Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Even voorstellen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen voorsteltopic Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HappyBee

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2010 8:18    Onderwerp: Even voorstellen Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik ben Marie-Lein, ben 50 jaar. Verleden jaar kregen we (mijn man en ik) een boerderijweekend van de kinderen, cadeau.
Op zich vond ik het in het begin maar van: 'wat moet ik nu op een boerderij gaan aanvangen, ik als stadsmens, wat moet ik bij de koeien?'

Gekeken in de folder: Lampernisse, streek rond Diksmuide, vond ik wel 'iets'. Gezocht op internet, gauw bleek dat er eigenlijk wel meer in die streek te vinden was, dan koeien alleen.

Mijn grootmoeder vertelde me vroeger steeds over 'den eerste oorlog'. Eigenlijk wou ik wel eens weten wat er allemaal daar had afgespeeld. Op latere leeftijd had ze met een paar vriendinnen van haar, TyneCot bezocht. Ze kon vertellen, maar hoe ze over Tyne Cot vertelde, wel ik kan jullie zeggen: je haar ging ervan rechtstaan.

Een gans senario gemaakt: de eerste dag Tyne Cot, Diksmuide dodengang, Vladslo..... en zo kwam ik in kolk terecht die me letterlijk zo bezighield en die me tot op de dag van vandaag nog steeds doet herinneren aan vroeger, de tijd met mijn grootmoeder, aan de wreedheden, aan het nut van de oorlog enz....
Toen ik bij Tyne Cot kwam en toen ik bij de ingang, de namen van de vermiste jonge soldaten hoorde, kreeg ik letterlijk de krop in mijn keel. Mannekes evenoud als mijn zoon, moesten hun leven geven en waarom?

De tweede dag: Ieper. Flanders Fields, wel daar heb ik letterlijk geweend. 's Avonds naar de Menenpoort: nog zo'n emotioneel moment.

De derde dag: terug Diksmuide. Ik wou de Yzertoren bezien.

Meer en meer kwamen de herinneringen van de verhalen van mijn grootmoeder terug. Ze vertelde dat er 3 duitsers bij haar in huis verbleven en dat ze, als jong meisje (16 jaar) een duitser uit haar kamer joeg en dat diene man reageerde: 'dat meisje is een kwaaie!' .
De ene weende constant en zei 'nu moet ik sterven in de oorlog' en de andere zei spottend: 'maar schieten, maar schieten, ik schiet iedereen overhoop' en diene die weende, wou eigenlijk niet naar het front en moest constant naar het toilet.
Mijn grootmoeder had ook een broer, Frans die naar het front is gegaan. Dat is nu de reden waarom ik hier nu zit: kunnen jullie me helpen om die man op te sporen? Ik heb weinig aanknopingspunten, maar misschien met een beetje hulp kan ik achterhalen waar hij gevochten heeft

Mijn dank is groot
Marie-Lein
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jumu7

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2010 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

goede morgen en welkom
jumu7
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
the beno

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2010 10:00    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom en veel plezier op het forum Laughing
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2010 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk welkom op het forum, en veel leesgenoegen! Hopelijk vind je hier hulp bij je zoektocht Laughing

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
donjoneke

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2010 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

have a big time
welkom Laughing
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2010 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

Van harte welkom Marie-Lein!

Greetz, Margreet Cool
Reiné

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2010 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom en veel plezier op dit forum! Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Karijn

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2010 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

welkom hier en veel plezier en succes met je zoektocht.

groetjes Karijn
Naar boven
HappyBee

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2010 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Karijn @ 06 Jul 2010 18:50 schreef:

groetjes Karijn

Ik heb vandaag een paar mails gedaan: archief leger, ambassade en Flanders Fields in Ieper en misschien heb ik de broer van mijn grootmoeder al gevonden. Langs de ene kant twijfel ik: diene Frans is niet in Moerzeke geboren maar in Brussel. Voor de rest zou hij gerust in t plaatje kunnen passen. Ik ben echt benieuwd en ik zou eigenlijk graag in contact komen met zijn kinderen, kleinkinderen en misschien achterkleinkind

Donderdagnamiddag ga ik naar de burgelijke stand, de archieven inkijken. Volgens de Belgische ambassade zou ik zeker zijn, mocht ik zijn stamnummer hebben.

Dus afwachten. Ik hou jullie op de hoogte
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2010 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

HappyBee @ 06 Jul 2010 21:14 schreef:
Karijn @ 06 Jul 2010 18:50 schreef:

groetjes Karijn

Ik heb vandaag een paar mails gedaan: archief leger, ambassade en Flanders Fields in Ieper en misschien heb ik de broer van mijn grootmoeder al gevonden. Langs de ene kant twijfel ik: diene Frans is niet in Moerzeke geboren maar in Brussel. Voor de rest zou hij gerust in t plaatje kunnen passen. Ik ben echt benieuwd en ik zou eigenlijk graag in contact komen met zijn kinderen, kleinkinderen en misschien achterkleinkind

Donderdagnamiddag ga ik naar de burgelijke stand, de archieven inkijken. Volgens de Belgische ambassade zou ik zeker zijn, mocht ik zijn stamnummer hebben.

Dus afwachten. Ik hou jullie op de hoogte

Leuk dat je zo actief op zoek bent! Zou je de resultaten van je speurtocht willen posten in de rubriek Personen? Dat maakt het later zoeken gemakkelijker. Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
HappyBee

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2010 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry voor het late reageren, ik heb de gegevens van de broer van mijn grootmoeder gevonden!

Het deed vreemd hoor, ineens werk ik geconfroteerd met het verleden. Het vreemde van gans de historie is: niks strookt met de werkelijkheid (in die zin dat de broer eigenlijk geen wettelijk kind was, de zuster van mijn grootmoeder was geadopteerd....nog zo van die zaken waar ik 'wauw' van zei...kortom, ik ben er een beetje van geschrokken
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2010 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom bij de familie-onderzoekers! Ik doe er zelf al jaren lang aan en ik ben erachter dat nergens zoveel gejokt wordt als binnen families.... het verschil tussen de beleden behoorlijkheid en de praktijk geeft een heel nieuw inzicht in menselijke verhoudingen... Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2010 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

Van harte welkom en veen geluk met je zoektocht.

MVG

Wim
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen voorsteltopic Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: