| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Spiling

|
Geplaatst: 07 Mei 2009 13:26 Onderwerp: Bunkers Wieltje verdwenen??? |
|
|
De twee bunkertjes die langs de Verlorenhoekstraat nabij "Wieltje" te Ieper zijn blijkbaar recentelijk verdwenen. Weet iemand hier meer van?
Alle info is welkom. _________________ "Less is More" (Mies van der Rohe) |
|
| Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
|
| Naar boven |
|
 |
Robert

Geregistreerd op: 19-2-2005 Berichten: 288 Woonplaats: Sint-Juliaan (Langemark - België)
|
|
| Naar boven |
|
 |
Paddy Moderator

Geregistreerd op: 9-11-2007 Berichten: 8953 Woonplaats: Idiot Trench, Dendermonde
|
Geplaatst: 07 Mei 2009 19:47 Onderwerp: |
|
|
1. Call trench (Pickelhaube House)
2. Cambrai Trench
3. Cambrai Reserve 1
4. Cambrai Reserve 2
5. Cambrai Reserve 3
6. Cheddar Villa
7. Canopus Trench (Juliet Farm 1)
8. Canopus Trench (Juliet Farm 2)
9. Canopus Trench (Juliet Farm 3)
10. Canopus Trench (Juliet Farm 4)
11. Vermittelung Hanebeek
12. Kaserne 1 Herzog Albrecht
13. Kaserne 2 Herzog Albrecht
14. Capricorn Keep (Pond Farm)
Uit welke mogen wij kiezen? _________________ Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
http://ablhistory.forumup.be/index.php?mforum=ablhistory
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!" |
|
| Naar boven |
|
 |
Paddy Moderator

Geregistreerd op: 9-11-2007 Berichten: 8953 Woonplaats: Idiot Trench, Dendermonde
|
Geplaatst: 07 Mei 2009 19:50 Onderwerp: |
|
|
PS. Yvonne bedoelde "Cambrai Trench"
 _________________ Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
http://ablhistory.forumup.be/index.php?mforum=ablhistory
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!" |
|
| Naar boven |
|
 |
Snaaip Ere WikiMusketier

Geregistreerd op: 4-4-2006 Berichten: 8649 Woonplaats: Sur la Corne d'Anvers, ŕ Ypres.
|
Geplaatst: 07 Mei 2009 19:52 Onderwerp: |
|
|
| Paddy @ 07 Mei 2009 19:47 schreef: | 1. Call trench (Pickelhaube House)
2. Cambrai Trench
3. Cambrai Reserve 1
4. Cambrai Reserve 2
5. Cambrai Reserve 3
6. Cheddar Villa
7. Canopus Trench (Juliet Farm 1)
8. Canopus Trench (Juliet Farm 2)
9. Canopus Trench (Juliet Farm 3)
10. Canopus Trench (Juliet Farm 4)
11. Vermittelung Hanebeek
12. Kaserne 1 Herzog Albrecht
13. Kaserne 2 Herzog Albrecht
14. Capricorn Keep (Pond Farm)
Uit welke mogen wij kiezen? |  _________________ "Always remember both sides of the line"
 |
|
| Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 07 Mei 2009 21:11 Onderwerp: |
|
|
Alleen blijft de vraag staan, zijn die bunkers weg?! _________________ Met hart en ziel |
|
| Naar boven |
|
 |
Spiling

|
Geplaatst: 07 Mei 2009 21:30 Onderwerp: |
|
|
Ze zijn zeker weg, Yvonne.
Ik spit de zaak nog verder uit. Het waarom. Werd hier advies voor gegeven door het Agentschap RWO Vlaanderen afdeling Monumenten & Landschappen. Werd er een sloopvergunning afgeleverd? Zij de bunkers ontmanteld of gekanteld?
.... _________________ "Less is More" (Mies van der Rohe) |
|
| Naar boven |
|
 |
Aurel Sercu

Geregistreerd op: 23-2-2005 Berichten: 1262 Woonplaats: Boezinge - Ieper, België
|
Geplaatst: 07 Mei 2009 21:32 Onderwerp: |
|
|
Ik ben er anderhalve maand geleden voorbijgekomen, zocht hem (ze), vond hem (ze) niet meer, en dacht ... dat ik begon te dementeren.
Blij te zien in deze Topic dat dat laatste (nog) niet het geval is.
Maar meer info heb ik niet. :-(((
Aurel
(Toegevoegd achteraf : sorry, Spilings posting van 21.20 u. was me 2 min. voor.) |
|
| Naar boven |
|
 |
kiwii_17
Geregistreerd op: 13-10-2008 Berichten: 414 Woonplaats: West-Vlaanderen
|
Geplaatst: 07 Mei 2009 21:33 Onderwerp: |
|
|
| Indien je meer weet, deel het aub met ons éh. |
|
| Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 07 Mei 2009 21:33 Onderwerp: |
|
|
Wacht even, 2009, iedereen in de streek weet of móet weten dat er heel wat gaande is om zaken juist te behouden en nu zijn er bunkers weg?! _________________ Met hart en ziel |
|
| Naar boven |
|
 |
Snaaip Ere WikiMusketier

Geregistreerd op: 4-4-2006 Berichten: 8649 Woonplaats: Sur la Corne d'Anvers, ŕ Ypres.
|
Geplaatst: 07 Mei 2009 22:01 Onderwerp: |
|
|
Mss werden de bunkers verwijdert zonder aanvraag? Illegaal dus. _________________ "Always remember both sides of the line"
 |
|
| Naar boven |
|
 |
genie79libanon

Geregistreerd op: 1-11-2007 Berichten: 494 Woonplaats: alphen aan de rijn
|
Geplaatst: 07 Mei 2009 22:21 Onderwerp: |
|
|
| sniper snoop @ 07 Mei 2009 22:01 schreef: | | Mss werden de bunkers verwijdert zonder aanvraag? Illegaal dus. |
gebeurd met regelmaat ook met andere historische werken
als niemand er oog op heeft kan het zijn dat er gewoon gesloopt word
zo verdwijnen de mooiste monumenten en panden
"wij" zijn geintreseerd maar vele mede burgers helaas niet
een mooie rol voor ons weggelegd als "het geheugen" der maatschappij _________________ Non nobis, Domine,
non nobis, Domine, non nobis,
sed nomine tuo da gloriam. |
|
| Naar boven |
|
 |
Snaaip Ere WikiMusketier

|
Geplaatst: 07 Mei 2009 22:24 Onderwerp: |
|
|
| genie79libanon @ 07 Mei 2009 22:21 schreef: | | sniper snoop @ 07 Mei 2009 22:01 schreef: | | Mss werden de bunkers verwijdert zonder aanvraag? Illegaal dus. |
gebeurd met regelmaat ook met andere historische werken
als niemand er oog op heeft kan het zijn dat er gewoon gesloopt word
zo verdwijnen de mooiste monumenten en panden
"wij" zijn geintreseerd maar vele mede burgers helaas niet
een mooie rol voor ons weggelegd als "het geheugen" der maatschappij |
De kans is groot. De weg is rustig en wie let er nu op afbraakwerken tijdens het rijden van de nabij gelegen A-19? _________________ "Always remember both sides of the line"
 |
|
| Naar boven |
|
 |
Regulus 1

Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12664 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
| Naar boven |
|
 |
Spiling

|
Geplaatst: 08 Mei 2009 10:00 Onderwerp: |
|
|
Uit wat navraag blijkt het volgende:
De twee bunkertjes zijn verdwenen en hopeloos verloren. De betrokken landbouwer had een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd voor terreinaanlegwerken op zijn perceel langs de Verlorenhoekstraat. Terwijl de kraan aanwezig was heeft hij blijkbaar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de twee bunkertjes op te ruimen.
De opruiming maakte geen deel uit van de afgeleverde stedenbouwkundige vergunning en is dus illegaal gebeurt. Toen het misdrijf werd vastgesteld was het al te laat. De bunkers zijn niet in hun totaliteit getuimeld, want dan waren ze nog te redden, maar wel gedeeltelijk stukgeschoten met een pneumatische hamer, en afgevoerd.
Het stadsbestuur van Ieper is niet opgezet met deze feiten en overweegt om proces-verbaal van bouwovertreding om te stellen lastens de landbouwer.
Niettemin is er terug een zeer waardevol stukje onroerend erfgoed voor goed verdwenen.
Kristof J. _________________ "Less is More" (Mies van der Rohe) |
|
| Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 08 Mei 2009 10:17 Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | proces-verbaal van bouwovertreding |
En dan?
Een tik op de vingers, foei niet meer doen? _________________ Met hart en ziel |
|
| Naar boven |
|
 |
Spiling

|
Geplaatst: 08 Mei 2009 10:50 Onderwerp: |
|
|
Neen Yvonne,
Het is afhankelijk van wat de vordering van het stadsbestuur is. Een herstel in oorspronkelijke staat is hier niet meer mogelijk, dus ik verwacht meer iets in de vorm van een meerwaardecompensatie of boete. Dit is natuurlijk op zich afhankelijk van hoe het Parket hier mee zal omgaan. In veel gevallen moddert dit jaren aan, stuur het parket ieder jaar eens een kanschriftje naar de stad om te vragen wat de toestand is, en na enkele jaren volgt een sepo.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de stad of het Agentschap RWO – Vlaanderen afdeling Monumenten & Landschappen zich persoonlijk burgerlijke partij gaan stellen, en dan komt dit misdrijf voor de rechtbank. Welke vorderingen er dan gesteld worden is natuurlijk onvoorspelbaar.
In ieder geval, we zijn de bunkers kwijt, voor eeuwig en altijd. Ik hoop enkel dat men dit niet zo maar laat passeren en dit incident aangrijpt om een voorbeeld te stellen naar andere potentiële overtreders toe. _________________ "Less is More" (Mies van der Rohe) |
|
| Naar boven |
|
 |
Snaaip Ere WikiMusketier

|
Geplaatst: 08 Mei 2009 11:54 Onderwerp: |
|
|
Heeft dit wel eens in de krant gestaan? Want zoiets zouden ze eigenlijk mogen vermelden om eventueel mensen te waarschuwen. Hierdoor zouden (mss) minder illegale opruimingen plaats vinden. _________________ "Always remember both sides of the line"
 |
|
| Naar boven |
|
 |
Aurel Sercu

Geregistreerd op: 23-2-2005 Berichten: 1262 Woonplaats: Boezinge - Ieper, België
|
|
| Naar boven |
|
 |
JVB
|
Geplaatst: 17 Mei 2009 16:01 Onderwerp: |
|
|
zouden we niet beter proberen preventief te werken en door samen te werken een aantal van deze bunkers proberen te laten beschermen ???
Ik weet er wel nog zo een paar staan die de moeite waard zijn, maar onbeschermd en vroeg of laat en tegen dat wij erbij zijn té laat, zullen verdwijnen.
Het is gemakkelijk op een forum je ongenoegen te uiten maar wie is bereid hieraan ook daadwerkelijk te helpen ? _________________ Vanbeselaere Johan
Poelcapelle 1917 Association vzw
* Tank Group
* Guynemer Comité |
|
| Naar boven |
|
 |
Regulus 1

Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12664 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
| Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 03 Jun 2009 7:29 Onderwerp: |
|
|
| JVB @ 17 Mei 2009 16:01 schreef: | zouden we niet beter proberen preventief te werken en door samen te werken een aantal van deze bunkers proberen te laten beschermen ???
Ik weet er wel nog zo een paar staan die de moeite waard zijn, maar onbeschermd en vroeg of laat en tegen dat wij erbij zijn té laat, zullen verdwijnen.
Het is gemakkelijk op een forum je ongenoegen te uiten maar wie is bereid hieraan ook daadwerkelijk te helpen ? |
Ik wil dolgraag helpen, want met alle respect voor werkgroepen en processen verbaal en wat dies meer zij, het duurt en het duurt en ondertussen verdwijnen dingen.
Ik denk alleen dat als men ene brief uit het Hollandse zal krijgen men zal denken : " moeit u met uw eigen zaken" _________________ Met hart en ziel |
|
| Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 03 Jun 2009 7:33 Onderwerp: |
|
|
Want lees ook dit topic maar eens:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=19137 Vooral de post onderaan, het lijkt er gewoon op dat je maar kunt doen wat je wilt ter plekke en dat er echt gewoon niemand maar dan ook niemand een hand uitsteekt om dit tegen te gaan.
Dweilen met de kraan wagenwijd open. _________________ Met hart en ziel |
|
| Naar boven |
|
 |
schiptje

|
Geplaatst: 03 Jun 2009 8:29 Onderwerp: |
|
|
Hei! Het is in elk geval misdadig tov ons erfgoed wat er gebeurd is.
Toch vind ik dit persoonlijk allemaal heel negatief klinken hoor!
Herinneren jullie zich deze bunker te Woesten nog?
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=17144&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Door het forum liep het toen WEL goed af!
Het enige wat wij eigenlijk kunnen doen is goed onze ogen open houden!
Dus zie je een bouwaanvraag hangen tijdens je veldtrip(gele plakkaten); kijk er niet overheen.
Wat ik persoonlijk toch nog een tikje erger vind dan een bunker die verdwijnt, zijn de burgerlijke graven van oudstrijders 14-18 die dreigen te verdwijnen doordat ze hun concessie verliezen. Maar dit zijn dan weer familiezaken... En ook eigenlijk een ander onderwerp. _________________ Mijn grootvader Sergeant-Majoor Ryckeboer Richard (1895-1981).
3de Linie, 2de Linie en het 22ste Linie Regiment (27 mei 1913 - 11 november 1919)
http://blog.seniorennet.be/bmb_oeren/
http://www.flandersfieldsoutrider.be/ |
|
| Naar boven |
|
 |
Luc Klaps

|
Geplaatst: 03 Jun 2009 10:08 Onderwerp: |
|
|
| Aurel Sercu @ 07-05-2009 21:32 schreef: | | Ik ben er anderhalve maand geleden voorbijgekomen, zocht hem (ze), vond hem (ze) niet meer, en dacht ... dat ik begon te dementeren. |
Niet zo bescheiden zijn Aurel.
Het ene sluit het andere toch niet uit?
Overigens prachtig werk geleverd voor het behoud van het cultureel erfgoed.
--
Met vriendelijke groet,
Luc Klaps, Genk |
|
| Naar boven |
|
 |
Aurel Sercu

|
Geplaatst: 03 Jun 2009 10:56 Onderwerp: |
|
|
| Luc Klaps @ 03 Jun 2009 10:08 schreef: | | Aurel Sercu @ 07-05-2009 21:32 schreef: | | Ik ben er anderhalve maand geleden voorbijgekomen, zocht hem (ze), vond hem (ze) niet meer, en dacht ... dat ik begon te dementeren. |
Het ene sluit het andere toch niet uit?
Luc Klaps, Genk |
Heel juist, Luc. Dementeren of niet dementeren. That's the question.
Maar zolang men zich die vraag nog kan stellen is het een goed teken, neem ik aan.
Al verdwijnen ondertussen wel bunkers...
Aurel |
|
| Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

|
Geplaatst: 24 Jun 2009 8:30 Onderwerp: |
|
|
| Spiling @ 08 Mei 2009 10:00 schreef: | Uit wat navraag blijkt het volgende:
De twee bunkertjes zijn verdwenen en hopeloos verloren. De betrokken landbouwer had een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd voor terreinaanlegwerken op zijn perceel langs de Verlorenhoekstraat. Terwijl de kraan aanwezig was heeft hij blijkbaar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de twee bunkertjes op te ruimen.
De opruiming maakte geen deel uit van de afgeleverde stedenbouwkundige vergunning en is dus illegaal gebeurt. Toen het misdrijf werd vastgesteld was het al te laat. De bunkers zijn niet in hun totaliteit getuimeld, want dan waren ze nog te redden, maar wel gedeeltelijk stukgeschoten met een pneumatische hamer, en afgevoerd.
Het stadsbestuur van Ieper is niet opgezet met deze feiten en overweegt om proces-verbaal van bouwovertreding om te stellen lastens de landbouwer.
Niettemin is er terug een zeer waardevol stukje onroerend erfgoed voor goed verdwenen.
Kristof J. |
En?
Is er al iets mee gedaan?
Of is het toch bij de tik op de vingers gebleven? _________________ Met hart en ziel |
|
| Naar boven |
|
 |
Spiling

|
Geplaatst: 24 Jun 2009 11:29 Onderwerp: |
|
|
Het probleem in deze zaak is dat de twee bunkers niet beschermd waren als monument, maar enkel op een inventarislijst stonden. Dit impliceert dus dat er niet zal (kan) opgetreden worden uit oogpunt van Monumenten & Landschappen. Het enige misdrijf dat werd gepleegd (hoe jammer het ook is) is een stedenbouwkundige inbreuk, een bouwmisdrijf met andere woorden. De bunkers werden gesloopt zonder stedenbouwkundige vergunning. Niet meer en niet minder dan dat.
Hiervoor werd door het stadsbestuur proces-verbaal van bouwovertreding opgemaakt, maar uit ervaring weten we dat dit een grotendeels administratieve molen is die jaren kan (en meestal is het zo) aanslepen en waar het “sepo” realistischer is dan een vonnis.
Het vorderen van een meerwaardesom naar de overtreding toe heeft hier ook weinig zin, daar de meeste landbouwers er niet van wakker zullen liggen om een paar honderd euro’s op tafel te leggen, als ze daarmee die “oude brol” van hun veld kunnen halen en 10m˛ land meer kunnen bewerken.
M.a.w. het wordt een tik op de vingers …. Met een donzige veer.
Ik zou persoonlijk voorstellen dat in dergelijke gevallen de vrijgekomen grond wordt geconfisqueerd en er een groot duidingsbord wordt geplaatst met een foto van de verdwenen bunkers, met hun historische functie en de uitleg omtrent de verdwijning. Dat zou toekomstige overtreders toch minstens ontmoedigen.
Maar zo ver zal het niet komen vrees ik. We zijn de bunkers voor goed kwijt, dat staat vast. _________________ "Less is More" (Mies van der Rohe) |
|
| Naar boven |
|
 |
|