Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Trigger sears and firing pins

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
leistra

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2011 9:35    Onderwerp: Trigger sears and firing pins Reageer met quote

Beste mensen,
voor een vertaling moet ik het volgende weten. Er wordt vanuit Farman Shorthorns geschoten met Lewis guns. Ze moeten die mitrailleurs ook uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Sommigen maken zich daar makkelijk vanaf: "Other cadets try to force the trigger sears and firing pins together, swearing when they won't fit." Wat zijn dat: "trigger sears" en "firing pins", in het Nederlands? En wat wil dat zeggen, dat ze die "together" proberen te "forcen"?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
leistra

BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2011 7:42    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien maak ik mij er ook iets te makkelijk vanaf, ik kan allicht zeggen wat het woordenboek ervan vindt, wellicht dat iemand mij dan verder kan helpen:
trigger sear - deze samenstelling is mij onduidelijk, trigger = trekker en sear = (haan-)pal
firing pin = slagpin
Je zou dus op zoiets kunnen komen als: 'Andere cadetten proberen de trekker-haanpallen (nou ja) en de slagpinnen er tegelijk weer in te zetten, en vloeken als dat niet lukt.'
Aangezien ik echt van toeten noch blazen weet, laat staan van schieten, weet ik echt niet wat daar staat, maar is er nu misschien iemand die het wel weet?
Naar boven
kieffer

BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2011 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

trigger sear - deze samenstelling is mij onduidelijk, trigger = trekker en sear = (haan-)pal
firing pin = slagpin
Je zou dus op zoiets kunnen komen als: 'Andere cadetten proberen de trekker-haanpallen (nou ja) en de slagpinnen er tegelijk weer in te zetten, en vloeken als dat niet lukt.'

de slagpin: dat is inderdaad een pin met eromheen een veer oftewel de slagveer. Die pin wordt naar achter getrokken en drukt de veer samen. dat heet spannen, of cocking in het Engels. Nou moet die pin wel even gespannen blijven, dus dat gebeurt weer in samenwerking met een pal.
Die pal valt weer in een nokje, dat op de trekker zit. Nou, niet helemaal, de pin zit in een cilindervormig stuk metaal, de grendel. Dat is dat beroemde gedoe in films, waar je soldaten 'iets' aan het geweer ziet achteruit trekken, en soms naar voren ook. Wat er gebeurt is, dat in een beweging een patroon uit het magazijn wordt gehaald, in de loop wordt geduwd en gelijk de slagpin wordt gespannen. Haal je nou de trekker over, komt de pal vrij en de pin slaat tegen de patroon in de zg. kamer. De trekker heeft ook nog een eigen veertje want anders zou je steeds de trekker zelf moeten terugzetten.
Het is inderdaad een gedoe om (en zeker met haast) die veren en pin en pal weer in het wapen te krijgen, zeker de slagveer want die is sterk.
Komen nog allerlei schroeven, stiftjes etc. erbij dus enige training komt er wel aan te pas. Ik heb het een beetje grof uitgelegd,een machinegeweer zit natuurlijk ingewikkelder in mekaar dan een gewoon geweer. Ik zou hier zeggen: 'andere cadetten probeerden gelijktijdig het trekkermechanisme en de slagpin in het wapen te zetten, en vloekten erop los wanneer dat niet meteen lukte'.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2011 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Trekkerpal en slagpin zijn goed volgens mij.
En alle wapens hebben een bepaalde te volgen volgorde om die uit elkaar te halen en terug ineen te zetten. Anders kunnen er al eens stukken in het rond vliegen, of heb je problemen dat ze niet passen.
Naar boven
leistra

BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2011 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ha, veel dank voor deze berichten, en met name voor de vertaling van de bewuste zin: daar kan ik goed mee uit de voeten!
Naar boven
Robin

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2011 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik het goed van mijn kennis uit amerika heb begrepen, is de sear een pal in het wapen dat er voor zorgt dat de vanpal niet in de afsluiter haakt. De sear die ik bedoel wordt vaak verward met de selector. Die sear zit bij de normale ar-15 achter het laatste punt waar de afsluiter komt als ie naar achteren beweegt. Bij andere wapens weet ik het niet, misschien een idee om het aan de redactie van de ak-56 te vragen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: