Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Hans Andriessen neemt afscheid als voorzitter

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2011 20:49    Onderwerp: Hans Andriessen neemt afscheid als voorzitter Reageer met quote

Afscheid

Recent trad de heer J.H.J.Andriessen, (74) om gezondheidsredenen, terug als voorzitter van zijn Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog die hij tien jaar geleden oprichtte met als doel de achterstand in kennis over de Eerste Wereldoorlog in ons land weg te werken.

Tijdens zijn voorzitterschap organiseerde de Stichting een jaarlijkse studiedag in samenwerking met de Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen van de Erasmus Universiteit te Rotterdam, werd de serie “De Grote Oorlog, Kroniek 1914-1918” in samenwerking met uitgeverij Aspekt te Soesterberg gerealiseerd (er verschenen inmiddels 22 exemplaren waarin inmiddels meer dan 200 auteurs evenzoveel artikelen schreven) organiseerde de Stichting studiereizen naar de slagvelden van het westelijke front, werden er lezingen gegeven, een cursus met zes colleges ten behoeve van Volks Universiteiten samengesteld en docenten daarvoor opgeleid en is men doende met een simulatie van het nimmer plaatsgevonden hebbende proces tegen keizer Wilhelm II dat in 2012 zal worden afgerond. Voorts verstrekte de Stichting jaarlijks een prijs van E 1000,- voor de beste masterscriptie over een onderwerp betreffende de Eerste Wereldoorlog en publiceerde die scriptie in boekvorm.

De Stichting heeft diverse commissies die o.a musea adviseerden bij de samenstelling van tentoonstellingen over de Eerste Wereldoorlog etc.

Andriessen, publiceerde een achttal boeken over de Eerste Wereldoorlog waaronder het baanbrekende “De andere Waarheid” alsmede het boek “De Eerste Wereldoorlog”dat inmiddels in 13 talen werd vertaald. Momenteel is hij bezig met een studie over keizer Wilhelm II samen met een groep historici en juristen.

Andriessen blijft als lid van de Raad van Advies verbonden met de Stichting . Hij wordt opgevolgd door Drs.Anton Kruft, historicus en organisatiedeskundige met veel buitenlandse ervaring.

http://www.ssew.nl/afscheid

https://twitter.com/ForumWO1

Laatst aangepast door Yvonne op 29 Jun 2011 9:18, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2011 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hans Andriessen neemt afscheid als voorzitter

(met toestemming overgenomen uit de Nieuwsbrief)

Zoals het aloude spreekwoord luidt: er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Dat geldt dus ook voor mij en na tien jaar neem ik afscheid van u als voorzitter van de SSEW.
Weliswaar gedwongen vanwege gezondheidsperikelen maar toch ook omdat het, na zo‟n lange periode de kar getrokken te hebben, tijd wordt om het stokje door te geven aan anderen zodat nieuwe en frisse ideeën onbelemmerd ingang kunnen vinden.
Het was een fantastische tijd en we hebben veel kunnen bereiken. De doelstelling “Het vergroten van de kennis in Nederland over de Eerste Wereldoorlog” is merkbaar een stuk gerealiseerd. De SSEW is niet meer weg te denken in de op de Eerste Wereldoorlog georiënteerde organisaties, de studiedagen mogen zich nog steeds in goede belangstelling verheugen, de boekenserie De Grote Oorlog, Kroniek 1914-1918 heeft recent zijn 22ste uitgave
bereikt, de SSEW cursus voor Volksuniversiteiten is van start gegaan bij zo‟n tien Volksuniversiteiten en nieuwe plannen liggen al weer klaar, de studiereizen mogen zich steeds in een goede belangstelling verheugen, de eigen website en de periodieke Nieuwsbrief zorgen tenslotte voor het zo noodzakelijke contact met de donateurs.
Natuurlijk neem ik met enige weemoed afscheid als voorzitter, maar toch ook met een voldaan gevoel, vooral omdat ik er in geslaagd ben een voortreffelijke opvolger te vinden die de door mijn ingezette lijn zeker gaat volgen en, daar ben ik van overtuigd, verder gaat
uitbreiden. Natuurlijk hoop ik me, in overleg met de nieuwe voorzitter en het bestuur, op de een of andere manier nog nuttig te kunnen maken. Zo blijf ik doende met het project “Proces Wilhelm II” dat waarschijnlijk het komende jaar afgerond zal kunnen worden en verder hoop ik de SSEW nog met raad en daad van dienst te kunnen blijven.
Rest mij nog een woord van welkom aan mijn opvolger, drs. Anton Kruft, over wie meer in deze Nieuwsbrief en een woord van dank aan mijn medebestuursleden die mij in de afgelopen tien jaar enorm gesteund en gestimuleerd hebben met hun raad, adviezen en volledige inzet. Zonder hen was het nooit gelukt te bereiken wat bereikt werd.

Tevens een woord van dank aan de Raad van Advies die de SSEW activiteiten steeds in positieve zin heeft willen begeleiden en niet te vergeten de huisuitgever, Uitgeverij Aspekt te Soesterberg,
die de Kronieken steeds belangeloos heeft willen uitgeven.
Tenslotte een welgemeend woord van dank aan alle donateurs zonder wiens steun wij de SSEW doelstellingen natuurlijk nooit hadden kunnen realiseren. Zonder donateurs is er geen SSEW en dankzij u allen konden en kunnen wij de activiteiten blijven voortzetten.
Het ga u allen goed en wat mij betreft, tot ziens!

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2011 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hans Andriessen is een van de heren die aan de wieg heeft gestaan bij het ontstaan van Forum Eerste Wereldoorlog.
Met raad en daad heeft hij Forum Eerste wereldoorlog altijd bijgestaan en daar zijn we hem zeer erkentelijk voor.

Hans, ik hoop dat je je werk op de achtergrond nog lang voort kunt zetten

Ik heb met Forum Eerste Wereldoorlog ( de enige echte) veel aan je te danken en zal altijd de SSEW blijven steunen waar ik kan.
Hans, ga fijn genieten en kijk terug op je prachtige werk op alle gebied.
Tot ooit ergens op een vergadering of op de velden van weleer.

Yvonne

Laatst aangepast door Yvonne op 02 Apr 2012 21:03, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2011 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Daar sluit ik me geheel en van harte bij aan! Bedankt voor al je inzet voor het SSEW en het FEW Hans en wie weet tot ziens op de Studiedag of elders.

Gr P
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: