Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Godenschemering over Ieper

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2009 15:29    Onderwerp: Godenschemering over Ieper Reageer met quote

---->>>EEN AANRADER!<<<----

Godenschemering over Ieper
Ieper gezien door de fotografen Léontine, Marice en Robert Antony
1893 - 1930.

Maurice en Robert Antony behoren tot de belangrijkste fotografen van het begin van de twintigste eeuw. Ze groeiden op in Ieper en bouwden de zaak van hun moeder uit tot een bloeiend familiebedrijf met meerdere bijhuizen. De duizenden foto’s die zij maakten, geven ons een goed zicht op het dagelijkse leven van die tijd. Veel van die foto’s worden bewaard in de Stedelijke Musea van Ieper. Deze collectie vormt voor de allereerste keer het onderwerp van een boek dat volledig aan de Antony’s is gewijd.

Het boek vangt aan met de biografie van Léontine Antony-Permeke en haar talentvolle zonden. Het geheel wordt overvloedig geďllustreerd met historische documenten en foto’s waarvan een deel nooit eerder werd gepubliceerd. Het tweede en omvangrijkste deel van het boek is een album met honderden foto’s. Ze tonen de evolutie van Ieper, van een charmant stadje met een indrukwekkend architecturaal patrimonium tot een oorlogssite waar burgers noodgedwongen uit wegtrokken. Na de Grote Oorlog waren de broers bij de eersten om de wederopstanding van hun geliefde stad systematisch vast te leggen.

Nooit eerder bevatte een boek zoveel foto’s van Antony d’Ypres. Het boek toont ook tien autochromen uit 1913 die zeer recent werden ontdekt: tot hiertoe zijn het de enige gekende kleurenfoto’s van het vooroorlogse Ieper.

Godenschemering is het zesde deel in de reeks inventarissen van het Ieperse kunstpatrimonium. Het boek ademt de dromerige sfeer uit van een voor altijd verloren paradijs. Hopelijk ervaart u bij het zien van deze oude beelden eenzelfde magie als de gebroeders Antony, toen zij vol spanning toekeken hoe de schemerige beelden op het papier in hun baden langzaam duidelijker werden.

Godenschemering kost €38 en is te koop in het Stedelijk Museum, bij de Dienst Toerisme en de Erfgoedcel van Ieper. Je kan het boek ook via de post bestellen bij Erfgoedcel Ieper (Er worden €9 verzendingskosten bij gerekent. Het is voor mij onduidelijk of het boek naar het buitenland word verzonden).

Bron: Erfgoedcel

Auteur: Jan Dewilde
Wettelijk Depot: D/2007/6486/2
ISBN: 9789076991115
Bladzijden: 240
Afmetingen: 338 x 246 x 30 mm

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
barthas

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 6:43    Onderwerp: Reageer met quote

prachtig boek. moet je eigenlijk niet met een paar fotootjes zo op 't forum knallen. gewoon kopen, daar krijg je geen spijt van.
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het ene geweldige boek. Hij is echt een aanrader. Vooral voor mensen die graag oude foto's willen zien. De laatste foto nam ik daar, want hier kan je echt vier niet-bekende beelden terig vinden. Mooie overzicht op de gewelven over de Ieperlee. Zelfs een foto met wassende Britten in de Ieperlee, vind je terug. De barakken op het Minneplein, vind je terug. Foto's tussen ruďnes, vind je terug. Ik heb ondertussen al wat dingen bijgeleerd. Bijvoorbeeld de Sint-Maartenskathedraal dat werd voorzien met een neogotische spits, nog voor de oorlog! Straks ga ik eens terug naar het IFFM. Er zouden nog talrijke versies uitgekomen zijn, maar door andere "kunstenaren".

FHSW Wikia
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 09 Sep 2009 11:41 schreef:
Bijvoorbeeld de Sint-Maartenskathedraal dat werd voorzien met een neogotische spits, nog voor de oorlog! .

Sniper,

Echt niet om te muggenziften, maar misschien even nuanceren. Ik denk dat het zo is dat toen de oorlog uitbrak de laatste fase van de restauratie, nl. het bouwen van een torenspits, ging aangevat worden. Het begin van de krijgsverrichtingen en de beschietingen van 22 nov. 1914 zorgden er uiteraard voor dat die fase niet afgewerkt werd.
Het is wel zo dat er voor de oorlog al een klein stomp spitsje was, te zien op veel foto's. In april 1914 was er echter nog geen aanvang genomen met het bouwen van een hoge spits (zie de foto's op p. 132). De stellingen zijn al wel te zien op de foto op p. 150, van 22 nov. 1914, de brand van de Lakenhalle, met in de achtergrond het bovenste van de toren van de kathedraal. Die foto is ook te zien in een van je postings hierboven.

Na de oorlog, bij de heropbouw, werden de niet gerealiseerde vooroorlogse torenspitsplannen dan weer opgediept.

Maar voor de rest heb je overschot van gelijk : een prachtig boek ! "Jammer" dat het maar een selectie is, want uiteraard blijft de nieuwsgierigheid naar de honderden (?) foto's die niet geselecteerd werden voor de uitgave.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Aurel. Ik zie paar foto's met een Bisschoppelijk Paleis met ernaast het stads bibliotheek. Waar bevond deze?

FHSW Wikia
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

Je doelt waarschijnlijk op de foto op pag. 158 (het redden van de boeken 17 dec. 1914). Er staat er ook een van het Bisschoppelijk Paleis op pag. 92. En er staat ook een interessante luchtfoto vanaf St.-Maarten op pag. 84. (Opgepast ! Onderschrift verkeerd ! Onderschriften van foto's bovenaan 84 en 85 moeten omgewisseld !)

Het Bisschoppelijk Paleis is er maar geweest tot de Franse Revolutie, nadien werd het het Gerechtsgebouw. Het kaartje hierbij toont de toestand 1882. (Maar net voor WOI was het ook nog zo.)

Petite Place = Vandenpeereboomplein
49 = huidige Lapidarium
4 = Bibliotheek
12 = Palais de Justice.
Die 2 laatste werden na de oorlog dus niet meer herbouwd. Daar is nu het Astridplein (dat dus gebruik maakt van wat voor WOI al een Jardin Public was, de tuin van het vroegere Bisschoppelijk Paleis). Als je goed kijkt naar de ligging van de straten, dan zal je zien dat die Jardin Public niet helemaal samenvalt met het huidige Astridplein. (De Deken Delaerestraat is er na de oorlog gekomen, en "verstoort" de locatie een beetje.)

Als je echt geďnteresseerd bent in dat soort zaken, dan zou ik jou (en iedereen) zeker dat boekje aanraden van Dominiek Dendooven en Jan Dewilde, De Wederopbouw in Ieper - Een wandeling. Je wandelt zó in het verleden. (A propos, over een tiental dagen verschijnt : Bouwen aan wederopbouw 1914/2050 - Architectuur in de Westhoek)

Aurel

Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben dan wel geen taalfreak, maar de titel bevat zowel een germanisme als een anglicisme:
godenschemering = Götterdämmerung, letterlijk vertaald
over = Engels voor boven
overigens ben ik zeer benieuwd naar de inhoud, en besef ik dat het Vlaams ruimhartiger is in het gebruik van leenwoorden dan het (noord)-Nederlands.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 09 Sep 2009 17:45 schreef:
Je doelt waarschijnlijk op de foto op pag. 158 (het redden van de boeken 17 dec. 1914). Er staat er ook een van het Bisschoppelijk Paleis op pag. 92. En er staat ook een interessante luchtfoto vanaf St.-Maarten op pag. 84. (Opgepast ! Onderschrift verkeerd ! Onderschriften van foto's bovenaan 84 en 85 moeten omgewisseld !)

IK DACHT HET! Ik was echt dol aan het draaien omdat ik het niet begreep. Surprised

FHSW Wikia
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Eagle,

Ik zou "Godenschemering" toch echt niet durven veroordelen als een germanisme (en dus fout). Al is het waar dat het associaties oproept met het Duits Götterdämmerung. Maar of het een rechtstreekse vertaling is ?... De dikke Van Dale neemt geen verwijzing op naar het Duits. Beide woorden blijken wel aan de Noord-Germaanse mythologie ontleend te zijn.

De auteur neemt de definitie volgens de Van Dale over in zijn voorwoord ("slaat ook op de ondergang van de politieke, militaire en industriële machthebbers"). En : Zij waren ervoor verantwoordelijk dat het mooie Ieper volledig van de kaart werd geveegd. Over de talloze begraafplaatsen blijft de schemering nog hangen. Maar ook de heropgebouwde en opnieuw charmante stad ademt melancholie en droomt van het voor altijd verloren paradijs."

Toch heb ook ik mijn twijfels of het wel een goede keuze was als titel.

"Over" als anglicisme ? Tja, Van Dale aanvaardt het als synoniem van "boven". Maar ik vind "boven" beter. Al zou je kunnen zeggen dat ... (Maar nu zou ik te veel afwijken.)

Want het is echt een goed boek ! Smile

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2009 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

Op ons uitje gister zag ik dat Snaaip het boek bij zich had en kon zodoende eens bladeren.
Het is een schitterend uitgevoerd boek en een boek waar je uren in kunt bladeren, ik was het ook zo kwijt aan manager die er tijden in bezig was.
Helaas moest het boek weer met Snaaip mee Smile

Ik ga het zeer zeker bestellen!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Ivan Petrus

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2009 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Komt het niet te koop in de shop van het Flanders Fields Museum ?
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2009 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ivan Petrus @ 19 Okt 2009 10:11 schreef:
Komt het niet te koop in de shop van het Flanders Fields Museum ?

Daar is het to koop. De mijne heb ik daar gekocht.

FHSW Wikia
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: