Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Mijn grootvader in WO I

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wattman

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2009 19:49    Onderwerp: Mijn grootvader in WO I Reageer met quote

Een topic dat ook kan dienen als mijn introductie op dit forum. Ik heb mij al ruim een half jaar geleden aangemeld, maar nog altijd niet voorgesteld Cool

Tussen de familiestukken bevindt zich nog wat materiaal over mijn grootvader van vaderskant, Marinus Ploeger (1895-1979), die als matroos dienst deed bij de Koninklijke Marine (van 1915 tot 1920).

(Ik heb trouwens van moederskant nog wortels in het Belgische. Haar familie kwam oorspronkelijk uit Ronse. Howel de emigratie naar Nederland wel heeft plaatsgevonden voor de "Grote Oorlog", voel ik me daarmee wel thuis op dit Vlaams/Nederlandse forum Laughing ).

Helaas is het fototje tamelijk beschadigd geraakt in de loop der tijden.

Hij heeft een groot deel van zijn actieve diensttijd doorgebracht op Terschelling. Zoals uit het getuigschrift van zijn commandant - voor het gemak geschreven op de beide kanten van een archiefkaartje - blijkt dat de oorlog daar niet voorbij ging aan de matrozen: er spoelden zeemijnen aan en die moesten gedemonteerd worden...

Tenslotte nog de ontslagbrief uit 1920.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2009 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Heel bijzonder materiaal, Wattman. Leuk om te zien, ken je nog verhalen van hem via de overlevering of zelf gehoord? Ben benieuwd hoe je grootvader die tijd beleefd heeft in de marine.

Gr P
Wattman

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2009 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas, veel informatie heb ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat ik als klein kind die zeemijnen wel fascinerend vond. Vandaar als ik zo'n ding in een museum zie staan er nog altijd omheen moet lopen. Wink

Helaas is hij overleden toen ik 14 was, dus ik heb verder weinig herinneringen aan. Wat ik weet is eigenlijk via mijn vader, maar die is ook al overleden. De enige harde gegevens die ik heb zijn de papieren die ik heb geplaatst. Tevens is er nog het verhaal binnen de familie dat hij eerder op vrij jeugdige leeftijd als beroepsmilitair bij de marine heeft dienstgedaan en ook zou hebben gevaren. Ik kan dat moeilijk rijmen met het feit dat hij in 1915 opgeroepen is voor de dienstplicht, maar toch heb ik de naam van mijn grootvader teruggevonden in de inventaris van beroepsmilitairen bij de Marine. Ik zal dus eens in Den Haag het dossier gaan inzien.

Wellicht is er forumlid dat iets meer weet over het marinedetachement op terschelling waarvan sprake is, of mij op weg kan helpen om daar meer informatie over te kunnen vinden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: