Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wat voor revolver is dit?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Student

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 19:45    Onderwerp: Wat voor revolver is dit? Reageer met quote

Ik weet niet of het uit de Eerste Wereldoorlog komt, maar ik vraag het toch even omdat hier ongetwijfeld mensen zijn met kennis van dit soort zaken. Ik zie er geen serienummer of producent opstaan. Als je nog vragen hebt gelieve ze te stellen. Alvast bedankt.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlim

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Je foto's kunnen duidelijker Smile

Eventuele beschrijvingen van merktekens, enz... kunnen helpen. Dit soort revolvers is door diverse grote en kleine wapenproducenten gemaakt en dat maakt het vaststellen van de juiste fabrikant niet gemakkelijk. Iemand heeft trouwens ooit het pistool gedemonteerd, want de trekker zit er achterstevoren op.

We zullen in elk geval een poging wagen Wink

Deze werd door Manufacture Francaise D'armes et Cycles in st. Etienne rond 1907 aangeboden. Frans fabrikaat:

Naar boven
Student

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn excuses voor de onscherpe foto's, ik had gisteren echter geen geduld om de foto's te nemen, met als gevolg dat ik ze in het halfduister met flits heb genomen. (En nu is de batterij leeg en heb ik de oplader niet Rolling Eyes ) Op een ander forum beweert men dat het van belgische makelijk is van rond 1900, is dit een optie?
Ik zal zo snel mogelijk proberen om duidelijker foto's te maken en te plaatsen.

P.S. de trekker zit er inderdaad omgekeer op, ik had het nog niet eens gemerkt puh
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Zoals ik al zei is dit soort revolvers door vele fabrikanten geproduceerd. Dus de kans dat hij zowel in Belgie als Frankrijk is geproduceerd (en verkocht) is erg groot.

Mede daarom zijn merktekens belangrijk. In Belgie gemaakte wapens hebben vaak een andere stempeling dan wapens die in het buitenland zijn gemaakt, heeft te maken met de lokale wetgeving die elk land qua wapenonderzoek heeft.

Verder is dit type vanaf de 19e eeuw tot ver in de 20e eeuw geproduceerd, ook dat maakt het lastig om een exacte datum te geven.

Bovenstaande illustratie stamt echter uit Frankrijk, rond 1907.

Een wapen wat in Belgie is geproduceerd zal normaal gesproken een proefmerkteken in de vorm van een cartouche met kroon en daarin de letters 'E L G' hebben. Een buitenlands wapen wat in Belgie is getest, heeft daarentegen een cartouche met een L als merkteken.

Uiteraard zijn er afhankelijk van de situatie nog verschillende andere tekens mogelijk.
Naar boven
Student

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de patronen eens onder mijn scanner gestoken en ik zie er nog vaag een kenteken met een kroon opstaan. Iets gelijkaardig staat ook op de revolver, zei het erg vervaagd.
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Het kaliber (.320) komt in elk geval overeen. Randvuurpatronen.
Interessant omdat de revolver op de illustratie (de Franse) een centraalvuur-uitvoering is.

Wellicht dat je eens kunt kijken of jouw revolver een centraalvuur of een randvuur versie is. (lokatie van de slagpin, zou eenvoudig zichtbaar moeten zijn met de trommel verwijderd).

Laatst aangepast door vlim op 14 Nov 2006 21:05, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
psycho_groupie

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hij lijkt wel erg op dit exemplaar, helaas ook van deze is de fabrikant (nog) niet bekend...

de foto komt van deze website, ik denk dat je daar aardig wat antwoorden kunt krijgen op jou vraag...

www.littlegun.be
Student

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Het is wellicht deze revolver. Zou je even kunnen zeggen waar op de site je dit juist gevonden hebt?
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2006 0:02    Onderwerp: Reageer met quote

psycho_groupie @ 14 Nov 2006 21:05 schreef:
Hij lijkt wel erg op dit exemplaar, helaas ook van deze is de fabrikant (nog) niet bekend...

de foto komt van deze website, ik denk dat je daar aardig wat antwoorden kunt krijgen op jou vraag...

www.littlegun.be

Deze is het:
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2006 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

Het zijn patronen met centrale vuurontsteking, en passen bij de revolver.

Bij de oudste types .320 patronen gemaakt in België hadden, waren er die het centraal slaghoedje verborgen hadden achter de bodem van de huls.

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlim

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2006 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi,

Hebben we die vraag ook beantwoord.

De voorlopige conclusie is een Belgische of Franse kopie van een Bulldog pistool in het kaliber .320. Gebouwd tussen ca. 1880 en 1920.

Het artikel uit het boek vermeldt trouwens wat tegenstrijdigheden, wat nog een laatste vraag oproept: Hoeveel patronen kunnen er in de trommel? 5 of 6?

Wat leuke voorbeelden zijn ook hier te vinden:
http://www.rememuseum.org.uk/arms/pistols/armpr.htm
Naar boven
psycho_groupie

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2006 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

6 volgens het tekst bij het plaatje

vlim

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2006 14:49    Onderwerp: Reageer met quote

lolbroek. Smile

Dat snap ik ook wel. Het gaat niet om de revolver op het plaatje maar om de hier besproken revolver. Ze zijn namelijk door verschillende leveranciers in verschillende formaten, kalibers en configuraties geleverd. Waaronder een 5-schots en een 6-schots versie in kaliber .320.

De Belgen in Luik stempelden trouwens de trommel ook. Een ELG cartouche op de trommel zou wijzen naar een Belgisch fabrikaat. Wellicht dat Student nog eens een blik op de achterkant van de trommel kan werpen, op zoek naar een stempel.
Naar boven
Student

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2006 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Goed nieuws, ik heb de stempel gevonden Smile Het ziet er uit als een kroontje met daaronder een letter ik vermoed dat het een R is, het kan eventueel ook een L zijn, naar gelang de lichtinval.

Het is een 6-schots versie en rechtsdraaiend. Ik heb overigens nog enkele patronen gevonden die er in passen maar die zien er relatief 'nieuw' uit en doen dus wellicht weinig ter zake.

Edit: Hier worden blijkbaar soms de termen revolver en pistool door elkaar gehaald. Bij mijn weten is het zo dat een revolver een trommel bezit. Heb ik dit juist voor?
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2006 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Mooi. Als het een kroontje (meer een soort van vlammetje), met cartouche en daarin een L is, is het vrijwel zeker geen revolver van Belgische makelij, maar wel een revolver wat in het proefhuis van Luik is geweest (vandaar de 'L'). Dit duidt op een buitenlands wapen wat in Belgie is verkocht.

Qua termen: Tja, ze worden wel eens door elkaar gebruikt. In principe is een revolver een pistool en een automatisch pistool ook. Een automatisch pistool is echter geen revolver Smile

De term 'revolver' is voorbehouden aan handvuurwapens (betere term) met een roterende trommel.

De term 'pistool' wordt tegenwoordig vooral voor semi-automatische handvuurwapens gebruikt, terwijl ook de oude vuursteen/voorladers al pistolen werden genoemd.

Het schijnt trouwens af te stammen van het franse pistolet, het kleine broodje voor uit het vuistje Smile

Laatst aangepast door vlim op 15 Nov 2006 19:03, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
psycho_groupie

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2006 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

deze lijkt er ook wel erg op ...
http://www.littlegun.be/arme%20espagnole/ancien%20artisan/a%20artisan%20non%20identifie%20fr.htm
vlim

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2006 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ook dit is een Bulldog-variant, maar dan geproduceerd in Spanje en ook in Belgie ingevoerd, getuige het Belgische proefstempel.

Verschil met de anderen is dat dit een haanloze versie is. Ook deze versies werden door veel bedrijven geproduceerd. Ook 'Manufacture Francaise' heeft er een aantal in haar catalogi staan. Voordeel is dat de haan niet achter je vest/broekzak blijft hangen en je je dus in paniek wat minder snel in de voet of andere ledematen schiet.

[/img]
Naar boven
psycho_groupie

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2006 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Is het eigenlijk jouw revolver, student?
Student

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2006 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ja die is van mij, ik vond hem bij de opruiming van een huis van een overleden familielid. Ik hoorde ook dat ze vroeger nog grotere revolvers in huis hadden (wellicht achtergebleven uit een van de wereldoorlogen), die waren echter verdwenen, minstens 1 is in de rivier gekieperd Sad
Naar boven
kidage

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2010 17:07    Onderwerp: revolver Reageer met quote

ik heb soortgelijk revolver maar ik mis de veer hoe kan ik een nieuwe veer kopen?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: