Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Jack Cornwall
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mart

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 19:35    Onderwerp: Jack Cornwall Reageer met quote

Hoe zit het met Jack Cornwall? Onlangs las ik een erg ongeloofwaardig verhaal over hem; als ketelbinkie schoot hij een lange afstandskanon leeg
op een Duitse kruiser, en kreeg hiervoor het beroemde Victoria Cross.
Ik vraag me allereerst af hoe een zwaargewonde jongen van amper 16 jaar in zijn eentje zo'n kanon kon bedienen. Aan de andere kant; Het Victoria cross is een onderscheiding die écht héél erg wordt uitgereikt, dus er zal toch íets van waar zijn. Kortom: is Jack Cornwall een tweede Tom Sawyer, verzonnen om het verlies van de HMS "Chester" te dekken, of heeft hij écht een heldendaad verricht, alvorens hij met het schip ten onder ging? Oh ja...Ik heb op internet gezocht naar informatie over hem, maar tot nog toe zonder succes...leden van dit forum weten inmiddels dat ik een ongelofelijke sukkel ben op internet! Graag FEITEN EN PLAATJES!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Is het mogelijk dat je dat verhaal wat je las hier plaatst? Dan kunnen we daar inhoudelijk op ingaan.

Als ruil een plaatje.

De vaagheid begint al. Op zijn pet staat HMS Lancaster en in het bijschrift HMS Chester? Overgeplaatst?

http://www.greatwar.nl/children/jackcornwall1.html
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Mart, het verhaal heb ik gevonden op internet :
Ship Boy
England found a boy hero in Jack Cornwall, ship boy on board of the light cruiser HMS Chester, where he served as a sight-setter.
During the Battle of Jutland in June 1916 the Chester was hit and put afire by German shells. In the chaos one gun kept firing at the Germans. It was manned by Jack Cornwall, aged 16 years and 4 months.
Jack was mortually wounded but kept on firing until he died. He was posthumously awarded the Victoria Cross.
Newspapers and magazines took possession of the boy. See the drawing on the right.

maar is gewoon hetzelfde verhaal als het jouwe; vroeger heb ik dit verhaal ook reeds ergens gelezen, maar waar...?
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Op het memorial voor de doden van de chester staat hij ook vermeld met de bijvoeging VC; zijn naam wordt daar wel gespeld : cornwell...
http://www.carlscam.com/warmem/jutland.htm
pascal
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

En op weer andere plaatsen noemen ze hem John...
Quote:

John Travers Cornwell, V.C., (8 January 1900 - 2 June 1916) usually known as Jack Cornwell, is remembered for his gallantry at the Battle of Jutland for which he was awarded the Victoria Cross. He is also known as Boy Cornwell.

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Cornwell
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het verhaal ooit gelezen en ik dacht dat de bemanning het kanon juist geladen had, toen er een granaat insloeg; de hele bemanning was dood behalve cornwell; hij richtte dan het kanon ( hij was sight setter) en vuurde het af...denk dat dat ook de enige mogelijkheid is; zie 1 gewonde boy zo een kanon niet zo snel een kanon op een kanon laden...
pascal
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hm, enkele woordjes te veel in mijn vorige posting..."op een kanon" moet verdwijnen...
pascal
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet om welk vijandelijk schip het ging. Welk Duits slagschip heeft
de HMS Chester tot zinken gebracht? Dat moet na te kijken zijn. misschien
heeft hij delaatste granaat verschoten! Ik blijf echter zitten met dat Victoria cross!
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je mooie foto Hauptmann!
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Het Victoria cross is toch wel een onderscheiding die de moeite waard is,maar het feit dat hij posthuum is uitgereikt, maakt het allemaal erg dubieus!
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Mart, ik heb nergens gelezen dat hij een slagschip tot zinken bracht; ik denk dat hij gewoon het kanon afgevuurd heeft terwijl hij zwaargewond was, en daarom de onderscheiding kreeg, ongeacht het effect dat het schot had...
pascal
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mart schreef:
Het Victoria cross is toch wel een onderscheiding die de moeite waard is,maar het feit dat hij posthuum is uitgereikt, maakt het allemaal erg dubieus!

Nou. De schatting dat je een actie waarvoor je deze medaille moet verdienen overleeft is maar 10%. Dus zou zo'n 90% de medaille postuum krijgen.
http://www.victoriacross.net/facts.asp
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 21:11    Onderwerp: Jack Reageer met quote

Hoi pascal,
Zoiets vermoedde ik al! Evengoed een moedige daad! De slag om Jutland heeft wel mijn bijzondere interesse, maar die Jack Cornwall
kon ik maar niet thuisbrengen! Het is natuurlijk maar een onbelangrijk detail, maar daarvoor zitten we toch allemaal op het forum...of niet!
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann,

Ik weet niet zeker of je het zo eenvoudig kunt brengen! Ik weet niets van het Victoria cross, maar is het zo simpel?
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Zo staat het er.
Quote:

It has been estimated that the chance of surviving a Victoria Cross act is 1 in 10.
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

OK, daar kan ik niet omheen!
Geeft nog eens aan hoe belangrijk de onderscheiding is!
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Is er nergens een site waar de citaties van de victoria cross ontvangers op staat? Of heeft iemand misschien een boek waar dit instaat? Ik weet dat er hier geinteresseerden in het victoriacross op de site komen...
pascal
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj schreef:
Is er nergens een site waar de citaties van de victoria cross ontvangers op staat? Of heeft iemand misschien een boek waar dit instaat? Ik weet dat er hier geinteresseerden in het victoriacross op de site komen...
pascal

Hier staat alles wat je maar wilt. Wink
http://www.victoriacross.net/
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Maar hoe geloofwaardelijk is het verhaal nou van die jongen? De leeftijd? Het kanon bedienen, is dat geen zwaar werk? Ging laden automatisch? Met de hand zal hij dat toch niet kunnen aangezien de granaten wellicht zwaar zijn?
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

In het volgende verhaal staat niets betreffende het afvuren van het kanon; enkel dat hij ondanks het feit dat hij zwaargewond was, hij op zijn post bleef en orders afwachtte...
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Travers_Cornwell
pascal
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dat llaatste verhaal lijkt mij misschien het waarschijnlijkste; dan zou hij voor zijn daad van het op post blijven en geen hulp te zoeken voor zijn verwondingen, het VC gekregen hebben; dat van het afvuren leek mij wat raar; ik dacht dat de schepen in WOI reeds een centrale vuurleiding hadden vanwaaruit de kanonnen afgevuurd werden, en dat ze niet afgevuurd werden vanaf het kanon zelf; misschien iets voor onze scheepskenners?
pascal
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 21:57    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj schreef:
Dat llaatste verhaal lijkt mij misschien het waarschijnlijkste; dan zou hij voor zijn daad van het op post blijven en geen hulp te zoeken voor zijn verwondingen, het VC gekregen hebben; dat van het afvuren leek mij wat raar; ik dacht dat de schepen in WOI reeds een centrale vuurleiding hadden vanwaaruit de kanonnen afgevuurd werden, en dat ze niet afgevuurd werden vanaf het kanon zelf; misschien iets voor onze scheepskenners?
pascal

Ja, maar waarom zou hij dan wel moeten richtten?
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Pascal,

Dank voor je reactie! Véél te technisch voor mij, maar ik ben blij voor je reactie!
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, ik dacht dat het kanon gericht werd aan het kanon zelf, en dat er zodra het gericht was een boodschap ging naar de centrale vuurleiding die dan vuurde zodra alle kanonnen gericht waren...
pascal
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je reactie Haubtmann!!!!!!!!!!!!!!
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ja. Dus eigenlijk deed hij niet veel bijzonders als jij gelijk hebt maar gewoon zijn werk.
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Dank Derwisch, voor je reactie!
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2005 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Er is volgens mij op het forum iemand die verschrikkelijk veel weet over het Victoria Cross. Ik weet nu zijn naam niet, maar ik weet dat hij een expert is op dat gebied! Misschien weet hij meer?
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2005 17:29    Onderwerp: Jack Cornwall Reageer met quote

Ik wil iedereen hartelijk danken voor de informatie die ik heb gekregen
op mijn vraag over Jack Cornwall! Het blijft me echter boeien. Nieuwe informatie is altijd welkom.
Naar boven
Hans Molier

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2005 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal eens kijken of ik nog wat aanvullende en relevante informatie hierover kan vinden.
Hans Molier

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2005 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

In 'the Register of the Victoria Cross', uitgegeven in 1997 door This England met isbn-nummer 0906324270, staat letterlijk de volgende informatie te lezen :

CORNWELL, John Travers
Boy, First Class Royal Navy
Other decorations : Boys Scouts' Bronze Cross
Date of Gazette : 15 September 1916
Place / Date of Birth : Leyton, Essex - 8 January 1900
Place / Date of Death : Grimsby, Lincolnshire - 2 June 1916
Town / Count connections : Leyton and Manor Park, Forest Gate, Essex
Account of deed : On 31 May 1916, at the Battle of Jutland, Boy First Class Cornwell, of HMS Chester, was mortally wounded early in the battle, but remained standing alone at a most exposed post, quietly awaiting orders, until the end of the action, with the gun's crew dead and wounded around him.
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2005 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hans Molier schreef:
Account of deed : On 31 May 1916, at the Battle of Jutland, Boy First Class Cornwell, of HMS Chester, was mortally wounded early in the battle, but remained standing alone at a most exposed post, quietly awaiting orders, until the end of the action, with the gun's crew dead and wounded around him.

En daar krijg je een VC voor? Voor wachten op orders? Confused
Naar boven
Hans Molier

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2005 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

Overigens, in eerder genoemd boek én in 'Monuments of Courage - Victoria Cross Headstones & Memorials', wordt gesproken over Cornwell en niet over Cornwall.
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2005 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Hans Molier schreef:

En daar krijg je een VC voor? Voor wachten op orders? Confused

Lijkt me dus meer een propaganda actie?
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2005 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

In ieder geval heeft Cornwall dus bestaan, ook al klopt er van het oorspronkelijke verhaal niet alles. Toch leuk om te weten!
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2005 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann schreef:
Lijkt me dus meer een propaganda actie?
Ik denk dat in veel gevallen politiek een grotere rol speelde dan dapperheid. Hoe komt het anders dat officieren zo oververtegenwoordigd zijn? Of sentiment: in dit geval een knulletje van amper zestien die eigenlijk zijn jeugdpuistjes thuis hoort uit te knijpen in plaats van in een oorlog betrokken te zijn. Zal het heus leuk hebben gedaan bij de krantenlezers. Het verhaal waarom hij de medaillle kreeg is wel heel erg magertjes.
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2005 0:14    Onderwerp: Reageer met quote

HO! Richard, stel je voor...je bent 16 jaar, matroos op een schip, midden in een zeeslag! Het mag dan een onbenullige jongen zijn geweest, maar
tussen al die doden en zwaar gewonden?...zelfs als hij niet aan het kanon heeft gezeten, maar gewoon op zijn post is gebleven, vind ik dat nog heel dapper! De jongeren van tegenwoordig drinken drie "breezers" en gaan dan vervolgens op hun plaat! Jack Cornwall bleef gewoon staan, en wachtte orders af, terwijl het dek bezaaid was met lijken! ik bedoel, je moet het wel in de juiste context zien!
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2005 0:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet helaas veel te weinig van de oorlog op zee, maar het lijkt me afschuweljk om als matroos op zo'n schip te moeten varen. Ik heb wel gelezen dat een granaatinslag op zo'n schip iets verschrikkelijks moet zijn, en bovendien...waar moet je heen als alle mensen van wie je orders krijgt allemaal dood, of zwaar gewond zijn? Wat had hij dan moeten
doen...overboord springen?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2005 0:48    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klopt wel Mart, maar om nou een joch die stilletjes opdrachten afwacht meteen de hoogste dapperheidsonderscheiding te geven van het Britse Empire... Kinderen horen trouwens niet in een oorlog thuis. Mijn punt is dat dergelijke onderscheidingen volgens mij vaak om 'politieke redenen' werden uitgereikt. En niet alleen het VC.
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2005 1:13    Onderwerp: Reageer met quote

Kan ik me in vinden Richard!
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2005 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, de familie van Cornwell kan het weer met ons uitgewogen oordeel doen! Zal ze weer met beide beentjes op de grond zetten.

Ik denk dat dat te makkelijk is, denken julie niet? Ik weet er (ook) niet het fijne van maar iemand een VC geven omdat hij stond te wachten (al is het een puber) is zelfs propaganda-technisch niet vol te houden. Misschien helpt het verplaatsen in de situatie wat meer? Zoals Mart ook al voorstelde.
Je bent 16 jaar, een dekzwabber. Je helpt met het bedienen van een kanon, je ziet je eerste actie, wat voor deze mannen een hel op aarde moet zijn geweest. Je hele crew en kanon worden aan barrels geschoten. Je bent zelf dodelijk gewond en desondandanks doe je braaf wat je ooit is geleerd op de marineschool. Wachten op orders. Je bent aan het doodbloeden, je ziet je maten liggen en toch doe je waar je voor opgeleid bent.
Deze jongen verdient absoluut een onderscheiding! Het feit dat hij uberhaupt op zo'n boot dienst neemt en zich aan barrels laat schieten. Daar is dapperheid, moed en plichtsgetrouw voor nodig. En daar kun je een VC voor krijgen.
Een redelijke uitkering zat er waarschijnlijk voor de familie nauwelijks in. Misschien was Jack wel kostwinnaar en hebben ze later de medaille aan een rijke verzamelaar verkocht. Konden ze toch weer een week van eten, wie weet?

Kortom, met een beetje voorstellings- of inlevingsvermogen heb je een hartverscheurend verhaal. Het zal je kind maar wezen, toch?
Wie weet er meer van?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2005 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

rolffie61 schreef:
Nou, de familie van Cornwell kan het weer met ons uitgewogen oordeel doen! Zal ze weer met beide beentjes op de grond zetten.

Ik denk dat dat te makkelijk is, denken julie niet? Ik weet er (ook) niet het fijne van maar iemand een VC geven omdat hij stond te wachten (al is het een puber) is zelfs propaganda-technisch niet vol te houden. Misschien helpt het verplaatsen in de situatie wat meer? Zoals Mart ook al voorstelde.
Je bent 16 jaar, een dekzwabber. Je helpt met het bedienen van een kanon, je ziet je eerste actie, wat voor deze mannen een hel op aarde moet zijn geweest. Je hele crew en kanon worden aan barrels geschoten. Je bent zelf dodelijk gewond en desondandanks doe je braaf wat je ooit is geleerd op de marineschool. Wachten op orders. Je bent aan het doodbloeden, je ziet je maten liggen en toch doe je waar je voor opgeleid bent.
Deze jongen verdient absoluut een onderscheiding! Het feit dat hij uberhaupt op zo'n boot dienst neemt en zich aan barrels laat schieten. Daar is dapperheid, moed en plichtsgetrouw voor nodig. En daar kun je een VC voor krijgen.
Een redelijke uitkering zat er waarschijnlijk voor de familie nauwelijks in. Misschien was Jack wel kostwinnaar en hebben ze later de medaille aan een rijke verzamelaar verkocht. Konden ze toch weer een week van eten, wie weet?

Kortom, met een beetje voorstellings- of inlevingsvermogen heb je een hartverscheurend verhaal. Het zal je kind maar wezen, toch?
Wie weet er meer van?

Kom op zeg. Na diverse aanvallen lagen er in niemandsland honderden mannen dood te bloeden die niet veel ouder waren dan hij en ook kostwinner. Hoeveel van hen kregen er een VC?
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2005 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ze verdienen allemaal een VC. Het is vooral tragisch dat Cornwell maar een van de ongeveer 600 was terwijl er honderduizenden uitgereikt hadden moeten worden. Misschien heeft hij wel geluk gehad (beetje sneu gezegd).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2005 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

rolffie61 schreef:
Misschien heeft hij wel geluk gehad (beetje sneu gezegd).
Heb ik iets anders beweerd dan? Misschien was hij wel bruikbaar.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2005 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ik het anders en voorzichtiger formuleren: ik kan me heroischer daden voorstellen dan wachten op orders. Wat kon hij anders doen?
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2005 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

Je vraag bevat het antwoord! Hoeveel soldaten zijn er niet krankzinnig geworden in deze oorlog? Uitzinnig van angst gaan ronddolen, of gewoon in het wilde weg gaan rondrennen? Cornwall wachtte orders af, en bleef op zijn post staan, op een ternauwernood drijvend wrak! Nogmaals, voor een jongen van 16 vind ík dat dapper! Wat mij betreft is het Victoria Cross goed besteed! Ik begrijp je twijfels wel Richard, maar 16 jaar!
Denk je dat eens in! Er zijn oudere soldaten, met meer ervarig geweest die het opgaven!
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2005 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

Kinderen horen inderdaad niet in een oorlog thuis!
(volwassenen trouwens ook niet!)
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2005 7:15    Onderwerp: Reageer met quote

Mart schreef:
Je vraag bevat het antwoord! Hoeveel soldaten zijn er niet krankzinnig geworden in deze oorlog? Uitzinnig van angst gaan ronddolen, of gewoon in het wilde weg gaan rondrennen? Cornwall wachtte orders af, en bleef op zijn post staan, op een ternauwernood drijvend wrak! Nogmaals, voor een jongen van 16 vind ík dat dapper! Wat mij betreft is het Victoria Cross goed besteed! Ik begrijp je twijfels wel Richard, maar 16 jaar!
Denk je dat eens in! Er zijn oudere soldaten, met meer ervarig geweest die het opgaven!

En anders gebeurde er dit:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2090

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Mart

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2005 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ja...helaas gebeurden die dingen, Yvonne. Een zéér triest geval! Evengoed een interessant verhaal! Erg leerzaam!
Volgens mij post ik ook onjuist. Verplaats mijn bericht dan maar.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2006 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

Heroic 16 year old received the highest honour for bravery in First World War
By David Williams
JACK CORNWELL VC: A portrait of the boy who became a national hero (c)
JACK CORNWELL VC: A portrait of the boy who became a national hero (c)

ONE 16-year-old boy stood fatally wounded on the deck of the HMS Chester, quietly awaiting orders as his shipmates lay dead around him.

It was May 31, 1916, the day of the Battle of Jutland, and the British ship had been hit 17 times by German cruisers.

The boy on the deck was John Travers "Jack" Cornwell, who was posthumously awarded the Victoria Cross (VC) for his bravery after his story became the talk of the country.

Jack was born in Clyde Place, Leyton, in 1900, to parents Eli and Lily. He was their second child of four, and had two half brothers from his father's previous marriage.
continued...

The family moved to a small cottage in Alverstone Road, Little Ilford, in 1910. Jack went to the Walton Road School close to his home and is known to have been a keen Boy Scout.

After leaving school, he worked as a delivery boy for the Brooke Bond tea company before getting another job pulling carts for the Manor Park-based Whit-bread's Brewery Depot.

When the First World War broke out in 1914, Jack's father, a former soldier, re-enlisted in the Army.

But his son was more attracted to the Royal Navy. Armed with references from his employer and his headmaster he enlisted at the tender age of 15.

After completing his basic training, he joined the fleet at Rosyth, Scotland, and was stationed on the newly commissioned HMS Chester in early May 1916.

The Battle of Jutland began on May 31 as the German Navy tried to break the British blockade of the North Sea.

The Chester was set to fight, and Jack's job was setting the sights of one of the ship's guns.

But with four ships firing at it, the Chester was outgunned, and Jack's unit was hit before it could be brought into firing position.

He received a serious chest wound, but an eyewitness described him standing in an exposed position, alone at his post, awaiting orders from the bridge.

The gun is now in the Imperial War Museum.

The battle lasted two days and was the only full-scale battle between the two fleets during the war.

As both sides claimed victory, the Chester limped back to Britain and Jack was taken to hospital in Grimsby, Lincolnshire, where he died of his wounds on June 2.

What happened next has been misunderstood for decades.

According to one popular version still in circulation, Jack was buried quietly at Grimsby, but the Admiralty insisted that he be exhumed and buried with full naval honours.

Thanks to research recently carried out by Newham Heritage Service, we now know this is untrue, and suspect it may have been spread about by the Admiralty, which was anxious to rewrite history and capture the public mood.

We now know that Jack was never buried at Grimsby. Initally, he was interred in a communal grave in Manor Park.

But after his courage and modest funeral became widely known, the press and the public demanded that his body be re-buried with a full ceremony.

Under pressure the Admiralty agreed.

Jack's second funeral was held on July 29, and thousands lined the streets of East Ham as his body was paraded past on a gun carriage.

The following September, his mother Lily received a letter from King George V, saying her son would be awarded a VC for his bravery.

She picked the award up in person from the King that November.

A memorial fund was set up in Jack's name to provide a wing at a naval hospital in Richmond for disabled soldiers.

Every schoolchild in the Empire was asked to give a penny toward the fund, as on September 21, 1916, the country celebrated Jack Cornwell Day.

The same month, the Jack Cornwell Award was introduced to be awarded to particularly courageous Boy Scouts.

Newham Council's Jack Cornwell Award, again for bravery, was introduced in 2001.

The Walton Road School was renamed the Jack Cornwell School in 1929. It has since been demolished, but even today we have the Jack Cornwell Centre in Jack Cornwell Street, and the Cornwell VC Cadet Centre, base to the Newham Sea Cadets.

Jack's father died on active service in October 1916.

Despite her double loss, Jack's mother received only a very small pension and had to work in a sailors' hostel to supplement her income.

She was found dead in her home in Stepney in 1919, aged 48.

She never lived to see the memorial erected on her son's grave the next year.

Lily Cornwell was buried alongside Jack and Eli in Manor Park Cemetery.

Jack Cornwell was featured in a series of stamps issued by the Post Office last month, which commemorated the 150th anniversary of the Victoria Cross.

lDescendants of Jack Cornwell are asked to contact Pat Stannard on 8498 3431 or by email at pstannard@london.newsquest.co.uk

2:20pm Thursday 5th October 2006

http://www.thisislocallondon.co.uk/indepth/features/

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: