Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Kraaienpoten

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mart

BerichtGeplaatst: 06 Dec 2007 23:34    Onderwerp: Kraaienpoten Reageer met quote

Vanavond had ik een discussie met een van onze mede-forumleden over de zogenaamde "kraaienpoten". Ze bestonden in WO1 in twee maten: 5 á 10 cm en 10 á 15 cm. Volgens mij waren de grote voor de soldaten en de kleine voor de paarden. De ander beweert het tegenovergestelde. Kan iemand hier iets meer over vertellen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Emiel

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2007 0:02    Onderwerp: Reageer met quote

Wink

ik heb nog even gezocht op wikipedia:

Quote:

Voetangel
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Kraaienpoot of voetangelEen voetangel, tegenwoordig vaak kraaienpoot genoemd, is een wapen met vier of meer punten waarvan er altijd een naar boven staat. Als de punten met lijnen verbonden worden ontstaat een tetraëder. De benaming kraaienpoot is te danken aan de gelijkenis van het wapen met de vogelpoot.

Een voetangel is oorspronkelijk bedoeld om de opmars van vijandelijke infanterie of cavalerie (zij het paarden, olifanten of kamelen) te vertragen door een wond in de voet of poot toe te brengen. Tegenwoordig wordt de kraaienpoot meer gebruikt als wapen tegen voertuigen, de scherpe punt dient dan om de banden lek te steken.

De voetangel wordt voor het eerst beschreven door Romeinse historici. Zo zou volgens Quintus Curtius (Historiae Alexandri Magni, boek IV.13.36) de voetangel, door de Romeinen tribulus of murex ferreus genoemd, al in de Slag bij Gaugamela in 331 v. Chr. door Alexander de Grote zijn gebruikt. De latere schrijver Vegetius geeft in zijn De Re Militari (boek 3.XXIV) voorschriften over het gebruik van de voetangel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voetangel

Maar ik zeg juist grote voor de paarden, omdat deze langere stekels hebben en paarden juist hogere stappen zetten. En omdat soldaten juist lopen en rennend lager bij de grond zijn, dat daar kleine versie voor is, anders zou je er namelijk enkel over struikelen. Goed, niet vergeten dat het natuurlijk ook wegzakt in de modder...

Dus ik hoop dat iemand ons meer kan vertellen Smile
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2007 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

In Boezinge (bij Ieper) hebben wij er op het slagveld van de oostelijke kanaaloever nog gevonden die een stuk groter waren. Helaas heb ik de juiste afmetingen niet, maar ik herinner me : ongeveer 25 cm of iets meer. Op een terrein waar geen paarden kwamen. Misschien vind ik nog wel de foto.
Het waren twee L-vormige ijzers die aan de kromming aaneengelast waren. Misschien een niet-officieel geďmproviseerd type ?

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Mart

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2007 16:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjwel Aurel! Smile
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2007 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Britse kraaienpoot (calthrop) uit Ploegsteert

http://www.flanderland.de/locations-orte/ploegsteert/

Cnock
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2007 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Cnock,

Mijn hartelijk dank voor deze foto. Zo te zien een klein model. Mischien eens aan Klein vuurkruiser vragen, maar volgens mij trapt een paard niet in een kraaienpoot van 25 centimeter hoog!
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2007 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Mart,

De kraaienpoot werd door een boer te Ploegsteert in 2001 uit de band van zijn tractor gehaald. HIj dacht ook dat het er een was tegen paarden.

Maar de plaats waar de kraaienpoot opdook, werd pas in april 1918 veroverd door de Duitsers, en was voordien omgeven door loopgraven, dus geen plaats om cavalerie te ontplooien. Zoals jij zeg ik dus, gebruik tegen infanterie.
Dit type voetangels werden door de Britten trouwens ondermeer geplaatst op mogelijke sluiproutes van nachtelijke vijandelijke patrouilles tussen de eigen prikkeldraadversperringen.

Groeten,

Cnock
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2007 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

ik zag er onlangs een te koop op een rommelmarkt maar dar hij leek nagemaakt heb ik hem toch maar niet gekocht
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Mart

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2007 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Knock,

Dankjewel voor je uitgebreide informatie. Interessant om te weten waar dit exemplaar vandaan kwam. Ook Patten bedankt voor de bijdrage.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: