Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

'U-151' klasse - Handels U-boote.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7050

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 14:46    Onderwerp: 'U-151' klasse - Handels U-boote. Reageer met quote

Oceaanwaardige vracht-onderzeeboot.
Duitsland werd,terwijl het Groot-Brittannië met U-boten blokkeerde,zelf door de Royal Navy geblokkeerd.De Duitsers hadden slechts een korte oorlog gepland,dus was er al in 1915 een tekort aan grondstoffen,vooral nikkel en rubber,die vrij in de nog neutrale Verenigde Staten verkrijgbaar waren.De officiële plannen om kleine hoeveelheden in bestaande onderzeeboten over te brengen,werden vervangen door een commercieel voorstel.Er werd besloten om gespecialiseerde onbewapende vrachtonderzeeërs (Handels U-boote)) te bouwen.
De staat verzorgde de financiering en er werd een uitvoerend bedrijf opgericht onder de naam Deutche-Ozean Red GmbH.de bouw van de eerste twee boten,de grootste tot op dat moment,ging gepaard met een zekere haast: de rompen werden bij de ene werf gebouwd en bij de andere ingericht,machines werden van officiële zijde beschikbaar gesteld in de vorm van reservemotoren van oppervlakteschepen in aanbouw en de gehele afbouw duurde 6 1/2 maand.Twee interne laadruimten werden aangebracht en de vrije ruimte tussen de drukcabine en de buitenste beplating werd gebruikt voor verdere bevoorrading met bijvoorbeeld ruwe rubber en versteviging van het casco met zijn grote diameter.Rond de 350 ton kon in totaal worden vervoerd.Toegang tot de interne laadruimten was vanzelfsprekend erg moeilijk,maar voor een dergelijke onderneming was tijdige aankomst belangrijker dan de snelheid van het laden en lossen.Aan de oppervlakte had de boot een hoog vrijboord,en een koopvaarderachtige spiegel,waar aan een diep gestoken scheg een simplex-roer was bevestigd met aan weerszijden de twee schroeven.De eerste boot,de Deutchland,maakte twee succesvolle trips naar de VS met een grote promotiewaarde,maar de tweede,de Bremen,verdween tijdens zijn eerste reis.Desondanks werden er nog zes schepen besteld.In die periode (1916-1917) moesten ze in prioriteit wedijveren met andere projecten en werden afgeleverd toen de VS inmiddels Duitsland de oorlog had verklaard.Daarmee kwam meteen een einde aan de belangrijkste taak van de Handels U-boote.

Onopgelost verlies.
Deze factoren in combinatie met de aanhoudende twijfels over de sterkte van de constructie van dit soort grote boten en het verdwijnen van de Bremen onder onbekende omstandigheden,resulteerden in een verandering van de rol van de lange-afstands kruiseronderzeeër.In deze aangepaste functie werden de 'U-151' klasse schepen uitgerust met twee 150-mm kanonnen en twee torpedobuizen in de boeg.De Deutschland werd de U-155 met zelfs zes buizen.De gehele klassen zoals die werd ingezet door de Duitse marine,bestond tot en met de U-157 uit zeven boten.De eerste vier daarvan werden gebouwd door Reheirstieg uit Hamburg en allemaal afgebouwd in 1917.De U-155,U-156 en U-157 werden gebouwd door Flensburg,de Atlas Fabrieken in Bremen en Stulcken in Hamburg om vervolgens te worden afgebouwd door Krupps Germaniawerf in Kiel.De schepen werden opgeleverd in respectievelijk 1916,1917 en 1918.De U-154 en U-156 gingen verloren in de strijd en de rest werd aan het einde van de oorlog overgedragen.

Specificatie:
Waterverplaatsing:
1512 ton aan de oppervlakte en 1815 ton gedoken.
Afmetingen: Lengte:65 m ; Breedte: 8,9 m ; diepgang:5,3 m.
Voortstuwing: 2 dieselmotoren elk van 597 kW (800 as-pk) en 2 elektromotoren van 597 kW (800 as-pk) aan twee schroeven.
Snelheid: 12,5 knp (23,2 km/u) aan de oppervlakte en 5 knp (9,3 km/+u) gedoken.
Bereik: 38.900 km bij 6 knp (11 km/u) aan de oppervlakte en 120 km/u bij 3 knp (5,5 km/u) gedoken.
Bewapening: Twee 150-mm kanonnen,twee 88-mm kanonnen en twee 500-mm torpedobuizen (boeg) met 18 torpedo's.
Bemanning: 56.

http://www.handels-u-boote.de/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Lingekopf
Bismarck


Geregistreerd op: 19-10-2006
Berichten: 16013
Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant dit! Ik had daar nog nooit van gehoord. Slim bedacht wel!
_________________
"Setzen wir Deutschland, so zu sagen, in den Sattel! Reiten wird es schon können..... "
"Wer den Daumen auf dem Beutel hat, der hat die Macht."

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
D'Hulster Willy



Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 31
Woonplaats: Houthulst

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 18:42    Onderwerp: kanonnen Reageer met quote

hallo;
nog een vraagje in verband met dat 88 mm. kanon op die duikboten,
waren dat de voorgangers van die beruchte 88'ers uit ww2 Confused
groetjes;
der willy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lingekopf
Bismarck


Geregistreerd op: 19-10-2006
Berichten: 16013
Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Het waren zeker voorlopers, maar of het type hetzelfde was weet ik niet.
Overigens, ook voor Tandorini: Marinemeervoud van kanon is kanons, niet kanonnen...
_________________
"Setzen wir Deutschland, so zu sagen, in den Sattel! Reiten wird es schon können..... "
"Wer den Daumen auf dem Beutel hat, der hat die Macht."

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7050

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 01 Mrt 2009 18:59 schreef:
Het waren zeker voorlopers, maar of het type hetzelfde was weet ik niet.
Overigens, ook voor Tandorini: Marinemeervoud van kanon is kanons, niet kanonnen...


Dat weet ik,maar heb dat verandert naar kanonnen in mijn tekst,zal eens kijken wat ik vindt over die 88-mm kanons.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
A. de Koster



Geregistreerd op: 15-1-2006
Berichten: 1488

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Foto van de Deutschland

_________________
www.gi-qmstore.com gespecialisserd in Korea en Vietnam oorlog gear.
Nederland in WO1
www.zeeland1914-1918.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7050

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 19:23    Onderwerp: Re: kanonnen Reageer met quote

D'Hulster Willy @ 01 Mrt 2009 18:42 schreef:
hallo;
nog een vraagje in verband met dat 88 mm. kanon op die duikboten,
waren dat de voorgangers van die beruchte 88'ers uit ww2 Confused
groetjes;
der willy


Nee dat is niet de voorganger,de 88-mm uit WOII werd pas na 1933 (1935 of 1936) ontwikkeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Lingekopf
Bismarck


Geregistreerd op: 19-10-2006
Berichten: 16013
Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dan kan het toch wel een voorganger zijn?
_________________
"Setzen wir Deutschland, so zu sagen, in den Sattel! Reiten wird es schon können..... "
"Wer den Daumen auf dem Beutel hat, der hat die Macht."

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. de Koster



Geregistreerd op: 15-1-2006
Berichten: 1488

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 01 Mrt 2009 19:26 schreef:
Dan kan het toch wel een voorganger zijn?


Zou kunnen.Maar de 88 mm is gewoon een kaliber aanduiding.De 88 mm FLAK werd ontworpen in de jaren 30 door Krupp en was van origine een anti luchtdoel kanon.Dus de 88 mm op de onderzeeërs was gewoon een kanon met kaliber 88 mm of te wel 8,8 cm en heeft naast de kaliber aanduiding niks gemeenschappelijks met zijn illustere naamgenoot.
_________________
www.gi-qmstore.com gespecialisserd in Korea en Vietnam oorlog gear.
Nederland in WO1
www.zeeland1914-1918.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
arneken



Geregistreerd op: 28-6-2007
Berichten: 2605
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

Had hetzelfde antwoord als A. De Koster in gedachten. Het lijkt me ook raar om te stellen dat een kanon van een onderzeeboot 25 jaar later dienst gaat doen als een luchtafweergeschut of antitankgeschut.

De fabriek Krupp is ook een tijdje buiten Duitsland gestationeerd geweest door het verdrag van Versailles dacht ik en mocht pas wanneer Hitler aan de macht kwam begin jaren dertig weer Duitsland binnen. Ik dacht dat ze in de jaren 20 al een prototype klaarhadden of allesinds al het idee hadden om een 88 mm luchtafweergeschut te maken. Moet ik nog eens nachecken in hoeverre dit klopt natuurlijk.
_________________
Greater love hath no man than this that a man lay down his life for his friends.
Epitaph Lance CPL L.A.C Webb (Lancastershire fusiliers) @kezelberg Millitary Cemetery
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7050

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

arneken @ 01 Mrt 2009 19:50 schreef:

De fabriek Krupp is ook een tijdje buiten Duitsland gestationeerd geweest door het verdrag van Versailles dacht ik en mocht pas wanneer Hitler aan de macht kwam begin jaren dertig weer Duitsland binnen. Ik dacht dat ze in de jaren 20 al een prototype klaarhadden of allesinds al het idee hadden om een 88 mm luchtafweergeschut te maken. Moet ik nog eens nachecken in hoeverre dit klopt natuurlijk.


Krupp stuurde tussen 1920 en 1930 technici naar de fabriek van Bofors in Zweden,die kwamen nadat Hitler aan de macht was terug naar Duitsland met plannen voor de bouw van het 88-mm luchtafweergeschut,de eerste versie was de 88-mm Flak 36.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Wattman



Geregistreerd op: 25-6-2008
Berichten: 208
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het trouwens typisch om te zien dat de Nederlandse onderzeeboten uit het Interbellum (K VIII-klasse, K XI-klasse en de K XIV-klasse) ook uitgerust waren met een 8,8 cm kanon.
Volgens http://www.dutchfleet.net/viewtopic.php?f=53&t=7031 ontwerp van Krupp en gebouwd door Bofors.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
D'Hulster Willy



Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 31
Woonplaats: Houthulst

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2009 19:37    Onderwerp: kanons Reageer met quote

goed, weeral veel bijgeleerd qua kanons en zelfs nog een beetje
spelling erbij Smile
alvast bedankt voor de deskundige uitleg
groetjes;der Willy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12471
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2009 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Toch even opmerken dat op diverse plaatsen langs de Belgische kust er 88 mm geschut gebruikt werd als luchtafweer in WO I !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7050

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2009 21:03    Onderwerp: Reageer met quote



Duits 88-mm Duikbootkanon welke voor de commandotoren stond,het kanon op de foto stond op de gezonken UB-61 en is nu in het Armeemuseum van Ingollstad in Duitsland te bezichtigen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
aglooka



Geregistreerd op: 8-9-2009
Berichten: 178
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2009 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

De 88mm kanons op u-boote waren oudere 88's die dienst hadden gedaan op kleinere oppervlakteschepen en daarom een ontwerp waren met weinig terugslag. Dit was ideaal voor de kleine u-boote

kijk op:
http://www.navweaps.com/Weapons/WNGER_88mm-30_skc97.htm


Veel groeten,

Aglooka
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
aglooka



Geregistreerd op: 8-9-2009
Berichten: 178
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2009 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens , er waren al 88mm luchtafweer kanons op oorlogsschepen in gebruik (deze werden in nieuwe ontwerpen in redelijke antallen geďntegreerd (en ook bij refits van bestaande middelzware en zware schepen. Zo voerden slagschepen en slagkruisers op het einde van de oorlog over het algemeen 8 x 88mm flak mee, een aantal dat pas midden jaren dertig in andere marines bereikt werd)) , waarmee de hochseeflotte jaren op de Britse marine vooruit was die halfslachtig hier en daar een AA kanon opstelden (en dan nog verschillende kalibers op één schip). Er moet wel vermeld worden dat de Britten voor de luchtverdiging veel meer vertrouwden op jachtvliegtuigen op platforms bovenop de geschutstorens gezet (de Grand Fleet had op deze manier 49 jachtvliegtuigen bij, een overweldigend aantal voor deze tijd, en ook nog een groot aantal tweezitters voor verkenning en vuurleiding). Deze Duitse 88'ers marine Flaks werden ook geplaatst in landbatterijen die hun verantwoordelijkheid waren (vooral om kustverdedigings-geschut te verdedigen) op speciale, ook o.m. mobiele, landmonteringen.
Waarschijnlijk werd in de jaren dertig op deze mobiele landmontering teruggegrepen als startpunt om het nieuwe model te ontwikkelen. (ze lijken trouwens in concept erg op elkaar).
Dat het kaliber 88mm bleef heeft waarschijnlijk een eenvoudige reden: speciale machinerie om 88mm lopen uit te boren (trekken en velden) zal nog voorhanden zijn geweest, terwijl de deze voor de lang niet meer gebruikte 90mm al wel zal verdwenen geweest zijn (en ook verouderd gezien deze stukken gemiddeld veel ouder waren).
Wat weinig geweten is, is dat Duitsland na de oorlog eerst een 75mm luchtafweerkanon bouwde (in concept gelijk aan, doch lichter dan de 88), maar deze na enkele jaren aan Portugal verkocht wegens onvoldoende prestaties. Het volgende kaliber in de rij was dan 88mm.

veel groeten,

Aglooka
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
aglooka



Geregistreerd op: 8-9-2009
Berichten: 178
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2009 12:47    Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft de oude 90mm kanons van het leger: deze hadden ook in werkelijkheid een kaliber van 88mm, maar werden door het leger als 90mm kanons aangeduid.

Dus ja, 88mm was gewoon een standaardkaliber in het Duitse leger en de marine, en de fabrieken hadden alle nodige tools om lopen van dit kaliber te vervaardigen. Overgaan naar een ander (dichtbij liggend) kaliber, zou betekenen dat de industrie heel wat machinerie door nieuwe zou moeten vervangen.

Om deze redenen zie je dat bepaalde kalibers in landen steeds weer opnieuw opduiken, terwijl de kanonnen of kanons van een totaal verschillend type konden zijn (bv Frankrijk: 75mm, 105mm, 120mm, 155mm, 240mm; Groot Britannië: 105mm, 120 mm, 152mm, 234mm, 305mm etc...)


Er waren natuurlijk uitzonderingen, zoals Duitsland dat tussen de twee wereldoorlogen van 76,2mm kaliber naar 75mm overstapte, maar deze zijn eerder de uitzondering.

mvg,

Aglooka
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10370
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2010 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Tandorini @ 01 Mrt 2009 20:34 schreef:
arneken @ 01 Mrt 2009 19:50 schreef:

De fabriek Krupp is ook een tijdje buiten Duitsland gestationeerd geweest door het verdrag van Versailles dacht ik en mocht pas wanneer Hitler aan de macht kwam begin jaren dertig weer Duitsland binnen. Ik dacht dat ze in de jaren 20 al een prototype klaarhadden of allesinds al het idee hadden om een 88 mm luchtafweergeschut te maken. Moet ik nog eens nachecken in hoeverre dit klopt natuurlijk.


Krupp stuurde tussen 1920 en 1930 technici naar de fabriek van Bofors in Zweden,die kwamen nadat Hitler aan de macht was terug naar Duitsland met plannen voor de bouw van het 88-mm luchtafweergeschut,de eerste versie was de 88-mm Flak 36.


Flak 18 was de eerste, daarna Flak 36 en nadien de Flak 37. Er kwam ook een 88mm Flak 41. Maar dit is een ander hoofdstuk. Het werd uit de 88mm Flak 1917 ontwikkeld. Toen sprak men meer over Bak, of voluit "Ballon-Abwehrkanonen". Wat bijvoorbeeld Regulus bijvoorbeeld zegt, zou wel dit geschut zijn. Maar let op, we hebben ook een Krupp en Rheinmetall 77mm Baks. In de US in Aberdeen staat een exemplaar. Uit deze geschut werd de Flak 18 ontwikkeld.
_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7050

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2011 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Als Handels-U-Boote werden nicht-militärische U-Boote bezeichnet, mit deren Hilfe Güter oder Rohstoffe trotz einer Seeblockade gehandelt werden können. Gegenüber konventionellen Handelsschiffen zeichnen sich Handels-U-Boote dadurch aus, dass sie durch Tauchfahrt ein unbemerktes Durchbrechen einer Seeblockade ermöglichen. Da Handels-U-Boote unbewaffnete U-Boote sind, sind sie zivile Fahrzeuge mit einer zivilen Mannschaft und genießen damit den vollen völkerrechtlichen Schutz als Handelsschiff.

Weltweit wurden bislang nur zwei Handels-U-Boote konstruiert und eingesetzt. Es waren dies die deutschen Handels-U-Boote Deutschland und Bremen, welche zur Zeit des Ersten Weltkriegs in Dienst gestellt wurden. Die Konstruktion von Handels-U-Booten wurde notwendig, da das Deutsche Reich aufgrund der englischen Seeblockade vom Überseehandel weitestgehend abgeschnitten war. Vordringliches Ziel war es, strategisch wichtige Rohstoffe, die für die Weiterführung des Kriegs hilfreich waren, sicher ins Land zu bekommen. Die Bezahlung der benötigten Rohstoffe basierte indirekt auf dem Prinzip Tauschhandel, da eine Gegenleistung in Reichsmark für die amerikanischen Handelspartner unvorteilhaft gewesen wäre.

Verder lezen:
http://de.academic.ru/dic.nsf/dewiki/1424028



Officers, crewmen and a former prisoner of war on the submarine's foredeck, while she was passing through the Kiel Canal on the way to Harwich, England to be surrendered, 28 November 1918.
Two U.S. Navy officers, captured when the U-152 sank USS Ticonderoga (ID # 1958) on 30 September 1918, were on board the submarine. One is seen in this photograph, standing third from right, wearing his uniform and a civilian cap. He is Lieutenant Frank L. Muller, USNRF, Ticonderoga's Executive Officer. The other was Lieutenant (Junior Grade) Junius H. Fulcher, USNRF. (foto: Wikipedia)


http://www.sueddeutsche.de/panorama/bildstrecke-jahre-deutsche-u-boote-1.658514-11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
kieffer



Geregistreerd op: 13-3-2010
Berichten: 137

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2011 8:47    Onderwerp: Reageer met quote

De fabriek Krupp is ook een tijdje buiten Duitsland gestationeerd geweest door het verdrag van Versailles dacht ik en mocht pas wanneer Hitler aan de macht kwam begin jaren dertig weer Duitsland binnen. Ik dacht dat ze in de jaren 20 al een prototype klaarhadden of allesinds al het idee hadden om een 88 mm luchtafweergeschut te maken. Moet ik nog eens nachecken in hoeverre dit klopt natuurlijk.[/quote]

voor meer informatie over Krupp en Rheinmetall en hun dochterondernemingen in het buitenland na 1918:
www.grebbeberg.nl/uploads/downloads/nederlandse wapenindustrie.pdf

oftewel: een beetje eenvoudig gezegd komt het erop neer dat Krupp e.a. contacten hadden met Bofors, Solothurn en 'Nederlandse' handelsmaatschappijen, in een tamelijk vroeg stadium, en bestaande voorraden die naar Nederland waren gebracht verwerkten en later nieuwe producten hebben ontwikkeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7050

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2011 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.mk-schoenebeck.de/handlubootdtld.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group