Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Hitler was geen held in WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 14:37    Onderwerp: Hitler was geen held in WO1 Reageer met quote

Vandaag gelezen in De Telegraaf.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/7427132/__Hitler_was_geen_held_in_WO_I__.html?sn=binnenland,buitenland

"Hitler was geen held in WO I Aberdeen

Het beeld van Adolf Hitler als dappere soldaat in de Eerste Wereldoorlog is volkomen onterecht. Hij had een veilig baantje ver van de loopgraven, achter het front.
"Het beeld dat Hitler gevaarlijk werk deed door tussen de loopgraven te rennen om berichten af te leveren, klopt gewoon niet," zegt historicus Thomas Weber van de Universiteit van Aberdeen. Dat dat beeld toch al negentig jaar bestaat, hebben we grotendeels te danken aan nazi-propaganda.

Hitler was inderdaad koerier, maar niet tussen de loopgraven. Zijn werk speelde zich zo'n drie tot vijf kilometer achter het front af. Onder zijn collega-soldaten stond Hitler bekend als 'achterlandvarken'. Dat heeft Weber opgediept uit persoonlijke archieven van soldaten die in hetzelfde regiment diende als de jonge Adolf. Dat Hitler desondanks twee keer onderscheiden werd voor zijn dapperheid, had hij te danken aan zijn goede contacten met hoge officieren."
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wens niemand de dood in....maar voor hem geef ik een uitzondering. Het verhaal had beter toch geklopt, maar i.p.v. te overleven had hij beter gesneuveld. Waren er mss 6.000.000 Joden die een ander leven ging lijden en ik zwijg nog over alle andere landen die leden dankzij Adolfke. En door Adolfke bestaat trouwens nog in heden de "nazi" opvolgers, namelijk de Skinheads..... Man man man, het leven kon heel anders zijn geweest dat die ene persoon (Hitler) gesneuveld had.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
the beno

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet hier opletten met wat ik zeg, dus eerst en vooral wil ik zeggen dat ik NIET achter de ideeen van AH sta of de manier waarop alles moest gebeuren.
Toch is een oorlog/natuurramp noodzakelijk om groter onheil te voorkomen (heeft een van mijn leraren mij ooit doen beseffen). Wat zou er gebeurd zijn als de ruim 60miljoen doden allemaal gemiddeld 2 kinderen kregen en die op hun beurt weer 2... Het eten en de voorzieningen die we nu hebben zouden over nog meer mensen verdeeld worden. Op langere termijn zouden drinkbaar water, fossiele brandstoffen ed veel rapper uitgeput zijn en zou de tijd om een oplossing te bedenken veel korter zijn.
Oorlogen om water en vruchtbaar land zouden waarschijnlijk meer doden gekost hebben dan WO2.
En om af te sluiten: Zonder Adolf Hitler zou de boel toch ontploft zijn. De haat jegens de Geallieerden was zodanig groot dat er wel een andere grote (al dan niet grotere) gek was opgestaan om het volk op te jagen.
(just my two cents)
mvg
Benoit (toch een vredelievend persoon Wink )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Reiné

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

En wees van 1 ding zeker Snaaip: als A.H. er niet was geweest was er wel een ander in zijn plaats gekomen................ Maar ja,.... als, als, als,.........
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
donjoneke

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

Snaaip @ 05/05/2010 schreef:
Ik wens niemand de dood in....maar voor hem geef ik een uitzondering. Het verhaal had beter toch geklopt, maar i.p.v. te overleven had hij beter gesneuveld. Waren er mss 6.000.000 Joden die een ander leven ging lijden en ik zwijg nog over alle andere landen die leden dankzij Adolfke. En door Adolfke bestaat trouwens nog in heden de "nazi" opvolgers, namelijk de Skinheads..... Man man man, het leven kon heel anders zijn geweest dat die ene persoon (Hitler) gesneuveld had.

ik geef je volkomen gelijk maar wat r3slotboom zegt klopt ook
dan hadden bijvoorbeeld musolinni of stallin ergere dingen gedaan
en die laatste is in mijn ogen een bijna even grote crimineel als hitler
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
the beno

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Niet alleen Stalin en Mussolini, maar gewoon andere Duitsers met hetzelfde idee als AH
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk, er zijn processen gevoerd in de jaren '20-'30 in Duitsland over de rol van Hitler in WO1, waar zelfs notoire politieke tegenstanders hebben getuigd dat Hitler wel degelijk meer dan zijn plicht heeft gedaan.

Het staat buiten kijf dat hij vooral zijn EK1 te danken had aan zijn rol als Meldegänger en zijn betere contacten met de staf hierdoor, maar toch. De functie was zeker niet te onderschatten.

Je zal over zijn rol trouwens telkens de beide visies vinden als je een aantal werken leest over Hitler.

Trouwens, je moet eens persoonlijke herinneringen in het algemeen bekijken: de infanterist is er altijd van overtuigd dat hij alleen het zwaarste van de oorlog te verduren krijgt en dat de rest een luilekkerleven heeft achter het front...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

En kunnen we aub bij het onderwerp blijven... Want op zich is de discussie altijd wel interessant.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant, maar gevaarlijk voor escalatie van een virtueel gesprek.
De discussie lijkt me interessanter als ze mondeling gevoerd wordt, dan kan er rekening gehouden worden met intonaties, niet onbelangrijk in dit gegeven.
(Mijn mening hé) Rolling Eyes
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad: Hitler was geen held in WO I
is het onderwerp.
Schuldvraag, what if is hier niet aan de orde.

Ik had juist begrepen uit diverse bronnen dat Hitler wel degelijk zijn plicht had gedaan.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het lastig is om de waarheid hier over te achterhalen.
In de nazi tijd, de 30 er en 40 er jaren van de 20e eeuw werden denk ik de acties van Hitler als held erg overdreven (door de nazi's zelf).
En na de tweede wereldoorlog gebeurde denk ik het omgekeerde door alle tegenstanders van Hitler, o.a. door de geallieerden.
En ik dacht dat Hitler in wo1 niet overdreven populair was, dus hoe goed zijn contacten met hogere officieren was lijkt me maar de vraag ... ?

Het juiste verhaal zal waarschijnlijk wel ergens in het midden zitten......

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk vind ik, zeker achteraf bezien, dat zo'n beetje iedereen die aan het front geweest is, en/of iedereen die vijf kilometer achter het front heeft gezeten, een held is.

"A grand canyon has opened up in our world, the fissure, the crack, grows wider every day. Neither on each side can hear a word that the other shrieks and nor do they want to."
-Stephen Fry on political correctness.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 17:59    Onderwerp: Reageer met quote

Even een ander artikel opgezocht, met iets meer nuance:

Hitler: Frontschwein oder Etappenschwein?

Is er nog iets verrassends te melden over de meest besproken persoon van de Twintigste Eeuw; Adolf Hitler? Je zou verwachten van niet, maar historicus Dr Thomas Weber van Aberdeen University is het toch nog gelukt. Hij heeft zich verdiept in tijd dat Hitler soldaat was bij het List-regiment tijdens de Eerste Wereldoorlog. Daarbij heeft bronnen aangeboord die tot nu toe door andere historici niet waren bestudeerd. Dagboeken en brieven van andere soldaten uit het List-regiment blijken een heel ander beeld te schetsen van Hitler: “…frontline soldiers shunned him as a "rear area pig" (Etappenschwein) based several miles from danger. The papers also disclose that List men saw Hitler as an object of ridicule, joking about him starving in a canned food factory, unable to open a tin with a bayonet. He was viewed by his comrades in regimental HQ as a loner, neither popular nor unpopular.” Dat Hitler langere tijd als ordenance had gediend is algemeen bekend. Wie zijn aanbeveling voor het IJzeren Kruis 1e klas leest krijgt de indruk dat Hitler onder de meest moeilijke omstandigheden zijn plicht deed: “Als Meldegänger leistete er sowohl im Stellungskrieg, als auch im Bewegungskrieg Vorbildliches an Kaltblütigkeit und Schneid und war stets freiwillig bereit, Meldungen in schwierigsten lagen unter größter Lebensgefahr durchzubringen.” Maar Weber kwam er tijdens zijn onderzoek achter dat Hitler ordonnans was bij het regiments hoofdkwartier, een relatieve veilige post in vergelijking met de soldaten die direct aan het front berichten moesten bezorgen. Weber betwijfelt dan ook of Hitler zijn Ijzeren Kruis 1e klas wel echt heeft verdiend: “ …the fact Hitler was awarded the Iron Cross had more to do with being known by the officers who could make recommendations, than his heroics in battle with the majority of awards made to enlisted men presented to support staff of regimental or divisional HQ staff rather than combat soldiers.”

Het verbaasd Weber dat hij nog zo veel zaken boven water heeft gekregen: “ I never thought I would write about Hitler as so many books have been written about his life. Virtually everything that we do know is based on Mein Kampf or Nazi propaganda. I was surprised how much new material we found and more than 70% of my book is based on previously unused sources…The myth of Hitler as a brave soldier and the camaraderie of the trenches was used by the Nazi party from the beginning in order to extend its appeal beyond the far right.”

Op 16 september verschijnt Dr Thomas Weber boek: Hitler’s First War

(c) http://www.geschiedenisnieuws.nl/

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

En info over Thomas Weber:
http://www.abdn.ac.uk/cass/staff/details.php?id=t.weber

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Het zit niet mee:

BRUSSEL - Hitler was genetisch verwant aan Noord-Afrikanen en Joden. Dat stelt een Belgische journalist na onderzoek van DNA van de voormalige nazileider.

Jean-Paul Mulders bemachtigde DNA bij verwanten van Hitler in Oostenrijk en de Verenigde Staten. Hij kwam daardoor in het bezit van diens Y-chromosoom, dat van vader op zoon wordt doorgegeven.

Hitler bleek tot de zogenoemde haplogroep E1b1b te horen, die in West-Europa zeldzaam is. Deze groep ontstond in het noordoosten van Afrika en verspreidde zich via het Midden-Oosten naar Europa.

E1b1b komt vooral voor bij Berbers en Somaliërs, maar ook bij Asjkenazische Joden, aldus Mulders in het Belgische tijdschrift Knack: ''Je kunt dus, met de nodige relativering, stellen dat Hitler zelf verwant was met de mensen die hij zo minachtte.'' (ANP)

(c) http://www.parool.nl/parool/nl/287/OPMERKELIJK/article/detail/999859/2010/08/18/Hitler-verwant-aan-Noord-Afrikanen-en-Joden.dhtml

Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2010 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

3 tot 5 kilometer achter het front? Lijkt mij nog gevaarlijk genoeg...je moet rekenen dat het dikwijls juist tijdens de gevaarlijkste momenten zoals bombardementen was dat de meldeganger berichten moesten overbrengen...want dan waren dikwijls de telefooninstallaties buiten gebruik...
pascal
kieffer

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2010 7:11    Onderwerp: Reageer met quote

De vraag is, of die brieven/dagboeknotities wel authentiek zijn.
De 'PR machine' van Hitler heeft er het nodige aan gedaan eventuele niet gevallige sporen grondig uit te wissen.
Voorts kun je je afvragen waarom een soldaat in een brief naam en toenaam vernoemt van een andere, die uiteindelijk een collega is, ook al heeft die een gemakkelijker baantje. Militairen, en al helemaal lagere rangen worden ingedeeld zonder invloed te hebben op de functie en daar horen bureaufuncties, intendance etc. nu eenmaal bij. Aangezien Hitler zich als vrijwilliger had gemeld kun je ook al niet beweren dat de man zich heeft gedrukt. Goede contacten met officieren, in het Pruisische leger, een strikte standenmaatschappij door en door waar ieder zijn plaats zeer degelijk wist? Dat ook al lijkt mij niet erg waarschijnlijk.
Intiemere of persoonlijkere informatie betreffende hoge nazi-figuren waren en zijn altijd goed voor publiciteit. De laatste tijden is het accent op 'de mens' Hitler komen te liggen, nadat het beeld van de man jaren in een soort gedemoniseerd jasje heeft gezeten. Dat ligt vaak gevoelig, neem bijvoorbeeld de film Der Untergang. Bij het thema 'de mens Hitler' hoort bijna automatisch een verklaring of verontschuldiging voor een eventueel niet zo'n negatief geluid. Het toeschrijven van allerlei nare en bizarre eigenschappen van de man past blijkbaar beter in het beeld.
Dat Hitler een uiterst slechte man is geweest staat buiten kijf. Maar dat wil nu ook weer niet meteen zeggen dat het hem ontbroken heeft aan persoonlijke moed.
Naar boven
kieffer

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2010 7:25    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Yvonne @ 18 Aug 2010 19:23"]Het zit niet mee:

BRUSSEL - Hitler was genetisch verwant aan Noord-Afrikanen en Joden. Dat stelt een Belgische journalist na onderzoek van DNA van de voormalige nazileider.

ook die kennen we al: de racist 'betrappen' op zijn komaf.
In het geval van anti-semitisme is er ook een woord voor bedacht: Judische Selbsthass. Karl Marx zou er last van hebben gehad, het zou me niet verbazen als Stalin aan dat overigens onbewijsbaar fenomeen leed en natuurlijk was Hitler geen zuivere arier...zelfs Wilders was recent nieuws met vermoedelijk Indonesische verwantschap. Door dat pront te gaan aantonen zoals deze Belgische journalist nu gedaan heeft, zou je je kunnen afvragen wie er nu racistisch bezig is.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2010 8:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ach dat onderzoek is een inkopper van jewelste natuurlijk, zie ook:

http://beagle.vpro.nl/#/blog/item/2408/

Maar ik ben wel benieuwd naar dat boek,
want hoe verklaart de auteur de verdere verwondingen van Hitler als hij dan zover achter het front zat? 3 tot 5 kilometer achter het front was nog gevaarlijk genoeg, maar goed.
Hitler raakte gewond aan de Somme en in 1918 nog bij een gasaanval.

Ik begrijp dat er populaire boeken geschreven moeten worden, maar houdt het wel geschiedkundig eerlijk...

Bijv dit topic, de hoeveelheid berichten, publicaties die elkaar tegenspreken:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=1647
Of hier:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=20811
En wat te denken van dit:

Corporal Hitler and the Great War 1914-1918: the List Regiment Door John Frank Williams

Ich kenne Hitler seit dem Ausmarsch mit dem bayerischen Reserve Infanterie Regiment 16. Ich habe Hitler als einen guten Soldaten und tadellosen Kameraden kennengelernt. Ich habe nie beobachtet, daß Hitler sich irgendwie vom Dienst gedrückt oder der Gefahr entzogen hätte. Ich war vom Ausmarsch bis zum Heimmarsch innerhalb der Division und habe später bis zum Schluß nie etwas Nachteiliges über Hitler gehört. Ich war erstaunt, später in die Zeitungen Ungünstiges zu lesen, ich stehe Hitler politisch vollkommen fern und gebe dieses Urteil nur ab , weil ich Hitler als Kriegskameraden hoch schätze.'
Uitgesproken door Michel Schleehuber

Een pagina verder zegt iemand weer iets totaal anders, na te lezen via:
http://books.google.nl/books?id=9WdTxOQjqvcC&dq=Michel+Schleehuber&source=gbs_navlinks_s

Ik denk dat we zullen moeten wachten tot 16 september tot het boek uit is.
Wel goede pr om nu al met dit soort berichten in de pers te komen Smile

Naar boven
kieffer

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2010 8:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, en het blijft moeilijk greep op de man te krijgen.
Wat zijn PR betreft: een ding is in elk geval niet helemaal goed gelukt weg te poetsen.
Zijn 'schilderijen'! Dat zou toch wel het eerste zijn waar je aan zou denken, als je de politiek ingaat, en er ook nog een mening op na houdt over kunst...
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2010 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben beter van deze site gewend...
http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/43829570/

*knip*
Leuke weetjes, maar voegt deze kennis werkelijk iets toe aan het inzicht in de geschiedenis en de persoon van Adolf Hitler? Ik denk het wel. Dat de mythe van Hitler’s heldendaden uit de Eerste Wereldoorlog vooral berustte op eigen propaganda lag natuurlijk erg voor de hand en het lijkt een historische misser dat vooraanstaande biografen (toen Alan Bullock in 1952 zijn Hitler-biografie schreef, leefden er nog heel wat oud-dienstmaten van Hitler!) hier niet eerder onderzoek naar hebben gedaan.

Het is speculatie, maar als Hitler werkelijk spottend en vernederend een “achterlandvarken” genoemd werd, zal dat van invloed zijn geweest op zijn toch al complexe karakter en zijn politieke ambities.
*knip

Erg kort door de bocht

Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2010 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Vreemd verhaal vind ik het. De genetische afstamming zal best. Ik ben daar volstrekt niet in thuis maar ieders voorouders zullen ooit wel eens weggetrokken zijn van de plaats waar ze leefden om elders een nieuw bestaan op te bouwen.
Maar dat Hitler zich in WOI niet dapper gedragen zou hebben, verbaast me. De man heeft vier jaar aan het front gediend en twee IJzeren Kruizen verdiend, waarvan de eerste al in december 1914 en de tweede het bijzonder spaarzaam aan gewone soldaten verleende IJzeren Kruis Eerste Klasse.
In de beknopte biografie "Hitler als Frontsoldaat" van Aat van Gilst komt Hitler naar voren als een plichtsgetrouwe en extreem patriottische soldaat voor wie de plicht en het welzijn van zijn kameraden altijd voor zijn eigen belangen kwamen. Tot slot is hij tegen het einde van de oorlog (wederom) gewond geraakt, en wel bij een gasaanval. Toch niet iets wat je vijf kilometer achter het front zal overkomen, en zeker niet in 1918, toen men al een paar jaar ervaring met strijdgas-oorlogsvoering had. Welke vreselijke ideeen en politiek de man later ook bedreven heeft, Hitler heeft zich denk ik in WOI militair gezien moedig en plichtsgetrouw gedragen.

Gr P
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2010 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

A loner, an object of ridicule and a 'rear-area pig': Adolf Hitler according to his WWI regiment
By DALYA ALBERGE

In Nazi propaganda, he was a gallant First World War corporal who frequently risked his life.
Now the myth of Adolf Hitler's heroism in the trenches has been debunked by research revealing he was little more than a 'teaboy' messenger dubbed a 'rear-area pig' by frontline soldiers.
No individual has been more scrutinized than Hitler, but detective work by Dr Thomas Weber, lecturer in modern history at Aberdeen University, unearthed new evidence.

Previously unpublished letters from veterans of Hitler's regiment have challenged the Nazi portrayal which suggested his virulent nationalism was prompted by his experience on the Western Front.
They overturn his image of his unit, the List Regiment, as a band of brothers, intolerant and anti-Jewish with Hitler 'a hero at its heart'.
They confront long-held views on Hitler’s brave war record, revealing that front soldiers shunned him as a “rear area pig” several kilometres from danger.
The letters and a diary also disclose that List men regarded him as an impractical object of ridicule, joking about his starving in a canned food factory, unable to open a can with a bayonet.
He was viewed by his comrades in regimental HQ as a loner. He was neither popular nor unpopular.
They referred to him as the 'painter' or the 'artist' and noticed that he did not indulge in their favourite pastimes – letter-writing or drinking – but was often seen with a political book in his hand or painting. He was also particularly submissive to his superiors.

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/worldnews/article-1303804/Adolf-Hitler-loner-rear-area-pig-according-WWI-regiment.html#ixzz0xeWWkIYv

Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2010 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

In de kinderafdeling van De Standaard boekhandel:

Wink

groeten,
Bert
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2010 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Het is maar de vraag welke journalist zijn kop wil riskeren door een kritisch artikel te schrijven dat deze "nieuwe" informatie in een ander daglicht stelt.
Het is immers not done om iets over Hitler (met inbegrip van het hele nazisme) te zeggen wat wel eens niet negatief zou kunnen zijn. Zelfs het maken van een programma met het lievelingsgerecht van Hitler is al reden genoeg om het land op zijn kop te zetten en de uitzending te verbieden.

Hoe het ook zij, ik denk niet dat we er veel van zullen horen in de media.
Naar boven
Peter L

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 22:24    Onderwerp: Hitler : Frontschwein oder Etappenschwein Reageer met quote

Collegae,

In onderstaand artikel, meer bepaald het vet gedrukt gedeelte, vind je een woordje uitleg over Korporaal Hitler:

Toen de Oostenrijk-Hongaarse troonopvolger Franz Ferdinand in Sarajevo in 1914 werd vermoord door Servische extremisten, werd Europa al snel de Eerste Wereldoorlog in gesleurd. Op 2 augustus 1914 mengde Hitler zich onder de mensenmassa’s voor de Feldherrnhalle die op de Odeonplatz in München vierden dat het Duitse keizerrijk bij de oorlog betrokken was. Op 5 augustus 1914 meldde Hitler zich aan als vrijwilliger voor het Eerste Beierse Infanterieregiment. Echter, net zoals velen in deze begindagen, werd ook Hitler naar huis gestuurd. Op 16 augustus 1914 echter kreeg hij het bevel om zich te melden bij het rekruten-depot IV te München, om zich te laten uitrusten voor het Tweede Reservebataljon van het Tweede Infanterieregiment. Begin september werd hij uiteindelijk ingedeeld bij het Beierse Reserve Infanterieregiment 16, dat bekend stond onder de naam van de commandant, List. Na de basisopleiding gevolgd te hebben, werd het regiment naar het front in België gestuurd en op 21 oktober vertrok de militaire trein, met Hitler aan boord, in alle vroegte uit München naar de slagvelden in Vlaanderen. Op 29 oktober onderging het bataljon de vuurdoop op de weg naar Menen, tussen Kortrijk en Ieper. Na vier dagen van hevige strijd waren er van het 3.600 sterke List-regiment nog maar slechts 611 over. Doordat regimenten uit Württemberg en Saksen de Beierse soldaten in de duisternis voor Britten hielden, viel een deel van de slachtoffers door eigen vuur, waaronder kolonel List. Bij het zien van de duizenden doden en gewonden had het idealisme van Hitler, zo zou hij later vertellen, plaats gemaakt voor het besef dat het leven een permanente gruwelijke strijd is.

Op 3 november 1914 werd Hitler met terugwerkende kracht (vanaf 1 november) bevorderd tot korporaal. Hoewel hier geen diverse verklaringen voor zijn en hij toch diverse malen is voorgedragen voor promotie, zou dit tevens de eerste en laatste promotie tijdens de oorlog zijn. Op 9 november 1914 werd Hitler aan de regimentsstaf als koerier (Ordonnanz) toegevoegd, die de taak had om de bevelen van het stafkwartier naar de bataljons- en compagniecommandanten aan het front over te brengen. Opmerkelijk genoeg vermeldde Hitler in ‘Mein Kampf’ niet dat hij als koerier diende, blijkbaar wilde hij de indruk wekken de oorlog in de loopgraven te hebben doorgebracht. Dit betekende evenwel niet dat de taak van de koerier geen grote risico’s met zich meebracht. Onder rustige omstandigheden hingen de koeriers wat rond in het hoofdkwartier, zoals Hitler ook vaak deed in het regimentshoofdkwartier te Fournes, vlakbij Fromelles in het gebied rond Ieper. Maar als er tijdens gevechten door de vuurlinie heen berichten naar het front moesten worden overgebracht, liepen de koeriers grote gevaren en onder deze groep vielen verhoudingsgewijs dan ook veel slachtoffers.

Op 2 december 1914 ontving Hitler het IJzeren Kruis Tweede Klasse, voor het feit dat hij enkele dagen van tevoren een collega had gered toen ze door de vijand werden bestookt. Het was, zo zei hij later, ‘de gelukkigste dag van mijn leven’. Hitler had geen gebrek aan fysieke moed en zijn kameraden en superieuren mochten hem wel en hadden veel respect voor hem. Toch vonden ook sommigen hem soms raadselachtig of zelfs irritant. Zo waren ze verbaasd dat hij nooit post of pakjes ontving, nooit over vrienden of familie praatte, niet rookte en geen alcohol dronk, geen enkele belangstelling toonde voor bordeelbezoek en urenlang in een hoekje van de ondergrondse schuilkelder kon zitten nadenken of lezen. Foto’s uit de oorlog laten een mager, somber gezicht zien, dat bijna verdween achter een borstelige donkere snor. Doorgaans staat hij op deze foto’s aan de rand van een groep, uitdrukkingsloos terwijl de anderen lachen. De enige op wie Hitler echt gesteld leek, was zijn hond Foxl, een witte terriër die ooit eens vanuit de vijandelijk linies was komen aanlopen.

Van maart 1915 tot september 1916 was het List-regiment bij Fromelles gelegerd, waar het verantwoordelijk was voor de verdediging van een stuk front van twee kilometer lengte. Op 27 september 1916 vertrok het regiment vanuit Vlaanderen naar het zuiden, waar het op 2 oktober werd ingezet bij de Slag aan de Somme. Enkele dagen later sloeg in de schuilplaats van de koeriers een granaat in, waardoor Hitler gewond raakte aan zijn linkerdij en hij overgebracht werd naar het Rode Kruis ziekenhuis in Beelitz, ten zuidwesten van Berlijn. Hij zou hier twee maanden blijven, van 9 oktober tot 1 december 1916. Twee jaar lang was Hitler niet in Duitsland geweest en de stemming die daar heerste, schokte hem zeer. Ook in Berlijn, waar hij naar toe ging om te herstellen van zijn verwondingen, bleek het moraal laag en het onbehagen wijd verbreed. Woede, onvrede en gevloek, waar je ook ging. Een sfeer van ontevreden mensen die de moed hadden verloren en ellendige levensomstandigheden. Het was hem trouwens wel in deze herstelperiode opgevallen dat heel veel joden een kantoorbaantje hadden en tijdens de laatste jaren van de oorlog had hij zich hierover diverse keren anti-semitisch uitgelaten tegenover zijn kameraden en meerderen. Hitler wilde echter zo snel mogelijk terug naar het front en op 5 maart 1917 voegde hij zich weer bij het List-regiment dat inmiddels enkele kilometers ten noorden van Vimy was gelegerd. In de zomer van dat jaar bevond het regiment zich opnieuw in de omgeving van Ieper, ditmaal om het grote Vlaanderen-offensief van de Britten af te slaan. Vervolgens werd het regiment overgeplaatst naar de Elzas om in oktober 1917 terug te keren naar de Champagne. In de komende maanden zou het regiment zware verliezen te verduren krijgen. Op 4 augustus 1918 werd aan Hitler het IJzeren Kruis Eerste Klasse uitgereikt, wat overigens voor een korporaal een bijzondere prestatie was. Later zou in de Duitse geschiedenisboeken staan dat hij deze kreeg omdat hij in zijn eentje vijftien Franse soldaten gevangen had genomen, maar in werkelijkheid kreeg hij deze onderscheiding omdat hij, onder zwaar vuur liggend, een belangrijk bericht van de commandostaf naar het front had gebracht. Halverwege augustus 1918 werd het regiment verplaatst naar Cambrai, waar de Britten een offensief geplaatst hadden en een maand later keerde het regiment weer terug in de omgeving van Wytschaete en Messines. In de nacht van 13 op 14 oktober 1918 werd Hitler in de omgeving van Ieper het slachtoffer van een aanval met mosterdgas. Na de eerste behandeling in een veldlazaret in Vlaanderen werd hij op 21 oktober overgebracht naar een militair hospitaal in Pasewalk, in de buurt van Stettin. Voor hem was de oorlog voorbij, maar toen Hitler in Pasewalk van zijn tijdelijke blindheid was genezen en het schokkende nieuws over de nederlaag hoorde, was dit volgens hem ‘de grootste schanddaad van de eeuw’.
Peter L

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 22:56    Onderwerp: Hitler was geen held in WOI Reageer met quote

Sorry voor de vergetelheid, hieronder de bron :

http://www.go2war2.nl/artikel/673/4

Groeten,

Peter L
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 15:36    Onderwerp: Re: Hitler was geen held in WOI Reageer met quote

Peter L @ 18 Dec 2010 22:56 schreef:
Sorry voor de vergetelheid, hieronder de bron :

http://www.go2war2.nl/artikel/673/4

Groeten,

Peter L
\

Dat is dus letterlijk vertaald uit de biografie van Ian Kershaw Rolling Eyes . Dit stuk heb ik van de week nog zitten lezen.....
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2010 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Het Decembernummer van het Historisch Nieuwsblad heeft hier een interessant artikel over.....
Zeer lezenswaardig
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2010 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik me af vraag over dit gehele gedoe. Hoe kan een gewone militair die zogenaamd laf was het ijzeren kruis 1ste en 2de klas krijgen? Lijkt me niet logisch, toch?

Niemand kende A.H. en niemand wist dat hij de toekomstige leider van Duitsland zou worden, nou ja behalve Nostradamus dan Smile .
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2010 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hitler was een gewone, niet erg populaire soldaat, die voor zijn vaderland netjes dienst heeft gedaan, en daarvoor een onderscheiding verdiende. Niet zo bijzonder, want je kreeg dat IJzeren Kruis al als je netjes je plicht vervulde.
Hitler was dus geen lafaard, maar ook niet de held die de Nazi's na 1933 van hem maakten. De echte geschiedenis is nooit zo spannend als de politiek ons wil wijs maken. En dat gaat beide kanten op... Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2010 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 20 Dec 2010 18:47 schreef:
De echte geschiedenis is nooit zo spannend als de politiek ons wil wijs maken. En dat gaat beide kanten op... Wink

Daar zeg je in één keer alles.
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2010 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hitler was een gewone, niet erg populaire soldaat, die voor zijn vaderland netjes dienst heeft gedaan, en daarvoor een onderscheiding verdiende. Niet zo bijzonder, want je kreeg dat IJzeren Kruis al als je netjes je plicht vervulde.
Hitler was dus geen lafaard, maar ook niet de held die de Nazi's na 1933 van hem maakten. De echte geschiedenis is nooit zo spannend als de politiek ons wil wijs maken. En dat gaat beide kanten op... Wink

In die zin is het interessant te lezen (in het HN van December) dat veel soldaten met wie hij gediend had aan het front niet bepaald stonden te springen om lid te worden van de partij van hun voormalig strijdmakker omdat zij zijn reputatie kenden
Karijn

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2010 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
In die zin is het interessant te lezen (in het HN van December) dat veel soldaten met wie hij gediend had aan het front niet bepaald stonden te springen om lid te worden van de partij van hun voormalig strijdmakker omdat zij zijn reputatie kenden

Hoezo? Vonden ze hem dan niet leuk ofzo Wink
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2010 9:23    Onderwerp: Reageer met quote

Karijn @ 22 Dec 2010 17:08 schreef:
Quote:

Meer dat, volgens het artikel, een aantal van zijn oude frontcollega's zijn zelf gecultiveerde oorlogsstatus niet zo plezierig vonden en dus ook geen lid van de partij werden.
Net zoals ik ooit eens een docu zag dat Hitler en trawanten bepaald niet geliefd waren bij de oorspronkelijke bewoners van de Obersalzberg die uit hun huizen werden gejaagd (vaak met grof geweld) om zijn droomhuis te verwezelijken Evil
AOK4

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2010 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Eind 1914 was het wel nog bijzonder om een EK2 te krijgen. In die tijd werden er per regiment slechts een handvol uitgereikt, waarbij de officieren meestal eerst aan de beurt kwamen.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2010 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Fixbayonetbunny @ 23 Dec 2010 9:23 schreef:
Karijn @ 22 Dec 2010 17:08 schreef:
Quote:

Meer dat, volgens het artikel, een aantal van zijn oude frontcollega's zijn zelf gecultiveerde oorlogsstatus niet zo plezierig vonden en dus ook geen lid van de partij werden.
Net zoals ik ooit eens een docu zag dat Hitler en trawanten bepaald niet geliefd waren bij de oorspronkelijke bewoners van de Obersalzberg die uit hun huizen werden gejaagd (vaak met grof geweld) om zijn droomhuis te verwezelijken Evil

Wat voor kromme redenering is dit nu? Er waren tezelfdertijd ook regimentskameraden die hem tot op het einde voluit steunden. Het al dan niet "plezierig vinden van die zelf gecultiveerde oorlogsstatus" heeft toch niets te zien met de politieke overtuiging van iemand. Er moet trouwens opgemerkt worden dat zelfs fervente politieke tegenstanders op zeker moment hebben getuigd pro Hitler in debatten over zijn oorlogsverleden (zo heb ik me toch laten vertellen door Stuart Russell die onderzoek heeft gedaan naar Hitlers oorlogsverleden).
Naar boven
BENZ

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2010 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ontspannend en in de marge, deze morgen toevallig tegengekomen.

Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2010 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ditto... maar wel vervuld van de Kerstgedachte...

"A grand canyon has opened up in our world, the fissure, the crack, grows wider every day. Neither on each side can hear a word that the other shrieks and nor do they want to."
-Stephen Fry on political correctness.
Naar boven
malley

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2010 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Heb wel eens in een dagboek van een Duits soldaat gelezen.

"Als wij hadden geweten wat Hitler 20 jaar later van plan was,dan hadden we hem uit de weg geruimd"
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="AOK4 @ 23 Dec 2010 18:42Wat voor kromme redenering is dit nu? Er waren tezelfdertijd ook regimentskameraden die hem tot op het einde voluit steunden. Het al dan niet "plezierig vinden van die zelf gecultiveerde oorlogsstatus" heeft toch niets te zien met de politieke overtuiging van iemand. Er moet trouwens opgemerkt worden dat zelfs fervente politieke tegenstanders op zeker moment hebben getuigd pro Hitler in debatten over zijn oorlogsverleden (zo heb ik me toch laten vertellen door Stuart Russell die onderzoek heeft gedaan naar Hitlers oorlogsverleden).[/quote]

Hoezo kromme redenering? Ik zei toch een "aantal" Confused
Tuurlijk zullen velen hem tot het einde hebben gesteund. Ik wilde alleen maar zeggen dat niet iedereen even geestdriftig was.
malley

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

nou sorrie hoor ik heb het ook alleen maar gelezen
Naar boven
Ivan Petrus

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2010 14:03    Onderwerp: Hitler in Oudenaarde Reageer met quote

Ik heb vorig jaar met studenten een strip gemaakt voor het Sint-Bernardus College van Oudenaarde, dat in WO1 als hospitaal was ingericht.
Weet er iemand of Hitler daar inderdaad verzorgd is geweest ?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: