Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De schoonheid en het verdriet van de oorlog

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2010 17:10    Onderwerp: De schoonheid en het verdriet van de oorlog Reageer met quote

De schoonheid en het verdriet van de oorlog

De geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog. Niet de grote feiten, maar juist de kleine verhalen van negentien, meest jonge mensen, onbekend of vergeten. Een twaalfjarig meisje uit het oosten van Duitsland die juichend de troepen uitzwaait; een Belgische knul, die als piloot kennismaakt met een geheel nieuwe vorm van oorlogsvoering; een vrijbuiter uit Zuid-Amerika die zich na lange omzwervingen aansluit bij het Turkse leger; een Australische jonge vrouw, op zoek naar avontuur, die verliefd wordt op een Servische soldaat.
Aangrijpende levensverhalen over hoe de oorlog gewone mensen berooft van hun jeugd, illusies, hoop, medemenselijkheid – hun leven.

In De schoonheid en het verdriet van de oorlog komen geen tanks, soldaten en officieren voor die volgens ingenieuze aanvalsplannen een heroïsche strijd leveren. Englund vertelt daarentegen een aangrijpend verhaal dat de oorlog laat zien zoals het was: zinloos, mensonterend en saai. Met andere woorden, dit is het echte verhaal van de Eerste Wereldoorlog, zonder opsmuk.

[/img]
'Dit boek is een meesterwerk.'
Svenska Dagbladet

Peter Englund

Peter Englund is de meest vooraanstaande historische auteur van Zweden: hij heeft meerdere bestsellers geschreven, waarmee hij diverse literaire prijzen heeft gewonnen. In 2002 werd Englund benoemd tot lid van de Zweedse Academie die de Nobelprijzen voor de Literatuur uitreikt. Sinds 2009 is hij de vaste secretaris van de Academie.

Aantal pagina's: 590
Uitvoering: Hardcover met stofomslag
ISBN: 978 90 491 0331 6
Prijs € 29,99

https://twitter.com/ForumWO1

Laatst aangepast door Yvonne op 30 Jul 2010 17:27, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2010 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant, interessant...

“I hope you live a life you are proud of. If you find that you are not, l hope you have the strength to start all over again.
- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dzjoenie

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2010 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Heb naar de Standaard Boekhandel in Waregem gevraagd naar het boek, maar daar wisten ze me te vertellen dat het maar in druk gaat op 30 september!

Nog een beetje geduld dus!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Tandorini

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2010 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Dzjoenie @ 02 Aug 2010 13:05 schreef:
Heb naar de Standaard Boekhandel in Waregem gevraagd naar het boek, maar daar wisten ze me te vertellen dat het maar in druk gaat op 30 september!

Nog een beetje geduld dus!

Mijn zus heeft vandaag het boek gekocht bij de Standaard boekhandel.
Naar boven
Dzjoenie

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2010 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag ook gekocht!

In de Standaard Boekhandel,...
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2010 21:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het boek ondertussen ook al op het rek staan hier in Spanje Smile

MVG

Wim
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2010 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

19 ongewone getuigenissen over Eerste Wereldoorlog
Peter Englund schreef met 'De schoonheid en het verdriet van de oorlog' een heel aparte microgeschiedenis van de Groote Oorlog.

Waarom scheerde Willy Coppens op 18 februari 1918 over de daken van Brussel? Eigenlijk was het vooral bravoure die gevechtspiloot Coppens naar Brussel deed vliegen. De hoofdstad lag toen ver in door de Duitsers bezet gebied. De Belgische legerleiding had dergelijke langeafstandsvluchten verboden wegens nutteloos en te gevaarlijk. Maar toch. Coppens, toen 26, wou de Belgische driekleur laten zien boven een stad die al meer dan drie jaar was bezet. En hij miste zijn thuisstad. Na anderhalf uur vliegen - via Diksmuide, Gent en Aalst - maakt hij een duikvlucht boven het Zuidstation en ziet wat verder zijn witte huis. En misschien zelfs het silhouet van zijn moeder. Probleemloos keert hij terug naar de basis van waar hij is opgestegen, De Moeren. In oktober raakt Coppens gewond tijdens een missie boven Torhout bij het neerhalen van twee Duitse verkenningsballons, ‘worsten’ zoals die toen heetten. In het Hôpital de l’Océan van De Panne moet zijn linkerbeen geamputeerd worden.
Willy Coppens wordt na de oorlog militair attaché, zal een record parachutespringen verbeteren, de titel baron krijgen en in 1986 overlijden.

Over die laatste details is het de Zweed Peter Englund niet te doen in ‘De schoonheid en het verdriet van de oorlog’. Zijn boek is in de eerste plaats een verzameling getuigenissen. Het verhaal van negentien mensen die WO I hebben meegemaakt en via diverse documenten vertellen over hun leven, maar vooral over hun gevoelens tijdens die periode. Allemaal gewone mensen: een Duits matroos, een Hongaars cavalerist, een verpleegster in het Russisch leger, een Frans ambtenaar, een gevechtspiloot van het Belgisch leger. Allemaal mensen die meestal rond de twintig waren toen de Grote Oorlog uitbrak. ‘Gewone’ mensen toen, want dat de jonge vaak onderscheiden Belgische piloot zich ooit Baron Willy Coppens de Houthulst zou mogen noemen, kon niemand vermoeden.

Hoe Europa vier jaar lang letterlijk en figuurlijk in de modder zakte, wie schuldig was, welke strategieën de generaals bedachten, daarover gaat het niet bij historicus Englund die ook lid is van de Academie die de Nobelprijzen voor Literatuur uitreikt. Wel om het verhaal van een dertienjarig kind dat van school moet omdat een vaandrig haar zwanger heeft gemaakt. Over de Duitse matroos die van ‘gele apen’ spreekt als hij verneemt dat Japan met de Britten meevecht. Over een jonge infanterist die beseft dat hij het uiteindelijk heeft gered, dat het voorbij is: ‘Ik was plotseling bevrijd van die vreselijke angst die drieënhalf jaar op me had gedrukt, ik zou niet langer achterna worden gezeten door de geest van de dood die me had vervuld op de wijze waarop die oude mannen vervult.’

‘De schoonheid en het verdriet van de oorlog’ is prachtige microgeschiedenis, een pakkend verhaal over negentien levens. Van 4 augustus 1914 tot woensdag 13 november 1918. Dan keert de gedemobiliseerde Hongaarse cavalerist Pál Kelemen naar het ouderlijk huis in Boedapest terug. Omdat hij zijn ouders niet wil wekken, legt hij zich te slapen in de grote inloopkast in de hal.

Fred Braeckman

(c) http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/boeken/nieuws/19-ongewone-getuigenissen-over-eerste-wereldoorlog/article-1194816415420.htm

Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2010 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is echt een heerlijk boek en een zeer aangename verrassing.
Korte hoofdstukjes, vlot geschreven. Door z'n aparte structuur en de voortdurende afwisseling van fronten en personen leest het als een betere thriller. De talrijke, soms zeer ruime, verklarende voetnoten geven er zeker een meerwaarde aan. Een absolute plus is dat het boek zich niet beperkt tot alleen maar het Westelijk front en er zoveel verschillende zaken, zoals de Armeense genocide, aan bod komen.
Het boeit van begin tot eind en geeft een zeer goed totaalbeeld. Een aanrader voor wie graag een dik boek mee op vakantie neemt, of thuis ter ontspanning, en er nog wat van opsteekt ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2010 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel, dan ga ik me het boek maandag eens aanschaffen.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: