Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Herstel van de slachtvelden

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Erik C.

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2011 20:00    Onderwerp: Herstel van de slachtvelden Reageer met quote

Ik heb uitgebreid gezocht maar ik heb nog nergens een artikel kunnen vinden over hoe na de oorlog de slachtvelden opgeruimd zijn en door wie. Wat is er gebeurd met het gebied rond Ieper bv? Voor de oorlog was dat boerenland, hoe lang voor het weer als zodanig gebruikt kon worden? etc. etc.
Kan iemand mij zeggen waar ik zulke informatie kan vinden? Bij voorbaat dank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marc v megroot

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2011 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet of ik het helemaal bij het rechte eind heb maar.
Ergens heb ik gelezen dat de boeren massaal de loopgraven hebben dichtgegooid en zo snel mogelijk het land zijn gaan bewerken.
Dus binnen 1 a 2 jaar was de oorlog (althans wat de loopgraven betreft) verleden tijd.
Erik C.

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2011 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Wow, dat is een snel antwoord Wink Maar was het niet nodig om eerst de vele tonnen munitie te verwijderen? Dat lijkt me toch een hele klus te zijn geweest aangezien er nu nog veel gevonden wordt, laat staan toen. En de vele menselijke resten, zijn de als vermist verklaarden in feite gewoon blijven liggen?
Naar boven
Peter H

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2011 0:11    Onderwerp: Reageer met quote

Zo eenvoudig is het niet gegaan, speciale eenheden (V corps) hebben de voormalige slagvelden een aantal malen uitgekamd met hulp van chinese arbeiders, dat dit niet zonder risico's was spreekt voor zich.

Zoek eens naar "body density maps" ; op deze staan het aantal gevonden lichamen per X square yards.
Naar boven
Erik C.

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2011 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zo'n body density map gevonden in een foto serie op Flickr, omdat het nogal een knappe serie is hierbij de link.

http://www.flickr.com/photos/glosters/sets/72157603237480463/detail/

De map vindt men op pagina 5.
Naar boven
Erik C.

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2011 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

De Map is op pagina 4 niet 5.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2011 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Erik,

de jaren na de oorlog was er de praktijk van het 'diepgronden'. Groepen mannen verdienden hun brood door systematisch percelen slagveld tot 3 spadesteken diep om te steken. Een boer liet dikwijls eerst een groep diepgronders komen vooraleer hij het weer in cultuur nam.

Hierdoor:
- werd het terrein weer min of meer genivelleerd, de ingreep was immers veel ingrijpender dan ploegen
- werd minder geroerde en vruchtbare grond naar de oppervlakte gebracht
- werden ijzer en springtuigen bewust naar boven gehaald, zodat hetgeen iets waard was (vb. de obuskoppen) kon worden verkocht.
- kwamen stoffelijke resten naarboven waarvoor men in die tijd bij aangifte nog een premie kreeg

Er zijn niet echt veel gegevens over dit 'diepgronden', maar je mag er gerust vanuit gaan dat een heel groot stuk van het voormalige slagveld een dergelijke behandeling heeft ondergaan. Een iets oudere boer uit de westhoek zal je zeker het één en ander hierover kunnen vertellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Peter H

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2011 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn een aantal begraafplaatsen waar de Chinezen liggen die alsnog omkwamen op het slagveld of de griepepidemie van 1917. Bijvoorbeeld Noyelles;
http://www.ww1cemeteries.com/ww1frenchcemeteries/noyelleschinese.htm
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2011 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

"Hoe pakken we het einde van de oorlog aan?", was een al even grote discussie, als toen men nog discussieerde over hoe de oorlog zelf diende aangepakt te worden.
Zowel in militaire als in burger middens.
Bijvoorbeeld de bestemming van Ieper? Monument of heropbouw?
Uiteindelijk trok het leven zich terug op gang. Samen met de terugkeer van de vroegere bewoners. Gesteund weliswaar door de internationale verdragen. Omgezet in bijvoorbeeld steunfondsen.
Door wie werd de streek dan terug heropgebouwd?
Door de militaire achterwacht, (of anders gezegd...) door de nog in de streek verblijvende militairen en hun logistiek aparaat (waartoe bijvoorbeeld de Tsings behoorden).
Door achterblijvende (of terugkerende) militairen.
En door terugkerende ex-inwoners, samen met werkzoekende burgers.
Vergeet hierbij niet de invloeden/noden van de militaire staven, de politiek, het gerecht, families, enzovoort. Zelfs het oorlogstoerisme.

Over de hoop "oud ijzer" na den oorlog, verschenen onlangs enkele mooie werken.
Verslind deze hoop boeken eens. Wink
http://www.klaproos.be/oud_ijzer.htm
http://www.davidsfonds.be/publisher/edition/detail.phtml?id=2630
En uiteraard nog vele andere boeken en/of getuigenissen.

En men is er hier in de streek nog dagelijks mee bezig, om de gevonden sporen een gepaste bestemming te geven...

Preciese data vind je terug in de ongevallenverslagen van de diepgronders, de oprichtingsdata van steunfondsen (noodwoningen), de geschiedenis van de CWGC (meer bepaald de officiële inzet van militairen alvorens het CWGC het overnam), en dergelijke meer.
Dit is hierin een interessante tekst: http://www.cwgc.org/admin/files/Recovery%20and%20reburial%20in%201919.pdf

Met vriendelijke groeten,

Joris
Naar boven
Erik C.

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2011 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank voor alle reacties, met de gegeven informatie heb ik al veel antwoorden kunnen vinden.

Ik heb ook een artikel gevonden van een militair die na de oorlog geholpen heeft met opruimen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moses_Hardy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: