Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

3 Massagraven voor de nederlandse kust. 22 september 1914

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45653

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2010 11:00    Onderwerp: 3 Massagraven voor de nederlandse kust. 22 september 1914 Reageer met quote

3 Massagraven voor de nederlandse kust. 22 september 1914
HENK H.M. VAN DER LINDEN

ISBN: 9789059119901
Verschijningsdatum: augustus 2010
Prijs: €21.95

OVER DIT BOEK:

Op 22 september 1914 gingen tussen 06.20 uur en 07.55 uur vlak voor de Scheveningse kust drie Britse kruisers ten onder, de Aboukir, de Hogue en de Cressy. Met hen verdwenen 2300 mannen in de golven. Bijna 800 werden gered, maar ruim 1400 verdronken. De veroorzaker was een eenvoudige Duitse onderzeeboot, de U9. Voor de Duitsers was dit een enorme opsteker aan het begin van de oorlog. Bij de Britten kwam het aan als een mokerslag, de grootste klap ooit toegebracht aan de onoverwinnelijk beschouwde Royal Navy.

De auteur heeft na jarenlang onderzoek een buitengewoon toegankelijke reconstructie van dit drama geschreven. Achtereenvolgens beschrijft hij de aanloop, de lotgevallen van de bemanningsleden én de gevolgen, zowel vanuit Britse als Duitse invalshoek. Wat de bemanningen meemaakten wordt verteld in persoonlijke verhalen van overlevenden. Een deel daarvan werd gered door Nederlandse koopvaardijschepen en in ons land opgevangen. Ook dat maakt deel uit van het verhaal van deze aangrijpende en tot nu vergeten ramp.

http://www.uitgeverijaspekt.nl/boekdetail.php?id=9789059119901
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45653

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2010 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

Forum Eerste Wereldoorlog heeft al diverse topics met achtergronden:

Hogue, Cressy en Aboukir, 22-09-1914
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=14227

De bemanning Commonwealth - 's Gravenzande
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12524

Lieutenant Otto Weddigen, Commander of the U-9
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=4760

U 9" brengt Aboukir, Hogue en Cressy tot zinken

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/SM_U-9_torpedeert_drie_Engelse_pantserkruisers_%281914%29

1,459 dead in one hour -3 British Navy Warships sunk in 1914

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=8607

Wrakrovers schenden Engelse oorlogsgraven

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=22750
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1


Laatst aangepast door Yvonne op 17 Mei 2011 20:25, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7617
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2010 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

He, dat lijkt me een aanrader. Jammer dat het boek nog niet uit was tijdens de SSEW studiedag, dan had ik hem kunnen meenemen. Aspekt staat daar altijd met een collectie. Boeiend onderwerp.

Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fixbayonetbunny



Geregistreerd op: 25-7-2008
Berichten: 651
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2010 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Gaat op mijn lijstje voor mijn verjaardag Laughing
_________________
"War is the sum of all evil"
Thomas "Stonewall" Jackson 1861
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45653

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2012 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

Drie massagraven voor de nederlandse kust

The Live Bait Squadron"
Henk van der Linden (author)
isbn 9789461532602
price Euro 22,95
L 19,95 (Engelish pounds)
er is ook een nederlandse editie: Drie massagraven voor de nederlandse kust
(uitgeverij aspekt)

This book handles a very important subject on British war ships that sank at
the coast of Holland on 22nd September 1914, resulting in a lot of
casualties, all from Medway district.

Accordingly, the book will get a lot of publicity. The presentation will
take place on 22nd September between 13.30 - 17.00pm, See further
information below.

Best regards,

Perry Pierik

About author/nbook:
The titel of the book is; 'The Live Bait Squadron. Three massgraves off the
Dutch Coast, 22 september 1914'. I met with this early disaster in
WW1 quite by accident. I wrote the book in Dutch, in 2010, this spring the
second edition in Dutch was published and is followed now by a translation
in English. ISBN is 97 89 46 15 32 602 Saturday 22 september next it will be
exactly 98 years ago that this disaster happened. It was really a disaster
for Great Britain, as in just about one hour 1459 men drowned. Most of them
Reservists, family men, and a lot of them from the Medway district.
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45653

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2012 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

Come and Listen!
Saturday 22 September next
St. George’s Centre in Chatham will be buzzing with astonishing stories so please come over and listen out

98 years to the day, 22 September 1914, a small German U-boat torpedoed and sank three Royal Navy Cruisers HMS Aboukir, Cressy and Hogue, in less than one hour, just off the Dutch coast. Of the 2,200 officers and crew only about 800 survived. Two Dutch merchant ships were able to rescue more than 300 of them from drowning.

Two years ago Dutchman Henk H.M. van der Linden published a book about this tragedy. It is now available in an English translation, and will be launched at St. George’s Centre in Chatham, 22 September 2012.
The author managed to trace a great number of relatives of the men who served on those ill-fated cruisers. Many of them will attend and share their family stories with those of the other descendants.
Also the (great) grandchildren of one of the Dutch captains, Joop Berkhout will make an appearance at the event. They will bring along the silver Cup presented to their (great)grandfather by the British Government at the time.
There are many remarkable stories connected with this disaster, like the one of young Duncan Stubbs.
Duncan Stubbs, a young cadet aged only 15, survived three subsequent torpedo attacks on each of the three cruisers, but in the end he sadly drowned. His father Major Stubbs wrote a War Diary. A descendant of his, Alice Barrigan, will attend the meeting to talk about Duncan and his unhappy adventure.
According to Major Stubb’s War Diary Duncan’s best friend on the ship was William Shrubsall who also died in the attack. William’s grandson is Barry Mack and he will be present too hoping to meet Alice Barrigan for the first time.
Robert Whitham’s Great-grandfather survived the disaster. Last August Robert dived in the North Sea for the derelict wreck of the cruiser his Great-grandfather served on. His account of what he saw and found will be very interesting too.
John Tice’s grandfather also survived. He was saved by clinging on to a rope, because he was considered too heavy to be picked up in a lifeboat. John Tice has a story to tell!
And so have many many others.

Entrance (free) only to relatives of the men on the ships, officials, and press. Filming is permitted.
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45653

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2012 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

22 September 1914
22 September 2012
‘The Live Bait Squadron’
Three Mass Graves off the Dutch Coast
HMS Aboukir
HMS Cressy
HMS Hogue

Rochester CATHEDRAL
Chatham St GEORGE’s CENTRE

Saturday, 22 September 2012

Venue - Rochester Cathedral

11 a.m. – noon ‘Turning the Page Ceremony’

Commemoration of the men on the three cruisers, The Royal Marines Association, Chatham Branch.

Practical details

Rochester Cathedral
- Address: The Cathedral has no postcode. Nearest is Garth House, The Precinct, Rochester ME1 1SX
- Parking facilities: there are several public car parks in Rochester. See the map attached to this e-mail.
- Route description to the Cathedral: www.rochestercathedral.org under ‘visiting’.
- Rochester High Street is a pedestrians-only area on Saturdays as from 10 a.m.

Venue - St George’s Centre, Chatham

Official part

1.30 p.m. – 2 p.m.
Musical reception of the guests by Alex Burt, musical director of the Rochester Pipe Band

2 p.m.
A few words of welcome to the guests by the Rochester Town Speaker, Robin Burfoot

2.05 p.m.
Opening speech by Henk van der Linden

2.15 p.m.
Mr Pim Waldeck, Ambassador of the Kingdom of the Netherlands to the United Kingdom

2.35 p.m.
Prof Dr Eric Grove (Salford University, Manchester)
‘The consequences of what happened’

3.10 p.m.
Mr Peter Dawson, Historian at Chatham Historic Dockyard Society,
‘The Background, from a local view’

3.25 p.m.
Robin Burfoot, Rochester Town Speaker, announcing a small ceremony
- Alex Burt plays the Scottish lament ‘Hector the Hero’
- Two minutes’ silence
- Benediction by Barrie Davies, Chairman of the Royal Marines Association, Chatham Branch
- Alex Burt plays the Reveillie

3.35 p.m.
Closure of the Official part of the meeting by Henk van der Linden;
Opening of the Informal part.

Motto: ‘St George’s is full of stories’

About 100 relatives of the men who served on the three cruisers are expected to attend. And many of them will have a story to tell about Grandfather or Great-grandfather. We hope that everyone is willing to tell her/his story and recount the adventures of their unfortunate relatives on board the three cruisers. Please tell your stories and bring along all that you still may have of him, like photographs, keepsakes etc. And: exchange your memories with those of the other relatives! This is a once in a lifetime chance to meet each other. And Mr Henk van der Linden will be happy to oblige!
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Mirjam
Moderator


Geregistreerd op: 5-1-2006
Berichten: 3303
Woonplaats: Hoek van Holland

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2012 18:30    Onderwerp: Verdelgingsoorlog 1914-'18 begon bij Scheveningen Reageer met quote

Quote:
Drie massagraven voor de Nederlandse kust - Henk van der Linden

Een jaar of acht geleden bezocht Henk H.M. van der Linden de begraafplaats aan de Kerkhoflaan in Den Haag. Zijn aandacht werd getrokken door een klein ereveld, gewijd aan Britse militairen die in de Eerste Wereldoorlog waren gesneuveld. Voor acht van hen was er een gezamenlijk monumentje. Zij stierven bij de ondergang van drie Britse kruisers voor de Scheveningse kust, op 22 september 1914.

Dat incident was Van der Linden, als actief onderzoeker van de Eerste Wereldoorlog, volstrekt onbekend. En aanleiding voor nadere studie. Het resultaat was een boek, Drie massagraven voor de Nederlandse kust, waarvan onlang de tweede druk verscheen. Intussen werkt journaliste en duikster Annet van Aarsen aan een film, die in 2014 moet uitkomen, op de honderdste verjaardag van de ramp.

De Eerste Wereldoorlog ging aan Nederland grotendeels voorbij. Ons land bleef buiten de strijd; we waren neutraal. Ja, er kwam een golf aan Belgische vluchtelingen – volgens sommige bronnen wel een miljoen mensen, maar die waren gauw weer weg. En: in Zuid-Nederland was tussen 1914 en 1918 bij zuidenwind soms het kanongebulder te horen vanaf de frontlijn in Frankrijk en België. Slechts af en toe kwam de oorlog dichtbij. Toen twee koopvaardijschepen, de Flora en de Titan, 286 en 147 geredde drenkelingen in Nederland afleverden. En doordat in september en oktober aan de kusten honderden lijken aanspoelden van Britse militairen. Het leverde een paar kleine berichten in de Nederlandse kranten op en de stoomsloep van de Cressy werd nog in de Tweede Wereldoorlog gebruikt door de Nederlandse marine.

Niet in Groot-Brittannië, waar de schokgolven gevolgen kregen van de Duitse torpedo’s tot in de hoogste koninklijke kringen en tot belangrijke wijzigingen leidden in de Britse oorlogsvoering. Evenmin in Duitsland, waar U-boot-kapitein Otto Weddigen als een held werd binnengehaald, terwijl zijn grootste verdienste was dat hij van zijn onderzeeboot een ‘verdelgingsmiddel’ had gemaakt en honderden weerloze redders en drenkelingen kansloos liet.
1459 slachtoffers
»Van der Linden 'ontdekte' de ramp door een monumentje op een Haagse begraafplaats. Een foto daarvan ontbreekt in zijn rijk-geïllustreerde boek. Om het drama te beschrijven zijn slechts een paar zinnen nodig:
Vlak voor de Nederlandse kust werden op 22 september 1914 drie Britse oorlogsschepen, de Aboukir, de Cressy en de Hogue, getorpedeerd door een Duitse onderzeeër, de U9. Daarbij kwamen 62 officieren en 1397 manschappen om het leven.
Van der Linden heeft die materie uitgewerkt tot een uitstekend gedocumenteerd verhaal, met getuigenissen van direct betrokkenen als aanvallers, slachtoffers, redders en in oorlogsrapportages. Het boek doet niet alleen minutieus verslag van de bloedigste actie uit het begin van de Eerste Wereldoorlog; het laat ook zien hoe verbijsterend snel in 1914 de tamelijk ontspannen vredessituatie kon omslaan in een oorlog waarin de vijand werd bestreden met ‘verdelgingsmiddelen’.

Voorgeschiedenis

Het boek begint met een zomers tafereel in juni 1914, het 44e vredesjaar sinds de Frans-Duitse oorlog. De Kieler Woche was extra feestelijk vanwege de opening van het Kieler Kanal van Oost- naar Noordzee. De Duitse havenstad werd bezocht door de vier krachtigste slagschepen die de Britten toen bezaten; matrozen van allerlei nationaliteiten verbroederden tijdens allerlei festiviteiten. Maar toen werd, op 28 juni 1914, in Sarajevo in Oostenrijk-Hongarije aartshertog Frans Ferdinand vermoord. Een maand later had de wereld oorlog.

Opmerkelijk is ook dat de Kaiserliche Marine volgens Van der Linden een speeltje was van keizer Wilhelm II. De Duitse legerleiding vond een marine eigenlijk niet nodig; de Frans-Duitse oorlog was een landoorlog geweest; de Franse marine was geen factor van betekenis. Maar Wilhelm streefde naar wereldmacht, kende de machtige Britse vloot en vond dat een sterke marine een voorwaarde was om mee te spelen op het wereldtoneel.

Op 2 augustus begon voor Duitsland de ‘frische fröhliche Krieg', die hooguit tot de Kerst zou duren. Duitsland zette het Von Schlieffenplan in werking, de opmars door België met de bedoeling om Frankrijk te veroveren en daarna de hand vrij te hebben voor de strijd met Rusland. De Belgische neutraliteit werd gegarandeerd door Groot-Brittannië, dat daardoor ook de oorlog in werd getrokken. Binnen een maand lag de frontlijn, van de Noordzee tot aan de Zwitserse grens, als gestold in het Belgisch-Franse landschap.

Slag bij Helgoland

De Britse en de Duitse marine hadden geen idee van elkaars plannen. Het bleef bij verkenningstochten. Terwijl de Duitsers wachtten op een Britse aanval grendelden de Britten de twee toegangen tot de Atlantische Oceaan af: de Straat van Dover en de zee tussen Shetland-eilanden en Noorwegen. Duitse schepen begonnen met de uitvoering van een ‘Plan Mijnenleggen’, dat de Britten zich niet konden voorstellen; dat was gewoon ‘not done’. Op 26 augustus liep het eerste schip op een mijn, een Deen: vier slachtoffers.

De Britse aanval kwam toch, op 28 augustus. De Britse opperbevelhebber Roger Keyes bedacht een plan waarbij patrouillerende Duitse torpedoboten met behulp van Britse onderzeeërs de Bocht van Helgoland uit zouden worden gelokt om daarna te worden vernietigd. Bij de uitvoering ging van alles mis, maar het eindresultaat was wel dat de Duitsers drie lichte kruisers, een torpedoboot en 1242 man verloren, terwijl de Britten 35 doden telden en verder alleen het zwaar beschadigde vlaggenschip Arethusa naar huis moesten slepen. Het was een eclatante Britse overwinning en een nog veel grotere Duitse vernedering. Daarna bleek ook nog dat een Duitse duikboot, de U15, door een Britse kruiser was overvaren.

Drie afgeschreven Bachantes

Bij de slag bij Helgoland waren ook twee van de drie Bachantes betrokken die op 22 september in de grond zouden worden geboord; de Hogue fungeerde zelfs als sleepboot voor de Arethusa. Het waren verouderde kruisers met vier schoorstenen die hoogstens vijftien knopen (28 km/u) haalden en slecht bewapend waren. Keyes schreef op 21 augustus dat ze kansloos zouden zijn tegen een moderne Duitse kruiser en minister van marine Winston Churchill vond op 18 september dat ‘deze schepen deze opdracht niet moeten voortzetten’.

De opdracht van de Aboukir, de Cressy en de Hogue was het patrouilleren op de Breeveertien, de ondiepe zee voor Noord-Holland. Dat gebeurde onder bescherming van torpedoboten. Maar toen het op 17 september slecht weer werd werden die naar Harwich teruggestuurd. De Bachantes bleven onbeschermd achter.
Zelfmoordactie?
Op 22 september 1914 patrouilleerde ook een Duitse onderzeeër, de U9, onder leiding van Otto Weddigen, in de Breeveertien. Geladen met twee torpedo’s voor en twee achter en nog twee als reserve. In de ochtend kwam het schip boven water. Ondercommandant Johannes Spiess schreef er in 1925 een boek over, ‘Sechs Jahre U-bootfahrten’. Hij ontdekte toen aan de horizon rook en een mast. Weddigen gaf het bevel: duiken. “Wij keken elkaar aan en ik zei: ‘Wraak voor de U15!’”.
Op periscoopdiepte zag Weddigen dat de mast een schip werd, en één schip werden er twee, en toen drie, drie kilometer van elkaar verwijderd. Eerst vermoedde hij dat zij de eerste schepen waren van een grotere vloot, maar het bleven er maar drie. Dus maakte hij zich klaar voor de aanval. Als eerste richtte Weddigen zich op de middelste van de drie, hij ging zo dichtbij als hij durfde, om zeker te zijn van succes.
De manschappen in de onderzeeër hadden zelf kennelijk nog nooit een torpedolancering meegemaakt, zo blijkt uit het verslag van Spiess. Ze hadden het gevoel met een zelfmoordactie bezig te zijn.
De grote vraag was: komen we bij een schot niet zelf boven water en hoe zal de uitwerking van een scherpe torpedo op ons eigen schip zijn? (…) Algemeen werd aangenomen dat bij een schot op minder dan vijfhonderd meter afstand de U-boot zelf beschadigingen zou oplopen en wellicht uitval van de diepteroeren.

Toch een geweten?

De eerste kruiser werd ‘uit het niets’ getorpedeerd. De twee andere zetten hun motoren stil en lieten reddingboten te water om de drenkelingen te redden. Ze vormden zo een ideaal doelwit voor vervolgacties, waarbij alle zes de torpedo’s werden gebruikt. Spiess suggereert in zijn boek dat het de bemanning niet geheel koud liet.
Wij in de toren probeerden door te schelden op de Engelsen (…) de vreselijke invloed weg te poetsen, die het slagveld boven ons maakte, met de in het water zwemmende mensen, de ronddobberende boten en het wrakhout en de andere scheepsresten waaraan zich verdrinkenden vastklampten.
Via de periscoop werd nog een laatste blik geslagen op de gevolgen voor de Cressy:
De reus met de vier schoorstenen viel langzaam, maar onafwendbaar naar bakboord om, en we zagen zwarte mensjes als mieren eerst op de ene kant en daarna op de reusachtige kiel klimmen, tot ze in de golven verdwenen. Een treurige aanblik voor een zeeman.
Verdelgingsmiddelen
Het Nederlandse Dagblad het Centrum constateerde ‘de verandering welke ook de oorlogvoering ter zee heeft ondergaan’.
Van een strijd in de eigenlijke zin kan op die wijze geen sprake meer zijn. (…) Hoe zich te verweeren tegen een aanval, dien niemand ziet aankomen en die plotseling uit de diepte opduikt? Hier mag slechts sprake zijn van verdelgingsmiddelen.
De verdelgingsoperatie die de Eerste Wereldoorlog uiteindelijk zou worden kwam met ruim 1400 slachtoffers in dit ‘incident’ sputterend op gang. Een van de eerste conclusies van de Britse admiraliteit was dat in het vervolg:
Geen maatregelen mogen worden genomen, om mensenlevens te redden, die de militaire situatie schade zouden toebrengen.
De U9 kon in de chaos onopgemerkt ontsnappen. Het schip was anders kansloos geweest: de accu’s waren leeg; duiken was onmogelijk. Weddigen en zijn mannen werden in Helgoland en later in Wilhelmshafen als helden binnengehaald en de hele bemanning kreeg het IJzeren Kruis, zij het in diverse categorieën. Een dichter schreef: ’Dein ist dat Meer, Germania’.

Zondebokken

De operatie leidde in Groot-Brittannië tot grote verwarring. Niemand kon zich voorstellen dat één enkele onderzeeër bij toeval zo’n schade kon veroorzaken. Men vermoedde een hinderlaag; een gecoördineerde actie van een heel eskader duikboten. Toen uit Duitse berichten duidelijk werd dat de ramp te wijten was aan één enkele onderzeeër, werd dat als een diepe vernedering ervaren.

Dus waren zondebokken nodig. Churchill, de minister van marine, werd ernstig onder vuur genomen, maar pas de verloren Slag om Galipoli in 1915 dwong hem tot aftreden. Paranoia hielp: First Sea Lord prins Louis von Battenberg, al 46 jaar Brits staatsburger, kreeg last van zijn Duitse afkomst en het feit dat zijn zwager, prins Hendrik van Pruisen, de leiding had over de Duitse Hochsee Flotte; hij trad in oktober af. Uiteindelijk werd zelfs aan de gezindheid van koning George V getwijfeld, want hij was een Von Sachsen Coberg und Gotha. Aanleiding voor naamsveranderingen in 1917: Von Battenberg, grootvader van prins Philip, werd Mountbatten en het Britse koningshuis behoorde voortaan tot het Huis van Windsor.

Bescherm een wrak

'De Aboukir, de Cressy en de Hogue hebben geen grafrust gekregen. Het zijn geliefde objecten geworden voor diepzeeduikers. Maar vorig jaar kwamen er ook berichten dat de wrakken geplunderd zouden worden door koperjagers.

Dat was aanleiding voor een initiatief van de organisaties Duik de Noordzee schoon, Vereniging Kust & Zee, Stichting De Noordzee en Sportvisserij Nederland: http://beschermeenwrak.nl/.
Samen met alle gebruikers en liefhebbers van scheepswrakken in de Noordzee proberen wij scheepswrakken te beschermen en duurzaam te gebruiken.
Eén van de gevolgen was het feit dat op het ogenblik door Klaudie Bartelink en Annet van Aarsen, onderwaterfilmster en journaliste en allebei duikster, in samenwerking met Henk van der Linden wordt gewerkt aan een documentaire over de vergeten scheepsramp uit de Eerste Wereldoorlog. De film zal precies 100 jaar na de torpedering uitkomen, in 2014. Tot die tijd zijn de ontwikkelingen te volgen via Facebook.

~ André Horlings

voor foto's en een stukje film: http://historiek.net/overige/7183-verdelgingsoorlog-1914-18-begon-bij-scheveningen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Annabel



Geregistreerd op: 5-3-2013
Berichten: 178

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2014 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ontving gisteren het bericht dat er inmiddels wordt gewerkt aan de documentaire over dit bijzondere stukje geschiedenis.
De bedoeling is dat deze docu in september van dit jaar (2014) verschijnt.
Voor een korte trailer verwijs ik naar:
http://www.windmillfilm.com/html/nl/live-bait-squadron.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7617
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2014 0:18    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk, Annabel. Om in de gaten te houden.

Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Finnbar
Moderator


Geregistreerd op: 5-11-2009
Berichten: 6982
Woonplaats: Uaso Monte

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2014 6:15    Onderwerp: Reageer met quote

Wattman @ 20 Jul 2014 15:07 schreef:
Volgens de planning zal in het Muzee Scheveningen (www.muzee.nl) vanaf 19 september 2014 een tentoonstelling te zien zijn die is gewijd aan de op 22 september 1914 voor de kust van Scheveningen getorpedeerde Britse kruisers HMS Aboukir, Cressy en Hogue.


http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=31749
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Mirjam
Moderator


Geregistreerd op: 5-1-2006
Berichten: 3303
Woonplaats: Hoek van Holland

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2014 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

In het Nederlandse blad 'Duiken' staat een artikeltje over de kruisers.
De documentaire is klaar en zal op 24 september, om 19.30 in Pathé Scheveningen vertoond worden. Toegang €7,50

De DVD is te koop via: http://www.duikdenoordzeeschoon.nl/steun-ons/koop-onze-dvd/ en kost €9,50 excl. verzendkosten.
_________________
Beware of half truths--yours may be the wrong half
Don't lose your temper--no one else wants it
the reverend Tubby Clayton

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group