Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

BOM of Kogel

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
go1707

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 22:02    Onderwerp: BOM of Kogel Reageer met quote

Hallo,
bij mijn oma dacht ik dat het om een grote paraplubak ging, sind haar overlijden staat het voorwerp bij mij. Vanavond ontdekte ik dat het geen paraplubak was maar een soort kogel, maar dan wel een hele grote. Langsonder vond ik volgende opschriften "patronenfabrik karlsruhe" en ook staan er nog wat stempels op en de cijfers 151, II105 , 1905 en c/12.
De kogel komt bijna tot aan de deurklink en de diameter is ongeveer een groot dessertbod (sorry kan geen meter vinden). Hij is ook zeer mooi opgeblonken, je kan er bijna in spiegelen. Kan mij iemand meer informatie geven ? Ik heb foto's getrokken maar weet niet goed hoe ik ze moet opladen. Vriendelijke groeten.http://img259.imageshack.us/g/kogel.jpg/

Laatst aangepast door go1707 op 09 Nov 2010 22:16, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom, go1707!

http://imageshack.us/

klik op 'browse' en zoek je foto
klik op upload
even wachten
en je foto is klaar
zoek even onderaan Forum Code kopieer de link die erbij staat
Plak het in je topic, verder niks meer aan doen.
Klaar

(gejat uit een ander topic)

“I hope you live a life you are proud of. If you find that you are not, l hope you have the strength to start all over again.
- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

Kogel als paraplubak? Lijk me vreemd. Het zal wel een huls zijn en dit is dan ook Duits (zie fabrikant "Patronenfabrik Karlsruhe") uit 1905 (zie 1905 cijfer). C/12 staat voor wellicht voor Construct 1912? Maar ik weet wel zeker dat deze werd gebruikt door de marine alleen. 105 staat normaal voor 105Mm (kaliber granaat).

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia

Laatst aangepast door Fritz Kempf op 09 Nov 2010 22:17, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
go1707

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Percy Toplis @ 09 Nov 2010 22:04 schreef:
Welkom, go1707!

http://imageshack.us/

klik op 'browse' en zoek je foto
klik op upload
even wachten
en je foto is klaar
zoek even onderaan Forum Code kopieer de link die erbij staat
Plak het in je topic, verder niks meer aan doen.
Klaar

(gejat uit een ander topic)

bedankt voor de tip Smile
Naar boven
go1707

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Snaaip @ 09 Nov 2010 22:16 schreef:
Kogel als paraplubak? Lijk me vreemd. Het zal wel een huls zijn en dit is dan ook Duits (zie fabrikant "Patronenfabrik Karlsruhe") uit 1905 (zie 1905 cijfer). C/12 staat voor wellicht voor Construct 1912? Maar ik weet wel zeker dat deze werd gebruikt door de marine alleen. 105 staat normaal voor 105Mm (kaliber granaat).

Was van grootouders in nieuwpoort, als het gebruikt werd door de marine hebben ze het misschien opgevist? er waren vissers in de familie. Het is wel zwaar, ik heb foto's geplaatst zie link
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

go1707 @ 09 Nov 2010 22:22 schreef:
Snaaip @ 09 Nov 2010 22:16 schreef:

Was van grootouders in nieuwpoort, als het gebruikt werd door de marine hebben ze het misschien opgevist? er waren vissers in de familie. Het is wel zwaar, ik heb foto's geplaatst zie link

Tjah, geen verstand van deze soort zaken. Maar ik dacht dat de marine ook kustgeschut bediende? Ik wil gewoon zeggen dat het werd gebruikt voor het afvuren van projectielen door een geschut dat werd gebruikt op schepen. Maar dit kan ook wel gebruikt zijn geweest door kustgeschut.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
jurggie

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie geen link en ook geen foto?

Grote hulzen, zeker van de marine, hebben nog een behoorlijke waarde ook. Foto's zullen meer vertellen, maar ik vermoed dat je een behoorlijk kostelijke paraplubak hebt staan. Laughing
Naar boven
go1707

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

jurggie @ 09 Nov 2010 23:46 schreef:
Ik zie geen link en ook geen foto?

Grote hulzen, zeker van de marine, hebben nog een behoorlijke waarde ook. Foto's zullen meer vertellen, maar ik vermoed dat je een behoorlijk kostelijke paraplubak hebt staan. Laughing

http://img259.imageshack.us/g/kogel.jpg/

dit zou moeten lukken, groeten
Naar boven
go1707

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

hier nog een link naar wat fotos van soldaten,
http://img51.imageshack.us/g/soldaten001.jpg/
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Yep,

Huls gemaakt door DWM in Karlsruhe in 1905. Deze hulzen zijn normaal gesproken voorzien van een serienummer en een afnamestempel (in dit geval van de marine, dus idd een kust-, marine- of spoorweggeschut).

De C/12 is de toegepaste ontsteker (slagdop). Ik heb de link naar de lokale expert op dit gebied doorgestuurd. Die zal ook nog wel reageren.

Is, indien niet ingekort of anderszins mishandeld, geen supergoedkope paraplubak (maar ook niet superduur).
Naar boven
thekees

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

Gezien de positie van de deurklink, zijn er twee opties:

De klink zit op een normale hoogte: dan betreft het een 21 cm huls, hoog rond de 86 cm.

De klink zit op op een niet normale hoogte: Het betreft een 24 cm huls, hoog rond de 103 cm.

Dus de lengte is belangrijk, de diameter aan de opening ook. de diameter van de bodem staat los van het kaliber, daar het om gescheiden lading en projectiel gaat.

Waarde: WW1 Duits 21 cm, rond de 300-350 euro
WW1 Duits 24 cm, rond de 500-600 euro

waarde naar gelang van staat en vraag.

Heb overigens altijd interesse als je de paraplubak kwijt wilt, of weet altijd iemand die er een zoekt. Persoonlijk zou ik hem houden, ziet er namelijk goed uit.
Naar boven
go1707

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="thekees @ 10 Nov 2010 18:21"]Gezien de positie van de deurklink, zijn er twee opties:
diameter is inderdaad 21 en hoogte 84, zal hem inderdaad niet wegdoen blijft een souvenir, heb wel nog ander gerief, staat nog op app van grootouders, al aantal maanden staat het nu leeg en ik moet er eens aan beginnen, er staan nog kogelhulzen, zal morgens eens fotos nemen, die wil ik eventueel wegdoen, zijn wel kleinere.
bedankt voor de reacties.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2010 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien deze ?

Grtz,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Peter L

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2010 11:01    Onderwerp: Bom of Kogel Reageer met quote

Mensen,

ik sluit mij aan bij de uitleg van Snaaip, volgens mij gaat het hier ook over een 105mm granaat, gemaakt in Karlsruhe, dus Duits fabrikaat.

Groeten,

Peter L
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: