Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Spaanse ruiter.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2010 15:33    Onderwerp: Spaanse ruiter. Reageer met quote

Uploaded with ImageShack.us

Beste lezers.
Men is nooit te oud om te leren.
Wie kan mij vertellen waar het gezegde:''Spaanse ruiter'' vandaan komt?
Paul.
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2010 15:44    Onderwerp: Reageer met quote

Friese Ruiter

Een Friese Ruiter was een versperring die verplaatsbaar was. Meestal toegepast als weg- of doorgangsversperring op een toegankelijke route.

Het was een houten constructie van twee gekruiste houten palen aan beiden uiteinden met een horizontale ligger ertussen [op de as]. Alle uiteinden van de staanders waren met elkaar verbonden door prikkeldraad, zodat men niet eenvoudig over de houten liggerconstructie kon heenspringen of klimmen.

Volgens sommige bronnen is dit type versperring door de Spaanse troepen gebruikt die tijdens de 80-Jarige Oorlog [1584-1648] dergelijke constructies fabriceerden. Dergelijke versperringen werden Spaanse Ruiters genoemd.

http://www.grebbeberg.nl/index.php?page=algemeen

(...) Er volgde een reeks van oorlogen, te beginnen bij de Gelderse oorlogen, in het kader waarvan Maarten van Rossum in 1543 vele dorpen in de Meierij plunderde, en waarbij ook Valkenswaard niet aan een brandschatting ontkwam. In 1551 werd Huibrecht van der Clusen heer van Waalre, Valkenswaard en Aalst, en de komst van deze familie bracht een periode van relatief goede relaties met de heer met zich mee.

De Tachtigjarige Oorlog was echter begonnen, hetgeen bezoek van Spaanse en later ook Staatse troepen en hun bondgenoten bracht, die allen verzorgd wensten te worden en zich soms misdroegen. De ellende begon in 1573 met Spaanse ruiters uit Eindhoven en hield daarna voorlopig niet meer op.

Berucht was ook een troep die in Hamont waren gelegerd en langs de hoofdweg richting Valkenswaard trokken. Vanaf 1599 had men hier last van en men bouwde zelfs een schans aan de Kromstraat waar de bevolking zich in veiligheid kon brengen. Het Twaalfjarig Bestand bracht enig soelaas, maar toen dat was verstreken begonnen de moeilijkheden weer. Er werd een schans ten zuiden van de Venbergse Watermolen gebouwd om de bevolking tegen de Staatse troepen te beschermen.

http://wapedia.mobi/nl/Valkenswaard_(plaats)

Friesland provided or gave its name to the caballos de Frisa, Friese ruiters [Friesian horse, in the sense, admissible in both Spa and Eng, of cavalry], a type of oblique obstruction [used to stop cavalry charges; also Spaanse ruiters, Spanish horse, in Dut], de frisones [Spa], frisâos [Por] or frisós [Cat], our heavy Friesian horses, and wool for lining, frisa.

http://oreneta.com/kalebeul/2006/10/17/dutch-words-in-catalan-portuguese-and-spanish/

Dus een bescherming tegen Spaanse ruiters tijdens de Nederlandse Opstand... Maar ik sta open voor suggesties!

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2010 16:01    Onderwerp: Friese of Spaanse? Reageer met quote

Beste Percy.
Heb je antwoord goed betudeerd. Er schoot mij een bericht binnen
welek ik gisteren in de krant las: De jeugd weet slechts zeer weinig
van de vaderlandse geschiedenis. mij kwam niet het schaamrood op de wangen, want....... ik wist dat de slag bij nieuwpoort 1600 was!
Mijn vraag kwam voort uit de vele foto,s die ik aan het sorteren en op hun plaats te zetten. Er waren 4 foto,s bij van de Friese of Spaanse
ruiters bij. Nog nooit had ik gehoord van friese ruiters, omdat de friese boeren meestal op trekpaarden rondreden.
Bedankt, en ik vermoed dat er weinig mensen zullen zijn die weten
dat die geprikkelde barrikades eigenlijk Friese ruiters heten.
Gr. Wink Paul.
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2010 9:31    Onderwerp: Reageer met quote

Kom net weer deze verklaring tegen in http://www.boekje-pienter.nl/html/f.htm#frieseruiter :

Quote:
Behalve een distelsoort met de Latijnse naam Cirsium dissectum, is de Spaanse ruiter een hindernis. De Friese (of Spaanse) ruiter is een mobiele, verplaatsbare versperring die bestaat uit een constructie van houten balken of palen van 3 à 5 meter lang. Aan de uiteinden zijn de balken of palen kruislings voorzien van (X-vormige) kruishouten (1 à 1½ meter lang).

Rondom én diagonaal is het geheel voorzien van concertina of prikkeldraad. Over de X-vorm van de kruishouten loopt in de lengterichting van de Friese ruiter opnieuw een balk of paal.

Het gebruik van een organieke of geïmproviseerde Friese ruiter is van origine bedoeld voor het afsluiten van verdedigingswerken (bijvoorbeeld rondombeveiligingen) die moeten kunnen worden geopend en gesloten, zoals op wegen. De bekendste toepassing is dan ook bij een roadblock.

Nog altijd geldt de Friese ruiter als een gemakkelijk toepasbare kunstmatige hindernis ter verdediging en/of versperring van doorgangen. Niet alleen zeer effectief tegen lichte voertuigen, maar juist ook tegen pantservoertuigen die daarin vastlopen met loopwielen en tracks.

De Spaanse ruiter kwam al voor tijdens de Middeleeuwen maar is populair geworden ten tijde van de Tachtigjarige Oorlog: de Spanjaarden hadden de stad Groningen bezet en konden met hulp van Spaanse ruiters een belegering van de stad door de cavalerie afwenden. Op 22 juli 1594 is Groningen toch door Prins Maurits heroverd, waarna de stad en zijn ommelanden Staats (d.w.z. van de Staten-Generaal) werden en deel gingen uitmaken van de Republiek der Verenigde Nederlanden. Willem Lodewijk van Nassau werd de eerste stadhouder.

Interessant is deze toevoeging: Ook genaamd: Spaanse ruiter (germanisme). En dan kom je weer hier uit: http://de.wikipedia.org/wiki/Spanischer_Reiter_(Barriere) , je leest het en dan weet je het helemaal niet meer! Wink
Quote:
Ihren Namen sollen die Spanischen Reiter während der niederländischen Unabhängigkeitskriege erhalten haben. Mit ihrer Hilfe gelang es den Spaniern während ihrer Belagerung der Stadt Groningen, die zum Entsatz herbeieilende Reiterei von ihren Stellungen fernzuhalten. In anderen Sprachen bezeichnet man sie daher als Friesenreiter (frz. Chevaux de Frise, ital. Cavallo di Frisia).

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2010 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

In de Franse taal noemt men dit object ,
Een Cheval de Frise of in het meervoud Cheveaux de Frise

http://en.wikipedia.org/wiki/Cheval_de_frise
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Paul

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2010 11:40    Onderwerp: Nog niet klaar? Reageer met quote

Beste Patrick.
Mooie foto. Heb wel een kleine bedenking.
Zoals ze nu zijn (de ruiter op de foto) is wel wat gemakkelijk te
nemen. Alleen de punten zijn gevaarlijk. ik ga er vanuit dat de cavalerie
ermee moet worden tegengehouden. Met prikkeldraad wordt dat wel wat moeilijker. Het kan zijn dat de foto laat zien dat ze nog niet klaar zijn,
mede omdat er op foto,s te zien is dat soldaten er prikkeldraad op bevestigen. Al met al is het een prima blokkade, en zoals Percy laat
lezen zijn we er uit.
Beide bedankt,
Paul
derwisj

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2010 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Wordt trouwens heden ten dage nog gebruikt door de federale politie in belgie bij betogingen...deze zijn opplooibaar, en afgezet met prikkeldraad...
pascal
kieffer

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 9:05    Onderwerp: Re: Friese of Spaanse? Reageer met quote

Nog nooit had ik gehoord van friese ruiters, omdat de friese boeren meestal op trekpaarden rondreden.

Hi Paul, het Friese paard is van origine een trekpaard. In andere woorden, het gaat hierbij om hetzelfde paardenras.

Kieffer
Naar boven
kieffer

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Rondom én diagonaal is het geheel voorzien van concertina of prikkeldraad.

Hallo Percy,
concertina, dat is volgens mij een rol prikkeldraad die zeg maar een beetje uitgetrokken wordt, en rolvormig blijft. Dat schijnt een tamelijk effectief middel geweest te zijn (of is het nog) tegen tanks, die als ze er door reden het draad in de wielen verstrikt kregen waardoor de rupsband eraf loopt etc.
Voor verder verwarring: in WO2 had je ook nog zg.Belgische Rollboecke, die geloof ik weer oorspronkelijk van Franse komaf waren (een soort zware verplaatsbare hekken)...
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 10:45    Onderwerp: Re: Nog niet klaar? Reageer met quote

Paul @ 08 Nov 2010 11:40 schreef:
Zoals ze nu zijn (de ruiter op de foto) is wel wat gemakkelijk te nemen. Alleen de punten zijn gevaarlijk. ik ga er vanuit dat de cavalerie ermee moet worden tegengehouden. Met prikkeldraad wordt dat wel wat moeilijker.

Dit is denk ik een foto uit de Amerikaanse Burgeroorlog, het pre-prikkeldraadtijdperk...

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Uit H.M.F. Landolt, Militair woordenboek (2 dln.). A.W. Sijthoff, Leiden 1861:

Friesche ruiters.
De Friesche ook Spaansche ruiters genoemd bestaan uit eenen vier-, zes- of achtkantigen boom of haspelstok van 3 à 4 ellen lengte, waarin houten of ijzeren lansen van 150 à 200 ellen op eenen onderlingen afstand van 25 à 30 duimen zoodanig gestoken zijn, dat zij in vier verschillende rigtingen staan. Men gebruikt ze nog tegenwoordig in de versterkingskunst, veelal om daarmede ingangen af te sluiten, of ook om ze in de lengte der grachten te plaatsen en daardoor het overtrekken daarvan voor den vijand te bemoeijelijken. Op het einde der 17de en in het begin der 18de eeuw werden de Friesche ruiters door de infanterie veel in het open veld gebezigd om daarmede kavallerie aanvallen af te weren; zij vervingen zoo in zeker opzigt de piekeniers. Zoo lang de troepen met lansen bewapend waren, werden deze gebezigd, terwijl men daarna de lansen op wagens medevoerde, even als zulks reeds vroeger met haspelstokken plaats vond. Eerst de invoering des bajonetgeweers maakte aan dit gebruik der Friesche ruiters een einde; de Russen bedienden er zich evenwel in 1769 nog van tegen de Turken. De troepen werden vroeger bepaald geoefend in het gebruik der Friesche ruiters, het insteken der lansen en de evolutiën, die eensdeels noodig waren om ze voor het front te brengen en daar op te stellen, anderdeels om bij den aanval er door heen te trekken. Friesche ruiters leveren goede beletsels op, als men door geweer- of geschutvuur het wegruimen beletten kan.

http://www.dbnl.org/tekst/land016mili01_01/land016mili01_01_0007.php

Sowieso een machtig boekwerk: http://www.dbnl.org/titels/titel.php?id=land016mili01
Download kost je 6,4 MB...

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Paul

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2010 15:40    Onderwerp: Prikkeldraad. Reageer met quote

Tijdens ons bezoek aan het museum in Albert, zag ik een vitrine met
verschillende soorten prikkeldraad. Ik heb daarvan een foto genoemen en die komt nu goed uit. Of al deze soorten werden gebruikt in de WW 1 weet ik niet, maar heb wel vele foto,s van allerlei prikkeldraad.
Paul.
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 2:03    Onderwerp: Reageer met quote

als reactie op de posting van kieffer : concertinas zijn nietmeer effectief tegen tanks als gewone prikkeldraad...concertinas hebben als enige voordeel dat ze vlug klaar zijn, omdat je gewoon een rol prikkeldraad moet uittrekken ipv hem opspannen...
pascal
kieffer

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 10 Nov 2010 2:03 schreef:
als reactie op de posting van kieffer : concertinas zijn nietmeer effectief tegen tanks als gewone prikkeldraad...concertinas hebben als enige voordeel dat ze vlug klaar zijn, omdat je gewoon een rol prikkeldraad moet uittrekken ipv hem opspannen...
pascal

Hi Derwisj,

hoe effectief concertinas waren weet ik niet. Ze werden op een bepaalde manier opgespannen, zodat ze lossprongen bij een doorbrekende tank.
De theorie was dat de draad zich tussen de rups en (aan)drijfwielen zou vastdraaien. Maar net als de balk, die je tussen de loopwielen moest steken om de rups eraf te krijgen lijkt me de theorie mooier dan de werkelijkheid.
Het zijn van die wijsheden uit het Handboek Soldaat (hoe heet dat bij het Belgisch leger trouwens?): klinkt allemaal prachtig maar of het echt werkt...
Naar boven
kieffer

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 9:36    Onderwerp: Re: Nog niet klaar? Reageer met quote

Dit is denk ik een foto uit de Amerikaanse Burgeroorlog, het pre-prikkeldraadtijdperk...[/quote]

ze werden ook gebruikt in grensdoorgangen bij de Nederlandse grens ttv WO1. Een variant erop: gemaakt van ijzer, de 'as' draaibaar op gehangen tussen twee palen.
Naar boven
Paul

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 13:12    Onderwerp: Prikkeldraad. Reageer met quote

Probeer hier maar is door te komen!
Paul
Paul

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 13:13    Onderwerp: Prikkeldraad. Reageer met quote

Probeer hier maar door te komen!
Paul
Paul

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 13:15    Onderwerp: Prikkeldraad. Reageer met quote

Of hierdoor!.
paul
Paul

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2010 13:21    Onderwerp: Prikkeldraad. Reageer met quote

En dit?
Zo heb ik vele foto,s van prikkeldraad.
Volgens mij was het voor de toenmalige tanks ondanks de brede
''tracks"' soms echt wel te moeilijk om geen vastloper te krijgen.
In de meeste gevallen was een prikkeldraadveld niet te moeilijk.
Wel heb ik tijdens de studie over de hindenburglinie gelezen dat
sommigetanks in de velden vastliepen. Die waren vaak 50 tot
100 meter diep.
Paul.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: