Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Mysterieus België: Ieper: De Witte Cavalerie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2010 21:19    Onderwerp: Mysterieus België: Ieper: De Witte Cavalerie Reageer met quote

Mysterieus België: Ieper: De Witte Cavalerie

Kapitein Cecil Wightwick Hayward was tijdens de Grote Oorlog verantwoordelijk voor de militaire inlichtingendienst in een sector tussen Bailleul en Arras, niet ver van Ieper. Zijn hoofdkwartier bevond zich in het Franse Bethune.

In maart 1918 losten Portugezen de moegestreden Britten af in die sector, maar bij de eerste grote Duitse beschieting sloegen ze al op de vlucht, zodat er een gat in de frontlijn ontstond.

De Duitsers rukten op. Als ze niet werden tegengehouden, bestond de kans dat Parijs werd ingenomen, en dan zouden wij de oorlog verliezen. Maar men was het wonder van de Engelen van Mons nog niet vergeten, en zoals het ook in de nazomer van 1914 was gebeurd, werd er opgeroepen tot een nationaal gebed. De Amerikaanse president Wilson vroeg zijn volk hetzelfde te doen.

En toen zag kapitein Hayward tot zijn grote verwondering opeens hoe Duitse granaten massaal op een braakliggend stuk grond begonnen neer te komen. Hij vroeg zich af wat het doel kon zijn van deze beschieting, want daar waar de explosies de aarde openscheurden, was niets aanwezig dat enige strategische waarde bezat. Er stond geen huis, geen boom en er was geen soldaat te bekennen.

Even plotseling als het bombardement begonnen was, hield het op. Een vreemde stilte daalde neer over het slagveld. Tot hun werkelijk stomme verbazing zagen de Britten hoe de opmars van de onoverwinnelijk lijkende Duitsers overging in een wilde vlucht.

De Britten zetten de achtervolging in. Ze namen honderden krijgsgevangenen. Eén van hen, een al wat oudere Pruisische kolonel, verklaarde hoe zijn luitenant hem op zeker ogenblik op een cavaleriebrigade had gewezen, die tussen de rookwolken door op hen af leek te komen.

‘Ze zijn gek, de Engelsen, als ze zo in het open veld willen oprukken tegen een strijdkracht als de onze!’

Hij dacht met een van onze koloniale legereenheden te maken te hebben, want de ruiters droegen witte uniformen en reden op witte paarden.

De kolonel vond dat merkwaardig. Hij had nog nooit gehoord van Britse cavaleristen in witte uniformen.

‘Hun koloniale soldaten hebben jarenlang allemaal te voet gevochten en ze droegen altijd kaki, geen wit.’

‘Toch zijn ze duidelijk te zien,’ antwoordde de luitenant. ‘Kijk maar, onze kanonnen hebben ze nu in hun schootsveld. Kijk snel, want ze zullen zo meteen in stukken gereten worden.’

De Duitse officieren zagen granaten tussen de paarden en hun berijders exploderen. Maar de ruiters bleven rustig dravend voorwaarts trekken, in een formatie als bij een parade, iedere man en ieder paard op zijn plaats.

De Duitse mitrailleurs openden het vuur. De witte ruiters werden onthaald op een ware kogelregen, maar ze rukten verder op en geen enkele ruiter, geen enkel paard viel. Rustig draafden ze verder in het helder schijnende zonlicht.

Een paar passen voor de rest uit reed hun leider. Een verfijnde figuur was dit. Zijn haar hing als gesponnen goud in een aura rond zijn blote hoofd. Op zijn zijde droeg hij een groot zwaard.

Ondanks de hevige granaatbeschieting en het zware mitrailleurvuur bleef de Witte Cavalerie naderen, meedogenloos als het noodlot - een opkomend getij dat zijn weg zoekt over een zanderig strand.

‘Toen werd ik heel erg bang,’ bekende de kolonel. ‘Ja, ik, een officier van het Pruisische leger, ik vluchtte daar weg, in blinde paniek… Om me heen zag ik honderden andere doodsbange mannen, jankend als kinderen. Ze wierpen hun wapens en uitrustingsstukken weg om niet in hun bewegingen gehinderd te worden. Iedereen rende. Iedereen redne voor zijn leven. Iedereen rende weg van de naderende Witte Cavalerie, maar vooral weg van die ontzagwekkende leider…’

De stem van de ijzervreter stokte. De ijzervreter huilde.

‘Dat is alles wat ik te vertellen heb. We zijn verslagen. Het Duitse leger is gebroken. We mogen dan nog wel doorvechten, de oorlog is verloren. We zijn verslagen door een Witte Cavalerie, ik kan het niet begrijpen.’

Gedurende de volgende dagen ondervroeg kapitein Cecil Wightwick Hayward vele gevangenen. Hun verklaringen waren identiek aan die van de Pruisische officier.

Vreemd genoeg had geen enkele Britse militair ook maar een enkele ruiter of een enkel paard van de Witte Cavalerie waargenomen.

De Witte Cavalerie van Yperen werd voor het eerst beschreven door H.G. Moolenburgh in zijn b oek Engelen en later ook in Een engel op je pad. Het werd ook opgenomen in Mysterie 14/18, de Eerste Wereldoorlog onverklaard van Richard Heijster (Lannoo, 1999).

In Bergen (Mons) organiseren wij het stadsspel Het Mysterie van Mons - over de geheimen van de Eerste Wereldoorlog. Zie ook: http://www.stadsspel.be/

http://stadsspelen.blogspot.com/2010/05/ieper-de-witte-cavalerie.html

https://twitter.com/ForumEW
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2010 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=15 over
Mysterie 14/18, de Eerste Wereldoorlog onverklaard van Richard Heijster
Controversioneel topic over een controversioneel boek.
Je moet er van houden, mijn soort boek is het niet.

Laatst aangepast door Yvonne op 19 Mei 2010 21:24, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2010 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2024
Over de Engelen van Mons

Naar boven
Binkske007

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2010 6:56    Onderwerp: Reageer met quote

Een vorm van massaahysterie?
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2010 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 19 Mei 2010 22:22 schreef:

De mijne ook niet. Jaren geleden geprobeerd te lezen maar ik vond er niet veel aan. ben dan ook nogal sceptisch ten aanzien van dat soort zaken
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lingekopf
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2010 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk om zo'n oude discussie weer eens terug te lezen. Ik lees dit soort verhalen altijd met interesse. Niet omdat ik er ook maar één woord van geloof, maar omdat ik het fascinerend vind hoe dit soort verhalen ontstaan, of de witte ruiters, de engelen van Mons of de verschijning in Fatima betreft.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2010 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Fixbayonetbunny @ 20 Mei 2010 10:56 schreef:

De mijne ook niet. Jaren geleden geprobeerd te lezen maar ik vond er niet veel aan. ben dan ook nogal sceptisch ten aanzien van dat soort zaken

Ik heb het nooit uitgelezen, later nog wat in gebladerd, en toen ik een heel hoofdstuk zag over iemand met metaaldetector met name op plaatsen als Verdun en de aversie van de auteur over detectors op diverse fora, viel het boek helemaal onder flauwekul.

@Binkske het mooiste voorbeeld van massahysterie hebben we gezien op 4 mei in Nederland, 1 dwaas roept iets, een ander raakt in paniek en de meute slaat op hol.

@Lingekopf, soort urban legends.
Maar met de kennis van nu, dat er cocaine verstrekt zou zijn in 14-18 zou dat ook nog bijgedragen kunen hebben aan de urban legendvorming?

Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2010 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 20 Mei 2010 13:00 schreef:

Ik heb het nooit uitgelezen, later nog wat in gebladerd, en toen ik een heel hoofdstuk zag over iemand met metaaldetector met name op plaatsen als Verdun en de aversie van de auteur over detectors op diverse fora, viel het boek helemaal onder flauwekul.

@Binkske het mooiste voorbeeld van massahysterie hebben we gezien op 4 mei in Nederland, 1 dwaas roept iets, een ander raakt in paniek en de meute slaat op hol.

Maar met de kennis van nu, dat er cocaine verstrekt zou zijn in 14-18 zou dat ook nog bijgedragen kunen hebben aan de urban legendvorming?

Ik kreeg het boek ook niet uit. Ik kocht het ooit in een opwelling bij De Slegte omdat er een (40-45) helm op stond en ik toen nog helmen verzamelde. Pas later toen ik me in 14-18 ging verdiepen haalde ik het pas uit de kast in de veronderstelling dat het om een serieus werkje zou gaan. Groot was dan ook mijn verbazing toen het een soort "spokenverhalen" (in mijn visie dan toch) waren.
En toen was ik ook gauw uitgelezen.

Inderdaad, sinds 4 Mei is maar weer eens aangetoond in wat voor land voor hysterici we wonen.

En al die "Angel Of Mons" verhalen...dat valt met de huidige wetenschap en psychologie perfect te verklaren allemaal.
Lingekopf
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2010 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

.

Ik kan dat niet bewijzen en ook het tegendeel niet, maar het valt me wel op dat dit soort fenomenen nooit onder normale omstandigheden worden gezien. Altijd is er spanning, oorlog, stress, nervositeit (4 mei 2010!). En anders zijn de waarnemers van een bijzonder soort, of onder invloed van bepaalde stoffen. Sommigen zijn onontwikkeld, jong en analfabeet (Maria-verschijningen!).
Natuurlijk zagen die Britten niets. Ze wisten niet wat ze zouden moeten zien. Als de Britten een witte compagnie te paard voor zich uit zouden hebben zien draven had ik me nog eens op het hoofd gekrabt... Wink
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2010 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 20 Mei 2010 13:44 schreef:
.

Ik kan dat niet bewijzen en ook het tegendeel niet, maar het valt me wel op dat dit soort fenomenen nooit onder normale omstandigheden worden gezien. Altijd is er spanning, oorlog, stress, nervositeit (4 mei 2010!). En anders zijn de waarnemers van een bijzonder soort, of onder invloed van bepaalde stoffen. Sommigen zijn onontwikkeld, jong en analfabeet (Maria-verschijningen!).
Natuurlijk zagen die Britten niets. Ze wisten niet wat ze zouden moeten zien. Als de Britten een witte compagnie te paard voor zich uit zouden hebben zien draven had ik me nog eens op het hoofd gekrabt... Wink

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat e.e.a. door politiene EN religieuze motieven is ingegeven? Lijkt me namelijk dat dat soort verhalen ook perfect passen in de eeuwenoude gebruiken om de vechtende massa te overtuigen van het goddelijke gelijk van de eigen partij. Want wat is er betere propaganda dan je troepen voor te houden dat engelen aan hun zijde strijden? Ik denk namelijk dat patriottistische praatjes en (soms behoorlijk haatdragende) religieuze preken uit die tijd een eigen leven kunnen gaan leiden in de hoofden van mensen die gebukt gaan onder slagveldstress.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2010 14:52    Onderwerp: Reageer met quote

Fixbayonetbunny @ 20 Mei 2010 13:16 schreef:

Ik kreeg het boek ook niet uit. Ik kocht het ooit in een opwelling bij De Slegte omdat er een (40-45) helm op stond en ik toen nog helmen verzamelde. Pas later toen ik me in 14-18 ging verdiepen haalde ik het pas uit de kast in de veronderstelling dat het om een serieus werkje zou gaan. Groot was dan ook mijn verbazing toen het een soort "spokenverhalen" (in mijn visie dan toch) waren.
En toen was ik ook gauw uitgelezen.

Inderdaad, sinds 4 Mei is maar weer eens aangetoond in wat voor land voor hysterici we wonen.

En al die "Angel Of Mons" verhalen...dat valt met de huidige wetenschap en psychologie perfect te verklaren allemaal.

Hoe zie jij nou dat het een 40-45 helm is Confused

Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2010 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

Tsja..... het oog van de meester Evil

Maar serieus.... er zijn een aantal kenmerken waaraan je de 2 soorten kunt onderscheiden. Heb het boek niet meer bij de hand (weggegeven) maar ik herinner me nog dat je duidelijk aan details kon zien dat het hier een model is van na 14-18.
BENZ

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2010 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kreeg het me 2 boodschappen van FIXBAYONETBUNNY !
Ik heb het inderdaad op die plek gelezen en ... waren we nog in 14/18 geweest ging ik zeker tegemoet gekomen hebben aan je 2de opdracht, maar heb dit gelaten omdat we anno 21ste eeuw reeds met een delicaat buizensysteem zitten. yummie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2010 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

BENZ @ 21 Mei 2010 10:41 schreef:
Ik kreeg het me 2 boodschappen van FIXBAYONETBUNNY !
Ik heb het inderdaad op die plek gelezen en ... waren we nog in 14/18 geweest ging ik zeker tegemoet gekomen hebben aan je 2de opdracht, maar heb dit gelaten omdat we anno 21ste eeuw reeds met een delicaat buizensysteem zitten. yummie

Ach ja, dat is waar ook. In plaats van weg te smijten nam ik het mee naar mijn gewaardeerde vriend in de Westhoek die ik er ( naar nu blijkt tevergeefs) wellicht nog een plezier mee dacht te doen. Ik was hem tenslotte nog wat verschuldigd van die keer dat hij mijn benzine uit zijn grasmaaier gaf toen ik op de motor met een vrijwel lege tank op een boerkesweg dreigde droog te vallen op mijn eerste motortocht naar de Vlaanders. Evil

Sindsdien maak IK geen grappen meer over Belgen Smile
BENZ

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2010 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

Je deed er me plezier mee ! Ik zag de oorlog eens door een 'roze' bril en zag nog net geen olifantjes of wel ... wie zal het zeggen ! Peace man Cool
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Noem je het nou een hippie-boek? Wink

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Een recensie over het verhaal van Patrick Bernauw over de engelen:
BOEKBESPREKING "ANGEL OF MONS" VAN PATRICK BERNAUW
14-06-2009 – SKEPP, --

Onlangs verscheen over deze legende een roman en nog wel voor de jeugd. Auteur is de Vlaamse jeugdschrijver Patrick Bernauw, die zelf zegt te zijn geďnspireerd door nogal onbetrouwbare boek "Mysterie 14-18: de Eerste Wereldoorlog onverklaard" van Richard Heijster . En hoe!

en van Heijster:
BOEKBESPREKING: "MYSTERIE 14/18 : DE EERSTE WERELDOORLOG ONVERKLAARD" VAN RICHARD HEIJSTER
14-06-2009 – Tim Trachet, 2000
De overlevenden van de Eerste Wereldoorlog zijn vrijwel uitgestorven, maar de stroom boeken van de laatste tijd toont aan dat de belangstelling ervoor eerder toeneemt. Richard Heijster, de Nederlandse auteur van een paar reisgidsen over het frontgebied van 14-18, heeft bij de Vlaamse uitgeverij Lannoo een boek gepubliceerd dat enige "mysterieuze" aspecten van dit conflict behandelt. Daar ik zelf sterk in de Groote Oorlog ben geďnteresseerd kon een dergelijk boek niet aan mijn aandacht ontsnappen. Ik verwachtte me heus niet aan een kritische benadering, maar zo'n naďeve, bijna belachelijke opsomming van flauwekul had ik niet verwacht. En dat terwijl Heijster, blijkbaar om 264 pagina's vol te krijgen, nog eens dunnetjes de geschiedenis van de oorlog schetst en uitweidt over zaken die weinig of niets geheimzinnigs hebben.

Verschenen in tijdschrift "Wonder en is gheen Wonder".

De blog is er lyrisch over
http://www.vkblog.nl/bericht/286224/%B4In_Flanders_Fields_the_poppies_grow...%B4:_op_de_elfde_van_de_elfde_maand_om_11.00_uur_....

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2010 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Is het plaatje groot genoeg fixedetc?

Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2010 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is hem inderdaad.

Als ik goed kijk (en me goed herinner) kun je zien dat er aan de onderkant van de helm een donkere rand uitsteekt.
Dit is rand van de binnenhelm en kan dan slechts in feite van het model van NA 14-18 zijn in die vorm.
Volgens mij was dat ook nog te zien aan de rivetten en de scroef bovenop maar dat weet ik niet meer zeker en plaatje is daarvoor wat aan de kleine kant.
Ik heb zelf vele van die 40-45 helmen gehad in mijn verzameling en die wijken toch echt van van de 14-18 modellen
BENZ

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2010 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

Infeite moet je omgekeerd werken Fixabajo...bunny.

Lees 1st het boek en bekijk vervolgens de flap.
DAN
- zit je in een roes dat niks je meer opvalt.
of
- zal je het zelfs het beste van geheel het boek vinden.

Eingelijk hebben we nu wel genoeg gezeverd, want de auteur zal er wel bij varen als we iedereen zo nieuwsgierig maken om het dan toch aan te schaffen. Dit kan toch onze bedoeling niet zijn ?

De kritiek welke Yvonne postte, die geschreven zijn door vaklui, spreken infeite voor zich. Smile
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2010 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

't Is net wat je zelf gelooft of niet gelooft, BENZ.
Ik heb er net als jij heel weinig tot niets mee, maar als iemand erover wil lezen, weet deze nu dat het boek bestaat. En dat is van belang.
Just keeping an open mind... Cool

"Funny thing is when I had nothing to lose, I always won."
- The Monocled Mutineer
Naar boven
BENZ

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2010 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

"Zuk e twodde"

of vrij vertaald naar het Nederlands

"Het zal wel iets in die aard zijn"

Wink
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2010 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

BENZ @ 25 Mei 2010 11:19 schreef:
Eingelijk hebben we nu wel genoeg gezeverd, want de auteur zal er wel bij varen als we iedereen zo nieuwsgierig maken om het dan toch aan te schaffen. Dit kan toch onze bedoeling niet zijn ?

Dat zal toch wel meevallen, denk ik?
Toen ik dat boek JAAAAARREN geleden kocht lag hij al bij De Slegte en dat zegt toch wel iets Evil
BENZ

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2010 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

hahahahhaha

die woordspeling toch, met de verkoper .....

Je blijft me steeds verbazen met je spitsvondigheid. Smile Smile Smile
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2010 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Toch is het boek nu redelijk 'gezocht' op tweedehandsboekensites...

"Funny thing is when I had nothing to lose, I always won."
- The Monocled Mutineer
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2010 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

BENZ @ 25 Mei 2010 11:39 schreef:
hahahahhaha

die woordspeling toch, met de verkoper .....

Je blijft me steeds verbazen met je spitsvondigheid. Smile Smile Smile

Zoals mijn allergrootste stripheld ooit (De Generaal) al ooit verzuchtte "zelfs mijn onderbewustzijn is geniaal" Evil Wink Laughing
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2010 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

Percy Toplis @ 25 Mei 2010 11:43 schreef:
Toch is het boek nu redelijk 'gezocht' op tweedehandsboekensites...

En dan te bedenken dat het ooit voor een scheet en drie knikkers bij De Slegte lag. Had ik nog een aardig handeltje mee kunnen beginnen begrijp ik nu, achteraf.
Dragonder

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2010 5:48    Onderwerp: reactie Reageer met quote

dit is nu één van de vele voorbeelden van Quantum Fysica....
gebruikmaken van massa bezinningen , dit wordt heden ten dagen nog gebruikt....
zie de voorbeelden van de Vietnamoorlog : flower power //Golfoorlog I, waarbij er werd opgeroepen om samen te bezinnen om de oorlog uit te stellen of een wending aan te geven.

Wil je er meer over weten : boeken legio....over Quantum Fysica (zeer zware kost om te lezen).
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: