Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Breguet 14,bommenwerper en verkenningsvliegtuig.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7019

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2010 19:05    Onderwerp: Breguet 14,bommenwerper en verkenningsvliegtuig. Reageer met quote

De Breguet 14 tweezits tweedekker ontstond in de zomer van 1916 op de tekentafel van de Breguetfabriek te Vélizy-Villacoublay.Het toestel werd geproduceerd van maart 1917 tot 1928 en vloog tot 1932 bij Aéronautique Militaire.
Hoewel de Bre.14 nogal lelijk was,was het een enorm praktisch en sterk vliegtuig.Zijn hoekige,met stof beklede vleugels waren gemaakt van aluminium,staal en hout,met ailerons aan beide boven- en ondervleugels.Het toestel had een stevig landingsgestel en een goed presterende Renault motor met een radiateur aan de voorzijde.De Bre.14 A.2 verkenningsversie was uitgerust met een camera,radio en rekken voor vier lichte bommen.Het was de eerste versie van betekenis en begon in de zomer van 1917 de verouderde Sopwith Strutter te vervangen.



De Breguet 14 was,in B.2 vorm,een bruikbaar verkenningstoestel.Het ontwerp vloog voor de eerste maal als de AV Type XIV op 21 november 1916.

Verkenningsescadrilles.
De A.2 werd toegewezen aan een aantal bekende verkenningsescadrilles,waaronder het 11e,35e en 227e,alsook aan vele escadrilles die verbonden waren aan zware-artillerieregimenten van het Franse leger.De Bre.14 B.2 bommenwerpers maakten vele indrukwekkende formatieraids tot diep achter de Duitse linie.Toen de wapenstilstand uit november 1918 een einde maakte aan de vijandelijkheden,vlogen de Breguet 14 B.2's bij de vijftien escadrilles van de 1e Brigade de Bombardement.De Bre.14 A.2's deden dienst bij de twaalf dagverkenningsescadrilles en de negentien escadrilles van de Aviation des Corps d'Armées.De vijf onafhankelijke legerdivisies hadden elk een Bre.14 A.2 escadrille.een totaal van 27 Bre.14 A.2 escadrilles waren verbonden aan zware artillerieregimenten.
Andere oorlogsversies van het type waren de Bre.14 B.1 eenzits bommenwerper,die niet op grote schaal geproduceerd is,en het Bre.14S ambulancevliegtuig.



De Bre.14 was een wat plomp ontwerp,maar zijn gebrek aan aërodynamische schoonheid maakte hij ruimschoots goed door zijn betrouwbaarheid en veelzijdigheid.

Ambulancetoestel.
Eén Breguet 14 werd in 1917 experimenteel ingezet voor snelle evacuatie van gewonden net achter de frontlinie.In 1918 deden inmiddels vier Bre.14S ambulancetoestellen met twee brancards dienst aan het front bij Aisne.
De Breguet 14 vloog eind 1918 bij veertien escadrilles in Griekenland,Servië en het Midden-Oosten,maar vooral in het Franse overzeese rijk wist het toestel zich te onderscheiden in de periode tussen de twee wereldoorlogen.De versie die in de Franse koloniën werd gebruikt was de Breguet 14 TOE (Théatres des Operationss Extérieurs).

Specificatie.
Type:
Tweezits verkenningsvliegtuig.
Motor: Een 300 pk (224 kW) Renault 12Fe lijnmotor.
Prestaties: Maximumsnelheid:148 km/u ; Kruisplafond:6000 m ; Vliegduur:3 uur.
Gewicht: Leeg:1030 kg ; Maximaal startgewicht:1565 kg.
Afmetingen: Spanwijdte boven (originele ailerons);14,4 m,(gebalanceerde ailerons):14,9 m ; Onder:12,4 m of 13,7 m ; Lengte:8,9 m ; Hoogte:3,3 m ; Vleugeloppervlak:47,5 m² of 49,2 m².
Bewapening: Een vast 7,7-mm Vickers machinegeweer aan bakboordzijde van de romp en twee 7,7-mm Lewis machinegeweren in cockpit van waarnemer ; Bommenlading van maximaal 40 kilo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Lingekopf
Bismarck


Geregistreerd op: 19-10-2006
Berichten: 16013
Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2010 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Weer een mooi Wiki-artikeltje, bedankt!
_________________
"Setzen wir Deutschland, so zu sagen, in den Sattel! Reiten wird es schon können..... "
"Wer den Daumen auf dem Beutel hat, der hat die Macht."

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10370
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2010 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

Toegevoegd.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Br%C3%A9guet_Bre.14

Ik heb wel een klein beetje aangepast.

Breguet -> Bréguet
ailerons -> rolroeren.
_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
mercatus



Geregistreerd op: 31-10-2007
Berichten: 1677
Woonplaats: Denderend Aalst

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2010 9:51    Onderwerp: Reageer met quote

Is dit een Bréguet op de foto ?

mercatus @ 24 Nov 2009 16:15 schreef:
Foto (op karton formaat 22cm x 17cm)
Belgische Luchtmacht 1922 - één van de soldaten is de Aalstenaar Isidoor Michiels, ° Aalst 25-2-1902, soldaat milicien 1922



Vraagje aan de vliegtuigspecialisten; welk type vliegtuigen zie we hier ?

Alvast bedankt.

mvg. mercatus Wink

_________________
Ik zoek alles i.v.m. de stad Aalst (B-9300) en zijn bevolking tijdens Wereldoorlog I (1914-1918)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10370
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2010 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk meer de Bréguet Bre.17
_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7605
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2010 12:58    Onderwerp: Reageer met quote

Na de oorlog bestond de Belgische luchtmacht vooral uit SPAD XI's en Breguet 14's dus dat zou goed kunnen.

Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7019

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2010 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Geen Breguet,de Breguet heeft een uitlaat naar boven,deze op de foto niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10370
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2010 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Tandorini @ 17 Feb 2010 19:05 schreef:
Geen Breguet,de Breguet heeft een uitlaat naar boven,deze op de foto niet.


De 17 heeft ook geen uitlaat. Wink
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Breguet_17.jpg
_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7019

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2010 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Op Mercatus zijn foto zijn er 6 of 8 duidelijk te zien aan de beide zijkanten.

De voorkant van de motorkap (net achter de propeller) van de Breguet is rechthoekig,de vliegtuigen op de foto hebben allemaal motorkappen met afgeronde hoeken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
jan lantmeeters



Geregistreerd op: 20-9-2006
Berichten: 55
Woonplaats: Genk

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2010 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Het toestel op de foto achter de groep is een Bristol 17 F.B/Bristol 300, in gebruik bij het Belgisch Militair Vliegwezen van 1922 tot 1930.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group