Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

ACHTUNG Hochspannung-Lebensgefahr

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wacht-am-rhein



Geregistreerd op: 27-4-2011
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2011 22:27    Onderwerp: ACHTUNG Hochspannung-Lebensgefahr Reageer met quote




De Duitse opmars werd op 4 augustus 1914 ingezet en na het onderwater zetten van de IJzervlakte gestopt. Op 3 November 1914 werden de laatste twee Belgische dorpen, Meerle en Zondereigen, door de duitsers bezet. In de geschiedenisboeken blijft vaak onvermeld dat niet alleen achter de IJzer maar ook in het noorden van Belgie stukjes grondgebied vrij bleven. Duitsland eiste weliswaar de enclaves van Baarle-Hertog voor zich op, maar burgemeester Henricus Van Gilse ging daar niet op in. De enclaves werden immers door het neutrale Nederland omringd en bleven daardoor onbereikbaar voor de duitsers.

De Grens tussen bezet Belgie en neutraal Nederland werd gesloten en bewaakt. Omwille van de censuur en om het vrije personen- en goederenverkeer te verhinderen, werden begin november 1914 de doorgaande wegen naar de grens zowel door Duitse als Nederlandse soldaten met hout- en prikkeldraadversperringen afgesloten. De burgemeester organiseerde intussen het verzet in de enclaves. Hier waren contacten mogelijk die aan elke Duitse controle ontsnapte. Zo werd, om te spioneren, in het centrum van Baarle Hertog een zendmast gebouwd. Centrales voor de brievensmokkel werden ingericht en tal van illegale grensoversteken werden vanuit deze gemeente gecoordineerd.

Het smokkelen van o.a. brieven, etenswaren en steenkool duurde voort. Rekruten voor het Belgische leger bleven ook massaal de grens oversteken om via Engeland naar het front achter de IJzer te trekken. Zo werden in Baarle-Hertog tussen oktober 1914 en maart 1915 ruim tweeduizend oorlogsvrijwilligers geregistreerd. Om het illegale grensverkeer te voorkomen, instakkeerde de Duitse militaire overheid vanaf april 1915 van Knokke (west-vlaanderen) tot Voeren (limburg) een driedubbele afsluiting langs de Belgisch-Nederlandse grens. De totale lengte ervan bedroeg ongeveer 316 km.



Desondanks trachten grensgidsen ongezien de draad te passeren. Vaak gingen ze daarbij uiterst creatief te werk. Grenswachten werden omgekocht, postpakketen in blikken dozen over de draad geworpen een bodemloze ton of een houten fietsvelg werd tussen de draden geklemd, enz. Het opklapbaar passeursraam was ongetwijfeld het bekendste hulpmiddel om veilig door de draad te kruipen.



De mensen op het platteland kenden evenwel geen elektriciteit noch de daaran verbonden gevaren. Daarom heeft de gehate afsluiting bijzonder hoge tol aan mensenlevens geeist. Alleen al aan de grens met Baarle-Nassau (NL) vonden tenminste drieentwintig mensen de dood. in de volksmond kreeg de versperring dan ook al vlug een lugubere bijnaam "de dodendraad"

11 november 1918 de oorlog was voorbij en de daardversperring werd ontmanteld en hergebruikt voor landbouwdoeleinden. Tijdens recent archelogisch akkeronderzoek werden op tiental plaatsen op een rechte lijn aan de grens grote hoeveelheden scherven van porseleinen isolatoren (potjes) teruggevonden. Hierdoor kon het precieze traject van de versperring gelokaliseerd worden.



Zelf ben ik het afgelopen weekend Ôn Baarle Hertog / Zondereigen geweest en heb een paar foto's genomen van "de dodendraad"







Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
humour



Geregistreerd op: 2-8-2009
Berichten: 113
Woonplaats: Deurne, BelgiŽ

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2011 6:47    Onderwerp: Reageer met quote

leuk! kan je de exacte lokatie zeggen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45653

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2011 9:22    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie foto's!

Voor meer informatie:
Let op: Levensgevaar. De Draad des Doods
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=916
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group