Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wat te denken van dit Compagnie-nummer in dossier

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2009 19:10    Onderwerp: Wat te denken van dit Compagnie-nummer in dossier Reageer met quote

Een tijd geleden startte ik een topic om eindelijk eens te beginnen aan wat onderzoek naar de W.O.I-wedervaren van mijn grootvader (+1972). Ik wist toen nog niet eens zijn eenheid. Nu wel (2de Jagers te Voet). En heb ook al een regimentsgeschiedenis(je), die ik nu aan het lezen ben.
Zijn militair dossier (8-tal bladzijden) heb ik ook al.

Bij het lezen van W. Breton - Un Régiment Belge en Campagne (2e Chasseurs à Pied) is het voor mij natuurlijk belangrijk het nummer van de Compagnie van mijn grootvader voor ogen te houden. En daar wringt het schoentje een beetje.

Het ziet er nochtans simpel uit. Op een bepaalde bladzijde (daterend van 1920) in het dossier zie ik :

Dat ziet er simpel uit : 2de Compagnie van het IIde Bataljon van het 2de Jagers te Voet.

Maar ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2009 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Maar boven aan diezelfde pagina zie ik dan :

5e Division d'Armée
2e Régiment de Chasseurs à Pied
IIe Bataillon
en dan : welke compagnie ?
Dat lijkt me niet : 2e. (Zeker niet hetzelfde cijfer als voor ... Régiment de Chasseurs.
Wel eerder : 8e ?
Maar ook dat lijkt me niet echt een 8.
(Jammer genoeg komt nergens op de pagina een voorbeeld van een echte 8 voor.)

En dat is nog niet alles.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2009 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Op een andere bladzijde (document van 1920) zie ik, bij "Regiment, korps of inrichting waartoe de gemobiliseerde behoorde toen hij huiswaarts werd gezonden" :

Ik lees toch goed : 6 Cie ?
Tot tweemaal toe.
Of is wat na die 6 staat iets anders dan C(ompagn)ie ?

Zeg nu niet : Het kan niet slaan op 6de Compagnie, want in een bataljon waren er (normaal) maar 4 Compagnieën. Dat is waar, maar misschien werd er gewoon doorgeteld ? (Dat de 4 compagnieën van het IIde Bn. dus 5, 6, 7 en 8 waren ? (Zoiets kwam ook in Britse bataljons voor, meen ik te weten.)
Ik vind het ook vreemd dat er geen Bataljon vermeld wordt. Maar met doorlopende nummering van de compagnieën is dat misschien niet echt noodzakelijk ? (In die zin dat 6de Compagnie alleen maar het IIde Bn. kan zijn ?)

Of is m'n grootvader begonnen bij de 2de Compagnie, en geëindigd bij de ... 6de ?

Wie helpt me uit de nood (en verschaft me zekerheid) ?

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2009 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 01 Jul 2009 20:25 schreef:
maar misschien werd er gewoon doorgeteld ? (Dat de 4 compagnieën van het IIde Bn. dus 5, 6, 7 en 8 waren ? (Zoiets kwam ook in Britse bataljons voor, meen ik te weten.)
Aurel

Ik heb helaas niet het verlossende woord voor je Aurel, maar weet wel dat het óók bij de Duitsers voorkwam dat de compagnieën werden doorgeteld tot aan het regiment. Een bataljon bestond daar, net zoals binnen het Belgische leger, uit zo'n 800 tot 1000 man. Een compagnie had een sterkte van circa 200 man, waardoor op regimentssterkte (= 3 bataljons) doorgeteld werd tot 12 compagnieën vaak nog aangevuld met bijvoorbeeld een machinegeweercompagnie en/of een pioniercompagnie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2009 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga er inderdaad van uit, Richard, dat de compagnieën doorgeteld werden. (Het feit dat het bataljonnummer (II) niet vermeld werd, lijkt daarop te wijzen.)
Mocht iemand daarvan bevestiging kunnen geven vanuit zijn eigen research, dan zou dat interessant zijn.

Mijn twijfel komt echter doordat in de regimentsgeschiedenis van 2de Jagers te Voet (gedeeltelijke, gepubliceerd 1916) voor het IIde Bataljon wel degelijk sprake is van de Compagnieën 1 - 4. (En niet van 5 - 8. Maar misschien dateert die doorlopende telling van later.)

Nog even dit : ik ga en ging er ook van uit dat net zoals bij de Britten de sterkte van een bataljon ongeveer 1000 man was in het Belgische leger. (Verderop in de oorlog zal dat aantal wel gezakt zijn.) Soms heb ik echter de indruk (tijdens mijn lectuur) dat het een stuk hoger lag dan die ong. 1000. Kan iemand mij bevestigen dat het inderdaad rond de 1000 was ?

Aurel
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2009 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 02 Jul 2009 10:41 schreef:
Ik ga er inderdaad van uit, Richard, dat de compagnieën doorgeteld werden. (Het feit dat het bataljonnummer (II) niet vermeld werd, lijkt daarop te wijzen.)
Aurel

Dat klopt, Aurel, zie ook :

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=11331&postdays=0&postorder=asc&highlight=romeinse&start=0
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2009 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Rady.
Opgelost dus.
In de gelinkte topic o.a. te lezen (in posting van Schiptje) :

Algemeen wordt de nummering als volgt aangegeven
Compagnie(Cie)/Bataljon (Bn)(Romeinse cijfer)/Regiment(Regt.)
Cie 1, 2, 3 en 4 van Bn I van het Rgt.
Cie 5, 6, 7 en 8 van Bn II van het Regt.
Cie 9, 10, 11 en 12 van Bn III van het Regt.
Daaruit volgt als men inderdaad spreekt van de bijvoorbeeld de 9de Cie van het 6e Li, dan kan men dit schrijven als:
9de Cie 6e Li of 1/III/6e Li of III/1/6e li

Er werd dus inderdaad (soms) doorgeteld.

Aurel
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2009 11:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie dat het opgelost is!
Tja, zoals ik in die andere post vertelde: ABL...
Dit is de afkorting van...?
Wink
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2009 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn compagnie-probleem is opgelost, maar ... ik zit nog met een ander, dat er niets mee te maken heeft. Ik zou een nieuwe Topic kunnen starten, maar brei hier toch maar verder. (Met het risico uiteraard dat iemand die het antwoord kent, deze Topic negeert, wegens er niet bij vanaf het begin.)

In het dossier van mijn grootvader (Alberic Blomme dus, 2de Jagers te Voet) steekt een bladzijde "Renseignements".

Op de regels voor "Unités auxquelles il a appartenu" zie ik :

Mijn vraagje : tussen die twee periodes (resp. 4 aug. 1914 tot 11 juli 1917, en 13 nov. 1917 tot 11 nov. 1918), gaapt een gat van 4 maanden.

Wat moet ik daarvan denken ? Voor zover ik weet is er nergens sprake van verwondingen of herstelperiode, en op dezelfde bladzijde staat zelfs : Blessures : geen.
Dat hij met verlof door de Duitse linies even naar huis gegaan zou zijn, kan ik me moeilijk voorstellen. Met verlof voor 4 maanden westwaarts in Frankrijk ? (Maar dan blijft hij toch eigenlijk nog altijd officieel deel uitmaken van 2de Jagers te Voet ?)

Weet iemand waar z'n eenheid (IIde Bataljon 2de Regiment Jagers te Voet) in die periode zat ?
En ook nog dit detail : links lees ik iets als "de front". Wat ervoor staat, is dat Ch ? En betekent het geheel dus Chevrons de front = Frontstrepen ? (Hij had er 8.)

Aurel
Naar boven
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2009 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien heeft hij een bijkomende opleiding gekregen of iets dergelijks. Mijn grootvader zat bij de Karabiniers en in de Kroniek heb ik gelezen dat ze verschillende malen op trainingskamp zijn geweest.
Hij zou natuurlijk ook ziek kunnen zijn geweest (Spaanse griep, longontsteking, etc.).
Heb je in het militair dossier geen document met de berekening van de frontstrepen? Hierop staat gedetailleerd vermeld waar iemand heeft "uitgehangen", met inbegrip van opleidingen, bijkomende training, overschakeling naar andere companies etc.

Groeten

Wim
schiptje

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2009 7:31    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt me inderdaad het "rekenblaadje" om zijn chevrons de front te berekenen op het blad Renseignements. Uit de jaren 20 ongetwijfeld...

Zie je nergens op de andere bladen; "En subsistance" voor de periode tussen 11 juli en 13 november '17?

Misschien was de hele Divisie op verlof die periode in Frankrijk.
Lijkt mij de duur van een verlofperiode.
Maar dat kan ik momenteel niet controleren.

Veelal, Aurel, is het heel moeilijk om over iets te oordelen uit iemands dossier als je het geheel niet ziet. Althans voor mij... Wat dikwijls vallen er bladzijden of notities aan elkaar te linken. En kom je tot een beter beeld.
Meestal noteer ik alle frappante data/gegevens en herschik ze chronologisch. Dan kom je tot een beter overzicht/verloop.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2009 8:45    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij komt ook verlof gecombineerd met opleiding op. Ik denk dat je het in die richting moet zoeken, zeker als je weet dat hij niet gewond is geraakt. Maar goed: het blijft een gecalculeerde gok.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2009 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Wim, Joris, Richard,

Ik zal proberen jullie opmerkingen te integreren in wat hier volgt.

Wim, qua berekening aantal frontstrepen ...

Op een bepaald blad (achterzijde, gedateerd 12 Mai 1921) zie ik :
Du 1e août 1914 au 31 janvier 1919
(Ja, die 31 janvier 1919 verbaasde me ook, ik die dacht dat de oorlog op 11 nov. 1918 voorbij was, maar ik weet ook wel dat sommige / veel soldaten langer bleven. Mijn grootvader, zo dicht bij huis, zal "not amused" geweest zijn ! Smile
Durée de présence au front : 54 mois
Durée de présence à l'arrière : niets ingevuld (dus : ook geen verlof of opleiding, neem ik aan)

Die 54 mois geven volgens mijn berekening inderdaad recht op 8 chevrons.
(Elders op het Forum in een posting van Paddy gelezen : 1ste streep voor de eerste 12 maanden, en dan een streep voor elke 6 maanden.)
Dus : (1 x 12) + (7 x 6) = inderdaad 54.
Dat ik daar op datzelfde blad ook lees :
"cinquante-deux mois d'allocations à 75 francs"
"néant mois d'allocations à 50 francs,"
ach, daarover zal ik me maar niet druk maken. Misschien werden de 2 maanden van na 11/11/18 gewoon afgetrokken van die 54.

Ik dacht ergens ook wel dat dat gat van 4 maanden (zie scan in mijn initiële posting) te verklaren was door verlof of opleiding of zo, elders, maar ... op dat blad staat dus : geen "présence à l'arrière".
En van ziekte of verwondingen is nergens sprake.
Trouwens, ik dacht ook dat zelfs als een soldaat ergens in opleiding was, dat hij dan toch nog altijd lid bleef van zijn regiment. Zelfs als hij ziek of in verlof zou zijn.

Joris, was "heel de divisie die periode in verlof in Frankrijk" ? Tja, er is dat gegeven dat er geen "présence à l'arrière" was... :-(
Ik heb een kleine regimentsgeschiedenis, maar die gaat slechts tot eind 1914. En in het blad dat bij het dossier steekt, "2e en 5e Jagers te Voet - Hunne geschiedenis" (ik heb het ook al elders op dit Forum en op het internet gezien), is geen melding van een langdurige verlofperiode. :-(

En nee, "en subsistence" vond ik nergens elders terug.

Het blijft een raadsel ... Mocht iemand ooit onderzoek gedaan hebben naar een soldaat uit 2e Jagers te Voet (of een andere eenheid), en iets soortgelijks gezien hebben, en het antwoord weten, dan zou me dat interesseren.

En mocht iemand héél het dossier willen zien, om te kunnen oordelen, dan wil ik het hem graag e-mailen. (Slechts 8 - 9 pag., en uiteraard slechts op enkele plaatsen relevant met dit specifieke probleem.)

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2009 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Maar wat voor mogelijkheden zijn er nog meer om dat gat van vier maanden te verklaren? Ik kan bijna niets bedenken.
Kan het moet zijn dat hij in deze periode administratieve, geneeskundige of instructieve werkzaamheden uitvoerde ergens ver achter het front?
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2009 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel, ik kijk graag eens naar de scans.
Zie PB.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2009 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, en al dat soort vragen geven mij nog meer schuldgevoelens natuurlijk... Waarom heb ik hem daar 37 en meer jaar geleden toch niets meer over gevraagd ?!
't Zal wel zijn dat het verstand slechts met de jaren komt ... Cool

Aurel
Naar boven
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2009 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb (had) hetzelfde aan de hand! Omdat je daar nu niets aan kunt doen is het beter om verder te gaan en oplossingen te zoeken voor je vragen.

Nog veel geluk en hou ons op de hoogte! Smile

Groetjes,

Wim
alainb

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2009 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

Tja Aurel, heb hier hetzelfde voor met de grootvader van mijn echtgenote
zoals je kan zien zijn er bij hem 3 periodes (vuurkaart)
een periode van 5 dagen (verlof ?)
3 maanden (???)
5 dagen (Verlof ?)
Hij heeft 7 frontstrepen en zwaaide (onbepaald verlof) af in 1919
Verwondingen heeft hij niet opgelopen
Het 1e jagers (en het 2e waarschijnlijk ook) heeft altijd in de frontsector aanwezig geweest.

Mijn schoonvader zegt wel dat hij nog vermeld heeft dat hij in Engeland is geweest tijdens WO 1 (herstelverlof, wie weet.)
Of tucht, straf ?
Hoe meer men zoekt, hoe meer vragen! Wink

(ik heb zijn dossier nog niet gezien, wel een korte samenvatting gezien hier op het forum)

Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2009 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
't Zal wel zijn dat het verstand slechts met de jaren komt ...

Juist, en hoe meer men het dossier herleest, hoe meer nieuwe vragen.

Ruiterij : Vanaf 19 juni 1917 zat de 2de Brigade (4de en 5de Lansiers) on der leiding van Generaal Major Lemercier in de regio zuidwesten van Calais tot in de late herfst van 1917. Verlof ??? geen enkele spoor in het dossier. Wat ik wel wilde weten : of andere divisies ook in die periode op rust gingen ? Terwijl in die periode ..... " Passendaele " ..... Zou het kunnen zijn dat het gros van het Belgische leger tijdens de zomer '17 in bepaalde regios van Frankrijk zat ???

Nog een vraag Aurel : was uw grootvader op het einde van de oorlog (jaren '20) ook aangesloten bij de VOS

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2009 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Alain,

Inderdaad, in het geval dat je vermeldt steken ook mysterieuze "gaten". Het antwoord zou kunnen komen van iemand die vanuit zijn research ook weet heeft van "gaten", en daarvoor elders effectief een verklaring gevonden heeft (opleiding elders, verlof, verwondingen, of weet ik veel).

Aurel
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2009 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

lancier @ 04 Jul 2009 0:06 schreef:

Nog een vraag Aurel : was uw grootvader op het einde van de oorlog (jaren '20) ook aangesloten bij de VOS

Lancier,

Inderdaad. In een document "Oudstrijdersfonds" van 15 nov. 1920 :
Bond of groepeering van Oud-Strijders waarvan gij lid zijt : V.O.S.

Met V.O.S.-stempel. Denk je dat ik daar (waar ?) terechtkan voor info ?

Aurel
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2009 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn al bijdragen verschenen in de jaarboeken van heemkundige kringen over de Vossen en Nationale Vuurkruisenbond.

bv. : "In Rollarius 22 (1993) - Glorie en verval van de Vossen - Slosse Roger- Verslag over het ontstaan , werking van de Roeselaarse afdeling.

Er is (was ?)een boekje tekoop bij onze penningmeester Valentin Degrande van de heemkundige kring "Arsbroek " - Assebroek- Brugge.
- geannoteerde inventaris uit de west-vlaamse heemkundige en historische tijdschriften -

Deze tijdschriften kan men raadplegen in het "Tolhuis "- provinciaal bib. van West-vlaanderen. Tijdens mijn verlof zal ik eens gaan loeren Cool

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2009 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Lancier.
Er is nog zoveel dat wij niet weten. Cool

Aurel
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2009 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

En ik plak er nog een (uniform)vraagje aan vast.
Een foto van mijn grootvader in uniform blijkt niet (meer) te bestaan.
Tenzij ...

Dit is een klein fragmentje van een groepsfoto van Rumbeekse veteranen (1919). Mijn grootvader was geboren in Rumbeke (maar bij z'n huwelijk voor W.O.I al uitgeweken naar Roeselare).
Op de foto : 2 Blommes, maar zonder voornaam. Misschien is de linkse mijn grootvader.

Alleen ... zijn uniform ? Lijkt dat het uniform van een Jager te Voet ?
Ik heb al rondgeneusd op Paddy's website, maar ben doordat ik niet echt op de hoogte ben van uniformen niet veel wijzer... Crying or Very sad

Aurel

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: