Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

S.R.D. jar

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
froos

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2011 19:55    Onderwerp: S.R.D. jar Reageer met quote

Toen we tijdens de laatste FORUM-meet bij Stijn op de “Pondfarm” waren zag ik een SRD kruik zoals er al 30 jaar een bij mij thuis staat en dat was vóór mijn interesse in de “Groote oorlog” ontstond. Gewoon gekocht omdat het een mooie/interessante kruik was.
Ik heb hem nu voor het eerst eens goed bekeken en gefotografeerd. De kruik is ongeveer 25 cm hoog en heeft een inhoud van 2,4 ltr (dit zou dus een halve UK-gallon-jar kunnen zijn). Hij is z.w. gemaakt door Pearson. Er staat meer op de bodem, maar dat kan ik niet ontcijferen. Verder een “A” en een “B” op de buitenkant. Wie kan me nog iets meer vertellen over dit exemplaar. Is dit een gebruikte? Werden er ook kruiken van deze maat gebruikt?........
Op het net vond ik het volgende:

What was the S.R.D. jar?

There are a lot of stories about the meaning of S.R.D.
The most possible meaning of S.R.D. is Service Ration Depot some say it is:Supply Reserve De-pot.There is still doubt about it.
That is so because the same letters where also found on other suplies as soda and food. A collector told me he has even a wooden box of chocolat with S.R.D. on it!

other hypothetic meanings are:

• Services Rum Diluted
• Service Reserve Depot
• Special Red Demerara
• Standard Rum; Diluted
• Service Rum Distribution
• Service Ration Department
• Service Rum Department

Soldiers slang for S.R.D.:

• "Seldom or Rarely Delivered
• "Soldiers Run Dry"
• "Soon Runs Dry"
• "Seldom Reaches Destination"

Rum
The rum ration was introduced in the winter of 1914, as a remedy for the consequences of the bad weather conditions and cold.
Strange is that alcohol is not a good remedie against cold...
The S.R.D. JAR for rum is 1 (UK) gallon (4,546 litres). One jar for 64 men.
In 1918 1/3 pint (0.16 litre) appears to have been the average consumption per soldier per week. Some books say: 1 spoon each. Some people say this made soldiers willing to fight. That is almost impossible, drunk soldiers were heavely punished by the commonwealth, even behind the front. So why should they make the frontline soldiers drunk then?

Having been utilized by the tens of thousands, these jugs littered the western front during the post war years.
They still turn up at flea markets and junk shops in North-west France and Belgium. It is also a typical WW1 relic in the Salient.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vetje

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2011 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Bron vermelding?
Naar boven
froos

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2011 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk op:

http://users.skynet.be/fa068453/SRD/SRDjar.html
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: