Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

volledig schot

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2010 21:32    Onderwerp: volledig schot Reageer met quote

hoy
Er schijnt nogal wat verwarring te bestaan over zekere termen ivm munitie.
Misschien kan een kleine toelichting mijnentwege wat klaarheid scheppen ;
VOLLEDIG SCHOT :
Betreft het projectiel dat de lading bevat,zoals

De onsteker;zoals;

De aandrijflading in een huls zoals;

Gescheiden in verpakking zoals;
Een ontsteker of slaghoedje voor de lading zoals deze;

Of deze;(zie foto ’s in topic "eierhandgranaat)

Deze vormen samen een VOLLEDIG SCHOT zoals de onderste afbeelding (bij de doorsnede ontbreekt de onsteker of fuze)

Het projectiel met de huls er vast op gemonteerd noemt men : HULSVASTE MUNITIE
Het projectiel waar de huls nog op gemonteerd (erop geduwd) moet worden wordt HALFHULSVASTE MUNITIE genoemd.
Projectielen met de aandrijflading(en) gescheiden in bv kruitzakjes noemt men HULSLOZE munitie.
Hopelijk wordt één en ander nu wat duidelijker ?
Misschien een sticky voor wapens & uitrusting?
Grtz,vrijdagweeropsMMM,
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2010 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Vraagje, je vertoont een schrapnelgranaat. Maar ik veronderstel dat alle soorten granaten (schrapnel, hoog explosief, gas, holle ladingen, etc.....) aan bod komen als volledig schot? Of zie ik het verkeerd?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2010 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

hoy Sniper,
je keek met de juiste bril Cool
dit gaat op voor alle soorten projectielen,zelfs voor raketten en missielen Smile en granaten (bv de VB ;onsteker,projectiel en de gasdruk v/d geweerkogel is in dit geval de voorstuwing ,dus het kruit ervan, in de kogelhuls is de voortstuwlading,....snappie speechless
nu een vraagje voordat je het zelf vraagt Smile ,is dit dan hulsvaste munitie ? Confused
t'is nie simpel niewoa Rolling Eyes
grtz,binnen2dagenterugopsMMM Wink
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2010 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dus eigenlijk alle munitie (patronen, artillerie granaten, raketten) die afgevuurd worden zijn volledige schoten? Mss een stomme vraag, maar bestaat er dan ook bijvoorbeeld halve schot?

En wat ook vaak verward word zijn (zoals meestal in Engels vermeld) "Double Effect" ontsteker zoals de Britse No.80, de Duitse Dopp.Z.15 (afkorting voor Dopllerzünder -> letterlijk vertaald dubbele ontsteker) en zoals hierboven de Franse 30/55 mle 1889. Ik geef toe, ik ben hierin zelf niet 100% zeker. Ik weet hoe ze bestaan, maar de precies reden weet ik niet. Kan je eens nader toelichten wat voor ontsteker dit zijn? Dus vanwaar de naam dubbel effect?

FHSW Wikia
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 0:16    Onderwerp: Reageer met quote

hoy,
een halve schot?
een Schotse vader en een Engelse moeder ? Confused Wink Wink
Ik heb die term nog niet gehoord,maar in de "munitieterminologie " bestaat wel het woord "onmogelijk" niet. Rolling Eyes
wat de onstekers met "dubbel effect" betreft ben ik reeds begonnen met een doorsnede in te kleuren (ja,voor jou is me niks teveel,zelfs om 01.15hr in de morgen Mad )
tot wat later vandaag dan....
grtz,gaapMMMZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ onschuld
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hoy,
Onze Snaaip beschikt over een gezonde dosis nieuwsgierigheid, aan dewelke ik maar rap zal voldoen voordat ik zijnword.
De “fusée à double effet” dan maar…..
Laat ik eerst waarschuwen !! vele woorden in deze topic stammen uit de “munitieterminologie” of (mogelijks nog erger) DOVO Jargon…..
Ik ga hier geen discussies aangaan over het al dan niet “verkeerd” gebruik van woorden daar ik weet dat er toch geen kop of staart aan te krijgen valt.(tenzij het om een bewijsbare en frappante fout gaat,ik ben ook God niet,zo noemt men mijn vader)
U weze gewaarschuwd……
De “fusée à double effet” noemt in mooi Nederlands “ontsteker met dubbele werking” en niet met “dubbel effect”….het begint al……
Dit heeft één (1) reden ; de fuze kan onstoken worden door 2 systemen ipv het gebruikelijke 1….
Meer of minder veiligheden,grotere veren enz..hebben er niks mee te maken…read my lips : 2 werkingsmogelijkheden.
Ik ga hier één soort fuze toelichten met de 2 meest voorkomende werkingen en neem als vb de Belgische “fusée 20 S”(réglage zéro) hieronder afgebeeld in doorsnede ;

Onthoud dat bij vertrek v/h schot (de obus wordt afgevuurd ) de obus onderworpen wordt aan 2 natuurwetten ; inertie (vertraging) en middelpuntvliedende kracht.
Deze 2 krachten worden veel gebruikt om veiligheden op te heffen,veerkracht te overwinnen en de keten (doorlopende lijn van alle elementen nodig om de hoofdlading te doen werken,dit noemt men “ de keten is in lijn”,de obus op zijn gevaarlijkst!!) in lijn te brengen.(snappie zover Pffffffffffffff ???)
Systeem 1 PTTF (Powder Train Time Fuze =Pyrotechnische ontsteker)
Bij vertrek v/h schot zetten alle beweegbare delen zich vast ( zoals jij in de auto in je zetel wordt gedrukt als hij plots versnelt,hier van 0 naar 800 m/sec),Slagpin 1 overwint de veerdruk van dempveer 1 en slaat op slaghoedje 1,dewelke ontvlamt.
Deze vlam zet via het vlamkanaal 1 het kruitkanaal van S1 in werking( beide verbonden door de verbindingssas),dewelke brandt naargelang de ingestelde tijd op het numeriek plateau en bereikt zo het kruitmagazijn S1.
Deze ontvlamt en ontsteekt via de vertrager langs vlamkanaal S1+2 de booster dewelke op zijn beurt de hoofdlading doet werken….BOEMMMMMM
Systeem 2 PDF (Point Detonating Fuze = kopontsteker)

Bij vertrek van schot : alles zoals hiervoor……
Bij impakt op het doel overwint slaghoeddrager S2 de dempveer S2 en het slaghoedje slaat tegen slagpin S2 en ontvlamt,dit doet de vertrager ontvlammen en via het vlamkanaal S1+2 de booster etc…etc.
Waarom de 2 systemen ;
De obus kan nu ingezet worden tegen verschillende doelen op een specifieke manier bv;
S1 Tegen “zachte doelen” in open terrein ( infanterie)
Tegen “luchtdoelen” ( ballons,vliegtuigen…..marsmannetjes…..)
S2 tegen “beschermde doelené ( inf. In loopgraven,huizen enz…..)
Opmerkingen: -S1 kan buiten werking gelaten worden als de tijdschaal op 0 blijft staan.
-Als één van beide niet zou werken,kan de andere nog schade berokkenen.
Zo,dat was het ( gezucht,geween en tandengeknars en een reprimande van de vrouw over het weeral niet vervullen van “echtelijke plichten” omdat die wijsneus van een Snaaip…………….t’ja)
En nu nog het v(r)agevuurtje zeker ?
Eerst BREAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAK !!!!!!!!!
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het college, MMM! Wink Cool

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet iof wijsneus goed bedoelt is of slecht bedoelt. Ik wil enkel aanduiden dat er iemand van mij veel woorden mocht vreten nadat hij dit tegen me zei. Ik ben leergierig en geen wijsneus. Maar goed, om tot het onderwerp te komen.

Ik ben iedere keer verteld geweest dat de onderste slagpin werd gebruikt als

-> Veiligheid wanneer de ontsteker buiten werking komt vanwege een storing ofzo.
-> Ofwel vanwege het gebruik van hoog explosieve granaten.

Twee verschillende redenen. Vandaar de vraag: wat is nu precies de functie van "Doubble effect" ontstekers. Om eindelijk eens van een echte expert te weten wat het juiste antwoord is.

Ik hoop niet dat je in problemen raakt met uw vrouw, vanwege mijn vraag. Indien wel, mijn excuses dan maar. Sorry dat ik et ook vroeg!

FHSW Wikia
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Percy Toplis @ 28 Jul 2010 22:28 schreef:
Bedankt voor het college, MMM! Wink Cool

uw nederige dienaar Percy Smile
k'ga voor mijn 1000 ste bericht Wink
grtz,MMMM (Mevrouw MMM)isalgaanslapen Mad
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Snaaip @ 28 Jul 2010 22:46 schreef:
Ik weet niet iof wijsneus goed bedoelt is of slecht bedoelt.

Snaaip, ik weet zeker dat het goed bedoeld is! Door jou wordt MMM gedwongen die vuistdikke handboeken van begin tot eind te lezen, en natuurlijk vergeet-ie dan de vuilnisbak aan de stoeprand te zetten... Geen wonder dat mevrouw MMM (Mad Max Martina?) steen en been klaagt!

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

ach,de Snaaip....!!!
denk je heus dat ik al die moeite doe voor iemand die me niet nauw aan men hartje ligt..? Embarassed kiss Wink
en dan nog zo rap antwoordt op je interessante vragen.. Sad
goed,de dubbele werking is niet echt bedoeld als veiligheid ,maar..... Yvonne blik ...je kan het als één beschouwen Confused
degene die jouw vertelde over een "veiligheid " dacht waarschijnelijk aan het "no return"principe.... Rolling Eyes
even uitleggen; als je de obus gebruikt (als bv HE of shrap )tegen luchtdoelen en je mist je doel dan ondervind je een andere natuurwet : die van de zwaartekracht Embarassed ,dwz je obus keert terug naar moeder aarde en beland "ergens" in je omgeving.
als je kanon dan nog in "maximum elevatie" staat (loop 90° omhoog) heb je een "return to sender".... Mad en zeer kwade geburen... Sad
daarom werden (zeker vanaf WW 2 ) alle AA obussen uitgerust met een mechanisme dat de ze deed ontploffen als hij zijn doel miste Very Happy
Maar de "double effét" was gemaakt om , in eerste plaats op verschillende soorten obussen en tegen verschillende doelen te gebruiken.
(zie topic)
en de term" wijsneus"....ach ik zever graag eens Wink ,vergeef deze ouwe vent aub Sad
grtz,vrijdagweerops MMM
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Percy Toplis @ 28 Jul 2010 23:02 schreef:
Snaaip @ 28 Jul 2010 22:46 schreef:
Ik weet niet iof wijsneus goed bedoelt is of slecht bedoelt.

Snaaip, ik weet zeker dat het goed bedoeld is! Door jou wordt MMM gedwongen die vuistdikke handboeken van begin tot eind te lezen, en natuurlijk vergeet-ie dan de vuilnisbak aan de stoeprand te zetten... Geen wonder dat mevrouw MMM (Mad Max Martina?) steen en been klaagt!

dank je Percy,
maar dat telefoontje naar haar advocaat was er echt over.... speechless
( en bedanktvoor de vuilbaktip.. Embarassed )
grtz,eenbijnaechtgescheidenMMM Rolling Eyes
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

T'is u vergeven. Ik ben niet in mijn stemming. Ik loop al vijf dagen met problemen aan de maag die niet genezen vallen.

FHSW Wikia
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

oei,
rap beterschap toegewenst,
hopelijk zijn je vragen beantwoordt,en als je er nog hebt..... Wink je weet me wonen (voorlopig nog altijd onder één dak met MMMM)
grtz,MMM
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoop maar dat het gauw over is. Zo kan ik niet fotograferen. Rusten zei de dokter. Dat moeten ze niet zeggen tegen mij.

FHSW Wikia
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

euh,Percy
mijn vrouw noemt Sonja.....
in combinatie met M zou dat voor personen met bepaalde voorkeuren een nogal teleurstellende "hit" op google opleveren.... Embarassed
dus laat ik het maar bij MMMM......
grtz,hoorikdaareendeurwaarder?MMM Confused
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 28 Jul 2010 23:31 schreef:
euh,Percy
mijn vrouw noemt Sonja.....
in combinatie met M zou dat voor personen met bepaalde voorkeuren een nogal teleurstellende "hit" op google opleveren.... Embarassed
dus laat ik het maar bij MMMM......
grtz,hoorikdaareendeurwaarder?MMM Confused

Mmhh... 'k Heb eens gezocht naar haar initialen op het WWW... speechless
Twee woorden: tochtig ondergoed. Onbegrijpelijk dat ze niet constant verkouden is.
Trouwens, met zó'n collectie zwepen moet het haar toch geen moeite kosten jou aan het werk te krijgen?? Evil

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2010 0:08    Onderwerp: Reageer met quote

Boaaa,viel nogal mee,
tot ze een kat in huis wou halen......met meer dan één staart puke
kreeg ik toch een opgezweept gevoel bij Mad
grtz, eengoeiekermisiseengeselingwaard Evil MMM
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: