Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Gezocht naar oud militairen van de mitrailleursectie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
b.willemen

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2009 23:18    Onderwerp: Gezocht naar oud militairen van de mitrailleursectie Reageer met quote

Uit mijn onderzoekgegevens ben ik inmiddels al wat gegevens gevonden over de mitrailleursectie van het Nederlandse- en het Belgische Leger uit de Eerste Wereldoorlog. Deze mitrailleursectie werkten toen onder meer met honden die de zogenaamde mitrailleurwagens, munitie ofwel patronenwagens, gereedschapwagens en waterwagens.

Zo ben ik ook te weten gekomen uit een dagboek van Toon Segers uit Gilze dat hij in de Eerste Wereldoorlog werd ingedeeld bij zo'n mitrailleursectie met honden.
Helaas heb ik het dagboek deel 1 maar kunnen lezen, maar mogelijk dat deel 2 me meer helderheid kan geven. Want deel 1 stopte met de overplaatsing van deze soldaat naar Walcheren.

Zo heeft er ondermeer in 1986 een deel van dat dagboek gepubliceerd geweest in een blad "Na 65".

Hierop kwamen diverse reacties binnen.

Eťn ervan was van de toen 93 jarige soldaat K. Ofman.
Hier volgt een gedeelte van het citaat van de heer Ofman.

"Ik heb het mobilisatiedagboek met veel interesse gelezen, vooral de beschrijving van de God van Walcheren, want die heb ik na 1916 nog lange tijd meegemaakt. Zelf was ik toen soldaat en ingedeeld bij de groep nieuwe watergekoelde mitrailleurs, die vervoerd werden op wagentjes op twee fietswielen. Deze wagentjes werden getrokken door honden van een bepaalde grootte, die bij burgers werden gevorderd. Onze groep had de beschikking over ongeveer 30 honden. De commandant was luitenant Rutgers. Na afgericht te zijn vetrok de groep naar Zuidzande in Zeeuws-Vlaanderen. Elke hond kreeg een eigen hok, zijn eigen kok en voor het onderhoud een rijwielhersteller en een dokter. De soldaten werden ingekwartierd en voor de nacht kregen wen de zolder van een school, om in tijden van spanning bij elkaar te zijn. In 1917 werd de groep overgebracht naar Walcheren. Vlissingen, Kodekerke en Domburg werden onze standplaatsen en de God van Wacheleren onze hoogste baas. Daar zou op zich zelf al een boek over te schrijven zijn. Gelukkig verplaatste hij zich op een paard, waardoor je hem vlug opmerkte. Dat was wel nodig gezien zijn houding tegenover zijn ondergeschikten. Ik verwonder er mij over dat er niets meer bekend is van dit onderdeel van ons leger uit 1914-1918. Wie er nog wat van weet steekt zijn vinger maar op!"
Aldus het relaas van de heer Ofman.

Na deze lange inleiding zou ik wat meer gegevens en informatie, mogelijk aangevuld met bijzonder beeldmateriaal willen ontvangen over:
- de soldaat K. Ofman,
- zijn mede soldaten van de mitrailleursectie
- uitgebreidde gegevens van de mitrailleurhonden
- foto's van de mitrailleurwagen, munitiewagen, waterwagen

Andere gevens over het gehele mitrailleursectie gebeuren met honden uit de Eerste Wereldoorlog is natuurlijk ook van hartelijk welkom.

Bert Willemen
Laagstraat 103
5121 ZE Rijen
0161225665

Ook een bezoekje aan mijn website www.hondmethondenkar.nl is aan te raden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: