Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Omgevingswerken fase 2 Kasteelpark Zonnebeke (Dugout??).

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Spiling

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2009 10:47    Onderwerp: Omgevingswerken fase 2 Kasteelpark Zonnebeke (Dugout??). Reageer met quote

Omgevingswerken fase 2 Kasteelpark Zonnebeke (Dugout??).

Op 16 februari 2008 werden de inschrijvingen geopend voor de openbare aanbesteding van “Omgevingswerken fase 2 Kasteelpark Zonnebeke”. Deze werken houden een verdere herinrichting van het kasteelpark rond het museum MMP in.

Een medewerken van het gemeentebestuur vertelde mij dat men meer openheid in het park wil brengen zodat het museum beter zichtbaar is van op de openbare weg en zodoende meer uitnodigend is. Hiervoor zal mogelijk de OLV sculptuur naars de kerk moeten wijken.

Nu blijkt dat drastische werken plant vlak naast de kerk, zou het wel eens kunnen dat men “heel toevallig” een dugout vindt. Het gaat hier in dit geval over de dugout “Zonnebeke Church” die in maart en april 1918 werd gebouwd door de 171th Tunnelling Coy. R.E.

Deze “toevalsvondst” zou natuurlijk een heel mooi item zijn naar 2014 toe en perfect passen in het projectvoorstel voor de museumtuin zoals hier beschreven:

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=16237

We vermoeden dat de betrokken dugout zich nog in een heel goede staat bevindt, waardoor een openstelling niet ondenkbeeldig zou zijn. Men dient hier natuurlijk wel rekening te houden met de stabiliteit van de aanpalende kerk, die door het uitpompen van het grondwater en de resulterende krimp en zwelling van de kleilaag, wel eens ernstige zettingschade zou kunnen vertonen.

We houden deze zaak nauwlettend en vol verwachting in het oog.
Richard

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2009 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft die 17th Tunnelling Company RE ook niet de Vampir dugout gebouwd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2009 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Dit gegeven is al vele jaren bekend, ongeveer iedereen in de streek weet dat die dugout er zit.

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Spiling

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2009 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 09 Mrt 2009 11:07 schreef:
Heeft die 17th Tunnelling Company RE ook niet de Vampir dugout gebouwd?

Klopt Richard, idd. het 171th.
Spiling

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2009 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

BatterySergeantMajor @ 09 Mrt 2009 12:13 schreef:
Dit gegeven is al vele jaren bekend, ongeveer iedereen in de streek weet dat die dugout er zit.

Erwin

Hiermee weten de mensen die niet van de streek zijn het u ook Smile .
Spiling

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2009 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Erwin,

Bedoel je nu dat men doelbewust en met voorkennis de dugout zal aansnijden bij de graafwerken en er dus geen sprake kan zijn van een "toevalsvondst"?

Indien zo, wat was het advies van net VIOE in de procedure voor het afleveren van de stedenbouwkundige vergunning voor de terreinaanlegwerken? Werd dit bijkomene item opgenomen in het dossier dat ter inzage lag tijdens het openbaar onderzoek?

Wanneer werd de prospectievergunning afgeleverd door de Minister?
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2009 15:57    Onderwerp: Reageer met quote

Interessante vraag maar wel aan de verkeerde persoon gericht. Ik heb geen flauw benul van de eventuele plannen en zal het op tijd en stond wel horen.
Enerzijds zou het openen van die dugout best interessant kunnen zijn, langs de andere kant vrees ik dat een permanente ontsluiting niet zo eenvoudig te organiseren valt. Toezicht, bewaring, "health & safety" en dat soort dingen, weet je wel. Daarbij zou het museum eigenlijk zichzelf beconcureren, het publiek zou de reconstructie in de kelder wel eens links kunnen laten liggen en de voorkeur geven aan het echte werk.

Je hebt zelf Vampir Farm voor enkele weekends opengesteld en zal dus zeker geconfronteerd geweest zijn met dit soort problemen. Ook in Bayernwald heeft het even geduurd vooraleer een haalbare manier van ontsluiting gevonden werd. Dat is dan nog een bovengrondse gereconstrueerde site wat het allemaal iets makkelijker maakt.

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2009 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik heb geen flauw benul van de eventuele plannen en zal het op tijd en stond wel horen.

Hou ons alvast op de hoogte, Erwin.
eagle

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2009 8:39    Onderwerp: Reageer met quote

Een vraag van een buitenstaander: speelde deze dugout geen rol toen de kerk van Zonnebeke herbouwd werd?
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2009 9:26    Onderwerp: Reageer met quote

Het verhaal gaat dat men na de oorlog meende de oude crypte ontdekt te hebben en pas later besefte dat het om een dugout ging. Ik vertel dit maar voor de volledigheid, persoonlijk vind ik het een rare geschiedenis. Volgens mij ziet zelfs een leek snel het verschil tussen een dugout en een crypte en dus houd ik er rekening mee dat dit één van de vele slagveldlegendes is.

Erwin
Naar boven
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2009 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Tiens, bij mijn weten wordt de ingang van deze dugout buiten toch aangeduid. En is het grondplan toch ook zichtbaar?
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2009 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

Spiling @ 09 Mrt 2009 13:18 schreef:

Erwin,

Bedoel je nu dat men doelbewust en met voorkennis de dugout zal aansnijden bij de graafwerken en er dus geen sprake kan zijn van een "toevalsvondst"?

Indien zo, wat was het advies van net VIOE in de procedure voor het afleveren van de stedenbouwkundige vergunning voor de terreinaanlegwerken? Werd dit bijkomene item opgenomen in het dossier dat ter inzage lag tijdens het openbaar onderzoek?

Wanneer werd de prospectievergunning afgeleverd door de Minister?

Hallo,
De minister himself heeft zijn witte laarsjes aangetrokken en efkens naast de kerk komen stampen kwestie van "inspectie van de prospectie van de terreinaanlegwerken".Na goedkeuring mag de ontmoedigingsprocedure opgestart worden.
Groeten.Philippe
PS.Jaren geleden het voorrecht gehad bij de eersten te zijn om de dugout te bezoeken.Fantastische ervaring!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Highlander

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2009 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil me niet moeien in het gekissebis rond het museum van Zonnebeke maar mij lijkt het openstellen van deze dug-out een logische aanvulling van de museumsite.
vetje

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2009 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Is het wel mogelijk en financieel haalbaar voor de gemeente Zonnebeke om zo'n project te lanceren, te onderhouden en te bewaren voor het nageslacht?

Er was ooit eens een dugout open voor publiek op grondgebied van de gemeente Zonnebeke en dan verwijs ik niet naar Vampire.

Quote:
Een laatste oorlogsrelict zijn de tientallen ondergrondse constructies (dug-outs) die zich nog diep onder onze akkers bevinden. Een bekend voorbeeld is Beecham Dugout, die in 1999 op spectaculaire wijze ontdekt werd op 400 m van Tyne Cot Cemetery. Het patroon van de Australische dugout die in 1989 gevonden is tijdens de opgravingen aan de Augustijnenabdij, kan gezien worden in de archeologische tuin naast de kerk van Zonnebeke. Om redenen van veiligheid en conservatie zijn de dug-outs zelf niet te bezoeken.
http://www.zonnebeke.be/
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2009 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
[quote="vetje @ 18 Mrt 2009 16:56"]Is het wel mogelijk en financieel haalbaar voor de gemeente Zonnebeke om zo'n project te lanceren, te onderhouden en te bewaren voor het nageslacht?

Er was ooit eens een dugout open voor publiek op grondgebied van de gemeente Zonnebeke en dan verwijs ik niet naar Vampire.
quote]

Om even terug te komen op dit onderwerp kan ik u melden dat de optie voor het feitelijk openstellen dan de dugout nabij de kerk wel degelijk grondig overwogen werd door het gemeentebestuur, in kader van de planning van de nieuwe museumtuin.

De constructie is onderzocht geweest en er werden buitenlandse experts, in deze materie, aangetrokken om een studie te maken naar openstelling en conservering van de dugout. Het prijskaartje dat dergelijke conservatie met zich zou meebrengen was zelfs voor Zonnebeke (waar the sky soms, the limit is) fenomenaal. Er werd daarom besloten om dit pad te verlaten en zich te focussen op de verder uitbouw van een namaak onderstand. Het zou wel de bedoeling zijn dat men de incline van de originele dugout zou vrij maken zodoende deze zichtbaar is voor de bezoekers.
Jakke

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2009 15:57    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de volledigheid:

De dug-out ligt onder/tussen de resten van de middeleeuwse abdijkerkfases. Men wil zowel de dug-out als de vroegere middeleeuwse abdij (kerk + bijgaande gebouwen) beter gaan visualiseren. Het openstellen van de dug-out lijkt me ook geen verstandige piste naar onderhoud en bewaring toe. visualiseren is een andere zaak.
Naar boven
coltroep

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2010 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

Graag had ik een dug out bezocht.

Zijn er nog open???

coltroep
Naar boven
coltroep

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2010 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

coltroep @ 13 Nov 2010 11:33 schreef:
Graag had ik een dug out bezocht.

Zijn er nog open???
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2010 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Momenteel niet maar je kan twee geslaagde reconstructies bezoeken.
In het museum te Zonnebeke en de Ijzertoren te Diksmuide.
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: