Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

“Feldgrau in de Argonne 1914-1918" (Wim Degrande)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2010 16:54    Onderwerp: “Feldgrau in de Argonne 1914-1918" (Wim Degrande) Reageer met quote

“Feldgrau in de Argonne 1914-1918. Vier jaar strijd vanuit Duits perspectief”

Drie jaar na “Verstild en Versteend” (een uitgave van het Davidsfonds, samen met P. Goossens) verschijnt van Wim Degrande een tweede boek, namelijk een uitgave over de strijd in de Argonne tijdens de Eerste Wereldoorlog: “ Feldgrau in de Argonne 1914-1918. Vier jaar strijd vanuit Duits perspectief”. Dit boek is geen vervolg op “Verstild en Versteend” noch een reisgids over de Argonne.

Over de Argonne verschenen tot nu toe niet zoveel Franse of Duitse uitgaves, laat staan een Nederlandse uitgave. Daarbij behandelen deze meestal enkel het offensieve jaar 1915 en dit vanuit Frans standpunt. Maar wat met de andere oorlogsjaren (1914 bijvoorbeeld) en het verloop aan Duitse zijde ? Dit boek wil deze lancune opvullen en probeert hierop een antwoord te geven.

“Feldgrau in de Argonne 1914-1918. Vier jaar strijd vanuit Duits perspectief” schetst de strijd in het moeilijke terrein van de Argonne. Van de moeilijke eerste oorlogsmaanden in 1914 over het jaar 1915 tot en met de jaren van stellingenoorlog 1916-1918. Daarbij werd uitsluitend geput uit Duits bronnenmateriaal. Het verloop en de ontwikkeling van deze gevechten werd daarmee enkel bekeken vanuit Duitse zijde.

Naast het overzicht van het militair-historisch verloop werden nog vijf specifieke hoofdstukken toegevoegd met Argonne gerelateerde thema’s zoals de mijnenoorlog (met actuele foto’s), de Argonnenbahn (smalspoor) of de (verdwenen) Duitse begraafplaatsen en monumenten. Alleen al aan dit laatste thema werden meer dan 50 pagina’s gewijd.
Het boek werd uitvoerig geïllustreerd met meer dan 275 illustraties, waarvan meer dan 200 Duitse archiefbeelden. Het militair-technisch verloop werd extra ondersteund door meer dan 30 kaarten en schetsen die de bewegingen in het specifiek terrein van de Argonne verduidelijken. Dit is het eerste standaardwerk dat de (meestal ongekende) strijd in de Argonne integraal naar voor brengt.

Het boek met formaat 16x24 cm telt 328 z/w pagina’s en werd gedrukt op 150 gr maco (satin) kwaliteitspapier. Softcover in kleur en garengenaaid. Het boek is niet te koop in de gewone boekhandel en werd op een beperkte oplage gedrukt. Normaal komt het binnenkort ook te koop in enkele musea.

Meer info op http://www.argonne1418.be

Bestellen kan via email: argonne1418@skynet.be

Prijs: 25 euro plus port.

----------------------------------------

Wim Degrande is onze user Mudra en ik ben enorm trots jullie te mogen melden dat dit boek in de verloting gaat.

De Argonne is een niet zo'n gekend gebied voor velen van ons tijdens 14-18 maar ik durf, zonder het boek gezien te hebben, het nu al volledig aanraden.
Mudra heeft mijns insziens de kennis en kunde in huis om ook hier een schitterend en leerzaam boek van te maken.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2010 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk, ik ben er heel benieuwd naar!

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2010 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant. Ik ben niet zo'n kenner, maar is het inderdaad zo uitzonderlijk dat een facet uit de oorlog uitsluitend vanuit Duits perspectief wordt belicht? Remarque, Junger etc. even daargelaten dan. Ik vind dat wel een fascinerende aanpak. Ben ook heel benieuwd naar de beschrijving van het slotoffensief, dat ken ik bijna uitsluitend uit Amerikaanse bronnen. En nu maar hopen dat ik eens een keer de loterij win Smile
En anders ga ik 'm zeker kopen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2010 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn nog wel wat boeken die de duitse kant belichten; krieg van richard heijster en de boeken van jack sheldon zijn de eerste die me te binnenschieten...maar over de strijd in de argonnen is wel niet zoveel te vinden...
pascal
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 7:13    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de suggesties, dan moet ik daar maar eens achteraan.
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 8:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een heel goed gevoel bij het verschijnen van dit boek, en weet nu al dat ik er heel wat zal aan hebben. Die hoofdstukken over de oude Duitse begraafplaatsen en de mijnenoorlog, ik kijk er echt naar uit.
Bedankt Wim, dit boek zal me stimuleren om nog méér ontdekkingstochtjes te maken in die prachtige streek waar ik zo graag kom, en er een aantal fraaie plaatsen op te sporen en te bezoeken.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 13:10    Onderwerp: Reageer met quote

den Korrigann @ 27 Sep 2010 9:25 schreef:
Ik heb een heel goed gevoel bij het verschijnen van dit boek, en weet nu al dat ik er heel wat zal aan hebben. Die hoofdstukken over de oude Duitse begraafplaatsen en de mijnenoorlog, ik kijk er echt naar uit.
Bedankt Wim, dit boek zal me stimuleren om nog méér ontdekkingstochtjes te maken in die prachtige streek waar ik zo graag kom, en er een aantal fraaie plaatsen op te sporen en te bezoeken.

Dit dus, van voor naar achter mee eens. Wie enkele recente topics in het Verdun subforum gevolgd heeft, onder meer over voormalige begraafplaatsen en Lagers in de Argonnestreek (die vast en zeker ook in dit boek aan het licht gaan komen) weet dat dit om allerlei redenen een bijzonder gebied is dat in toenemende mate mijn belangstelling heeft. Aan al degenen die die topics het bekijken waard vonden, zou ik ongezien dit boek aan willen bevelen.
Maar mijn exemplaar is dan ook al besteld! Die einddatum van de verloting is mij te ver weg, temeer ik voor die tijd nog in de streek ga zijn. Cool

T.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2010 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

Bestelling net doorgemaild. Laughing
mudra

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2010 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt mensen...
Ik hoop dat het mag bijdragen om dit ietwat vergeten gebied terug wat waarde te geven. Het is ergens een moeilijk terrein dat toch wel een eigen oorlogskarakter had. Net zoals de Vogezen dat zijn bijvoorbeeld.
Verwacht geen reisgids of een boek in Kaluzko stijl, het is eerder als naslagwerk bedoeld. Jullie zien het wel...

mvg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2010 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ter info: het boek ligt vanaf nu ook te koop in het IFF museum te Ieper en in het Historial de la Grande Guerre in Péronne. Wellicht volgt nog een verkooppunt in of rond Verdun of Argonne.

mvg, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2010 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 26 Sep 2010 22:42 schreef:
Er zijn nog wel wat boeken die de duitse kant belichten; krieg van richard heijster en de boeken van jack sheldon zijn de eerste die me te binnenschieten...maar over de strijd in de argonnen is wel niet zoveel te vinden...
pascal

Ga ik toch heel voorzichtig tegenin, ik denk dat Krieg niet zozeer de duitse kant belichtte als wel een boek lardeerde met enkel citaten uit duitse boeken.
Correct me if I'm wrong.
Auteurs als Sheldon maken ruimschoots gebruik van archieven en regimentsgeschiedenissen en werpen echt een ander licht op de materie.
Wel ben ik blij dat er eindelijk meer vanuit die hoek beschreven wordt en gaat worden.

Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2010 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

De postbode is net gepasseerd Laughing met het boek, netjes gehandtekend, waarvoor mijn dank aan de schrijver.
Op het eerste zicht ziet het er ronduit prachtig uit met heel veel foto's die ik nog niet gezien had.
Deze namiddag eens lekker in mijn zeteltje gaan zitten met een lekker koffie en door het boek dwalen, het beloofd in ieder geval leuk te worden. Cool
hsmeets

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2010 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Zojuist een mailtje gestuurd Smile
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2010 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het boek ook deze week ontvangen.Ook mijn exemplaar was getekend, waarvoor nog dank Wim Smile
Het is een prachtig boek geworden, met vele originele foto's, boordevol informatie over het verloop van de strijd, en aangevuld met foto's die de auteur zelf gemaakt heeft.
Ook de thema's aan het einde van het boek zijn interessant doordat ze wat dieper in gaan op bepaalde onderwerpen zoals de begraafplaatsen of de mijnenoorlog.

Als je, zoals ik, de Argonne al eens bezocht hebt komen plaatsen als bijvoorbeeld La Fille Morte meer tot leven doordat je nu weet wat zich er heeft afgespeeld.

Een echte aanrader dus Cool

http://ww1relics.com/
Naar boven
Ludo

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

Weet iemand of het te koop is op 11 november op de boekenbeurs in Passendale?
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Ludo,

Ik sta op de boekenbeurs te Passendale op 11 november, dus je kan het daar ook aankopen. Het boek is ook te koop in het IFF te Ieper en de IJzertoren. Ook in 2 boekhandels te Brugge, of desnoods bij mij thuis Smile

mvg, Wim Degrande
die nicht mehr sind.
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 02 Okt 2010 23:47 schreef:
derwisj @ 26 Sep 2010 22:42 schreef:
pascal

Ga ik toch heel voorzichtig tegenin, ik denk dat Krieg niet zozeer de duitse kant belichtte als wel een boek lardeerde met enkel citaten uit duitse boeken.
Correct me if I'm wrong.
Auteurs als Sheldon maken ruimschoots gebruik van archieven en regimentsgeschiedenissen en werpen echt een ander licht op de materie.
Wel ben ik blij dat er eindelijk meer vanuit die hoek beschreven wordt en gaat worden.

Ga ik voorzichtig reageren. Heb je Krieg gelezen? Zo ja, dan snap ik je opmerking niet anders zou ik aanraden om hem weer eens te lezen dan zie je waarom je opmerking niet correct is.
By the way. Het boek van Wim heb ik besteld en kan niet wachten tot hij binnen is!!! Ik verheug me er nu al op Very Happy
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2010 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk eens bij de bedankjes vooraan zou ik zeggen #Krieg... dan zou je beter moeten weten. Ik was erbij vanaf het moment van ontstaan tot aan moment van verschijnen.

Maar goed, laten we het erop houden dat het naar mijn mening fijn is dat er boeken komen met uitgebreider onderzoek.

Naar boven
Ludo

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2010 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Oke Wim dan kom ik er eentje halen in Passendale. Tot straks
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2010 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben zeer benieuwd hoe het boek loopt Mudra en nog meer naar de ervaringen van de lezers.

En een mailtje gestuurd om het boek te bestellen.

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2010 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Yvonne,

Tot nu toe loopt het niet slecht, vooral interesse vanuit Nederland voor het ogenblik (omwille van kennisgeving in eerste instantie via Nederlandse websites). Ik mag niet klagen... Smile !

beste groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2010 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Het boek met woordje en handtekening van de auteur is nu al binnen.
Wat snel. Eerste indruk: een prachtig uitgevoerd boek. Foto's, papier, gebruikte lettertype/grootte piekfijn in orde.
En nu ga ik lekker lezen!

Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2010 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

Wim,

Argonne, ondanks de mooie FEW-topics met dito foto's is niet zo direkt m'n ding.
Ik had infeite op het forum geen aandacht aan Uw boek geschonken,
todat ik enkele weken geleden bij de Raaklijn een boek over de Argonne zag liggen.
Ik begon los tussen verslagen, getuigenissen en thema's te lezen... en bleef lezen.
Argonne of niet, voor mij als gemiddelde wo1 liefhebber, bleek het een zeer informatief boek en dus gekocht.

mvg.
Marty

(had geen geduld om het boek op m'n kerstlijstje te plaatsen)
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2010 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag mijn boek binnen gekregen. Ziet er zeer goed uit met tekst en foto's op zeer mooi papier gedrukt.
Zal het tzt aan beginnen.

Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2011 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vorder gestaag in dit boeiende boek.
Ik was totaal niet bekend met dit gedeelte dus alles is voor mij nieuw. Wat het lezen zo enorm prettig maakt is de mooie uitvoering van het boek en de kennis die gedeeld wordt thumbs up

Naar boven
Ben

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2011 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het staan maar ben er nog niet in begonnen.
Maar als ik het zo lees moet ik vlug beginnen.

bEn
Naar boven
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2011 6:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hebbes! Ziet er zeer veelbelovend uit.. fascinerend boek over een fascinerend gebied. Mooie foto's ook.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2011 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het enige maanden geleden ontvangen en heb het gelijk gelezen Smile.

Omdat ik niet zo goed bekend ben in het gebied was het soms lastig voor me om te orienteren aan de hand van de kaartjes, maar een zeer mooi boek wat ook voor de leek zeer goed leest.

Inmiddels ben ik er voor de tweede maal aan begonnen omdat ik wellicht deze zomer die kant op trek.

grts
Hans
beerensatw

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2011 20:33    Onderwerp: boek argonne Reageer met quote

Het boek is een echte aanrader. Duidelijk is dat Wim de diepgang heeft gezocht en dit heeft weten te vertalen in een goed ogend en prima leesbaar boek. Niets dan lof.

Ad
mudra

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2011 23:24    Onderwerp: Reageer met quote

Een tussentijdse bedanking voor de mooie feedback... Het is altijd afwachten hoe een boek "aankomt" bij de lezers. Blij dat ook mensen die minder met de Argonne vertrouwd zijn toch geboeid raken.

mvg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2011 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Deze nog maar eens terug in de belangstelling.
De verlanglijstjes voor de feestdagen moeten gevuld worden Smile

Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2013 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Plotse paniek, dit weekend, Annelies had een heel goed boek dat ik al wel gezien had, maar .....
Eerste werk toen ik thuiskwam...naar de verzameling gelopen, en kijk, daar stond ie te blinken.
Nu de aandacht op de Argonnen gekomen is, ligt ie al op mijn bureel klaar om te lezen nadat de heer Heller zijn oorlog gestreden heeft.
Ik had hem trouwens hier op het forum besteld bij Mudra himself en hij zat op 7 oktober 2010 !!! in de bus, mét een mooie handtekening en woordje van master Wim himself, waarvoor nogmaals mijn hartelijke dank.
Laughing
mudra

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2013 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 25 Mrt 2013 15:28 schreef:

Nu de aandacht op de Argonnen gekomen is, ligt ie al op mijn bureel klaar om te lezen nadat de heer Heller zijn oorlog gestreden heeft.
Laughing

Ai, Binkske, je had die nog niet gelezen... ? Lezen maar zou ik zeggen maar het is helaas geen bedlectuur.... Smile

Ik heb recentelijk bij mijn drukker nagevraagd voor een kleine bijkomende digitale druk (i.p.v. offset druk zoals het boek gedrukt is geweest) omdat er nog altijd vragen komen naar exemplaren, maar het valt duur uit (voor de mogelijke koper) dus voorlopig komen er geen nieuwe exemplaren aan vrees ik... Print-on-demands op internet genoeg, maar het moet gezien de vele foto's een beetje kwaliteit zijn.

groeten, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2013 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

In bed lezen doe ik nooit, Wim. Embarassed
Maar ik gebruik heel veel boeken als naslagwerk als ik ze nodig heb. Rolling Eyes
Zoals nu dus, de copijen van de IGN-kaarten liggen klaar, naast het brillenpoetsgerief, het vergrootglas en de markeerstiften. Smile
Als Carl Heller uitgelezen is, heb ik maaaaaanden nodig om je feldgraue boek onder handen te nemen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: