Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Het epos van Gallipoli

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2009 9:07    Onderwerp: Het epos van Gallipoli Reageer met quote

MARTIN KRAAIJESTEIN , PAUL SCHULTEN :
HET EPOS VAN GALLIPOLI. FEITEN, VERHALEN EN MYTHEN OVER DE GEALLIEERDE AANVAL OP TURKIJE TIJDENS DE EERSTE WERELDOORLOG
ISBN: 9789059117587
Verschijningsdatum: mei 2009
Prijs: €22.95
OVER DIT BOEK:

Eind 1914 was het westelijk front in België en Frankrijk tot stilstand gekomen. In het geallieerde kamp werd driftig naar alternatieven gezocht om elders een doorbraak te forceren. In het begin van 1915 werd door de Engelse regering besloten een poging te wagen Constantinopel via de Dardanellen aan te vallen. Het Ottomaanse Rijk had inmiddels de zijde van Duitsland gekozen. Er ontbrandde een heftige strijd waarbij aan beide zijden rond een de half miljoen manschappen betrokken waren. Voor de geallieerden liep deze strijd uiteindelijk uit op een fiasco. In december 1915 en januari 1916 werden de geallieerde troepen van het schiereiland geëvacueerd.

Beschouwingen over dit belangrijke strijdtoneel tot nu toe zijn gebaseerd op slechts een deel van het bronnenmateriaal. Met dit boek verschijnt voor het eerst een gedegen historische reconstructie van de gebeurtenissen aan de hand van een analyse van alle bronnen, waaronder veel Turkse. Het is daarmee een onmisbaar werk voor iedereen die goed geďnformeerd wil zijn over dit vaak vergeten strijdtoneel uit de Eerste Wereldoorlog.
Paul Schulten en Martin Kraaijestein zijn verbonden aan de Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Beide publiceerden onder meer over diverse aspecten van de Eerste Wereldoorlog.

http://www.uitgeverijaspekt.nl/boekdetail.php?id=9789059117587

https://twitter.com/ForumEW
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
louis

BerichtGeplaatst: 17 Jun 2010 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dit boek net gelezen dus ik schrijf er maar een stukje over.

Opvallend is hoe snel ik het heb uitgelezen. 3 avonden een paar uur en het boek is uit. Normaliter doe ik veel langer over een boek. Duidelijk is dus in ieder geval dat het vlot wegleest. Maar ook het feit dat het lettertype vrij groot is, en er dus niet bijzonder veel tekst op 1 pagina staat, draagt daaraan bij.

Dit is mijn eerste boek dat speciaal over Gallipoli gaat dus ik ben zeker geen expert over deze campagne, al heb ik er her en der (in boeken die zich niet louter op deze campagne focusten) natuurlijk al wel het een en ander over gelezen.

Het boek begint met een feitelijk overzicht van de gebeurtenissen gedurende de Gallipoli-campagne. Dit geschiedt in ca 50 pagina's (een vijfde deel van het boek), dat had van mij wel wat uitgebreider gemogen. Maar het doel van het boek is dan ook niet zozeer om de feitelijke gang van zaken te beschrijven (dat is al zo vaak gebeurd, in andere boeken). Het zijn juist de daarop volgende hoofdstukken die de echte kern van het boek vormen (en die dit boek m.i. ook echt onderscheiden en meerwaarde geven). Die hoofdstukken gaan over de vraag hoe er in de betrokken landen op de campagne werd teruggekeken (op de eigen prestaties en op de prestaties van de anderen) , hoe dat komt en in hoeverre dat op waarheid berust of niet.

Zoals bekend leeft de campagne vooral bij de Australiërs en daar is de mythe-vorming ook het hoogst. Maar ook in andere landen komt de beeldvorming niet altijd even goed overeen met de feiten. Die mythes worden vakkundig verklaard, geanalyseerd en meestal ook doorgeprikt. Daarbij krijg ik zeker de indruk dat de schrijvers hun huiswerk goed hebben gedaan, en ze zetten wat mij betreft dan ook een overtuigend verhaal neer.

Gelukkig komen ook Turkije, Duitsland en Frankrijk aan bod. Deze partijen kom ik minder tegen als het over de Gallipoli campagne gaat. Dit zijn m.i. ook de interessantste hoofdstukken, met name dat over Turkije. Gallipoli heeft daar lang een wat verloren bestaan gevoerd in de schaduw van de onafhankelijkheidsoorlog van na WO1, en de bespreking van de redenen waarom dat is veranderd is m.i. boeiend. Elk regime heeft wel zijn redenen om de geschiedenis en de rol van bepaalde personen daarin te benadrukken of juist weg te moffelen en het wordt duidelijk gemaakt dat hier ook gretig gebruik van wordt gemaakt.

Interessant is ook het stuk over de Ierse deelname. Ik stond wel even te kijken van de stelling dat er in de campagne meer Ierse dan Australische slachtoffers zijn gevallen (pagina 228), als dat inderdaad zo is (het boek lijkt het zelf tegen te spreken, waar het op pagina 13 spreekt van 8.709 Australische doden en op pagina 237 van 3.411 Ierse doden) lijkt dit een goede illustratie over hoe de beeldvorming kan afwijken van de werkelijkheid.

Al met al vond ik het een boeiend en interessant boek!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Karijn

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2010 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me wel wat dit boek als ik het zo lees.
Gaat op mijn verlanglijstje.
Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2010 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de review Louis!

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2010 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

Je had boekverkoper moeten worden, Louis! Wink Staat op de lijst...

"Funny thing is when I had nothing to lose, I always won."
- The Monocled Mutineer
Naar boven
Highlander

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2010 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

Blij dat er eindelijk een boek Galipoli bespreekt.

Ik heb de naam reeds zoveel horen vallen maar, eerlijk is eerlijk, ik weet begot niet waarover het gaat.

Bij deze, Louis, je hebt me overtuigd om ook dit boek aan te schaffen!
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2010 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Geweldig Louis, toffe recensie.
Ik had het boek al weggelegd, maar ga het nu weer proberen.

https://twitter.com/ForumEW
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
louis

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2010 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Andriessen had er trouwens een interessante recensie over geschreven op ssew: hier.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: