Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Clock-Code Chart

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
leistra

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2011 8:28    Onderwerp: Clock-Code Chart Reageer met quote

Beste mensen,
bij artillerliewaarnemingsvluchten werd de waarnemer geacht vijandelijk geschut in kaart te brengen, dat deed hij op een Clock-Code Chart. Wat is dat in het Nederlands? En hoe werkt dat ongeveer?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
kieffer

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2011 10:27    Onderwerp: Re: Clock-Code Chart Reageer met quote

leistra @ 25 Mrt 2011 8:28 schreef:
Beste mensen,
bij artillerliewaarnemingsvluchten werd de waarnemer geacht vijandelijk geschut in kaart te brengen, dat deed hij op een Clock-Code Chart. Wat is dat in het Nederlands? En hoe werkt dat ongeveer?

ik denk dat het hier om hetvolgende gaat: een code-klok is een klok met een cijferplaat waar de cijfers zijn vervangen door bijvoorbeeld lettergroepjes. De Chart is volgens mij gewoon het formulier of beter een kaartje waarop de gegevens, die je verkrijgt bij het aflezen van de klok noteert. Maar laten we niet meteen juichen hoor, even wachten tot een expert (hopelijk) zijn/haar licht hierover laat schijnen!
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2011 11:33    Onderwerp: via klok Reageer met quote

de klok methode:

de richtingen Voor - Achter - Links en Rechts werden vervangen door cijfers op de uurwijzerplaat .

het middelpunt is het vliegtuig -schip -luchtwaarnemer
dan wordt het:
Voor van de waarnemer= 12hr
Achter van de waarnemer= 6hr
Links van de waarnemer= 9hr
Rechts van de waarnemer= 3hr

dus ook LinksVoor = 11hr
of RechtsVoor = 14hr
naargelang de positie van waarnemer tot het objectief
een beetje eenvoudig uitgelegd
in die tijd bezat de waarnemer enkel een verrekijker zijn schetsmap/foto's / kaarten, horloge en eventueel een kompas , de coordinaten en juiste plaatsbepaling had hij niet nog minder een radio
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
leistra

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2011 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Reuze bedankt! Het is duidelijk - maar is er ook een naam voor? De klokmethode? En moet je dan spreken van een klokmethodekaart?
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2011 22:38    Onderwerp: als je tijd hebt Reageer met quote

moet ik morgen effen op zolder mijn lespaketten effen doornemen....
het is nl 30 jaar geleden om de juiste termen te gebruiken...als het niet stoort of het moet zijn dat er collega's de termen voorhanden hebben Wink
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2011 22:42    Onderwerp: WW2 Reageer met quote

in WW2 gebruikte de waarnemer een soort driehoek met graden en uren op .
een gelijkKbenige driehoek met in het midden een beweegbare lat en door het verschuiven van de middellijn kon men de hoogte-afstand en valsnelheid van de bommen berekenen.......
Ik kan het beter voor een klas uitleggen........ Rolling Eyes
Naar boven
leistra

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2011 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ha, dat strookt ook mooi met wat ik eerder over de opleiding tegenkwam: daar leerden ze "to calculate the angle of sight from the horizontal" - heeft dat er ook mee te maken?
Overigens ging ik wel weer twijfelen aan die "klokmethode": is dat inderdaad wel iets wat gebruikt werd om vanuit een vliegtuig aan de grond door te geven waar zich vijandelijk geschut bevindt? Immers, als je vliegt dan moet je er wel heel goed bij zeggen waar je je op dat moment bevindt, én in welke richting je vliegt, anders hebben ze op de grond niks aan de mededeling dat zich "op half twee" (om maar wat te noemen) vanuit jouw vliegmachine een Duits kanon bevindt... toch?
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2011 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Termen als "half twee" bestaat niet. Alles wordt op heel uur gezegd.
Bijvoorbeeld "bogey(of enemy) on twelve o clock" of "check your six"
Vrij vertaald is dat "vijand recht voor je" en "houd je achterkant in de gaten".

Overigens is de term "bogey" na wo1, want dat is een verwijzing naar humphrey bogart. Waarom dat is dat weet ik niet.

Niet alle luchtvaart termen zijn te vertalen naar nederlands. Veel termen worden volgens mij in het engels gebruikt.

leistra

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2011 17:25    Onderwerp: Reageer met quote

Oké.
Blijft de vraag: is voornoemde methode de aangewezen methode om vanuit een vliegtuig aan de grond door te geven waar zich vijandelijk geschut bevindt...
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2011 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Een 'Bogey' of 'Con' is een onbekend vliegtuig in de buurt zijn, vriend of vijand.

Een 'Bandit' is een vijandelijk vliegtuig.

'Winc' is de term voor een tekort aan ammunitie en 'Winchester' is geen ammo meer.

'Furball' is een groot luchtgevecht met een massa aan vliegtuigen.

'Alt Monkey' , een piloot die naar grote hoogte klimt voordat hij de gevechtszone in vliegt.

'Angels'=1000voet , voorbeeld: de piloot zegt 'I am at Angels 15' , betekend dat hij zich op 15.000 voet bevindt.

Waar een spel als 'Blazing Angels' allemaal goed voor is, sorry liet me efkes gaan. Embarassed Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Dragonder

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2011 5:55    Onderwerp: waarnemingsballon Reageer met quote

het kan ook zijn dat de waarnemer-artilleur in een ballon zat om alzo de gegevens van vij in kaart te brengen. dan kan hij wel de clock code gebruiken.......
in ten beginne gebruikte de piloot en ook de waarnemer-schutter :kaarten , eigen mapsheets eventueel foto's om hun waarnemingen en info in op te tekenen.
op die sheets vond je terug =
de belangrijkste loopgraven - waterlopen -stellingen vriend en vij - enz enz. en vooral richting Noord.
de sheets van de waarmer konden dan gebruikt worden om bvb artillerie in stelling te zetten of kijken hoever de vij naar voor geschoven is ....
Naar boven
leistra

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2011 7:34    Onderwerp: Reageer met quote

Er moest natuurlijk een keer een moment aanbreken dat ik dacht: nu zullen ze wel denken, wat een zeur, is hij nou nog niet te tevreden? Dat moment lijkt nu aangebroken, en tevredenheid is een relatief begrip - ik ben het wel, maar nog niet helemaal.
Maar wat ik zeggen wou: mijn waarnemer zit niet in een ballon, maar in een vliegtuig, en noteert op een "clock-code chart" waar de vijand zich ophoudt. De eerste reactie, bovenstaand, van kieffer, maakte gewag van een code-klok met bijbehorend formulier - zou dat ook nog iets kunnen zijn? Ik blijf moeite houden met het idee dat iemand in zoiets bewééglijks als een vliegtuigje die informatie zozeer pláátsgebonden zou doorgeven; ik bedoel, hij kan wel zeggen: "vijandelijk geschut op drie uur", maar als hij een minuut later net even de andere kant op vliegt is die informatie alweer achterhaald, toch? Hm.
Naar boven
Tschapka

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2011 8:31    Onderwerp: Maandagmorgen Reageer met quote

http://combatace.com/topic/58597-the-british-method-for-directing-artillery-fire-with-wireless/

Tschapka
Naar boven
Zandhaas

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2011 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

leistra @ 28 Mrt 2011 8:34 schreef:
Er moest natuurlijk een keer een moment aanbreken dat ik dacht: nu zullen ze wel denken, wat een zeur, is hij nou nog niet te tevreden? Dat moment lijkt nu aangebroken, en tevredenheid is een relatief begrip - ik ben het wel, maar nog niet helemaal.
Maar wat ik zeggen wou: mijn waarnemer zit niet in een ballon, maar in een vliegtuig, en noteert op een "clock-code chart" waar de vijand zich ophoudt. De eerste reactie, bovenstaand, van kieffer, maakte gewag van een code-klok met bijbehorend formulier - zou dat ook nog iets kunnen zijn? Ik blijf moeite houden met het idee dat iemand in zoiets bewééglijks als een vliegtuigje die informatie zozeer pláátsgebonden zou doorgeven; ik bedoel, hij kan wel zeggen: "vijandelijk geschut op drie uur", maar als hij een minuut later net even de andere kant op vliegt is die informatie alweer achterhaald, toch? Hm.

12 uur is meestal het Noorden
kieffer

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2011 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik blijf moeite houden met het idee dat iemand in zoiets bewééglijks als een vliegtuigje die informatie zozeer pláátsgebonden zou doorgeven; ik bedoel, hij kan wel zeggen: "vijandelijk geschut op drie uur", maar als hij een minuut later net even de andere kant op vliegt is die informatie alweer achterhaald, toch?

niet zolang je je eigen positie weet, of kunt bepalen, zou ik denken. Dat kan uiteindelijk vanaf een varend schip ook, onder de kust, met een peilkompas. Het enige verschil hier is de hoogte maar die kun je ook meten.
Als je de eigen positie kunt uitrekenen moet het niet zo moeilijk zijn de positie te bepalen van een stuk geschut. Daarbij vermoed ik dat aan zo'n statisch gebeuren als de frontlijn in 14-18 langzaam maar zeker alles in kaart moet zijn gebracht en elke verandering vrij eenvoudig kon worden 'ingetekend'. Zie ook: Dragonder's uitleg over de map-sheets.

Laatst aangepast door kieffer op 28 Mrt 2011 14:03, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
kieffer

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2011 14:01    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Overigens is de term "bogey" na wo1, want dat is een verwijzing naar humphrey bogart. Waarom dat is dat weet ik niet.

volgens mij komt dat van boogyman, en dat heeft een andere oorsprong dan Humphrey Bogart.
Naar boven
Tschapka

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2011 16:38    Onderwerp: Clock Code Reageer met quote

Het gaat om two-seaters:de piloot had genoeg werk om de kist in de lucht te houden. De waarnemer/wireless operator was de man die de resultaten doorgaf aan de Artillery.

The British method for directing artillery fire with wireless

....first volume of the seven volume official history of the RAF in WW1 (The War in the Air, by Sir Walter Raleigh and H. A. Jones) and came across an interesting description of the method the RFC used for directing artillery fire. The RFC had experimented with wireless (radio) equipment already for a couple of years before the war, and they had some wireless-equipped two-seaters with one of the four squadrons they first sent into France with the BEF in August 1914. Already in September a couple of such aircraft with wireless were used to help the British artillery, and as the war progressed into the year 1915, more and more observation planes came into service and the methods were quickly improved. This is what Sir Walter writes on the subject (first volume, page 341):

"They [the wireless messages -HW] consisted of code letters. The clock code for signalling the results of artillery fire was first used in 1915 and afterwards generally throughout the war. The target was taken as the centre of the clock and imaginary lines were circumscribed around it at distances of 10, 25, 50, 100, 200, 300, 400 and 500 yards. These lines were lettered Y, Z, A, B, C, D, E, F, respectively. Twelve o'clock was always taken as true north-Het geografische noorden of ware noorden is de richting van de geografische noordpool-NIET het magnetische Noorden from the target and the remaining hours accordingly. An observer noted the fall of the rounds with reference to the imaginary circles and clock-hours and signalled the result, for instance, as Y 4, or C 6. A direct hit was O.K, and there were other signals. [Unfortunately Raleigh doesn't describe them. -HW] Messages from the battery or any other ground stations were signalled to the observer in the aeroplane by means of white strips which were laid out on the ground to form the letters of a code."

Tschapka
Naar boven
leistra

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2011 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ha, geweldig, wat een informatie!
Die boodschappen van de grond aan het vliegtuig (de "white strips") worden in mijn boek "Popham strips" genoemd - maar het wordt allemaal behoorlijk duidelijk!
Bedankt, allemaal!
Naar boven
RonaldV

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2011 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Zandhaas @ 28 Mrt 2011 14:17 schreef:

12 uur is meestal het Noorden

Als ex-gevechtsleider bij Harer Majesteits Luchtmacht kan ik je vertellen dat 12 uur altijd de voorkant van je vliegtuig is. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
leistra

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2011 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: