Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Boek: Sporen van een Slag.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2010 14:53    Onderwerp: Boek: Sporen van een Slag. Reageer met quote

Heb het boek gelezen en deze passages uit het hoofdstuk 'De heilige weg' hebben wel indruk op mij gemaakt. Het gaat over een poilu bij zijn terugkeer van het front die de moed niet heeft om de moeder van een vriend te vertellen dat hij is gesneuveld:

....Onze arme vriend Le Meusien is onder de doden en ik beef bij voorbaat bij de gedachte dat wij opnieuw het dorp zullen passeren waar zijn moeder woont......Voordat we het hehucht binnengaan waar de ouders van onze arme vriend Le Meusien wonen,buig ik mij voorover om vooruit te turen. Ik zie zijn moeder,alleen aan de kant van de weg,volop in de zon. Ze zwaait met haar armen naar iedere wagen die voorbijtrekt. 'Laten we onze gezichten recht vooruit houden'....'zijn moeder staat aan de weg voor de deur!'...Als we denken dat we ver genoeg weg zijn,zodat ze ons niet zal kunnen herkennen,kijken we in haar richting.....'Ze houdt een fles wijn in haar hand....arme vrouw!' Ze blijft daar staan,vastgenageld,onbeweeglijk aan de kant van de weg,ze ziet hoe wij verder trekken en keert haar hoofd om in de richting van Verdun. Ze schijnt voor zichzelf niet te kunnen geloven dat het regiment waar haar zoon toe behoort haar reeds in zijn geheel is gepasseerd zonder dat haar zoon zich heeft laten zien. Ze keert zich eindelijk om en treedt haar huis binnen met het hoofd naar beneden,al haar smart dragend op haar gebogen rug...'

En enkele passages later:

Wie zijn de echte verliezers van de oorlog?......
De echte verliezers zijn zij,die nooit genoemd worden in de oorlogscommuniqués,de ontwapeningsaccoorden en de geschiedenisverhalen. Het zijn de vergeten moeders uit de overwinnende en overwonnen landen,die tevergeefs wachten op hun zonen. Hun Voie Sacrée.

Ik heb me zitten afvragen hoelang ze daar al stond,kijkend naar de passerende vrachtwagens,besefte ze toen die dag dat ze haar zoon nooit zou terugzien....of stond ze daar de volgende dag terug...koude rillingen krijg ik daar van...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2010 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb eens met een oorlogsvrijwilliger uit WOII gesproken.
Hij de invasie meegemaakt vanuit Engeland met de Brigade Piron.
Hij zei me eens :" Ik ben geen held, de echte helden zaten thuis op mij te wachten of ik ooit wel een zou thuiskomen. Jaren zonder enig nieuws van ons."
Het lijkt me iets van alle oorlogen.

Wie herinnert zich niet (als hij het gezien heeft) de laatste ogenblikken van het spectakel in de steengroeven van Verdun.
De soldaten komen naar huis en verdwijnen met hun gelukkige familie.
Een klein meiske met haar mama blijven achter en het meisje vraagt : "Maman, ou est mon papa?".
Licht uit.
Ik heb toen de tranen in de ogen gekregen.
louis

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2010 15:56    Onderwerp: Reageer met quote

Dit vond ik ook wel een van de gedenkwaardigste passages uit het boek.

Maar verder was ik niet erg onder de indruk van het boek, het had op mij niet de impact die bijvoorbeeld "Zacht en Eervol" had. Het kwam over op een vertaling van een Frans boek, het leek bijna volledig vanuit de positie van Frankrijk geschreven, ik had liever een wat objectiever boek gezien. De heldhaftige Franse verdedigers werden uitentreure besproken, kennelijk waren de Duitsers niet heldhaftig?

Maar ik heb het vandaag voor de eerste keer uitgelezen, wellicht dat het destijds meer indruk zou hebben gemaakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: