Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Lesbrief "Naar de Grote Oorlog"

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2009 0:12    Onderwerp: Lesbrief "Naar de Grote Oorlog" Reageer met quote

Zojuist doorgestuurd gekregen:
Quote:
Welkom bij de zesde editie van de Feniks Informatiebrief van het schooljaar 2008 – 2009. De periodieke informatiebrief met diepgaande en actuele informatie voor álle docenten in het voortgezet onderwijs. Feniks is de geschiedenismethode van ThiemeMeulenhoff voor het voortgezet onderwijs. In deze informatiebrief onder meer materiaal voor een excursie naar Ieper, frontgebied in de Eerste Wereldoorlog. Met instructies voor leerlingen en docenten.

Quote:
Naar De Grote Oorlog
Ieper in de Vlaamse Westhoek was tussen 1914 en 1918 frontgebied. Voor veel scholen in Nederland is een bezoek de moeite waard. Het kan in een dag... In deze nieuwsbrief een uitgebreide instructie onder de titel Naar De Grote Oorlog. De instructies zijn toegeschreven op leerlingen van 3 of 4 vmbo-tl, maar ze kunnen ook worden gebruikt vanaf klas 3 havo of vwo. Er is een lesbriefversie voor leerlingen en een voor docenten.

Dit is de lesbrief voor leerlingen:
http://www.geschiedenis.nl/downloads/Naar%20De%20Grote%20Oorlog%20leerlingeninstructie.pdf

Dit is de lesbrief voor docenten:
http://www.geschiedenis.nl/downloads/Naar%20De%20Grote%20Oorlog%20docenteninstructie.pdf

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2009 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Uit de .pdf:

Een mogelijk dagprogramma

08.00 Vertrek uit Utrecht
11.00 Aankomst Ieper, bezoek Flanders Fields museum
13.00-14.00 Lunch
14.00-14.30 Stadswandeling Ieper (Meense poort, stadswallen)
15.00-15.30 Bezoek aan Langemark, Duitse begraafplaats
16.00-17.00 Bezoek aan Tyne Cot, Engelse begraafplaats
18.00-22.00 Terugreis met een stop voor het avondeten

Is het een project ism InFlandersField museum Confused
Ik zie alleen maar links van hun?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
RJ

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2009 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind een zeer tegenvallend document en programma.
Duidelijk van mensen die wel eens van Ieper en WO-1 gehoord hebben, maar niet in staat zijn om echt iets leuks voor de leerlingen aan te bieden.

Ze nemen zelfs de Last Post niet op in hun programma...
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
eagle

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2009 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

vanuit goes bezien een begrijpelijke reactie, vanuit mijn woonplaats is het al minstens 3 en half uur reizen naar en van Ieper,
maar woon eens wat noordelijker, dan lijkt het programma mij een prima eerste kennismaking,
Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2009 8:45    Onderwerp: Reageer met quote

Gelet op de afstand en reistijd een begrijpelijk programma als je iets op 1 dag wil doen.

Persoonlijk vind ik het al tamelijk vol en met een risico van rush-rush. Menenpoort en stadswallen in 30 minuten? Gaat niet lukken... Dan (inclusief laden en lossen) van Ieper naar Langemark in 30 minuten, nou daar zie ik nog iets 10 minuten speling. Ok, Langemark naar Tyne Cot in 30 minuten is ruim, maar ik denk dat je 60 minuten voor Tyne Cot inclusief bezoekerscentrum toch wel nodig hebt (zelf ben ik overigens niet zo'n Tyne Cot liefhebber... niet allen om te veel giegelende schoolmeisjes).

Ik ben het er volledig mee eens dat je ook iets anders kan doen, maar lijkt dit programma niet erg op wat zo'n Engelse schoolklas op een dagje Ieper doet. Dat men de last Post ook bezoekt, komt omdat die noodzakelijkerwijze in de omgeving overnachten.

Conclusie: trek voor een fastsoenlijk bezoek minimaal 2 dagen uit. Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: