Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Exacte positie van route ??

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
remy

BerichtGeplaatst: 07 Sep 2007 12:11    Onderwerp: Exacte positie van route ?? Reageer met quote

Ik ben op zoek naar de exacte positie's van route "Weg Gelb" die bij de nederlandse waddeneilanden lagen. Weet iemand deze route zodat ik die in de hedendaagse waterkaarten kan in tekenenen. Of weet iemand waar ik deze informatie kan vinden of opvragen?

Deze routes werden ook aangepast, waar werd dit bijgehouden? is er een boek waar deze gegevens instaan? wie kan mij hier mee verder helpen?

hieronder twee plaatjes hoe de route er uit zag in 1916/1917 en een plaatje nadat deze verlegd was in 1918.

Route in 1916/1917 eindigd bij plaats Q.

In deze afbeelding heb ik de nieuwe "Weg Gelb" met geel ingekleurd en de oude route met een stippellijn aangegeven. Hopelijk kan iemand mij verder helpen met de routes.

Bedankt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
taucher

BerichtGeplaatst: 07 Sep 2007 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Remy,

Wat je vraagt is niet zo eenvoudig.
Positiebepaling op zee berust op driehoeksmeetkunde.Op zich niet zo moeilijk maar je moet wel drie vaste punten hebben.Nu vraag je dit te doen op een kaartje waarvan zo te zien de schaal niet bekend van is.
Op de kaart staat geen enkel referentiepunt.B.v. een vuurtoren of baken of boei.Naar mijn ervaring schat ik punt Q zo'n 40 mijl uit terschelling en de totale lengte ervan ook een 40 tal zeemijl.Punt Q ligt in het Noordwesten en loopt naar het Zuidoosten.Informatie over deze routes zul je hoogstwaarschijnlijk niet terug vinden al zegt het spreekwoord wie niet waagt............
Deze routes gaan meestal naar een punt zoals Q genaamd en waren rendevous punten.De routes wijzigden naarmate de sperren veranderden.
Tijdens WWI was het jammer genoeg zo dat ze zelf hun sperren soms niet meer wisten liggen.Elke nacht verdwenen sperren en werden nieuwe door de vijand gelegd.Dit was een voortdurend kat en muis spel tijdens WWI in onze wateren.Dit waren kleine eenheden en de informatie over deze eenheden en hun bedrijvigheden zijn van de minst bekende jammer genoeg.Waar komen de kaartjes trouwens vandaan Remy?Heb je een schaal van de kaartjes?
Het beste wat je kunt doen is een overlay maken op een echte zeekaart want je moet echt wel de referentiepunten hebben anders word het een maat voor niets.Jammer Remy maar meer kan ik momenteel niet voor je doen.
Naar boven
remy

BerichtGeplaatst: 07 Sep 2007 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Taucher,

Ik weet dat dit geen eenvoudige vraag is, anders had ik de oplossing allang gevonden.

De kaarten die ik bij mijn bericht heb geplaatst zijn gedeelten van grotere kaarten, waarschijnlijk zijn deze routes bij benadering ingetekend, de kaarten zitten namelijk bij de serie "Der Krieg zur See 1914-1918, Nordsee" deze serie van 7 delen (deel 7 opnieuw uitgebracht) bezit ik volledig, dan heb je ook nog "Der Krieg zur See 1914-1918, Der handelskrieg mit U-Booten" hier zijn 5 delen van uitgebracht waarvan ik er vier in mijn bezit heb, Ik zoek nog 1 deel hiervan Mad.
In iedergeval moeten de posities bekend zijn van de vrije doorgang naar de open zee, veel schepen maakte gebruik van deze routes en ook is bekend waar ongeveer de mijnenvelden gelegen hebben en op welke datum die geplaatst zijn.
Waarschijnlijk duik jij ook aan je naam te zien en dan wordt heel vaak de serie van Gröner gebruikt (Die Deutschen Kriegsschiffe 1815-1945) met heel veel technische informatie over de schepen en waar deze vergaan zijn. Veel wrakken in deze serie (8 delen) kloppen vrij goed, dus ook in de Eerste wereld oorlog konden ze al zeer nauwkeurig positie bepalen.

Een overlay van de kaart is geen enkel probleem, alleen omdat de kaarten geen navigatie kaarten waren lijken mij deze ook niet nauwkeurig, toch moeten ergens de juiste posities bekend zijn van de vaar routes. Weet iemand waar ik die gegevens kan bemachtigen?

Ik kwam op http://www.naval-military-press.com een CD-Rom tegen genaamd "Military operations other theatres: 1914-1918 MAPS on CD ROM" kosten van deze cd 65 Britse Ponden. Misschien heeft iemand deze cd en kan mij vertellen of hier exacte details in staan van de af en aanvoer routes naar Duitsland. staan die er niet op dan heb ik ook niets aan die cd. Trouwens je vind daar nog veel meer superboeken over de Eerste Wereld Oorlog.

Groetjes Remy,
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: