Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Zou deze foto gespiegeld zijn ?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2010 15:02    Onderwerp: Zou deze foto gespiegeld zijn ? Reageer met quote

Bijgaande foto is een detail van een grotere foto, die ik probeer te lokaliseren. (Ik weet dat het Steenstrate is, maar niet met zekerheid aan welke zijde van het kanaal.)
Bijkomende moeilijkheid is dat ik ook rekening ermee moet houden dat de foto misschien niet correct afgedrukt is, maar "gespiegeld" (negatief verkeerd afgedrukt, of misschien verkeerd op de scanner gelegd (niet door mij).
Ik vermoed dat het correct gebeurd is (ook op basis van andere zaken op de foto, buiten dit detail), maar ik heb geen zekerheid. (En als het verkeerd gebeurd is, dan is wat ik de linkeroever denk te zijn, de rechteroever, en omgekeerd.)

Dus mijn vraag : kijkend naar de riemen over de borst van de soldaat, liggen die juist ? (Ik meen eigenlijk 2 riemen te zien.)

Ook even gekeken naar de knoop, en ik meen te zien dat die goed zit. Maar weer geen zekerheid.

Nog even dit. De duidelijkste riem draagt blijkbaar een revolver ? Klopt het dat die rechts gedragen werd ? (Of speelde rechts/linkshandigheid daar een rol in ?)

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2010 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Wel, die bleke riem met dat tasje of wat het ook is, lijkt mij op een logische manier te hangen voor iemand die rechtshandig is : het tasje hangt rechts zodat hij er met zijn rechterhand bij kan...dus ik zou zeggen dat deze foto gewoon afgedrukt is...
pascal
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2010 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

Pascal,

Dat had ik ook gedacht. Maar iemand maakte me er attent op dat voor een rechtshandige een zwaard links hangt. Handiger. (Of dat zo is, weet ik niet.) Maar ik weet het ... een zwaard is geen revolver. En zelf draag ik geen van beide ...

Voor de duidelijkheid : mijn probleem is dus ik voor de precieze localisering van de originele grote foto (dus achterhalen waar de fotograaf stond, kijkend in welke richting) niet echt een sluitend en onbetwijfelbaar antwoord vind. (Ik lette bijvoorbeeld ook op de positie van de zon, de weerkaatsing in de helm, de schaduwen, maar dat gaf niet echt een uitsluitsel.) Dat is dan ook de enige reden dat ik me afvroeg : zou de foto misschien gespiegeld zijn ?

Maar ik ga ervan uit dat hij eigenlijk correct afgedrukt is. (Alleen, mijn ervaring met andere kwestieuze foto's ...)

Aurel
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2010 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

Een zwaard wordt links gedragen omdat het zo lang is...heb je meer ruimte om het te trekken...probeer eens met een stok...rechts is het bijna onmogelijk omdat je gans je arm moet uitstrekken voordat je "zwaard" getrokken is...
pascal
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2010 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 19 Jun 2010 17:59 schreef:
Een zwaard wordt links gedragen omdat het zo lang is...heb je meer ruimte om het te trekken...probeer eens met een stok...rechts is het bijna onmogelijk omdat je gans je arm moet uitstrekken voordat je "zwaard" getrokken is...
pascal

Geld trouwens ook voor bajonetten.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2010 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Wat het zwaard betreft : juist.
En ergens heeft het links dragen van zwaarden ook te maken met de richting waarin wenteltrappen in middeleeuwse burchten wentelen, heb ik nog gehoord. Maar we zullen niet afwijken. Als revolvers rechts gedragen worden, dan is de foto - zoals ik ervan uitging - niet gespiegeld.

Tenzij linkshandigen links mochten dragen. Maar het wordt allemaal wat dubbelzinnig, nietwaar. Smile

Aurel
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2010 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 19 Jun 2010 19:39 schreef:
Wat het zwaard betreft : juist.
En ergens heeft het links dragen van zwaarden ook te maken met de richting waarin wenteltrappen in middeleeuwse burchten wentelen, heb ik nog gehoord. Maar we zullen niet afwijken. Als revolvers rechts gedragen worden, dan is de foto - zoals ik ervan uitging - niet gespiegeld.

Tenzij linkshandigen links mochten dragen. Maar het wordt allemaal wat dubbelzinnig, nietwaar. Smile

Aurel

In het begin van vorige eeuw, en zelfs tot ver in het midden, was linkshandig een teken des duivels. In katholieke scholen werden linkshandige op harde manier omgevormd tot rechtshandigen. (Mijn vrouw kan er over meepraten). In het leger gaat men natuurlijk niet direct de godsdienstige toer op maar daar zijn reglementen die voorschrijven waar wat moet hangen en (onder-) officieren die het voorbeeld moeten geven.

Think 1914-18 not 2010 Wink

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2010 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Euh de bajonet bij de Britten hangt links en we trekken die met de linkerhand uit de schede. Bij de Romeinen hing het zwaard rechts en trokken ze het uit de schede met de rechterhand. Het enige wat je moet doen om dit te kunnen is je hand omdraaien.

Beste is gewoon kijken hoe de vest dicht gedaan is. Er is steeds een overlapping naar rechts toe (anders is het een vrouwen vestje Laughing , de reden voor het omgekeerde bij de vrouwen is: zo kleed je een man makkelijker aan.)
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2010 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, naar plaats van de knoop (knopen ?) heb ik gekeken, en hij lijkt me aan de "mannelijke" kant te zitten, maar erg duidelijk is het niet. Vandaar de vraag ...

Aurel
(En wat de "vrouwelijke" kant betreft : nog gelezen dat het te maken heeft met ... borstvoeding. Laughing
Naar boven
mercator

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2011 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy @ 19 Jun 2010 22:08 schreef:

. In het leger gaat men natuurlijk niet direct de godsdienstige toer op maar daar zijn reglementen die voorschrijven waar wat moet hangen en (onder-) officieren die het voorbeeld moeten geven.

Think 1914-18 not 2010 Wink

Alle bedieningsorganen voor handvuurwapens staan verkeerd voor linkshandigen. De trommel van een revolver klapt open naar de verkeerde kant, de patroonhuls bij een pistool riskeert de linkshandige schutter in het gezicht te vliegen, de veligheidspal kan niet met je linkerduim bediend worden.

Merkwaardig genoeg is daar nooit rekening mee gehouden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: