Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

VC89's Verzameling

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
VC89

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2011 17:49    Onderwerp: VC89's Verzameling Reageer met quote

In dit topic zal ik het deel van mijn collectie ivm de eerste wereldoorlog posten. Ik ben voornamelijk geinteresseerd in eretekens en helmen (ook niet WO I).

1) Duitse Ehrenkreuz des Weltkrieges
vlnr. Ehrenkreuz für Frontkämpfer, für Kriegsteilnehmer en für die Witwen und Eltern gefallener Kriegsteilnehmer.

2) Twee Yser-medailles
Links: met rouwbaret

Tussen beide medailles zijn kleine verschillen. Kan er iemand iets meer zeggen over deze verschillen? Bij mijn weten is er nog een derde variant waarvan de ophaning anders is.

3) Twee Oorlogskruizen 1914-1918
met en zonder palm. Ook hier zijn kleine verschillen tussen de twee (kroon, leeuw en handvaten van de zwaarden). Ook hier: als er iemand hier meer over weet mag hij het in de groep gooien.

4) Drie Herinneringsmedailles van de Oorlog 1914-1918
vlnr. 8 frontstrepen, 2 frontstrepen-gekruiste ankers-gekwetsten kruis en gekwetsten kruis (deze laatste heb ik gekocht omdat ik zo'n groot kruis nog niet gezien had. Iemand meer info over dit type gekwetsen kruis?)

De rest volgt later (als PC weer wil meewerken)
VC89

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2011 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

En nog een deel:

Italiaanse Overwinningsmedaille 1914-1918 (3e type)

Duitse Verwundetenabzeichen 14-18 (zwart)

Oorkonde Ehrenkreuz für Kriegsteilnehmer

Vuurkruis (1e type)

Kruis van Gedeporteerden 14-18

Burgerlijke medaille (2e klas) met balk 14-18

Franse Mle. 1886-93 Lebel Bajonet (aka Rosalie)

Beide hebben nog hun pareerstang en komen daarmee uit het begin van de oorlog (als ik mij niet vergis).

Uploaded with ImageShack.us

Binnenkort meer.
Timon717

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2011 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

mooie medaille verzameling
heb je nog bajonetten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
VC89

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2011 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er nog een. Een duitse k98 maar die is na de oorlog bewerkt tot een sierstuk (er is een nieuw handvat aangezet met nieuwe rivetten, drukknop is afgeschaafd, poetsgaatje en bloedgeul zijn verdwenen, ...).
Ik heb deze van mijn grootvader gekregen die ze, samen met een Briquet sabel (ook herwerkt) van zijn vader, die ze al enige tijd in zijn bezit had, had gekregen en dus vermoed ik dat ze uit de eerste wereldoorlog dateert.

Voor de rest heb ik geen bajonetten. Ik ben er ook niet naar op zoek. Zoals gezegd heb ik meer interesse in helmen en medailles en andere militaria koop ik af en toe op een rommelmarkt.
Timon717

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2011 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

VC89 @ 07 Apr 2011 16:20 schreef:
Ik heb er nog een. Een duitse k98 maar die is na de oorlog bewerkt tot een sierstuk (er is een nieuw handvat aangezet met nieuwe rivetten, drukknop is afgeschaafd, poetsgaatje en bloedgeul zijn verdwenen, ...).
Ik heb deze van mijn grootvader gekregen die ze, samen met een Briquet sabel (ook herwerkt) van zijn vader, die ze al enige tijd in zijn bezit had, had gekregen en dus vermoed ik dat ze uit de eerste wereldoorlog dateert.

Voor de rest heb ik geen bajonetten. Ik ben er ook niet naar op zoek. Zoals gezegd heb ik meer interesse in helmen en medailles en andere militaria koop ik af en toe op een rommelmarkt.

ik ga ook regelmatig rommelmarkten af
Naar boven
VC89

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2011 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Even een kleine rechtzetting: de bajonet is een S84-98 Neuer Art.

een derde deel:

Belgische Overwinningsmedaille

Het volgende is allemaal van de zelfde persoon:

Militair Paspoort

Kaart voor Vuurkruiser & Vuurkaart

Eenzelvigheidskaart

Carnet de pecule

Oproepingsbulletins

Ontvangstbewijs Oproepingsbulletins

Inschrijvingsdocument Belgisch leger en een brief naar de ouders met de mededeling dat hun zoon heeft dienst genomen

Definitief Verlof

Oorkonde voor Herinneringsmedaille en overwinningsmedaille

Rente wegens Frontstrepen

Brief Centrale Commisie tot Herstelling der Haardstede van den Gemobiliseerde Militair

Kaart Rechtbank voor oorlogschade

Brief Dienst voor Vereffening Oorlogsschade

Omslag Ministerie van Landsverdediging, dienst eervolle onderscheidingen in militaire plechtigheden

Niet echt WO I maar voor de volledigheid:
Rijbewijs 1945

Scorpion

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2011 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige verzameling VC89. Wat de kleine verschillen tussen de door u getoonde medailles betreft: de medailles werden vervaardigd door verschillende fabrikanten.
Wat het rood kruisje met brede armen betreft: dit is niet het reglementaire rood kruisje voor het lint overwinningsmedaille 14/18. Het reglementaire rode kruisje staat op het lint van die andere medaille.
groeten,
Jef
Naar boven
VC89

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2011 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Franse M15 in laat oorlogse kleur

Een foto van het binnenwerk volgt later (foto te zwaar om op te laden via imageshack)
VC89

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2011 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

Britse MkI gebruikt door de US 7th Infantery Division

Belgische M15

Amerikaanse M17

Timon717

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2011 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooie objecten, van verzamelgebied veranderd?

mvg Timon
Naar boven
VC89

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2011 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, toch niet. Ik richt mij vooral op helmen en eretekens. Soms vindt er iets buiten dat domein zijn weg tot mijn verzamelimg zoals die twee lebel banjonetten.
jurggie

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2011 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Zou ik de binnenkant van die Franse en Belgische adrians eens mogen zien?
VC89

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2011 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

jurggie @ 23 Aug 2011 21:26 schreef:
Zou ik de binnenkant van die Franse en Belgische adrians eens mogen zien?

Natuurlijk

Bij de Franse mankeren voor- en achteraan de verluchtingplaatjes.

Het Belgisch binnenwerk is vermoedelijk van na de jaren 1920s. Men heeft mij verteld dat de drie eerste cijfers, die het regiment aangeven, van het stamboeknummer pas rond het begin van 1920s werden gebruikt. Het zou kunnen dat deze militair dienst deed tijdens wo1 en dat dit stamboeknummer er later werd opgedrukt, maar kan dit niet met zekerheid zeggen. Ik heb maar weinig info over deze militair gevonden.

J. Grognard, afkomstig van Bitsingen (FR: Bassenge), Limburg (sinds 1963 Luik). Stamboeknummer laat vermoeden dat hij dienst deed bij het 12de linieregiment.

Mocht er iemand meer info hebben over deze persoon mag het mij altijd laten weten Smile.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: