Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

VI° divisie IV bataljon 1°regiment Grenadiers

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
VULCANUS

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2009 9:33    Onderwerp: VI° divisie IV bataljon 1°regiment Grenadiers Reageer met quote

Beste,
Wie kan me iets vertellen over de VI°divisie IV bataljon 1°Regiment Grenadiers die o.a. betrokken was bij de verdediging van de "vesting Antwerpen", het "Reduit National", tijdens de WO1.
Een deel van deze divisie is naar Nederland gevlucht en er in Harderwijk geïnterneerd.
Over deze internering zelf bezit ik voldoende gegevens.
Dank bij voorbaat
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Charel

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2009 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik me niet vergis is de vooroorlogse standplaats van de 6de Divisie : Brussel . Men vindt er de grenadiers, de karabiniers en gidsen dacht ik.
De grenadiers hebben ook in Steenstraete, de 1ste gasaanval meegemaakt.
Mischien vind je wat meer door de "zoek"-funktie te gebruiken bovenaan het forum.

Michel Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
VULCANUS

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2009 14:30    Onderwerp: Grenadiers Reageer met quote

Dank voor het antwoord, maar nergens vind ik iets over de terugtrekking na de val van Antwerpen en de aankomst aan de IJzer of de aankomst in Nederland. Dit wat de Grenadiers betreft.
Naar boven
Grenadier

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2009 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Een IV bataljon bestond bij de Grenadiers enkel tussen 15 februari 1915 en 25 december 1916 (toen beide Grenadierregimenten tot één Régiment des Grenadiers versmolten waren. Er voor en er na - toen een eerste en een tweede regiment bestond, telden beiden slechts 3 bataljons van elk vier compagniën. Om volledig correct te zijn, moet ik vermelden dat de restanten van het 1ste en 2de regiment op 06 november 1914 tot één regiment werden samengesmolten. Dit regiment telde aanvankelijk slechts drie bataljons.
Bij mijn weten hebben beide regimenten de terugtocht naar de Ijzer voltooid richting Diksmuide. Het 1ste werd o.a. ingezet in de Bocht van Tervate (bij Keiem) tijdens de Ijzerslag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
lancier

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2009 14:52    Onderwerp: Reageer met quote

Eventjes mijn kopies herlezen over de organisatie van het belgisch leger tijdens het eindoffensief september-oktober-november 1918.
De 1ste en 2de Gren. (Grenadiers) en het 4de Car. (Carabiniers) waren ingedeeld bij het 12de Infanteriedivisie. Het 6de I.D. en 12 de I.D zaten bij het 6de Legerafdeling. Bij de grenadiers was de organisatie hetzelfde zoals bij een linieregt. Dus 3 battaljons aan 3 compagnies fuseliers en 1 compagnie mitrailleurs.
Periode 21-30 oktober 1918 moesten de eenheden van het 6de Legerdiv.
de kust bewaken tussen Mariakerke en het kanaal Brugge- Sluis.
Kantonnementen in die periode 1ste Gren. : Ruddervoorde ; 2de Gren. Waardamme en 4de Car. Bergen

Mocht u gegevens hebben over het eindoffensief, kijk dan altijd naar de bewegingen van het 6de Legerdiv. en speciaal naar de 12de Infanteriedivisie. Cool

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
VULCANUS

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2009 19:30    Onderwerp: Grenadiers Reageer met quote

Dank voor die reacties, maar nog altijd krijg ik geen gegevens van de Grenadiers over hun activiteiten, bewegingen enz. in de korte tijdspanne tussen de val van Antwerpen en de aankomst aan de IJzer of de aankomst in hun interneringskamp in Nederland.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2009 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien staat hier iets bruikbaar Embarassed

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
VULCANUS

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2009 19:39    Onderwerp: Grenadiers Reageer met quote

In de tekst vind ik een antwoord op het eerste deel van mijn vraag, namelijk wat de terugtrekking van de Grenadiers naar de IJzer betreft.
Bezit je ook kopij van het "chapitre un" dat over het 1° regiment handelt ? Of kan ik van iemand het boekje kopiëren of afkopen. Alles uiteraard tegen vergoeding.
Het tweede deel van de vraag blijft open:"welke weg volgden de Grenadiers naar hun interneringskampen in Nederland" na de val van Antwerpen?
Naar boven
Grenadier

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2009 5:58    Onderwerp: internering in Nederland Reageer met quote

Hoeveel grenadiers zijn dan wel in Nederland geïnterneerd geweest? Naar mijn idee waren dat waarschijnlijk maar een heel beperkt aantal. Heb je daar meer gegevens over?
De divisie, waartoe de twee grenadierregimenten behoorden, trok zich trouwens heel behoorlijk terug richting Diksmuide.
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2009 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Zou het hier niet handelen over vestingtroepen?

Er bestond toch: Vestinginfanterie, Vestingkarabiniers, Vesting Jagers te Voet....Dus waarom geen Vesting-grenadiers?

Dat verklaart dan weer de uitwijking naar Nederland. Vele Antwerpse vestingstroepen geraakten niet meer tijdig weg en zijn de Nederlandse grens overgetrokken..... Rolling Eyes

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2009 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

...En mijn vermoeden blijkt te kloppen, lees de belevenissen van een Vestinggrenadier in Antwerpen onder deze link! Wink

http://www.greatwardifferent.com/Great_War/Belgique_Recits/Recits_19.htm

Ingezet aan de Nete, bij de terugtocht OP BEVEL VAN HUN OFFICIER naar Nederland uitgeweken en daar geïnterneerd.... Wink

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

Naar boven
Grenadier

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2009 20:57    Onderwerp: correcte opmerking Reageer met quote

Niko, je maakt een terechte opmerking, maar dan klopt er iets niet met het uitgangspunt.

Tot de oorspronkelijke troepen van de versterke stelling Antwerpen in augustus 1914 behoorde inderdaad één uniek regiment grenadiers van de oudere lichtingen (te classeren als vestinginfanterie, dus bijv. als vestinggrenadiers). Zij vormden samen met de 1ste en 2de (vesting)karabiners en de 18de, 19de en 20ste (vesting)mitrailleurcompagnies de IVde (vesting)brigade. (informatie te vinden in het Guldenboek der Vuurkaart).

Ik kon voorlopig echter geen indeling van het regiment vinden, maar als het op dezelfde wijze was samengesteld als de vestinglinieregimenten, dan had dat enige (vesting)grenadierregiment ook een vierde compagnie.
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2009 6:47    Onderwerp: Re: correcte opmerking Reageer met quote

Grenadier @ 02 Apr 2009 21:57 schreef:
Ik kon voorlopig echter geen indeling van het regiment vinden, maar als het op dezelfde wijze was samengesteld als de vestinglinieregimenten, dan had dat enige (vesting)grenadierregiment ook een vierde compagnie.

Volgens mij kan dat wel kloppen, ik heb hetzelfde probleem met de indeling van het 1e Vesting Jagers te Voet te Namur, daar lijkt ook een volledig andere nummering te zijn gevolgd, die je nergens terugvindt.... Confused

Eigenlijk is de kous af als we zouden weten over wie Vulcanus opzoekingen doet, als we de geboortedatum van deze persoon kennen, weten we meteen of het gaat over een actief of een vestingregiment.... Wink

Grtz,
Niko.

Naar boven
VULCANUS

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2009 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Eén en ander wordt voor mij duidelijker Niko. In documenten over mijn grootvader °16.11.1885, lichting 1905 lees ik:

*..."soldaat Régiment Grinadiers 4/1 vesting Antwerpen 1 Ougst 1914 geïnterneerd 10 october 1914 tot de 11 December 1918"...

*...Le Août 1914 rentré sous les armes...

*Situation au 1° août 1914: Présent à la 1/IV Régt. des Grenadiers de forteresse...
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2009 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik al dacht! Wink

De vestingtroepen kwamen uit de oudste klassen van de infanterie
1899-1905 en bezetten de intervallen tussen de forten.

Hierbij een schets van de terugtocht van de vestinggrenadiers. De mogelijke route (zie tekst in mijn eerder geposte link) valt samen met de terugtochtroute van de Royal Naval Division; van de buitenlinie op de Nete naar de binnenlinie, dan vermoedelijk langs de krijgsbaan richting fort VIII en de pontonbrug tussen Hoboken en Burcht. Dan naar Zwijndrecht (waar ook de RND verzamelde) en vandaar via Beveren richting Sint Niklaas, maar onderweg afgebogen naar de Klinge en zo naar Nederland.

Grtz,
Niko.

Naar boven
VULCANUS

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2009 11:24    Onderwerp: Grenadiers -vestingtroepen Reageer met quote

Dank allen voor de info, ik ben terug een tijdje zoet om de aangereikte tips verder uit te pluizen.
Nog meer gegevens uiteraard welkom.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2009 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, Vulcanus, dat ik je Topic even hijack voor mijn eigen profijt ... (Misschien zou ik beter een aparte topic openen ?)

Momenteel ben ik geïnteresseerd in wat een soldaat afkomstig uit mijn dorp (Boezinge) overkomen is :
Leon Benedikt Corneel Vandromme
1ste Reg. Grenadiers 2/2
Gesneuveld in of bij Pervijze tussen 21 en 26 okt. 1914.

(Dit voor een artikeltje dat ik aan het schrijven ben, niet zozeer over de militaire actie waarin hij sneuvelde, maar wel over het feit dat zijn naam later gebruikt werd voor een straat in Oudergem. De omstandigheden van zijn dood zouden daarin natuurlijk ook wel bruikbaar zijn.)

Wat Paddy hierboven postte (scans van enkele bladzijden) lijkt me echter juist te stoppen vóór 21 okt. 1914. :-(

Veel hoeft het niet te zijn, met enkele regels ben ik al tevree ...

En wat me oneindig blij zou maken ... Bestaat er niet een fotoboek "Onze Helden / Nos Héros" waarin misschien een fotootje van de man zou staan ? Of is dat alleen van gesneuvelde officieren ? Als ik dàt zou hebben ! Smile)) Maar een mens mag niet te véél hopen, nietwaar ...

Aurel
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk, de Bocht van Tervate !
Sorry dat ik gisteren wat te "lui" was om het zelf even op te zoeken.
Dus is het eerste deel van mijn vraag al beantwoord.

Rest nu nog een foto. Ook als iemand zou kunnen bevestigen dat er inderdaad een foto(otje) zou staan van Leon Vandromme in een of ander fotoboek van Onze Helden / Nos Héros, zonder het zelf te kunnen scannen of een foto ervan maken, is het al wat. Dan snor ik het zelf wel even op in Iepers Doc. Centrum.

Aurel
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien heb jullie hier iets aan?
http://www.grenadiers.be/pagina16.html
http://www.grenadiers.be/pagina17.html
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Bob.
Net voor je posting had ik ook dit ontdekt.
http://home.scarlet.be/~tsj66356/wo1.htm
En de Grenadiers bij Steenstrate, dat heb ik op papier.

Aurel
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 25 Mei 2009 20:18 schreef:
En wat me oneindig blij zou maken ... Bestaat er niet een fotoboek "Onze Helden / Nos Héros" waarin misschien een fotootje van de man zou staan ? Of is dat alleen van gesneuvelde officieren ? Als ik dàt zou hebben ! Smile)) Maar een mens mag niet te véél hopen, nietwaar ...

Aurel,

Je hebt de vraag al zelf beantwoord: in "Onze Helden" staan enkel foto's van officieren. Ijdele hoop dus ...

Groeten,
Bert
Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 25 Mei 2009 20:18 schreef:
En wat me oneindig blij zou maken ... Bestaat er niet een fotoboek "Onze Helden / Nos Héros" waarin misschien een fotootje van de man zou staan ? Of is dat alleen van gesneuvelde officieren ?

Inderdaad enkel foto's van gesneuvelde officieren, Aurel

Edit : ABN was me net voor Wink
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

Bert en (2 minuten later Smile Rady,

Bedankt.
Ook al is het antwoord ... negatief. Sad

Nu even Oudergem contacteren. Veel (de meeste ? alle ?) gemeenten hebben namelijk voor zover ik weet een verzamelfoto met alle individuele foto's op van in W.O. I gesneuvelden.

Aurel
Naar boven
VULCANUS

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 13:45    Onderwerp: Grenadier Vandromme Reageer met quote

Dag Aurel,
Vandromme is gesneuveld te of bij Pervijze zeg je. Verder zeg je bij de bocht van Tervaete.
Pervijze en de bocht liggen een paar km van mekaar met daartussen nog Stuivekenskerke. Als men spreekt over Tervaete over welk gebied spreekt men dan?
Groet.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

V.,

Groot gelijk dat je mij pakt op die onnauwkeurigheid ! Maar ik zit met zodanig weinig gegevens dat ik wel onnauwkeurig moést zijn, vrees ik. :-(

Mijn man vond ik in eerste instantie terug op een webpage waar straatnamen in Oudergem verklaard worden. Daar lees ik over hem : "Hij zal op het slagveld aan de IJzer sneuvelen, te Pervijse, tussen de 21e en de 26e oktober 1914." Die gegevens zouden afkomstig zijn van zijn "bericht van overlijden, opgesteld in 1923".

Er is een database van gesneuvelde Belgen toegankelijk via de website van het In Flanders Fields Museum. In dat dodenregister wordt hij vermeld, als gesneuveld zijnde 1914/1/21-26. Jawel, in januari 1914, maar laten we maar aannemen dat een nulletje vergeten werd in het maandnummer.

Die database on line vertoont enkele gegevens niét, die in het IFFM Doc. Centrum wél toegankelijk zijn, en zo weet ik : "overleden te IJzer". Daar wordt dus niet over Pervijze gesproken. (Volledigheidshalve signaleer ik nog even dat een ander (?) dodenregister on line inkijkbaar is via www.wo1.be , van Danny Wilssens, en daar zie ik naast de eveneens verkeerde datum van overlijden, dat mijn man bij het 1ste Grenadiers was. (!) Het wordt er niet eenvoudiger op, want 1ste en 2de Grenadiers zaten op verschillende plaatsen. Enfin, soit ...)

Mijn bron die "Pervijze" zegt is dus een beetje schamel. En : ik weet niet eens of ze betrouwbaar is.

Waarom ik Tervaete vermoed ?
Wel, op grond van de datum 21-26 okt. 1914. (Die gevechten bij Tervaete waren toch toen, neem ik aan ?)
Ook op de onnauwkeurigheid van de datum (5 dagen-periode, en misschien was het door die slachting niet echt mogelijk nadien een juiste datum op een overlijden te plaatsen ?)
En ... omdat Tervaete ook niet echt ver is van Pervijze. Ik weet het, bijna 5 km, en Stuivekenskerke ligt er nog tussenin ... Maar misschien niet te veel nauwkeurigheid vereisen, en marge laten voor wat geografische onjuistheid ?

Hoe dan ook, ik heb zelf de plaats intuïtief wat opengerokken door te schrijven : te of BIJ Pervijze... Maar ik heb dus helemaal geen zekerheid. Behalve een overlijdensbericht van 1923, waarbij ik wat de nauwkeurigheid betreft zeker m'n hand niet voor in het vuur wil steken. (Ik ben al genoeg geconfronteerd geweest met onnauwkeurigheden en onjuistheden met plaatsbepalingen in mijn eigen streek. (Zoals : Ypres, France ;-) )

Aurel
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens de regimentsgeschiedenis ( http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=268625#268625 ) sneuvelde Van Dromme Leo Benedictus Cornelis (°Boezinge op 04/02/1886 en woonachtig te Auderghem) op 06/10/1914.

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick,

Oei, nu ben ik helemaal in de war. Niet op of kort na 26 okt., maar reeds op 2 oktober 1914 ?
Hij zou dus gesneuveld zijn niet nabij Pervijze of Tervaete of Stuivekenskerke, maar wel op 100 km van de IJzer ?! Want op 6 okt. 1914 was z'n eenheid in de buurt van Temse en Waasmunster !

Ik ben geneigd een beetje kritisch te zijn tgo. de datum volgens de Regimentsgeschiedenis ... (Een 2 gesneuveld in de 26 ?) Terechte twijfel van mijn kant ? M.a.w is je ervaring van die aard dat er wel eens meer fouten in te vinden zijn in de overlijdensdata ?

Tenslotte zijn er een drietal bronnen die beweren : okt. 1914. (Akkoord, twee ervan schrijven 1914/1/21-26, maar dat foute 1 = januari zal wel 10 = oktober horen te zijn, neem ik aan.)
Als ik nu maar een doodsprentje had .... :-(

Toch bedankt voor de moeite.

Aurel
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 19:07    Onderwerp: Re: Grenadiers Reageer met quote

VULCANUS @ 01 Apr 2009 20:39 schreef:
In de tekst vind ik een antwoord op het eerste deel van mijn vraag, namelijk wat de terugtrekking van de Grenadiers naar de IJzer betreft.
Bezit je ook kopij van het "chapitre un" dat over het 1° regiment handelt ? Of kan ik van iemand het boekje kopiëren of afkopen. Alles uiteraard tegen vergoeding.
Het tweede deel van de vraag blijft open:"welke weg volgden de Grenadiers naar hun interneringskampen in Nederland" na de val van Antwerpen?

Sorry, heb dit bericht wat over het hoofd gezien Embarassed Ik ga de scans een dezer hier plaatsen Crying or Very sad

PS Dat "Boekje" is 611 blz dik plus bijlagen Neutral

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick,

Wil je a.u.b. ook nog eens kijken of mijn Leon Vandromme vermeld staat als 1ste of als 2de Regiment ?
Bedankt.

Aurel
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

2é Regiment, 2é Bataljon, 2é compagnie

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

De terugtocht van het 1é Grenadiers van Antwerpen naar de IJzer.

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2009 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy @ 26 Mei 2009 20:13 schreef:
2é Regiment, 2é Bataljon, 2é compagnie

Bedankt, Patrick.
En als dat juist is, dan sneuvelde hij niet nabij Pervijze of Tervaete, maar ten zuiden van Ramskapelle.

Aurel
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: