Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Middelbare scholieren kunnen oorlogsveteraan 'adopteren'

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paddy

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2010 18:22    Onderwerp: Middelbare scholieren kunnen oorlogsveteraan 'adopteren' Reageer met quote

19/01/2010
Middelbare scholieren kunnen oorlogsveteraan 'adopteren' op Facebook

KORTRIJK - De jeugd herinneren aan de Tweede Wereldoorlog. Dat is het achterliggende idee van het Facebookproject 'Live and Remember', waarmee het instituut voor Veteranen-Nationaal Instituut voor Oorlogsinvaliden, Oud-strijders en Oorlogsslachtoffers (IV-NIOOO) uitpakt.

Het IV-NIOOO trekt met het project naar de onderwijsinstellingen. Het richt zich op jongeren vanaf 13 jaar. 'Het is de bedoeling dat middelbare scholieren elk een Facebook-fanpagina maken over 1 van de 26.000 geallieerde soldaten die tijdens WO II in België vochten en hier begraven liggen', zegt Griet Brosens, historica van het instituut.

'Jongeren kiezen een geallieerde soldaat uit die begraven ligt op een kerkhof bij hen in de buurt, en dan kunnen ze aan de slag. Tekst, foto's, geluidsfragmenten en video's kunnen ze allemaal kwijt op hun Facebook-fanpagina. Wie de mooiste Facebook-fanpagina heeft, wint een historische reis naar Londen voor 2 personen.'

'Je bent pas dood als er niemand meer over je spreekt', zegt CD&V-senator Pol Van Den Driessche, die het idee aankaartte. 'Als geschiedenisleraar probeerde ik al om geschiedenis levend te maken voor jongeren. Facebook is hiervoor uitermate geschikt.'

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF20100119_033

Links
Live and remember
http://www.iv-niooo.be/

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2010 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Een tof project om uit te voeren in mijn klasjes...
love4history

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2010 15:55    Onderwerp: Reageer met quote

Yep, en opentrekken naar WOI natuurlijk... Smile

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2010 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Daar ben ik het ten volle met eens.
Tandorini

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2010 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Wij Hebben ook al een paar jaar een graf geadopteerd.

Van Soldaat 1ste klas Douglas Edmund Crutchley,4de Field Squadron,Royal Engineers.Hij ligt op de Britse bergraafplaats te Heverlee.

Waarom deze? Mijn opa heeft,toen hij 11 jaar was,deze soldaat voor zijn ogen zien neerschieten tijdens de Slag om de Scheldebrug van Wetteren,op 6 september 1944. Mijn opa sloeg de gevechten gade vanuit het keldergat en zag Crutchley al vurend voorbij lopen,hij werd in het hoofd getroffen en overleed enkele uren later in het plaatselijke hospitaal.Hij was 25 jaar,hij werd eerst op de plaatselijke begraafplaats,met nog twee andere,begraven en later overgebracht naar Heverlee.

Hoe het gebeurde:
Quote:
....onverschrokken snelde soldaat 1ste klas Douglas Crutchley van sectie vijf naar voren terwijl hij zijn Brengun vanaf de heup afvuurde,en tenminste drie Duitsers verwondde.zijn stoutmoedige actie verraste de Duitsers en gaf sectie drie de tijd om accuraat vuur op de aanvallers te leggen.Helaas werd Cruthley door een kogel in het hoofd geraakt en hij viel in het open terrein voor de Britse posities neer.
Alle secties die een doel konden zien vuurden nu uit alle macht met hun machinegeweren.De Duitsers trokken zich in verwarring terug naar gedekte posities voorbij de kruising van Cooppallaan en Vennestraat,van waaruit zij het vuur met hun eigen machinegeweren beantwoordden.
Toen hij hoorde dat soldaat 1ste klas Crutchley getroffen in open terrein lag,beval luitenant Warren zijn chauffeur,Norman Amos,om de Humber verkenningswagen,die zich nog altijd in de Peperstraat bevond,naar voren te halen en het voor de plaats te brengen waar Crutchley lag.Terwijl Warren met het .30 machinegeweer van de wagen dekkingsvuur gaf,snelden luitenant Turpin en korporaal Stuckfield naar voren en sleepten de gewonde in veiligheid.Warren gaf Crutchley wat morfine en verbond zijn wond,maar hij was bewusteloos en er overduidelijk slecht aan toe....

Mijn opa denkt daar soms nog aan:
Ik citeer:"Dat wit laken aan ons huis,dan snel de kelder in,mijn moeder doodsbang,ikke die niet van dat keldergat weg te slaan was,want ik wilde niks missen.Ik had al genoeg marcherende Duitsers gezien,maar nog nooit zien vechten.
En toen die Tommy....zag hem neervallen....ik heb naar zijn begrafenis geweest...heb een bos bloemen op zijn graf gelegt...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Karijn

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2010 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

Goed idee het facebook project. Vind het goed dat de jeugd aan de slag gaat met de overledenen. Dit is echt de manier om ze betrokken te maken. Want hoe interessant en leuk is het wel niet (en ook triest natuurlijk) om het leven en de militaire loopbaan van iemand uit te zoeken. En om op die manier de herinnering levend te houden.

Mooi verhaal Tandorini. Kan me voorstellen dat het veel indruk op je opa heeft gemaakt als 11 jarig jongetje.
Heeft jouw familie nog contact gehad met de nabestaanden van soldaat Crutchley om te vertellen onder welke omstandigheden hij is overleden?

Groetjes Karijn
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2010 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Wij hebben in 2004 zijn jongere broer en zijn gezin ontmoet,hoe hij om het leven kwam wisten ze al,alleen wisten ze niet de exacte plaats. Hebben toen de plaats bezocht waar hij neergeschoten werd,het nu nog altijd braakliggend terrein voor mijn opa zijn ouderlijk huis.
Er is daar 3 dagen zwaar gevochten door het 4de Field Squadron van de Royal Engineers (een onderdeel van de 7de Armoured Division/Desert Rats),die bevel had gekregen de brug te verdedigen,en een deel van een versterkt infanterieregiment van de Duitse 70. Infanterie-Division.
Deze slag wordt zelfs vermeld in de annalen van de Desert Rats Division.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Karijn

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2010 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

Vind het een mooi verhaal. Wat bijzonder dat jullie zijn broer en gezin
nog hebben ontmoet. Dat zal voor hen toch ook wel een hele mooie en waarschijnlijk ook wel emotionele ervaring zijn geweest.
Dan krijgt een adoptie van een graf wel een hele bijzondere betekenis.

groetjs Karijn
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: