Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Schreeuw niet zo

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 0:05    Onderwerp: Schreeuw niet zo Reageer met quote

Schreeuw niet zo

Elk gat in Nederland van Steenwijk tot Den Helder heeft zijn eigen schouwburg. Meestal zijn het lelijke nieuwe gebouwen, wat in ons land een pleonasme is, met een bezettingsgraad en atmosfeer van een kampeerterrein in de winter.

Ik las dat de actie waarin om cultuur wordt geschreeuwd een succes is geworden. In Den Haag droegen Haagse schrijvers voor uit eigen werk. Haagse schrijvers? Is Louis Couperus uit de doden opgestaan? Aanwezig in Den Haag waren ook de Friese cabaretier Ronald Smink en de acteur Hugo Maerten. Het spijt me maar ik ken ze niet.

Ter afsluiting van het Haagse protest werd zaterdagavond om twaalf uur The Last Post gespeeld.

Ik dacht aan de Menenpoort van Ieper. In het marmer van de poort zijn zoveel mogelijk namen gegraveerd van soldaten die tijdens de eerste wereldoorlog vermist zijn geraakt. Elke avond om acht uur wordt onder de poort The Last Post geblazen, een herdenking die dag in dag uit al tachtig jaar publiek trekt en die altijd weer ontroert.

Rond Ieper hebben vier veldslagen plaatsgegrepen waarvan de derde, de ‘Slag om Passendale’, de grootste hoeveelheid zinloze doden heeft gekost. De slag woedde van 4 oktober tot 6 november 1917 en ging om een terreinwinst van een kilometer of acht. Het regende altijd in die dagen. Karren liepen vast, tanks strandden in de modder en soldaten zakten zomaar weg in het moeras van de oorlog. Het was een hels theater van modder, bloed, artillerievuur, duisternis en geschreeuw. Tijdens de vier veldslagen rond Ieper zijn in totaal bijna vijfhonderdduizend slachtoffers gevallen. De terreinwinst was te verwaarlozen. De dood wordt soms ten onrechte zinloos genoemd, maar hier was de rede spoorloos. Zoek maar eens naar de zin bij het beeld van een soldaat zonder gezicht of van een dood paard dat in een boom hangt.

Ter herdenking van die gruwelijkheden blazen ze in Ieper elke avond The Last Post.

Dat ze het in Den Haag hebben gedaan omdat Jeroen Krabbé en Halina Reijn eens een avondje moeten overslaan in de Theater de Muzeval van Emmen, is typisch een idee van gesubsidieerde kunstenaars.

poppy
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2010/november/22/schreeuw_niet_zo

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 0:54    Onderwerp: Reageer met quote

Jeroen Krabbé en Halina Reijn hebben hun belangen, en gemakkelijk toegang tot radio en TV. Ze verdedigen gewoon hun eigen belang. Wat is daar mis mee? Er moet bezuinigd worden. Daar is iedereen het mee eens. Maar geen enkele sector wenst mee te doen aan die bezuinigingen. Daarom moet de overheid de knopen doorhakken. Dan komen er protesten. Logisch toch? Wie wil er nou inleveren voor het algemeen belang? Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 9:36    Onderwerp: Reageer met quote

Oh ze protesteren maar een eind weg, maar ik kan me wel vinden in zijn "Last Post"verhaal.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
barthas

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

nou is krabbé toevallig ook het walgelijkste creatuur van acterend nederland. die man acteert altijd, zelfs op de wc. ook wel knap eigenlijk. eigen broek ophouden, kunstenaartjes. van subsidietjes word je niet creatief, hooguit lui. en ik mag het zeggen want ik deed de kunstacademie.
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

barthas @ 25 Nov 2010 9:41 schreef:
nou is krabbé toevallig ook het walgelijkste creatuur van acterend nederland. die man acteert altijd, zelfs op de wc. ook wel knap eigenlijk. eigen broek ophouden, kunstenaartjes. van subsidietjes word je niet creatief, hooguit lui. en ik mag het zeggen want ik deed de kunstacademie.

Hier sluit ik me graag bij aan... eerbied

“I hope you live a life you are proud of. If you find that you are not, l hope you have the strength to start all over again.
- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
kieffer

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2010 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

van de schrijver van dat artikel, Henk Spaan, had ik wel een wat intelligenter verhaal verwacht.
Om te beginnen stelt de begrotingspost mbt. cultuur in Nederland nauwelijks wat voor in vergelijking tot andere. Maar het schijnt tegenwoordig heel goed aan te slaan eens flink en stoer wat kreten te slaken (over schreeuwen gesproken..). Exacte cijfers kent bijna niemand, maar oh we vinden opeens allemaal dat je cultuur niet hoeft te subsidieren. Het valt me nog mee dat er niet geblaat wordt om de belasting op bier af te schaffen, win je ook geweldig aan populariteit.
Kunstenaars, of ze nou bekend zijn of niet, is over het algemeen geen lui volkje. Als je zelf op een academie hebt gezeten, zou je toch wel moeten weten dat je een dergelijke beroepskeuze nou niet hebt gemaakt om snel fortuin te maken, met of zonder subsidie.
Tot slot: het betreft niet alleen die 'nieuwe lelijke gebouwen' oftewel schouwburgen, maar een hele verdere sector en beroepsgroep. Ik zou de reacties wel eens willen horen als er een wo1 museum moet worden gesloten...
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2010 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Henk Spaan, zit zelf in dat wereldje van kunst en cultuur, vind het volgens mij ongepast om een Last Post te blazen bij zo'n protest. Hij verwijst naar de Menenpoort waar iedere avond dat respect wordt gedaan. Althans zo lees ik het. Ik bewaar dat stukje, vind het wel mooi.
barthas

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2010 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

nee, op rijk worden waren ze niet uit. maar geloof me, mijn klasgenootjes waren aartslui. ikzelf voorop. het meest tragische voorbeeld daarvan was een buitengewoon getalenteerde tekenaar uit mijn lichting die ik enkele jaren na de opleiding tegen het lijf liep. het zat 'm allemaal niet mee, de inspiratie bleef uit. gelukkig had hij zijn uitkering, had ie toch lekker te vreten. ik had m graag een schop onder zn luie kunstenaarsreet gegeven. zoveel talent en er dan zo mee omgaan. intrekken die uitkering en tekenen, kreng.
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2010 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

Dat de kunstwereld zo gekort wordt, is inderdaad niet leuk. Maar die pedanterik van een Krabbé is en blijft een ontstellende lul. Sorry.

“I hope you live a life you are proud of. If you find that you are not, l hope you have the strength to start all over again.
- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
kieffer

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2010 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

De Last Post wordt in Nederland geblazen op 4 mei, bij de Dodenherdenking.
Ik vind het, ik geef jullie gelijk, niet zo'n handige keuze om dat te gebruiken bij een protest demonstratie. Het is een symbool wat zo samenvalt bij een herdenking van gevallenen, daar moet je verder van afblijven.
Jeroen Krabbe is ook niet mijn favoriete acteur, en van zijn schildersactiviteiten ben ik zacht uitgedrukt ook niet bijster onder de indruk.
Maar, ik blijf het wel een beetje goedkoop van Henk Spaan vinden. Die is zelf ook begonnen bij een tv zender in een tijd dat je hier als burger kijkgeld betaalde, en publieke zenders geld van de staat kregen.
De stemming is nu van 'iedereen moet bezuinigen dus die kunstenaars met hun uitkeringen moeten er ook maar aan geloven'. Ik kan het niet los zien van die halve gare uitspraak van een zeker politicus die qua uiterlijk nota bene met Mozart wordt vergeleken:"kunst is een hobby voor linkse mensen". Terwijl die vogel, als heel Nederland officieel het overlijden van Harry Mulisch een groot verlies vindt, meteen weer loopt te roepen dat-ie het daar volledig mee eens is..
Uitkeringen: ja, je hebt er inderdaad klaplopers bij. Heel vervelend voor de mensen die wel hard werken en scheef worden aangekeken.
Het bezuinigen zelf: zodra het in Nederland even wat minder gaat, begint de politiek meteen over de kunstsector. En onderschat het maar niet, musea, archieven, allerlei activiteiten in buurthuizen, in de zorg etc. gaan er ook voor opdraaien. Dat bedoelde ik eigenlijk met 'wacht maar tot een wo1 museum dicht moet', excuses voor die stoot onder de gordel. Ik wond me effe op maar de bloeddruk is nu weer volledig normaal!
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2010 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

kieffer @ 27 Nov 2010 10:13 schreef:
Dat bedoelde ik eigenlijk met 'wacht maar tot een wo1 museum dicht moet', excuses voor die stoot onder de gordel.

Excuses niet nodig, kieffer. Je vergelijking was een goede!

- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2010 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

Even zonder over de essentie te gaan, maar toch iets aan te reiken dat een ander beeld kan scheppen in dit verhaal;
Eerst was er de Taptoe, daaruit dan de Last Post.
(Als ik me nu niet vergis. Rolling Eyes )
De Last Post is niet exclusief iets voor een dodenherdenking. Maar wordt er wel altijd mee geassocieerd.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: