Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

1,5 dag rond Ieper

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hsmeets

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2010 19:19    Onderwerp: 1,5 dag rond Ieper Reageer met quote

Goedenavond allen, zoals in mijn welcome thread aangekondigd zou ik deze zomer ca 2 dagen (is 1,5 dag geworden) rond Ieper gaan struinen om de diverse WW1 plekken te bezoeken, daarbij vooral hopend op een paar plekjes waar je niet zonder meer, zonder enige kennis van WW1 zou komen.

Mijn zeer zeer grote dank gaat uit naar Alain en Annie van de Protea, met name Alain was een encyclopedie van kennis en hij beantwoorde echt alle vragen welke ik maar op hem af vuurde (en dat waren er een hoop Smile ). Zijn persoonlijke toer op mijn tweede dag maakte de ervaring kompleet en de gezelligheid en gastvrijheid van hun B&B was echt fantastisch.

Deze trip was in zijn geheel veel indrukwekkender dan ik had verwacht en ik schaam me er ook niet voor dat ik letterlijk met tranen in mijn ogen op Tyne Cot en Langemark heb gestaan. Ik zal proberen de te standaard plaatjes over te slaan, maar het gaat me misschien niet lukken Wink

Mochten jullie fouten zien in de beschrijvingen van mijn foto's aarzel dan niet om dit te melden aangezien ik nu een week verder ben en dus uit mijn geheugen moet graven en ik ben tenslotte een newbie op dit gebied Smile

Dag 1: Op stap met een kaart en een stapel notities van Alain:

Tyne Cot:

2 Duitse Soldate op Tyne Cot

Waar Tyne Cot ooit begonnen is, hier liggen ook de paar Duiste Soldaten:

Vervolgens onderweg naar Langemark, natuurlijk eerst stoppen bij het Canadian memorial, ter nagedachtenis van de eerste gas aanval van de Duitsers (als ik mij niet vergis). Een zeer bekende foto, maar ik had wel het geluk dat de luchten die dag zeer indrukwekkend waren.

Vervolgens op een kruising het New Zealnd memorial voor de aanval op de graeventafel

en dan Langemark:

Het massagraf met het memorial in de achtergrond:

Bekende en onbekende soldaten bij elkaar:

Overzicht

Onderweg van Langemark naar Essex Farm kwam ik deze bunker tegen, hij is nogal vierkant...Duits?

Site John McCrae/Essex Farm:

Gebroederlijk naast elkaar:

Zijn moeder denkt aan hem (echt even slikken)

Duty called:

Een overview van Essex Farm cemetery, appart dat er gekozen is voor kunstgras, omdat echt gras er kennelijk slecht groeit

Sfeer shot van het Essex Farm memorial op de dijk boven de begraafplaats

Menenpoort, al die namen!

Detailshot
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2010 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas, vergist. De eerste Duitse gasaanval lag iets verderop in het Franse. Namelijk Neuveille Chapelle (of hoe je het ook typt). Het was wel de eerste succesvolle gasaanval tijdens Wo1, de eerste in de Ieperboog en de eerste met gebruik van Chlorine.

Trouwens, mooie foto's!

Enne, het gras groeit inderdaad slecht door één reden. Namelijk dit is het pad naar:

http://forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Valentine_Strudwick

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
hsmeets

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2010 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

dag 2, op stap met Alain en zijn kaarten.

Als eerste even langs het Hooge Crater museum, waar ik een uitgebreide les kreeg over de diverse slagen rond Ieper en natuurlijk een uitleg over alles wat er in het museum te zien was.

Als paarden het niet meer redden, dan is het lopen met de ammo, koste wat kost..

nagebouwde trench

En dan de weg af naar het oosten, Geluveld, de eerste slag om Ieper. De gedenksteen aan de rechterzijde komt uit een huis waar tot voor kort een burgerslachtoffer uit WW1 woonde, inmiddels is het verkocht. Waar de plaque hing is nu een deur en een raam, gelukkig is de steen bewaard gebleven.

Hill 60 gedenksteen voor de diggers, inclusief WW2 kogelgaten

ge-kraterde velden op hill 60

Gekeerde bunker hill 60, rechts Engels, links naast de brandnetels restanten van een duitse bunker er onder

Net over de spoorlijn, in de bossen een andere krater van een granaat (slecht te zien op de foto, maar zie de rotzooi de touristen er in hebben gegooid)

Bunker in de bossen naast hill 60

Caterpillar Crater:

Vervolgens zijn we naar Polygon wood gegaan:

Van butte naar polygon wood cemetery

Overzicht Butte New Brittish Cemetery:

recentelijk geindentificeerd en herbegraven:

In het bos zelf: John's stand. Een Duitse bunker aan de openingen te zien tov de buttte (de butte ligt achter me) , maar kennelijk stierven hier Lt clnl John en zijn afwisseling (hij bleef nog even om zijn collega de details door te geven), door een ricochet van een britse helm

en om de dag af te ronden: last but not least, de man die nooit bezoek krijgt, Gunner Wheeler....
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2010 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

en dan nog wat restantjes Smile (alles hier boven is slechts een greep uit 200 fotos (oopsssss speechless, mijn phylosofie is altijd zoveel mogelijk klikken, weggooien kan altijd nog en de huidige lijst is de uitgedunde versie Smile, tja echt een fantastische trip)

PS: Snaaip, bedankt voor de info en het compliment Smile

In de pauze op dag twee naar Pashendale memorial museum en nog een tweetal souvenirs waar ik tegenop liep

trench art:

Heel treffende tekst over de ondergrondse oorlog (waarvan ik het bestaan niet eens echt wist)

The dugout experience in het museum en hoe " toeristen" daar kennelijk over denken (kots..ja deze foto maakt me echt boos)

Een button gekocht in het Hooge Crater museum, gewoon als aandenken. Volgens Alain vrij veilig aangezien er daar zo veel van zijn dat ze eigenlijk niet worden nagemaakt. Weet iemand er iets over? Ik kan nl echt niet lezen wat er op staat Sad , maar het is een soort persoonlijke momento

Last but not least Smile als ik bij mijn vrienden in Normandie ben (hier ben ik heen gereden na mijn trip rond Ieper) koop ik altijd een souvenir , liefst bij een depot vente (gewoon gekke zooi waarde interseerd me niet). Dit jaar wilde ik een shell hebben. Ze hadden bouwvakkers in huis ivm een verbouwing en toen we vroegen hoe moeilijk dit ging zijn, deelde een van hen ons mede dat hij gewoon thuis wat had en dat mee zou nemen.

Hij had twee shells, een uit 1943 en verbazingwekkend genoeg een 18 ponder uit 1915. Ik heb ze allebei maar van hem gekocht, ben wel benieuwd of iemand kan bevestigen dat de 18 ponder echt is of namaak Smile (was maar paar tientjes dus heel druk maak ik me er niet om )

Laatst aangepast door hsmeets op 22 Jul 2010 20:24, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2010 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dit maken ze niet gauw na. Wel bewerken ze het graag tot zogenaamde Trench Art of elektriciteit kabels (als je het laatste begrijpt wat ik il bedoelen Rolling Eyes ). Compleet origineel.

FHSW Wikia
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2010 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dank snaaip Smile

PS serieus foutje in mijn eerste post Smile

Memorial voor de New Zealanders aanval op graeventafel is natuurlijk deze Smile

Aanpassen mag ik kennelijk niet meer kan een van forum admins even de link wijzigen ? Thanks Smile
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2010 8:49    Onderwerp: Reageer met quote

Is inderdaad een Duitse bunker, die "vierkante".
Is toch die aan het monument voor de 34 ste divisie aan de Broenbeek?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hsmeets

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2010 10:11    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 23 Jul 2010 9:49 schreef:
Is inderdaad een Duitse bunker, die "vierkante".
Is toch die aan het monument voor de 34 ste divisie aan de Broenbeek?

Het was even zoeken want google maps kent "Broenbeek" niet, maar uiteindelijk was google toch weer my friend Smile

Het is niet met monument voor de 34ste divisie, Broenbeek lijkt namelijk een stuk naar het noordwesten te liggen tov van die bunker.

De bunker ligt overigens op het terrein van een boerderij (de gebouwen zijn er bijna tegen aangebouwd) de foto is gemaakt vanaf de weg (N313, brugseweg 1?). Als je komt vanaf Langemark, richting St Juliaan, vervolgens bij de Canadian Memorial rechtsaf de N313 opdraaien en deze alsmaar volgen (dit was mijn route naar Essex Farm).

De bunker ligt vervolgens aan je rechterhand, ca 1 km voor de A19.

Google map link: hier
Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2010 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi fotoverslag van je uitstap! Ik hoop heel gauw ook weer naar daar te gaan en bij het zien van je foto kan ik amper wachten!!

Greetz, Margreet Cool
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2010 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Er iz daar ook geen onderhoud meer aan? Ja , Mais is normaal. Maar die heggen.

FHSW Wikia
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2010 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, ik dacht eerst dat het deze ( http://inventaris.vioe.be/woi/relict/679 ) was. Maar kom, omdat het een detailfoto is, was het toch een goede gok, vind ik zelf.
Cheddar Villa. Oorspronkelijk Duits, later is het huurcontract (met inboedel en mits wat werken eraan) overgenomen door de Britten.
Inderdaad een fijn verslag.
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2010 12:29    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 23 Jul 2010 13:05 schreef:
Ok, ik dacht eerst dat het deze ( http://inventaris.vioe.be/woi/relict/679 ) was. Maar kom, omdat het een detailfoto is, was het toch een goede gok, vind ik zelf.
Cheddar Villa. Oorspronkelijk Duits, later is het huurcontract (met inboedel en mits wat werken eraan) overgenomen door de Britten.
Inderdaad een fijn verslag.
Ah, ik dacht het. Ik kon enkel niet vinden waar.

FHSW Wikia
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 0:58    Onderwerp: Reageer met quote

Steeds laat deze foto mij de vraag stellen: waar zitten de koeien nu? Want ten westen van de Cheddar Villa bunker ligt de boerderij. Ten oosten ligt een weide met koeien, want die is afgezet met staken en varkenstaarten. Wat betekend dat deze veld gebruikt is als maďsveld. Nu, vandaag in heden. Wat me toch wel laat twijfelen dat landbouwers dit wel zo doen. Een tweede iets zijn de struiken. De foto is genomen vanuit de kant van de voorkant. De struiken moeten afgelopen maandne zijn aangeplant en zeer snel gegeoried zijn tot wilde struiken. Dit kan best. Want enkele maandne geleden, bezocht ik Stijn en ik keerde terug via Sint-Juliaan (dus via de grote weg) en die struiken stonden daar toen niet. Ook zou het een zonde zijn om de opening te sluiten, wat de bunker buiten dienst stelt als "koeienstal".

Maar de bunker zelf, ziet er inderdaad zeer goed op de bunker van Cheddar Villa. Dezelfde beschadigingen etc.

FHSW Wikia
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 1:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb even in al mijn andere fotos gekeken, en vond een shot wat meer een overview geeft, de foto zelf vond ik niet geweldig dus heb heb hem niet geplaatst. Werpt de onderstaande foto licht in de duisternis?

Ik heb overigens geen koeien gezien, maar ik zag hem toevallig, ben gestopt langs de weg en heb de twee kiekjes geschoten zonder al te veel om me heen te kijken. Op de foto is wel te zien hoe dicht de moderne bebouwing tegen de bunker aan ligt

De struiken aan de linkerzijde leken mij een standaard "heg" (liguster?), zeker niet iets wat even in een paar maanden groeit tot deze afmeting.

greetz
Hans
Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 6:48    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag Rampant,.. bedankt! Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 8:40    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker Cheddar Villa niet! De Cheddar Villa bunker staat tegen een laag gebouw, lager dan de bunker. Hier is het gebouw hoger.

FHSW Wikia
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal je nog eens een vraag stellen. Langs welke kant zijn jullie gereden? Via Boezinge of via Sint Juliaan?

FHSW Wikia
Naar boven
Karijn

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

Het blijft indrukwekkend daar.

Tyne cot ligt er prachtig bij met de bloemen in bloei.
Wie heeft daar nou niet gestaan met tranen in de ogen!
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

Snaaip @ 24 Jul 2010 15:38 schreef:
Ik zal je nog eens een vraag stellen. Langs welke kant zijn jullie gereden? Via Boezinge of via Sint Juliaan?

Ik kwam van Sint Juliaan
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2010 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag!

Kun je vertellen waar ik het graf van Gunner Wheeler kan vinden?
Alvast bedankt!
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
schiptje

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2010 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Gunner Wheeler stierf in Canada in 1982 en zijn as werd verspreid op Bedford House Cem.
Zijn memorial (1983) staat in de Herenthagestraat (Privé).

@Snaaip: ik was het uit het oog verloren, maar ik flitste er vandaag met de motor voorbij, en tegelijk flitste deze topic door mijn hoofd.
De koeien zijn er "vervangen" door mais. De foto heeft misschien een rare indruk qua hoek/perspectief, in verband met je opmerking over de gebouwen erbij. Maar het is wel Cheddar, mijn gedacht.
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2010 6:29    Onderwerp: Reageer met quote

Schiptje,

Heb je ook het nummer? Smile
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2010 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou moeten gaan kijken voor de huisnummers, vetje.
Maar het is ongeveer hier:
http://maps.google.be/maps/ms?hl=nl&ie=UTF8&msa=0&msid=113374163797198299325.00048d746635842a90ea7&ll=50.83489,2.974463&spn=0.02152,0.054846&z=14
Weet jij dat eigenlijk niet beter? Wink
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2010 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
In het bos zelf: John's stand. Een Duitse bunker aan de openingen te zien tov de buttte (de butte ligt achter me) , maar kennelijk stierven hier Lt clnl John en zijn afwisseling (hij bleef nog even om zijn collega de details door te geven), door een ricochet van een britse helm

Ik heb nog nooit gehoord van John's stand. Wel van Scott's post. Voor meer uitleg over deze bunker verwijs ik naar

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=183103&sid=34eaf5fb94dac90f002afbc5b1f1463e

Die 'collega' is dus Turnbull. Zijn graf ligt niet ver van Scott.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2010 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

pifilsofimos @ 10 Aug 2010 11:50 schreef:
Quote:

Ik heb nog nooit gehoord van John's stand. Wel van Scott's post. Voor meer uitleg over deze bunker verwijs ik naar

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=183103&sid=34eaf5fb94dac90f002afbc5b1f1463e

Die 'collega' is dus Turnbull. Zijn graf ligt niet ver van Scott.

My bad!, je hebt helemaal gelijk, ik had het allemaal veels te gehaast getyped Mad

Schiptje dank voor de extra info mbt wheeler, ik dacht dat zijn as daar ook lag, dat is dus niet zo Smile. Het memorial is overigens duidelijk zichtbaar vanaf de weg, dus je hoeft geen prive terrein op of zo. Ik heb hem opgeslagen in mijn SatNav eens kijken of ik op een of andere manier de coordinaten er makkelijk uit kan halen.

grts
Hans
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2010 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, Hans, maar het terrein is wel degelijk privé (niet CWGC of zo), en hoort bij het huisnummer links of rechts ervan.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2010 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

Aha!
Het perkje hoort bij nummer 9, Vetje.

'k Heb het eens "gegoogled":
2 interessante links met meer/alle info over Wheeler:
http://inventaris.vioe.be/woi/relict/770/print
en
http://www.westernfrontassociation.com/great-war-people/memorials/413-gnr-wheeler.html
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: