| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
VC89
|
Geplaatst: 06 Apr 2011 17:49 Onderwerp: VC89's Verzameling |
|
|
In dit topic zal ik het deel van mijn collectie ivm de eerste wereldoorlog posten. Ik ben voornamelijk geinteresseerd in eretekens en helmen (ook niet WO I).
1) Duitse Ehrenkreuz des Weltkrieges
vlnr. Ehrenkreuz für Frontkämpfer, für Kriegsteilnehmer en für die Witwen und Eltern gefallener Kriegsteilnehmer.
2) Twee Yser-medailles
Links: met rouwbaret
Tussen beide medailles zijn kleine verschillen. Kan er iemand iets meer zeggen over deze verschillen? Bij mijn weten is er nog een derde variant waarvan de ophaning anders is.
3) Twee Oorlogskruizen 1914-1918
met en zonder palm. Ook hier zijn kleine verschillen tussen de twee (kroon, leeuw en handvaten van de zwaarden). Ook hier: als er iemand hier meer over weet mag hij het in de groep gooien.
4) Drie Herinneringsmedailles van de Oorlog 1914-1918
vlnr. 8 frontstrepen, 2 frontstrepen-gekruiste ankers-gekwetsten kruis en gekwetsten kruis (deze laatste heb ik gekocht omdat ik zo'n groot kruis nog niet gezien had. Iemand meer info over dit type gekwetsen kruis?)
De rest volgt later (als PC weer wil meewerken) _________________ Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Grégoire A. Vemeylen (2e Karabiniers, 1914), en mijn grootvader, Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerie regiment, 1940). |
|
| Naar boven |
|
 |
VC89
|
Geplaatst: 06 Apr 2011 21:49 Onderwerp: |
|
|
En nog een deel:
Italiaanse Overwinningsmedaille 1914-1918 (3e type)
Duitse Verwundetenabzeichen 14-18 (zwart)
Oorkonde Ehrenkreuz für Kriegsteilnehmer
Vuurkruis (1e type)
Kruis van Gedeporteerden 14-18
Burgerlijke medaille (2e klas) met balk 14-18
Franse Mle. 1886-93 Lebel Bajonet (aka Rosalie)
Beide hebben nog hun pareerstang en komen daarmee uit het begin van de oorlog (als ik mij niet vergis).
Uploaded with ImageShack.us
Binnenkort meer. _________________ Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Grégoire A. Vemeylen (2e Karabiniers, 1914), en mijn grootvader, Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerie regiment, 1940). |
|
| Naar boven |
|
 |
Timon717

|
Geplaatst: 07 Apr 2011 11:57 Onderwerp: |
|
|
mooie medaille verzameling
heb je nog bajonetten? |
|
| Naar boven |
|
 |
VC89
|
Geplaatst: 07 Apr 2011 15:20 Onderwerp: |
|
|
Ik heb er nog een. Een duitse k98 maar die is na de oorlog bewerkt tot een sierstuk (er is een nieuw handvat aangezet met nieuwe rivetten, drukknop is afgeschaafd, poetsgaatje en bloedgeul zijn verdwenen, ...).
Ik heb deze van mijn grootvader gekregen die ze, samen met een Briquet sabel (ook herwerkt) van zijn vader, die ze al enige tijd in zijn bezit had, had gekregen en dus vermoed ik dat ze uit de eerste wereldoorlog dateert.
Voor de rest heb ik geen bajonetten. Ik ben er ook niet naar op zoek. Zoals gezegd heb ik meer interesse in helmen en medailles en andere militaria koop ik af en toe op een rommelmarkt. _________________ Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Grégoire A. Vemeylen (2e Karabiniers, 1914), en mijn grootvader, Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerie regiment, 1940). |
|
| Naar boven |
|
 |
Timon717

|
Geplaatst: 07 Apr 2011 15:38 Onderwerp: |
|
|
| VC89 @ 07 Apr 2011 16:20 schreef: | Ik heb er nog een. Een duitse k98 maar die is na de oorlog bewerkt tot een sierstuk (er is een nieuw handvat aangezet met nieuwe rivetten, drukknop is afgeschaafd, poetsgaatje en bloedgeul zijn verdwenen, ...).
Ik heb deze van mijn grootvader gekregen die ze, samen met een Briquet sabel (ook herwerkt) van zijn vader, die ze al enige tijd in zijn bezit had, had gekregen en dus vermoed ik dat ze uit de eerste wereldoorlog dateert.
Voor de rest heb ik geen bajonetten. Ik ben er ook niet naar op zoek. Zoals gezegd heb ik meer interesse in helmen en medailles en andere militaria koop ik af en toe op een rommelmarkt. |
ik ga ook regelmatig rommelmarkten af |
|
| Naar boven |
|
 |
VC89
|
Geplaatst: 07 Apr 2011 19:02 Onderwerp: |
|
|
Even een kleine rechtzetting: de bajonet is een S84-98 Neuer Art.
een derde deel:
Belgische Overwinningsmedaille
Het volgende is allemaal van de zelfde persoon:
Militair Paspoort
Kaart voor Vuurkruiser & Vuurkaart
Eenzelvigheidskaart
Carnet de pecule
Oproepingsbulletins
Ontvangstbewijs Oproepingsbulletins
Inschrijvingsdocument Belgisch leger en een brief naar de ouders met de mededeling dat hun zoon heeft dienst genomen
Definitief Verlof
Oorkonde voor Herinneringsmedaille en overwinningsmedaille
Rente wegens Frontstrepen
Brief Centrale Commisie tot Herstelling der Haardstede van den Gemobiliseerde Militair
Kaart Rechtbank voor oorlogschade
Brief Dienst voor Vereffening Oorlogsschade
Omslag Ministerie van Landsverdediging, dienst eervolle onderscheidingen in militaire plechtigheden
Niet echt WO I maar voor de volledigheid:
Rijbewijs 1945
 _________________ Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Grégoire A. Vemeylen (2e Karabiniers, 1914), en mijn grootvader, Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerie regiment, 1940). |
|
| Naar boven |
|
 |
Scorpion

Geregistreerd op: 5-7-2006 Berichten: 242 Woonplaats: zuid-West Vlaanderen
|
Geplaatst: 07 Apr 2011 19:33 Onderwerp: |
|
|
Prachtige verzameling VC89. Wat de kleine verschillen tussen de door u getoonde medailles betreft: de medailles werden vervaardigd door verschillende fabrikanten.
Wat het rood kruisje met brede armen betreft: dit is niet het reglementaire rood kruisje voor het lint overwinningsmedaille 14/18. Het reglementaire rode kruisje staat op het lint van die andere medaille.
groeten,
Jef |
|
| Naar boven |
|
 |
VC89
|
Geplaatst: 09 Apr 2011 18:32 Onderwerp: |
|
|
Franse M15 in laat oorlogse kleur
Een foto van het binnenwerk volgt later (foto te zwaar om op te laden via imageshack) _________________ Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Grégoire A. Vemeylen (2e Karabiniers, 1914), en mijn grootvader, Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerie regiment, 1940). |
|
| Naar boven |
|
 |
VC89
|
Geplaatst: 13 Aug 2011 18:02 Onderwerp: |
|
|
Britse MkI gebruikt door de US 7th Infantery Division
Belgische M15
Amerikaanse M17
Uploaded with ImageShack.us _________________ Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Grégoire A. Vemeylen (2e Karabiniers, 1914), en mijn grootvader, Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerie regiment, 1940). |
|
| Naar boven |
|
 |
Timon717

|
Geplaatst: 14 Aug 2011 17:39 Onderwerp: |
|
|
Heel mooie objecten, van verzamelgebied veranderd?
mvg Timon |
|
| Naar boven |
|
 |
VC89
|
Geplaatst: 15 Aug 2011 12:51 Onderwerp: |
|
|
Nee, toch niet. Ik richt mij vooral op helmen en eretekens. Soms vindt er iets buiten dat domein zijn weg tot mijn verzamelimg zoals die twee lebel banjonetten. _________________ Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Grégoire A. Vemeylen (2e Karabiniers, 1914), en mijn grootvader, Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerie regiment, 1940). |
|
| Naar boven |
|
 |
jurggie

|
Geplaatst: 23 Aug 2011 20:26 Onderwerp: |
|
|
Zou ik de binnenkant van die Franse en Belgische adrians eens mogen zien? _________________ Hier ons bloed, wanneer ons recht?!! |
|
| Naar boven |
|
 |
VC89
|
Geplaatst: 30 Aug 2011 17:29 Onderwerp: |
|
|
| jurggie @ 23 Aug 2011 21:26 schreef: | | Zou ik de binnenkant van die Franse en Belgische adrians eens mogen zien? |
Natuurlijk
Bij de Franse mankeren voor- en achteraan de verluchtingplaatjes.
Het Belgisch binnenwerk is vermoedelijk van na de jaren 1920s. Men heeft mij verteld dat de drie eerste cijfers, die het regiment aangeven, van het stamboeknummer pas rond het begin van 1920s werden gebruikt. Het zou kunnen dat deze militair dienst deed tijdens wo1 en dat dit stamboeknummer er later werd opgedrukt, maar kan dit niet met zekerheid zeggen. Ik heb maar weinig info over deze militair gevonden.
J. Grognard, afkomstig van Bitsingen (FR: Bassenge), Limburg (sinds 1963 Luik). Stamboeknummer laat vermoeden dat hij dienst deed bij het 12de linieregiment.
Mocht er iemand meer info hebben over deze persoon mag het mij altijd laten weten .
Uploaded with ImageShack.us _________________ Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Grégoire A. Vemeylen (2e Karabiniers, 1914), en mijn grootvader, Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerie regiment, 1940). |
|
| Naar boven |
|
 |
|