Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Tentoonstelling herdenkt Kapitein Fryatt “de vergeten held

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2010 13:38    Onderwerp: Tentoonstelling herdenkt Kapitein Fryatt “de vergeten held Reageer met quote

Tentoonstelling herdenkt Kapitein Fryatt “de vergeten held van de Eerste Wereldoorlog”

Zaterdag opende in het Imperial War Museum North in het Britse Manchester een tentoonstelling rond Kapitein Fryatt. De Engelse koopvaardijkapitein van de SS Brussels werd in 1916 door de Duitse bezetter geëxecuteerd aan de Kruisvest in Brugge. Deze kapitein had in 1915 in volle Eerste Wereldoorlog geprobeerd om de Duitse onderzeeër U-33 tot zinken te brengen. Hoewel deze poging mislukte, werd hij door de geallieerden als een held geëerd. Maar op een volgende reis werd zijn schip naar Zeebrugge opgebracht en werd Fryatt door de Duitsers gevangen genomen. Hij werd door het krijgstribunaal in het Provinciaal Hof op de markt ter dood veroordeeld. Met de tentoonstelling in Manchester wil men deze oorlogsheld uit de vergetelheid halen en weer tot de Britse verbeelding laten spreken.

http://oronieuws.blogspot.com/2010/10/tentoonstelling-herdenkt-kapitein.html
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2010 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Fryatt een held Confused

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=5055
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2010 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Forgotten hero of the First World War to be remembered in exhibition
A new exhibition is to reveal the story of how a heroic British merchant navy captain tried to ram a German U-boat intent on sinking his vessel before he was executed by the Germans for his actions.

It was one of the most controversial episodes of the First World War, ruthlessly exploited by both sides for maximum propaganda advantage.
But while other stories from the conflict remain familiar, the act of bravery shown by British merchant sailor Charles Fryatt as he tried to ram an enemy U-boat and his subsequent death by German firing squad have since slipped from public awareness.



A new exhibition featuring artefacts linked to these extraordinary events is due to open on Saturday (16 October) in a bid to restore his place in history.

Captain Fryatt became an overnight hero in Britain and a villain in Germany for his actions on 28 March 1915 when his ship, the SS Brussels – a passenger ferry which ran a regular service between Harwich and neutral Holland – was intercepted by a submarine, U33, in the North Sea.
Rather than see his vessel sent to the bottom, Captain Fryatt ordered full steam ahead and tried to ram the U-boat, forcing it into a crash dive.
On his return to Britain, he was lauded as a hero for taking on and humiliating the Imperial German Navy. He was feted in the House of Commons and awarded a gold watch by the Admiralty.

However, his actions had enraged the Germans, who considered them a breach of international law, which stated that merchant vessels should not take aggressive action, even against war ships intent on sinking them.
Determined to exact revenge, they deliberately set out to capture him and, in June 1916 sent destroyers to again intercept the SS Brussels. This time, he and the vessel were captured and taken to occupied Belgium.
Capt Fryatt was found guilty at a court martial of being a "franc tireur" – a civilian who took up arms against the usual rules of war – and executed by firing squad. The gold watch was produced as evidence against him.
His death prompted an international outcry, including in the United States, which had not yet entered the war, where there was outrage that a civilian had been killed for defending himself.
It was described by newspapers there as "a deliberate murder" and "the crowning German atrocity".
The British Prime Minister Herbert Asquith described it as an "atrocious crime against the laws of nations and the usages of war" which showed the Germans had adopted a "policy of terrorism"
.
King George V expressed his indignation in a letter to Fryatt's widow, Ethel. His personal secretary wrote: "I am commanded to assure you of the abhorrence with which His Majesty regards this outrage."
A memorial was erected in Fryatt's honour at Liverpool Street Station and, at the end of the war, his body was exhumed from the cemetery near Bruges where he had been buried, and returned to Britain where he was given a funeral, with full honours, in St Paul's Cathedral.
During the war, his death was compared with the execution of British nurse Edith Cavell, who was killed by the Germans in 1915 for helping British soldiers escape from occupied Belgium, but it now remains the less well known of the two.

However, it is now the focus of an exhibition which opens at the Imperial War Museum North, in Manchester, this week.

Nick Hewitt, a historian at the museum, said: "Captain Fryatt has rather slipped out of the public imagination but his is a fascinating story and a very sad one for him and his family that we hope to highlight.
"At the time, the Germans were not practising unrestricted submarine warfare, so U-boats had to surface and allow the crew of the merchant ship to abandon ship and, in theory, board and inspect the ship and make sure it was carrying illegal cargo before they sank it.
"For their part, merchant skippers could not take offensive action against submarines. These were the rules as they had been developed, in a much earlier period, before submarines even existed, with their origins in the Napoleonic era.

"Everyone was discovering that there were impracticalities about the rules and the whole thing would get blown out of the water later in the war with the Germans practising unrestricted submarine warfare, which did not acknowledge any rules.
"In a strictly legal sense, the weight is in favour of the German argument that they were entitled to try and execute him. But that is an interpretation strictly on the letter of the law, and not a moral one.
"Whether they were morally justified in doing so is a totally different argument.
"As with Edith Cavell, it was a catastrophically stupid decision by the Germans. In both cases, they might have had a technical entitlement to execute them both, but they would have had a far more significant propaganda success if they had sentenced them to death and then pardoned them."

Doris Stewart, 90, from Southampton, is a great niece of Captain Fryatt, born four years after his death.
She said: "There was a large photo of him hung in our front room when I was growing up and when we asked who it was, we were just told that it was uncle Charles and that he was shot by the Germans.
"We weren't told anything of his background. Children weren't told about those sorts of things in those days."

She only discovered the story behind his death in 2006, when a local historian in Southampton gave a talk on the subject.
The exhibition will include the port scuttle light from the SS Brussels, a half crown coin reportedly given to Captain Fryatt by a nun on the day of his death, and medals he was awarded posthumously – the British War Medal and the Chevalier of the Order of Leopold and Maritime Decoration, 1st Class, which was awarded by the Belgian government
It will also feature notices written in Flemish, German and French announcing the death sentence.

The SS Brussels herself was torpedoed several times by the British during the Zeebrugge Raid, an attack on the port in 1918, but did not sink.
She was later scuttled by the Germans in the port, before being raised at the end of the war and presented to the Admiralty.

(c)http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/britainatwar/8068171/Forgotten-hero-of-the-First-World-War-to-be-remembered-in-exhibition.html
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2010 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

De Terechtstelling van Kapitein Fryat
Door: J.H.J. Andriessen

Inleiding
We schrijven 28 juli 1916, de Eerste Wereldoorlog is in zijn derde jaar en de strijd is hevig. Een klein berichtje in de Nederlandse pers trekt slechts geringe aandacht. Toch is hier sprake van een menselijk drama veroorzaakt door de wil van „grote mannen”, die wetten en regels uitvaardigen waarmede dappere onschuldigen de dood werden ingedreven zonder dat hun heldhaftig sterven van enig nut kon zijn voor een positief resultaat van de strijd op leven en dood die gaande was.


Een Klein Berichtje
Het bericht van de 28e juli luidde *1: „De terechtstelling van kapitein Fryatt zal hier te lande zeker met ontroering vernomen zijn. Het Engelse schip Brussels*2 waarvan hij gezagvoerder was, kwam van Rotterdam toen het op 23 juni 1916 door een Duitse torpedoboot werd aangehouden en vervolgens naar Zeebrugge werd opgebracht.

De medaille, hem door de Britse Admiraliteit verleend als waardering voor zijn poging om op 28 maart daaraan vooraf gaande een Duitse onderzeeboot die hem aanhield te rammen, werd het middel tot zijn ondergang. Hij had de medaille bij zich toen hij na zijn arrestatie werd gefouilleerd.


Aangezien zijn schip geen oorlogsvaartuig, maar een koopvaardijschip was, werd zijn aanval op de Duitse onderzeeër beschouwd als een vijandige daad van een non-combattant en uit dien hoofde gelijkgesteld met het schieten van francs-tireurs op geregelde troepen. Dienovereenkomstig werd hij ter dood veroordeeld en het vonnis enkele dagen later voltrokken”.

Het persbericht gaat dan verder: „Is deze daad te verdedigen? De Duitse krijgsraad beroept zich op het „Haagse Verdrag” betreffende de gebruiken voor de oorlog te land en past hetgeen daaromtrent over de franctireur tijdens oorlog wordt gezegd. toe op de zeeoorlog”.

De Britse regering daarentegen stelt zich op het standpunt dat de daad van de ongelukkige kapitein een handeling van volstrekt defensieve aard was en geheel van het zelfde soort als door een ter verdediging gewapend schip wordt toegepast teneinde zich te verzetten tegen gevangenneming, een opvatting overigens die niet geheel strookt met het offensieve karakter van een „full speed op de onderzeeër instomen” teneinde hem te vernietigen.

Van Duitse zijde wordt tegen Engelands verweer aangevoerd dat het volstrekt niet vaststond dat de Duitse duikboot boven water kwam met de bedoeling het schip zonder waarschuwing te torpederen. De vrees alleen dat dit zou gebeuren had Fryattt niet zijn plichten als non-combattant mogen doen vergeten. Dit argument schijnt ons van slechts betrekkelijke waarde. De ervaring die t.o.v de wijze waarop de Duitsers de onderzeebootoorlog voerden sinds februari 1915 door de scheepvaart opgedaan, is er niet naar, om de zeevarenden op dat punt gerust te stellen. En dit weegt vooral waar het toch bekend is, dat Duitsland tegenover vaartuigen van de vijand al heel weinig omslag pleegt te maken.

De voorbeelden dat neutrale schepen zonder waarschuwing zijn getorpedeerd zijn er, en zelfs niet heel weinig. De voorbeelden dat dit lot ten deel viel aan Britse en Franse schepen zijn vele in getal. Er zijn dus goede redenen voor een Britse koopvaarder die niet ver van zich af een Duitse onderzeeboot zien opduiken, onmiddellijk op behoud van schip en leven verdacht te zijn en desnoods de vijand vóór te zijn”.

De krant gaat dan verder: „De Duitse krijgsraad heeft dit naar het schijnt niet als verzachtende omstandigheid laten gelden, iets waarop het toch inderdaad wel aanspraak had”.

Verder treft ons ook nu weer de eigenaardigheid van de Duitse krijgsrechtspraak in deze oorlog, nl. dat zij zo vaak aan de hardste en wreedste oplossing de voorkeur geeft. In dit geval zou toch een zware gevangenisstraf evenzeer aan het doel hebben beantwoord. Dit schijnt het noodlot van het Duitse volk in deze oorlog te wezen. In vredestijd een zacht en tot het sentimentele geneigd ras, heeft het, toen het eenmaal het zwaard had getrokken, zich steeds te veel geneigd getoond alles door het zwaard te beslechten en leven en dood tegen elkander op te wegen, ook waar een andere oplossing mogelijk zou zijn geweest. Daardoor brengt Duitsland zichzelf herhaaldelijk in opspraak in de wereld en maakt zich onnodig tot het voorwerp van rechtmatige verontwaardiging der volken, terwijl het door een andere opvatting zich wellicht de sympathie en de bijval zou hebben verworven die het misschien zozeer zal behoeven.

Behalve dat een en ander van weinig tact getuigt, is het nl. in de bestaande omstandigheden, zelfs van uit het oogpunt van welbegrepen eigenbelang, niet verstandig. Bedriegen niet alle kentekenen ons, dan is de kans op het oorlogsveld aan het keren en indien Duitsland wordt verslagen, zal het deze onnodige hardheid bij de vrede zwaar worden aangerekend”.

Aldus dit Nederlandse persbericht van 28 juli 1916 dat wij in z’n geheel citeerden vanwege de vele facetten er in die om commentaar vragen. Maar alvorens dit te doen, verwijzen we nog naar de Britse versie van het gebeurde die op enkele belangrijke punten afwijkt van het Nederlandse persbericht.


Britse Versie
Allereerst gaven de Britten niet toe dat Captain Fryatt getracht had een Duitse onderzeeboot te rammen maar verklaarden dat: „He saved his vessel and the lives of her passengers and crew by skillfully avoiding an atttack, and in recognition of his coolness and judgement the Admiralty made him a presentation”.

.
De Britten vergaten echter dat de poging van Fryatt om de U-boot te rammen, uitgebreid geroemd werd in „The House of Commons” en ook de inscriptie op het gouden horloge dat de kapitein als aandenken aan zijn rampoging van de Admiraliteit ontving, loog er niet om.

De Britse verklaring eindigde dan met de volle verantwoordelijkheid voor deze „Duitse misdaad” bij de Duitse keizer te leggen „onder wie de U-boten immers opereren”. *3
Waarom nu hebben wij deze persberichten zo uitvoerig geciteerd? Bestudering van met name de berichtgeving vóór, tijdens en na de Eerste Wereldoorlog heeft duidelijk gemaakt dat de werkelijke gang van zaken vaak volkomen werd verdraaid en/of ondergesneeuwd raakte en het is ook vandaag nog steeds zo dat een onjuiste weergave van de feiten toch als juist en historisch bewezen te boek wordt gesteld.


Een Nadere Analyse

Een nadere analyse van de hiervoor genoemde persberichten lijkt dan ook zinvol en met de ons thans ten dienste staande informatie en bronnen komen we dan ook vaak tot verrassende conclusies.

Wat was het geval? Tijdens het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in augustus 1914 legden Duitse oorlogsschepen mijnen voor de belangrijkste Britse havens. In antwoord daarop legden de Britten mijnen in het Kanaal en in de Noordzee. Britse mijnen dus. Deze Noordzee blokkade was reeds vanaf 1907 voorbereid en gepland en onderdeel van de Britse strategie.*4. Zo’n blokkade was echter in strijd met het internationale recht en de Britten trachtten nu te doen voorkomen alsof het hier Duitse mijnenvelden betrof.*5.

Op 2 oktober 1914 zonden ze een nota aan Amerika waarin ze mededeelde dat, als gevolg van door Duitsland gelegde mijnenvelden, de Noordzee beschouwd moest worden als militaire zone en dat elk neutraal schip dat zich bij het naderen van deze wateren bij de Britse marine moest melden. Deed men dat niet dan zou het schip worden aangehouden en mogelijk de lading worden geconfisqueerd waarbij ten overvloede nadrukkelijk vermeld werd dat daarbij de zgn. „cruiser rules” niet konden worden gehandhaafd vanwege het gevaar van aanwezige Duitse duikboten.

Alhoewel het Amerikaanse „State Department” verklaarde dat haar juristen de Britse blokkade illegaal en in strijd met het internationale recht bevonden,*6 protesteerde de Amerikaanse regering slechts zwakjes en zoals later bleek, deed het dit omdat de verantwoordelijke personen voorzagen dat, op een later tijdstip, de USA de kant van Groot-Brittannie zouden kiezen.*7.

We noemden al de „Cruiser rules”. Reeds in 1512 had Henry V111 precieze instructies voor zijn marine opgesteld, die er in voorzagen dat oorlogsschepen het recht hadden neutrale, ongewapende koopvaardijschepen aan te houden en te doorzoeken op contrabande, waarna men ze verder met rust diende te laten.

Bleek het aangehouden schip een vijandelijke koopvaarder te zijn, dan beschouwde men bemanning en passagiers als gevangenen en schip en lading als „prijs” die indien daartoe aanleiding bestond, vernietigd mocht worden. Nadrukkelijk werd daarbij bepaald dat bij het uitvoeren van deze regels, bemanning en passagiers geen letsel mocht worden toegebracht maar ook dat ze uitsluitend golden voor ongewapende koopvaardijschepen die zich niet tegen aanhouding verzetten noch een vijandige actie ondernamen. Deden ze dat wel, dan werden hun gezagvoerders, officieren en bemanning beschouwd als franc-tireur met alle, legale, gevolgen van dien.

Gedurende de daaropvolgende eeuwen werden deze regels erkend en nagevolgd en bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog hield ook Duitsland zich hieraan.

Totaal andere Gedachten
Churchill, die het gevaar van het Duitse duikbootwapen voor Engeland terecht zeer zwaar inschatte, had over de cruiser rules echter totaal andere gedachten. Hij liet een stroom van orders uitgaan waarbij gezagvoerders van Britse koopvaarders instructies ontvingen die betrekking hadden op de houding van de Britse koopvaardijvloot in tijd van oorlog.

Allereerst liet hij een groot aantal koopvaardijschepen bewapenen maar nog belangwekkender waren de volgende orders:
1: All British ships to paint out their names and port of registry and when in British waters to fly the flag of a neutral power en daar werd aan toegevoegd dat de Amerikaaanse vlag daarbij de voorkeur had.*8
2: British naval vessels are ordered to treat the crews of captured U-boats, as „felons” and not to accord them the status of prisoners of war.*9
3: Survivors should be taken prisoner or shot, whichever is the most convenient.
4: In all actions, white flags should be fired upon with promptitude.*10

Churchill gaf de volgende verklaring voor deze orders:”The first British countermove, made on my responsibility, was to deter the Germans from surface attack. The submerged U-boat had to rely increasingly on underwate attack and thus ran the greater risk of mistaking neutral for British ships and of drowing neutral crews and thus embroiling Germany with other great powers.*11.

Maar er was nog meer. De meest belangrijke order van Churchill, waarmede hij de Britse koopvaardijbemanningen de facto dwong om zich als franc-tireur te gedragen, luidde: „To immediate engage the enemy, either with their armament (sic) if they possess it, or by ramming if they do not. Any master who surrenders his shop will be prosecuted.*12

Met dit bevel, dat overigens ook een aantal malen werd uitgevoerd op gezagvoerders die deze order negeerden, had een Britse koopvaardijkapitein derhalve de keuze tussen een actie als franc-tireur, dus het aanvallen van een militair object door een burger, met de daaraan verbonden internationaal aanvaarde consequenties (maximaal de doodstraf), of in eigen land te worden veroordeeld wegens lafheid in het zicht der vijand. (eveneens maximaal de doodstraf) Voorwaar geen plezierige positie.

Toch was het juist deze positie waarin genoemde kapitein Fryatt zich bevond toen hij op 28 maart 1916 door een U-boot werd aangehouden en volgens de cruiserrules slechts gevangenisstraf riskeerde maar, gehoorzamend aan de orders van Churchill, met zijn schip een rampoging uitvoerde.

Hij maakte een dappere keus. Beter de vijand rammen, dan in eigen land als lafaard te worden veroordeeld moet hij gedacht hebben.

De werkelijkheid was echter toch dat hij in feite tot deze keus gedwongen werd door de orders van de „First Lord” Winston Churchill.

Ironisch genoeg hield de commandant van de U-33, de onderzeeër die Fryatt trachtte te rammen , zich voorbeeldig aan de cruiserrules. Hij hield het schip, de Brussels, aan en wilde haar onderzoeken toen kapitein Fryatt plotseling zijn stilliggend schip plotseling met volle kracht vooruit op de voor hem liggende onderzeeboot liet afstevenen waardoor deze, alhoewel razendsnel wegduikend, toch zwaar beschadigd werd. Met deze daad maakte Fryatt zich tot franc-tireur.

Hiermede kan de eerste vraag, gesteld in het persbericht, of de Duitse daad (de executie van Fryatt toen hij in juni 1916 werd gearresteerd) te verdedigen was, bevestigend worden beantwoord..

Afgezien van de vraag of executie verstandig was en mogelijk van weinig medemenselijkheid getuigde, kan moeilijk worden volgehouden dat ze onwettig was.

Kapitein Fryatt handelde, zij het onder dwang van zijn eigen regering, als franc-tireur en stelde zich daarmede bloot aan internationaal aanvaarde consequenties.


Crueserrules
We komen nu toe aan de tweede stelling van het persbericht , nl. de beweerde vele schendingen van de cruiserrules door Duitse onderzeeërs en de stelling dat de Duitse keizer verantwoordelijk gesteld moest worden voor de brute moorden op weerloze civiele zeelieden.

Wat was de werkelijke situatie?

Toen eind 1914 de Britse regering de Noordzee tot verboden gebied verklaarde, werd dit algemeen beschouwd als een schending van het internationale recht..*13. Deze Britse maatregel was voor de Duitsers natuurlijk uitermate bedreigend en al spoedig begon men de gevolgen dan ook aan den lijve te ondervinden, met name door een toenemende schaarste aan voedingsmiddelen en ruwe grondstoffen.


De situatie werd besproken in de Duitse marinestaf en toen men in februari 1915 aan boord van de Britse vrachtvaarder „Ben Cruachan” van de „Ben Lines” bij aanhouding een volledig afschrift vond van Churchill’s order om U-boten te rammen en de neutrale vlag te voeren, stelde de marinestaf een memorandum op voor vice-admiraal von Pohl waarin ze adviseerden de cruiserrules eveneens op te geven en een onbeperkte duikbootoorlog te gaan voeren tegen alle geallieerde koopvaardijschepen. In feite stelden ze dus een tegenblokkade voor.

Zo’n tegenblokkade werd door de Britten overigens verwacht en admiraal Sir Percy Scott schreef op 16 juli 1914, dus vlak voor het uitbreken van de oorlog, in The Times, dat zo’n Duitse blokkade volstrekt legaal zou zijn. Ook de Franse bevelhebber van de Middellandse-Zeevloot verklaarde later dat de Duitsers legaal handelden toen ze hun beslissing inzake de U-boot oorlogvoering bekend maakten.*14.

Admiraal von Tirpitz weigerde echter in eerste instantie de nota te accepteren omdat hij twijfels had aan de wettigheid van de maatregel. Hij vreesde voorts voor problemen met de neutrale landen. Von Pohl wees er op dat het toenemend gebruik van de neutrale vlag door de Britten zeker ook tot problemen zou leiden en stelde voor om bepaalde gebieden rond de Britse en Ierse kust tot oorlogszone te bestempelen. Op 5 februari 1915 werd het besluit hiertoe door de Duitse keizer ondertekend.

De maatregel zou pas op 18 februari van kracht worden en de neutrale landen werden per speciaal memorandum ingelicht. In het memorandum werd ondermeer gezegd dat „even neutral ships are exposed to danger in the war-zone, as in the view of the misuse of the neutral flag, ordered on january 31 by the British Government and of the accidents of naval war, mistakes will not always be avoided and may struck by attacks directed at enemy ships”*15.

Het Amerikaanse State Department adviseerde de Amerikaanse president Wilson desgevraagd dat: „the advisability of any protest at all was open to question”*16, omdat men van mening was dat de Duitse maatregelen een logisch gevolg waren van de Britse blokkade. Desalniettemin besloot de Amerikaanse president toch een fel protest aan Duitsland te doen uitgaan tegen de onderzeebootoorlog.

De Duitsers beantwoordden dit protest met het voorstel dat de Amerikanen hen zouden informeren over USA koopvaarders „en route” naar Britse havens en dat, indien deze schepen duidelijk herkenbaar zouden zijn, zij niet zouden worden aangevallen. Omstreeks die tijd deed de Amerikaanse president een voorstel aan de Britten om in ruil voor het weer invoeren van de cruiserrules door Duitsland, de Britten de voedselblokkade van Duitsland zouden opgeven. Dit voorstel werd echter door Gr.Brittannie geweigerd.*17, en derhalve kwam er geen verandering in de situatie.

Ook hier moet in alle objectiviteit worden vastgesteld dat Duitsland, veel meer dan Gr.Brittannie, rekening hield met de wettigheid van haar maatregelen. Het was Gr.Brittannie dat eenzijdig en in strijd met de gebruikelijke internationale regels, de Noordzeeblokkade uitriep en de Duitse tegenblokkade was daarop een antwoord.

Het was ook Gr.Brittannie dat de cruiserrules eenzijdig afschafte en de neutrale vlag op grote schaal misbruikte en het was tenslotte Gr.Brittannie dat weigerde in deze situatie verandering te brengen waarbij het opvallend was dat de Verenigde Staten zich daarbij passief opstelden. En het was tenslotte ook Gr.Brittannie die zijn koopvaardijkapiteins dwong om zich als franc-tireur te gedragen met alle persoonlijke gevolgen van dien.

De terechtstelling van kapitein Fryatt door de Duitsers was uiteindelijk een harde maar logische consequentie van het door de Britten gevoerde beleid met betrekking tot de houding van koopvaardijgezagvoerders ten opzichte van Duitse onderzeeboten, uitmondend in de orders van Churchill die hen daarmede regelrecht „vogelvrij” verklaarde.

Noten
Nederlandse Pers, 28-7-1916.
Ss Brussels van de Great Eastern Railway Co.
The Times History of the War, dl 10, p. 53-55.
Simpson, Lusitania. p. 35.
Grey of Fallodon, dl 2, p. 136-137.
Churchill, The Worldcrisis, dl 1, p. 53.
Andriessen,J.H.J., Engelands schuld aan de 1e Wereldoorlog in Mars et Historia no 4, augustus 1987.
Sidney, The Allied Blockade of Germany, p. 13-14.
Bradford, LIFE OF Admiral of the Fleet Sir A.K.Wilson, p. 151,152.
Ibid, p. 54,55.
Lansing, My War memoirs, p. 218.
Lansing Papers. Opinie Legal Department USA waarvan punt 1 luidt:
„Britain has obliterated the distinction between Merchantmen and Men of War.
Simpson, Lusitania, p. 36.
Churchill, The Worldcrisis, dl 2, p. 283
Simpson, Lusitania, p. 36.
Richmond Diaries 27-2-15.
Simpson, p. 37.
Churchill, The Worldcrisis, rev.ed. 1931, p. 725,725.
Ibid.
Simpson, Lusitania, p. 37.
Lansing, My War Memoirs, p. 218,219.
Simpson, Lusitania, p. 80 quotes Bluell „The Washington Conf.” p. 221.
Foreign Relations, Suppl.1915, p. 94.
Baker, Life and Letters of W.Wilson, Dl.5, p. 247.
Foreign Relations, Suppl.1915, p. 98,99. Letter Ambassador Page to Bryon, 20-2-1915.


Lees het gehele artikel op:
http://www.ssew.nl/terechtstelling-kapitein-fryat
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1


Laatst aangepast door Yvonne op 22 Okt 2014 14:43, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2010 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

Captain Charles Fryatt

aptain Charles Fryatt of the Great Eastern Railway Steamer Brussels was a regular on the Rotterdam/British East Coast route since the start of the war and this was the cause of much annoyance to the Germans. In March 1915 they made two determined efforts to sink the Brussels. On the 3rd March 1915 Capt. Fryatt successfully dodged an attack on his ship by a U-Boat and sailed home to a heroes reception and was presented with a gold watch by the ship's owners. On the 28th March 1915 a further attempt was made to sink his ship by a U-Boat. Capt. Fryatt saw it surface and as it was trying to line up a torpedo shot on the ship, he turned the helm over and bore down on the U-Boat which was forced to crash dive in order to avoid him. It appears that the U-Boat passed from starboard to port under the ship as it surfaced close enough to the ship so that, as Capt. Fryatt reported "you could have easily hung your hat on the periscope as she lay along side us". The U-Boat then disappeared never to be seen again. Capt. Fryatt was awarded another gold watch, this time by the Admiralty.

Captain Fryatt continued his voyages for another fifteen months until on the 23rd June, 1916, he was trapped by a flotilla of German torpedo boats and taken to Zeebrugge. He was tried by a Court Martial in Bruges on 27th July. By all accounts, he was convicted before the trial even took place. It condemned Capt. Fryatt to death as a franc-tireur. The sentence being confirmed by the Kaiser. He was executed that same evening. He was buried in a small cemetary just outside Bruges which the Germans used to bury Belgian "Traitors".

The outcry in Britain was enormous. Asquith, in Parliament, stated "The Government are determined that this country will not tolerate a resumption of diplomatic intercourse until reparation has been made for this murder.

It seems to me that the Germans tried to use Captain Fryatt as a warning to the British Merchant Navy which was largely ignoring German efforts to bottle them up in port.
Source: The Great War Volume 7 Published by the Amalgamated Press Ltd London in 1916

Further information was supplied by Hans Andriessen (j.n.e.andriessen@worldonline.nl):

In May 1991 I wrote an article about Fryatt in the Dutch Navy Magazine "Marineblad" about Captain Fryatt. His name was Charles Fryatt and he was executed by the Germans July 27th 1916 at Brugge in Belgium as announced by Admiral von Schroder, the German base Commander, same date. (source: Historical Museum Brugge)

The reason was that he , as a mechant navy officer and, in the eyes of the Germans thus being not a military man but a civilian, tried to ram a German submarine march 28 1915.

A press article after the execution said: Fryatt, master of the British merchantship "Brussels" (Great Eastern Railway Comp) sailed from Rotterdam to Southampton when his ship was stopped on june 23 1916 by a German torpedoboat and interned in Zeebrugge Belgium. Fryatt was arrested when the Germans found an decoration (medaille) which he received from the British Admiralty for his courage in trying to sink / ram a German submarine in 1915.

The Germans held that Fryatt, being not a military man but a non combattant and thus subject to the rules of "The Hague Convention". He was tried and executed..

The British accused the Germans of murder and denied that Fryatt tried to ram the sumbarine. Instead, they made public that:"He saved his vessel and the lives of his passengers and crew by skillfully avoiding an attack, and in recognition of his coolness and judgement the Admiralty made him a presentation".

Unfortunately the House of Commons, at the time of the presentation, publicly applauded Fryatts attempts to ram the submarine and the inscription in Fryatts golden watch which he received from the admiralty at that date, also was very specific and clear. He did try to ram the sub. He did so ,on Churchill's orders for mechant-navy captains which said:

1: All British mechantships to paint out their names and port of registry, and when in British waters to fly the flag of a neutral power.(preferably the American flag) (source: Worldcrisis vol 2 p.283)
2: British vessels are ordered to treat the crews of captured U-boats as "felons" and not to accord them the status of prisoners of war.(source: Simpson.Lusitania p.36)
3: Survivors should be taken prisoner of shot whichever is the most convenient.
4: In all actions, white flags whould be fired upon with promptitude.(source Richmond diaries 27-2-15)
Churchill continued: "The first British countermove made on my responsibility was to deter the Germans from surface attack.. The submerged U-boat had to rely increasingly on underwater attack and thus ran the greater risk of mistaking neutral for British ships and of drowing neutral crews and thus embroiling Germany with other Great Powers." (source Churchill World crisis. p.724-725)

He then gave very specific orders to civilian merchantnavy captains, he ordered them: " to immediately engage the enemy, either with their armament if they possess it, or by ramming if they do not" and he continued then: "ANY MASTER WHO SURRENDERS HIS SHIP WILL BE PROSECUTED".(source: ibidem). With this order, civilian captains had but one choice, to become a franc tireur with the risk to be executed by the Germans, or to be executed by their own landsman for cowardy in the sight of the enemy.

Ironically, the captain of the German U-33 who stopped the Brussels that day in march, handled in accordance with the so called international cruiserrules. He surfaced, ordered the Brussels crew to leave their ship before firing his torpedo. Suddenly, Fryatt ordered full-ahead and tried to ram in which he was partly succesful..

The Germans were aware of Churchill's orders after they stopped in F ebruary 1915 the British freighter Ben Cruachan- (Ben-Lines) and found a copy of these orders.

(c) http://www.gwpda.org/naval/pers0003.htm
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2010 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

Charles Fryatt, born 1872 first went to sea in the North Sea ferries of the Great Eastern Railway Co. as a young Ordinary Seaman.

By the age of forty he was Master of the 1,380grt SS Brussels.

At the outbreak of WWI the SS Brussels continued mostly undisturbed on he usual run between Harwich and the Hook of Holland,
because of the Dutch neutrality and a fact that these ferries were to fast for the German U-boats operating in the area,
and who at the time had to follow the rules of engagement and stop a vessel before sinking a ship.

This situation took a dramatic turn in February 1915, when Germany declared unrestricted war fare around Britain,
which enabled the German's to attack and sink any merchant vessel without prior warning.

On the 3rd March 1915 Captain Fryatt successfully dodged an attack on his ship by a U-Boat simply by out running his adversary.

On the 28th March 1915 a further attempt was made to sink his ship by U-33 commanded by Korvetten-Kapitan Gausser.

The SS Brussels Chief Officer saw the U-boat surface and as the U-boat ordered the ship to heave to, Captain Fryatt
following Admiralty orders then ordered the helm hard over and bore down on the U-Boat, which was forced to
crash dive in order to avoid a collision.

By the time the U-boat re-surfaced the SS Brussels was inside Dutch waters and away from danger.

The ship returned home to a hero's reception and was used as part of the propaganda war.

As well as receiving praise in the House of Commons, Captain Fryatt, his Chief Officer & Chief Engineer
were presented with an inscribed gold watch recording the event in appreciation from a grateful nation.

Captain Fryatt maintained he had never intended to ram the U-boat, but took instinctive action intent on saving his own ship.

However the humiliated German's condemned him as a pirate and potential murderer.


Lees verder:
http://www.merchant-navy.net/History/Captain%20Fryatt.html
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2010 14:53    Onderwerp: Reageer met quote

Fryatt at St. Paul's. London. Funeral of merchant marine Captain Charles A. Fryatt; who was captured by the Germans in World War One; and accused of trying to ram a German sub. 1916.
http://www.britishpathe.com/record.php?id=77461
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7192
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2010 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Forgotten hero of the First World War to be remembered in exhibition
A new exhibition is to reveal the story of how a heroic British merchant navy captain tried to ram a German U-boat intent on sinking his vessel before he was executed by the Germans for his actions.

Lees verder: http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/britainatwar/8068171/Forgotten-hero-of-the-First-World-War-to-be-remembered-in-exhibition.html

Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Finnbar
Moderator


Geregistreerd op: 5-11-2009
Berichten: 6975
Woonplaats: Uaso Monte

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2014 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ger @ 20 Okt 2014 19:02 schreef:
Verhaal vol politieke intriges.

http://historiek.net/de-terechtstelling-van-kapitein-fryatt-1916/45362/

Bron: Historiek.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2014 15:32    Onderwerp: Reageer met quote


_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2014 15:39    Onderwerp: Reageer met quote

Liverpool Station

_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group