Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

3de Linie - 28 september 1918 (6:00 uur) - Merkem

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ewan

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2011 0:22    Onderwerp: 3de Linie - 28 september 1918 (6:00 uur) - Merkem Reageer met quote

Gegroet,

Kan iemand mij iets vertellen over de acties van de 3de Linie 2/2 (6 Cie) te Merkem (Nachtegaal) op 28 september 1918?

Om 6:00u 's morgens zou mijn betovergrootnonkel, Eduard Broeckx, aldaar jammerlijk het leven gelaten hebben...

Volgens de archiefdienst van het Belgisch Leger zou hij begraven zijn te "Nachtegale - op 25 m van de baan Kippe-Nachtegaal". Bij navraag bij de Dienst Oorlogsgraven werd mij echter het volgende gemeld: "Na de Eerste Wereldoorlog heeft het Ministerie van Oorlog nog tot augustus 1923 vruchteloos getracht het graf van wijlen Eduard Broeckx terug te vinden.Hij werd tenslotte bij vonnis van de rechtbank voor dood verklaard"... Heeft iemand een verklaring voor deze kennelijke tegenstrijdigheid??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schiptje

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2011 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik meen mij te herinneren dat (nu nog steeds) een vonnis iemand officieel dient dood te verklaren, indien iemand vermist is (bijv. op zee, slagveld, enz.) en men heeft geen materiële bewijzen van zijn overlijden. Voor de administratie uiteraard... (Verzekeringen, pensioenen,...)
Meestal waren/worden de vonissen dan gebaseerd op proces verbaal van ooggetuigenverslagen.
"Ergens" heb ik iets gelezen in verband met een soldaat, dood verklaard door de ooggetuigenverslagen van zijn strijdmakkers. Zijn lichaam verdween ook op het slagveld.
Naar boven
Harmsie

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2011 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik me niet vergis, is het Bevrijdingsoffensief gestart op 28 september 5u30. Uw betovergrootnonkel moet dus in het allereerste uur gesneuveld zijn. Ik ga vanavond eens kijken in "Van de IJzer tot Brussel" (kol. Weemaes) of er daar meer details in staan.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2011 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

In het boek Van het vrijbos tot Roeselare(eindoffensief 1918) door Robert Baccarne en Jan Steen, zal ook wel het een en ander staan over het offensief zelf. Zal ook eens kijken vanavond.
Gehucht Nachtegaal, is dat niet al Jonkershove?
Naar boven
Ewan

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2011 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

Besten,

Alvast bedankt voor de reacties - ik kijk met veel belangstelling de resultaten van jullie opzoeking tegemoet.

Wat ik niet begrijp is waarom er bij één bron wel sprake is van een graf, terwijl elders wordt gesteld dat er nooit een graf werd teruggevonden... Ik zal eens trachten met de Griffie en het Rijksarchief contact op te nemen, doch, ik vrees dat dit onder de nog niet publieke gegevens zal vallen wegens minder dan 100 jaar geleden... Werd er soms een grafsteen geplaatst zonder dat er een lichaam was teruggevonden?

Voor wat betreft de plaats van overlijden werd in het trouwboekje van mijn bet-betovergrootouders enkel vermeld "Gesneuveld te Merckem". Ik ken spijtig genoeg nog niet het bestuurlijk/geografisch verband tussen Kippe, Nachtegaal, Merkem en Jonkershove...

Vriendelijke groeten.
Naar boven
Harmsie

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2011 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht is hij door zijn makkers ter plekke begraven maar is het geďmproviseerde graf door zware artilleriebeschietingen "verdwenen".

De locatie klopt in alle geval want het 3e linieregiment is op 28 september opgerukt van Kippe langs de Kwaebeek, in de richting van de Ferme du Rossignol (Nachtegale). Die boerderij lag op de Bayernstellung.
Naar boven
Harmsie

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2011 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Op deze link vind je al meer informatie over die regio. Het 23e linieregiment zat ongeveer 2 km zuidelijker dan het 3e linieregiment. Zie ook het ingescande kaartje van Paddy

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=16655&highlight=kippe
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2011 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Harmsie! Ik ben weer mee met de zaak. Wink
Hier thuis ook nog eens rondgesnuffeld.
En een korte samenvatting uit; Van het Vrijbos tot Roeselare:

Taak 1LD Houthulst innemen.
(1LD: Deel van de noordelijke groepering die als doel had, de Klerkenriegel veroveren): Houthulst nemen
Startpunt: Kippe (kruispunt weg Diksmuide-Ieper en Merkem-Houthulst)
De weg Merkem-Houthulst (Hartmannstrasze) vormt de centrale aanvalsas voor de 1ste Leger Divisie.
Linkervleugel: 2de Linie
Rechtervleugel: 22ste Linie
Midden: 3de Linie Regiment met als objectieven voor hen: de Duitse steunpunten Nachtegaal, Jonkershove, Pierkenshoek en Hoogkwartier.
Om 02u30 begon de artillerie de Duitse stellingen te bestoken.
Om 05u30 begon de artilleriebarrage op te schuiven en snerpten de fluitjes...
Nachtegaal ligt vlak voor Jonkershove en in vogelvlucht ongeveer een 2.5 km van de Kippe, hun startpunt.
Om 10 uur stond het 3de Linie reeds op het Hoogkwartier (weg Houthulst naar Klerken en ongeveer 6km in vogelvlucht van hun startpunt).

Het doet me nu weer denken aan het frieten bakken verhaal, van de vredesmolen op de Klerkenriegel... poppy
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2011 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Nachtegaal ligt op 2,5 km ten oosten van De Kippe (1 km ten oosten van Merkem-dorp, en op kruispunt Provinciebaan naar Diksmuide), 1 km ten westen van Jonkershove, dat op zijn beurt 3 km ten westen van Houthulst ligt.

De weg Merkem - Kippe - Nachtegaal - Jonkershove - richting Houthulst vormde de marsroute van het 3de Linie Dit regiment moest de Duitse steunpunten van Nachtegaal, Jonkershove, Pierkenshoek en Hoogkwartier veroveren (de twee laatsten al dicht bij (even ten westen van of al in) Houthulst).
Om 10 u. stond 3de Linie reeds aan Hoogkwartier (= kruispunt Klerkenstraat).

Maar tegen die tijd ... :-(

Bron : het boek dat Schiptje vermelde (Baccarne en Steen,p. 102).

Aurel

P.S. 2 minuten later toegevoegd : sorry, ik had mijn posting even uitgesteld voor een kop koffie, en niet gezien dat ondertussen Joris geantwoord had.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Ewan

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2011 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk bedankt allemaal voor deze reacties die ik ten zeerste waardeer!!

Nu heb ik absoluut al een veel betere kijk op de geografische situering en de gebeurtenissen van destijds!
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2011 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Graag gedaan Ewan!
En ik heb nog snel iets opgesnord dat je wellicht ook wel zal intereseren;
http://inventaris.vioe.be/woi/relict/1602

@Aurel: we komen elkaar steeds weer tegen! Nu niet laten van koffie te drinken, hé! Wink
Naar boven
Harmsie

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2011 15:35    Onderwerp: Reageer met quote

Uit "Van de IJzer tot Brussel" (kol Weemaes) blz. 91-92

Gebeurtenissen in de 1e ID (op 28 september)

De te bereiken objectieven zijn de Klerken Riegel, de kam van Klerken en daarna de Zarrenbeek.
...
Zoals voor de andere divisies verovert de 1e ID onder de steun van haar begeleidingsbeschieting gemakkelijk de eerste Duitse stelling.
Te 5u30 gaan de troepen tot de aanval over. De manschappen, het geweer aan de riem, rukken op in sectielijn, in kleine kolonnen met enen.
Te 7u10 zijn de eerste lijnen van de "Preussenstellung" veroverd.
...

In het 3e linie is het 3e bat. op kop (majoor Dinoire) met als opdracht de verovering van de "Frankenstellung", het voorbijsteken van de "Preussenstellung" en het zuiveren van de "Bayernstellung"; het 2e bat dat het 3e volgt, kreeg als opdracht de zuivering van de twee lijnen van de "Preussenstellung"; het 1e bat zal de twee andere voorbijsteken en de Klerken Riegel aanvallen.
Aanvankelijk gebeurt alles zoals voorzien, maar wanneer het 1e bat te 9u30 de weg Klerken-Houthulst bereikt, wordt het aan de grond genageld door mitrailleurvuur vanuit de heuvelkam Klerken-Smisse, Terrest. Van 12 tot 15 uur liggen de drie bat. onder hevig artillerievuur van onze artillerie en noch de vuurpijlen, noch het lossen van een duif zal de beschieting doen ophouden.
In de avond van 28 sept ligt het 2e bat van het 3e linie in voorpost...
Naar boven
Ewan

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2011 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ook hartelijk bedankt Harmsie.

Om stil van te worden...

Ik heb het vonnis opgevraagd betreffende de doodverklaring. Hopelijk krijg ik het toegezonden... Misschien staan er nog verdere details. Ik laat iets weten als het lukt.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: