Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

1914-18 Belgische koopvaardij : deserteurs

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freddy

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2011 8:24    Onderwerp: 1914-18 Belgische koopvaardij : deserteurs Reageer met quote

Hello,

Wie heeft informatie over Belgische zeelui op koopvaardij schepen die al dan niet veroordeeld werden als deserteurs tijdens W.O. I. ?
Documenten, referenties van boeken en andere links zijn welkom.

Alvast bedankt.
Freddy.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2011 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Freddy ,
Nu het M.A.S binnenkort zijn deuren zal openen ,
misschien het archief eens raadplegen?

zijn de adressen die ik je meegaf ,
in volgende link nuttig geweest ?
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=314756#314756

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freddy

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2011 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ja en … neen, beste Patrick.
Maar weet je, alle kleine dingen helpen natuurlijk, waarvoor mijn dank.

Het MAS … tja ! Maar ik heb horen zeggen dat niet alle archieven van het Steen daar naartoe verhuizen.

FOD Mobiliteit en Vervoer - Olijftakstraat A'pen Heb al beroep gedaan op hen (o.a. Kapitein P. Busschaert) ; heel toffe mensen maar archieven van zoooooo lang geleden is niet echt hun prioriteit. Valt te begrijpen.

Ben ook al bij FOD Mobiliteit en Vervoer – Oostende geweest, maar daar hebben ze helemaal geen archieven en/of documenten (meer).

Wij blijven dus zoeken en ploegen …nu ivm BE-zeelui deserteurs in 14-18

To 'tonne,
Groetjes,
Freddy.
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2011 8:05    Onderwerp: Desertie op koopvaardijschepen Reageer met quote

Freddy,
ik heb steeds begrepen van mijn grootvader dat de koopvaardij in WWI en II werden bemand door burgers.
De schepen konden onder militair bevel gezet worden zie ANSAC convooien naar Suez. Dit waren burger off (kapt) waarboven een mil verbindingsoff werd geplaatst en een burger kan moeilijk deserteren enkel muiten.
Op de Q schepen waren het bijna allemaal vrijwilligers en militair.
De baas op het schip bleef steeds de kapt, ook wanneer het ging over troepentransport. De Kapt was baas op zijn schip en de verbindingsoff was baas over de troep en de mil beweging.

waarschijnlijk daarom dat er weinig doc over te vinden zijn
je kan best de engelse archieven doorpluizen.
Het merendeel van de Belg archieven (marine ,CMB enz ) werden vernietigd door de duitsers in hun aftocht tijdens WW1 en vooral in WW2

de Belgische bemanningen die stranden op de Hollandse kust werden geinterneerd in één van hun interneringskampen

ik hoop je hiermee van dienst te zijn.
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Freddy

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2011 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hello Dragonder en andere vrienden,

Bedankt voor je commentaar.

“… ik heb steeds begrepen van mijn grootvader dat de koopvaardij in WWI (en II ) werden bemand door burgers”. Dat klopt. Deze (burgerlijke-) zeelui konden dan ook “deserteren”, m.a.w., niet aan boord zijn bij vertrek van hun schip.

Ik heb gegevens dat er tijdens W.O.I zo’n slordige 4.000 (burgerlijke-) zeelui in dit geval zouden geweest zijn. Allen “geconsigneerd in een register”.
En dat aspect probeer ik precies uit te diepen via verhalen, documenten en andere bronnen.

Groetjes,
Freddy.
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2011 21:29    Onderwerp: goede bedoeling Reageer met quote

Freddy,
het kan best zijn dat er 4000 zeelieden de vaart hebben omgeruild voor moeder de vrouw, hou zou je zelf zijn?
maar vergeet niet het blijven burgers en burgers kunnen NIET deserteren, muiten ja of gewoon thuis blijven.
4000 man die hun muts aan de kapstok hebben gehangen is een pak..... zoveel belg mil zijn nog niet gedeserteerd.
dat er een lijst van bestaat kan zijn , maar het blijven burgers.
ook een van de redenen dat ik eredrager van de medailles van mijn grootvader ben.
ik weet het , het doet pijn om de horen dat burger zeelieden als deserteur worden genoemd......
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
vatjan

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2011 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Als kleine zijsprong bi dit onderwerp, vroeg ik me af of iemand weet of er een archief bestaat met bemanningslijsten voor de koopvaardijschepen uit WOI?

Groeten,
Jan
Naar boven
wsegers1

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2011 7:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dergelijke informatie kan je terugvinden in het archief van het Bestuur van het Zeewezen. Dit wordt bewaard in het Rijksarchief te Brussel.
De dossiers tussen 7291 en 8111 handelen over de Eerste Wereldoorlog.

Willem
Naar boven
vatjan

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2011 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jouw antwoord.
Daar moet ik dan zeker eens in gaan snuffelen.
Groeten,
Jan
Naar boven
Freddy

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2011 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hello Dragonder,

O.K., inderdaad alleen « militairen » kunnen deserteren, je hebt gelijk. Wat de zeelui van de koopvaardij (burgers dus) betreft, moet een ander woord gevonden worden. Eerder in de zin van : afvalligheid, afvallig worden !

Groetjes,
Freddy.
Naar boven
Freddy

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2011 10:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hello Vatjan,

Ik ben niet zeker dat je bemanningslijsten in het archief van het Bestuur van het Zeewezen. (Rijksarchief te Brussel) kunt vinden.

De dossiers tussen 7914 (NIET 7291) en 8111 handelen inderdaad over de Eerste Wereldoorlog, maar in het inventaris-boek van C. Vleeschouwers, heb ik t.n.t. geen informatie gevonden betreffende bemanningslijsten.

Heb je hierover een specifieke vraag ? Laat maar weten.

Groetjes,
Freddy.
Naar boven
vatjan

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2011 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Bedankt voor jouw antwoord.

Ik heb samen met een collega verzamelaar een lijst opgesteld van de belgen die een britse Mercantile Marine medal & BWM kregen, als bemanningslid van een belgisch schip onder Brits bevel tijdens WOI.

In de tweede fase zijn we nu deze lijst naast de lijst van de uitreikingen van het belgisch maritiem kruis 14-18 aan het leggen. Kruisbestuiving als je wil =o)

In de derde fase zou het interessant zijn om deze zeelieden te kunnen plaatsen op een bepaald schip, wat dan het gamma van onderzoeksmogelijkheden weer vergroot.

Groeten,

Jan
Naar boven
Freddy

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2011 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Jan,

Ik heb een lijst van alle Belgische koopvaardij schepen tijdens 1914-18 en hier en daar wat namen van BE – bemanningleden gelinkt met die schepen.

Als je een paar concrete namen hebt kan ik nagaan of ik daar iets over heb in mijn documentatie.

Best via persoonlijk e-mail adres.

Groetjes, Freddy.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: