wet." ingediend door senator Robert "Fighting Bob 'La Follette (R) van Wisconsin, door deze Wet werd een behoorlijke behandeling en een leefbaar loon op de Amerikaanse schepen geëist De Wet had als doel : onder andere betere contracten voor Zeelieden en maritieme veiligheden op de handelsschepen .Dit in het zog van de 1912 Titanic tragedie, moesten de koopvaardijschepen uitgerust worden met voldoende reddingsboten.
Dit was voor voorzitter Andrew Furuseth van de Unie van Zeelieden het hoogtepunt van twintig jaar agitatie .
Laat in de jaren 1913 had de toenmalige President Woodrow Wilson een dergelijk wetsvoorstel aan zijn regering voorgelegd .De toenmalige minister van Buitenlandse Zaken William Jennings Bryan was met de Engelsen aan het onderhandelen rond een Verdrag inzake de internationale veiligheid en behandeling van zeelieden op zee .Op 27 aug 1914 ratificeerde de Senaat dit Verdrag, de minister van buitenlandse zaken wees de President Wilson op de pocket-veto van de “La Follette Bill”
Men had de nodige overtuigingskracht nodig om beide op één zelfde lijn te zetten. Furuseth kwam naar Washington om letterlijk te smeken dat de President Wilson het wetsvoorstel ondertekende. De minister van Buitenlandse Zaken Bryan was zo aangedaan, van Furuseth ’s overtuiging en vastberadenheid, Deze Wet zou een mijlpaal in de wetgeving voor Zeelieden zijn. De president ondertekende de wet.

De functies van dit Scheepvaartbestuur waren:
Het regelen van de :
De maritieme handel
De zeeverzekering
Overdracht van de scheepsregisters
De handhaving van de tarieven in de overzeese handel
Onderzoek haventransport
Noodzaak van stoomschepen op de lijnen en de type en kenmerken van de gebruikte schepen
Ontwikkeling van Marine logistieke schepen en koopvaardij
Het subsidiëren voor de bouw van schepen voor privé gebruik


Het beheer van de 50 miljoen $ zou overgelaten worden aan de Emergency Fleet Corporation (EFC). Democraten in de Senaat slaagden erin om het bedrag te wijzigen voorafgaand aan passage dat de VS de aankoop van schepen van oorlogszuchtige machten verbood . Dit betekende de geboorte van de moderne Amerikaanse koopvaardij

Tijdens de oorlog, was de Raad van Bestuur onder leiding van Edward N. Hurley, terwijl de EFC (the Emergency Fleet Corporation) werd gestuurd door Bethlehem Steel magnaat Charles Schwab. Het wetsvoorstel dat ook bepaalde dat de rederijen eigendom van en geëxploiteerd worden door het Scheepvaartbestuur tot vijf jaar na het einde van de oorlog. Dat alle vaartuigen van de U.S.Shipping Board, met uitzondering de schepen die zodanig werden ontworpen om hoofdzakelijk als marine logistieke schepen (auxillaire schepen) te dienen, moeten worden verkocht. Veel van de schepen hebben deze opdracht tijdens de oorlog nooit volledig ingevuld, en veel van de schepen die schepen werden niet voltooid ofwel vernietigd ofwel geveild in de vroege jaren 1920. Met ingang van 18 juni 1984, werden de taken van de US Shipping Board verminderd en is op dit moment alleen van toepassing op de binnenlandse offshore-zee transport.

In 1917 begon de U.S.Shipping Board met de Zeeopleiding en dit eindigde in 1920. Er werden aparte programma’s voorzien voor mannen met ervaring op zee die officier wilden worden, en programma's voor onervaren mannen. Bij de werving lag de nadruk op de hoge verloning Een wervingsysteem werd opgezet met affiches en via een keten van 7000 Rexal drugstores. De winkelverantwoordelijken werden de aanwervingsagenten van de the Shipping Board.




De US Shipping Board had zijn hoofdkantoor in Boston, MA.
De eerste navigatieschool voor mannen met twee jaar ervaring op zee werd in Boston geopend, maar binnen enkele maanden waren er 43 scholen in de zeehavens van Portland, Maine tot Portland Oregon.
In de eerste 10 maanden.werden1500 dekofficieren opgeleid tijdens een 6 weken durende programma. Voor de opleiding van scheepswerktuigkundige werd een cursus van 4 weken aangeboden.
Tussen juni 1917 en oktober 1920 kregen in totaal 14.000 zeelieden de opleiding tot officier.
Ook werd er gestart met een programma voor mannen zonder zee ervaring. De eerste drijvende schoolschepen die gebruikt werden waren de “Calvin Austin” en “gouverneur Dingley”, die lagen aangemeerd in Boston. Ook andere verouderde schepen werden gebruikt als opleidingsschepen, waaronder de “USS Iris”, gebouwd in 1885, en de” USS Meade”, de voormalige “City of Berlijn”, die de trans-Atlantische snelheidsrecord verbrak in 1875.
In 1918, werden op deze schoolschepen 30.000 mannen tot oa werktuigkundigen , stokers en mess -keukenpersoneel opgeleid. De stagiairs ontvingen 30 dollar per maand en een gratis uniform.


De opleidingschepen US Calvin Austin en de US gouverneur Dingley



US Calvin Austin

US gouverneur Dingley

De SS Dryden / USS IRIS


USS IRIS of de S.S. Dryden (British Freighter, 1885).
De SS Dryden werd gebouwd in 1885 te Newcastle , Engeland als een handelsvrachtschip. Ze werd gekocht door de US Navy in de mei 1898. Voor gebruik tijdens de Spaans-Amerikaanse Oorlog en werd toen omgebouwd tot een soort van rustschip en herdoopt tot de Iris, de overdracht gebeurde in aug 1898 na de Oorlog werd het schip naar het verre Oosten gestuurd als ondersteuning van de US Navy. In 1903 werd het schip nogmaals aangepast tot kolencargo en werd dan terug gezonden naar het verre oosten voor verdere service.
In 1909 werd ze terug omgebouwd tot cargo voor kolen en torpedo’s en kwam steun in de Pacific Torpedo Fleet's submarines and torpedo boats.in de late jaren 1915 en begin 1916 opereerde de IRIS in de Mexicaanse wateren. Wat later werd het zelfs gebruikt als doelsleper tot het buiten dienst gezet werd in mei 1916.
in mei 1917 werd de IRIS overgenomen door de US Shipping Board als de SS Iris en zal dan als handels-opleidingschip voor Zeelieden gebruikt worden gedurende en tot na de eerste wereld oorlog. In 1920 werd de SS Iris verkocht en in 1928 gesloopt.
De City Of Berlin / USS Meade


City Of Berlin/ USS Meade

USS Meade

USS Meade
Dit schip werd gebouwd in 1874 als het stoomjacht Berlin en was in die tijd één van de grootste stoomjachten gebouwd door de Greeenock Schotland. In 1898, werd de City of Berlin gekocht door de Amerikaanse Overheid voor de US Army Quartermaster Corps en was in dienst tijdens de de Spaans-Amerikaanse oorlog en werd herdoopt als de USS Meade .Zij werd daarna ingezet als troepentransport in het Verre Oosten , tot het schip op 31 jan 1906 zwaar beschadigd werd door brand .Na herstelling deed het schip zijn dienst tot na de Eerste Wereld oorlog en werd gesloopt in 1921.

Its successor agencies have been the U.S. Shipping Board Bureau of the U.S. Department of Commerce (1933–36); the U.S. Maritime Commission (1936–50); the U.S. Federal Maritime Board of the Department of Commerce (regulatory functions only, 1950–61); the U.S. Federal Maritime Commission (regulatory functions only, 1961- ); the United States Maritime Administration of the Department of Commerce (all other functions, 1950–81); and the U.S. Maritime Administration of the U.S. Department of Transportation (all other functions, 1981-

bronweergave
vrije vertaling
Wikipedia, the free encyclopediat /to law in the United States
The Bridge To France by Edward N. Hurley, Wartime Chairman of the U. S. Shipping Board
Emergency Fleet News, published by the United States Shipping Board Emergency Fleet Corporation, Philadelphia. April 29, 1918; June 10, 1918, July 20, 1918
Radom, Matthew. "Merchant Marine Training 1917-20," U. S. Naval Institute Proceedings, January 1942
WWI Document Archive :Official Papers
American Merchant Marine at War,
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2011 9:00    Onderwerp: The US Statement on the Status of Armed Merchant Vessels Reageer met quote

De US Statement inzake de Status van de Bewapende Koopvaardij
Department of State
Washington, 19 sept 1914
Omdat Amerika in 1914 neutraal was en wou blijven werd er een US Statement uitgevaardigd voor handelsschepen die voorzien waren van lichte bewapening en die de Amerikaanse havens wilden aandoen.
Dit statement kwam tot stand omdat de landen in oorlog hun handelsschepen gingen uitrusten met lichte bewapening .

1)Een koopvaardijschip van een oorlogvoerend land mag licht bewapend zijn en mag een kleine hoeveelheid aan munitie aan boord hebben met als enige doel, zelfverdediging .Zonder dat het schip als oorlogsschip kan aanzien worden.

2)Omdat de aanwezigheid van wapens en munitie twijfel kan creëren , waardoor het schip voor offensieve doeleinden kan gebruikt worden. Moeten de reders en rederijen via een homologatie kunnen aantonen, dat de bewapening en munitie die op de schepen aanwezig zijn enkel en alleen zal gebruikt worden voor zelfverdediging.

3)Deze homologatie is nodig om te kunnen aantonen dat de bewapening uitsluitend voor zelfverdediging gebruikt zal worden , of de bewapening nu zichtbaar of verborgen wordt gemonteerd. De homologatie moet worden voorgelegd op officieel verzoek. Het resultaat van dit onderzoek moet onomstotelijk aantonen dat de bewapening alleen voor zelfverdediging gebruik wordt.
Volgende criteria wordt gebruikt om vast te stellen dat de bewapening niet als aanvalswapen wordt ingezet
1.Het caliber van de wapens mag niet groter zijn dan 6 inches
2.Er mag maar een klein aantal aan wapens aanwezig zijn.
3.Er mogen geen wapens op het voordek zijn gemonteerd
4.Er mag maar een kleine hoeveelheid aan munitie aan boord zijn.
5.Het schip wordt bemand door de gebruikelijke bemanning en de officieren zijn dezelfde van voor het uitbreken van de oorlog .
6.Dat de havens en de handelsroute dezelfde zijn als voor het uitbreken van de oorlog
7.Dat het schip voldoende brandstof aan boord heeft om tot zijn bestemming te geraken of dezelfde hoeveelheid om zijn geplande reis uit te voeren .
8.Dat de lading van het schip enkel voor handel is bestemd en niet voor offensieve operaties tegen een vijand
9.Dat het schip passagiers vervoert niet in militaire dienst van het oorlogvoerende land waarvan zij onder de vlag vaart, of van een van zijn bondgenoten vooral als de passagierslijst vrouwen en kinderen omvat.
10.Dat het schip een trage kruissnelheid heeft

4)Elk gewapend schip ,dat onder een vlag vaart van een oorlogvoerende land ,dat toekomt in een haven van de US en beweerd een koopvaardijschip te zijn. Zal door de havenautoriteiten volledig worden gescreend . Zij zullen een volledig verslag uitbrengen aan Washington en zullen aan de hand van de voorgelegde homologaties en de verkregen informatie, beslissen of het vaartuig de toegang tot de haven krijgt of de toegang wordt geweigerd of dat het schip wordt behandeld als een oorlogsschip.

5)De reconversie van een koopvaardijschip naar een schip voor oorlogsdoeleinden is eigenlijk een feitenkwestie dat moet vastgesteld worden door het leveren van direct of indirect bewijs met het voornemen om het schip te gebruiken als een oorlogsschip..

bronweergave:
WWI Document Archive > Official Papers > The US Statement on the Status of Armed Merchant Vessels
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2011 10:07    Onderwerp: meegesleurd in de oorlogcarrousel Reageer met quote

4 April, 1917
Senator Norris Opposes U.S. Entry into the War
Congressional Record , 65th Cong., 1st Sess., Vol. LV , pt. I, pp. 212-13.
The Progressive Republican from Nebraska , Senator George William Norris (1861-1944) was among the handful of eminent politicians of the day to oppose US entry into the Great War. In this speech to the Senate, he made his reasons clear.
Mr. President, while I am most emphatically and sincerely opposed to taking any step that will force our country into the useless and senseless war now being waged in Europe, yet if this resolution passes I shall not permit my feeling of opposition to its passage to interfere in any way with my duty either as a Senator or as a citizen in bringing success and victory to American arms. I am bitterly opposed to my country entering the war, but if, notwithstanding my opposition, we do enter it, all of my energy and all of my power will be behind our flag in carrying it on to victory.
The resolution now before the Senate is a declaration of war. Before taking this momentous step, and while standing on the brink of this terrible vortex, we ought to pause and calmly and judiciously consider the terrible consequences of the step we are about to take. We ought to consider likewise the route we have recently traveled and ascertain whether we have reached our present position in a way that is compatible with the neutral position which we claimed to occupy at beginning and through the various stages of this unholy and unrighteous war.
No close student of recent history will deny that both Great Britain and Germany have, on numerous occasions since the beginning of the war, flagrantly violated in the most serious manner the rights of neutral vessels and neutral nations under existing international law as recognized up to the beginning of this war by the civilized world.
The reason given by the President in asking Congress to declare war against Germany is that the German Government has declared certain war zones, within which, by the use of submarines, she sinks, without notice, American ships and destroys American lives...
The first war zone was declared by Great Britain . She gave us and the world notice of it on the 4th day of November, 1914....
Both of these orders declaring military zones were illegal and contrary to international law. It is sufficient to say that our Government has officially declared both of them to be illegal and has officially protested against both of them...
There are a great many American citizens who feel that we owe it as a duty to humanity to take part in the war. Many instances of cruelty and inhumanity can be found on both sides. Men are often biased in their judgment on account of their sympathy and their interests To my mind, what we ought to have maintained from the beginning was the strictest neutrality. If we had done this, I do not believe we would have been on the verge of war at the present time. We had a right as a nation, if we desired, to cease at any time to be neutral. We had a technical right to respect the English war zone and to disregard the German war zone, but we could not do that and be neutral. I have no quarrel to find with the man who does not desire our country to remain neutral. While many such people are moved by selfish motives and hopes of gain, I have no doubt that in a great many instances, through what I believe to be a misunderstanding of the real condition, there are many honest, patriotic citizens who think we ought to engage in this war and who are behind the President in his demand that we should declare war against Germany...
It is now demanded that the American citizens shall be used as insurance policies to guarantee the safe delivery of munitions of war to belligerent nations. The enormous profits of munition manufacturers, stockbrokers, and bond dealers must be still further increased by our entrance into the war. This has brought us to the present moment, when Congress urged by the President and backed by the artificial sentiment, is about to declare war and engulf our country in the greatest holocaust that the world has ever known.
Bronweergave :
Congressional Record , 65th Cong., 1st Sess., Vol. LV , pt. I, pp. 212-13
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group