Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Dossier Eerste Wereldoorlog bij Teleblik.
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2009 7:54    Onderwerp: Dossier Eerste Wereldoorlog bij Teleblik. Reageer met quote

Dossier Eerste Wereldoorlog bij Teleblik.

De Eerste Wereldoorlog is in 2009 een eindexamenonderwerp in het voortgezet onderwijs (VWO en HAVO). Teleblik heeft er een mooi dossier over gemaakt. De fragmenten in dit dossier dienen ter illustratie, inspiratie en als informatiebron naast de officiële examenstof. Dit is uiteraard niet het enige dossier van Teleblik. Van alle schoolvakken is ondertussen heel mooi materiaal verzameld en beschikbaar gesteld. De dossiers zijn per vak ingedeeld. Voor het gebruik van Teleblik is een inlogcode nodig die in de mediatheek of bij de vakdocent is aan te vragen. Je kunt je ook zelf aanmelden.

© http://mediatheekcgu.web-log.nl/medatheekweblog_van_het_c/2009/01/dossier-eerste.html

Teleblik:

De Eerste Wereldoorlog

De gruwelen van de Eerste Wereldoorlog staan nog steeds in het geheugen van Europa gegrift. Wat een korte oorlog moest worden, werd uiteindelijk een jarenlange loopgravenstrijd waarbij miljoenen doden vielen. Nog nooit werd er in de wereldgeschiedenis op zo'n grote schaal oorlog gevoerd. De hele Europese samenleving veranderde in een oorlogsmachine. Vele nieuwe wapenmethodes en technologieën werden toegepast. Het is een oorlog die de wereld voor altijd veranderde.

De Eerste Wereldoorlog is in 2009 een eindexamenonderwerp in het voortgezet onderwijs (VWO en HAVO). De fragmenten in dit dossier dienen ter illustratie, inspiratie en als informatiebron naast de officiële examenstof.

© http://vo.teleblik.nl/dossiers/oorlogen/eerstewereldoorlog

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2009 9:03    Onderwerp: Reageer met quote

Kan iemand een inlogcode voor me regelen? De site is voorbehouden aan leerlingen en degene die in het onderwijs werkzaam zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RJ

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2009 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal er even achteraan gaan.
Je hoort er nog van.
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2009 10:20    Onderwerp: Reageer met quote

We stonden nieteens bij de linkjes, nu wel!

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2009 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Teleblik is erg mooi uitgevoerd, maar leunt wel heel erg zwaar op de door Big Mak in de serie In Europa verkondigde onzin.

Quote:
De moord vindt plaats op 28 juni 1914, als de Oostenrijkse kroonprins samen met zijn vrouw een bezoek brengt aan Sarajevo.

Quote:
Aan het begin van 1915 was er al 40.000 kilometer loopgraaf gegraven. Dieze liep dwars door noord-Frankrijk tot aan de grens met Zwitserland.
Quote:
De Britse bevelhebbers zijn hard voor hun eigen soldaten. Lafaards en deserteurs worden gestraft en zelfs gedood als een voorbeeld voor de rest van de soldaten. In andere landen voert de legerleiding dezelfde harde maatregelen. De Eerste Wereldoorlog is de eerste oorlog waar op grote schaal eigen manschappen worden gedood.

Quote:
Voor een kilometer terreinwinst sneuvelde in 1917, tijdens de Slag om Passendale, 400.000 soldaten.

Quote:
De slag van Passendale in België, is voor Groot-Brittanië één van de zwartste bladzijden uit de geschiedenis. Op 31 juli 1917 beginnen de Britten aan een grote aanval. Het moest de genadeslag voor de Duitsers worden. In plaats daarvan eindigt de aanval in een groot bloedbad. In drie maanden tijd vallen er aan beide kanten een half miljoen doden en gewonden. Toch wordt er maar acht kilometer terreinwinst gemaakt.
Quote:
In de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) wordt er voor het eerst op grote schaal gebruik gemaakt van gifgas. Het begint met het gebruik van traangas maar daarna wordt het gas al snel gemener. Het zijn de Duitsers die voor het eerst 'mosterdgas' op hun vijand loslaten. Dit gifgas zorgt voor verstikking en grote blaren bij aanraking van de huid. De geallieerden zijn er dan nog niet op voorbereid. Het duurt maanden voordat ze uitgerust worden met simpele gasmaskers.

Quote:
De Britten moeten een andere manier vinden om de Duitsers uit hun loopgraven te jagen. Ze beginnen daarom aan de massale inzet van hun nieuwste uitvinding: de tank. Op 20 november 1917 rijden 476 tanks met 5 kilometer per uur richting de Hindenburg lijn. De tankslag bij Cambrai begint met groot succes. De Duitsers zijn compleet verrast en de Britse tanks breken probleemloos door de eerste linie.

Quote:
Het dorpje Langemark in België wordt ook wel de kraamkamer van de Eerste Wereldoorlog genoemd. Hier vlakbij vond in 1914 de zogenaamde kindermoord van Ieper plaats. 3000 Duitse scholieren en studenten uit München zijn uit de schoolbanken geplukt, gek gemaakt met propaganda en na een korte training de oorlog in gejaagd.
De scholieren en studenten hebben geen idee wat ze te wachten staat. Tegenover hen staan Britse soldaten die veel professioneler zijn en meer ervaring hebben. De Duitse studenten hebben geen schijn van kans. Het grootste gedeelte ligt nu op de Duitse begraafplaats bij Langemark. Daar liggen in totaal 40.000 soldaten, begraven in doosjes met botten, boven op elkaar gestapeld.

Quote:
Vanuit deze Franse loopgraven moeten de Russische soldaten vernemen hoe in hun vaderland een revolutie is uitgeroepen. De februarierevolutie onder leiding van Lenin heeft de hele samenleving op z'n kop gezet. De Tsaar is verjaagd en het volk heeft de macht overgenomen. Vanaf dat moment besluiten de Russische soldaten dat de Eerste Wereldoorlog niet meer hun oorlog is en weigeren ze nog langer te vechten.

Quote:
De Franse opperbevelhebber Petain was van mening dat deze revolutionaire stemming zich ook over het Franse leger verbreidde. Hij besloot de Russen ver achter het front te plaatsen en de Franse onrustsstokers binnen het eigen leger te executeren.Russische soldaten aan het westfront hadden al eerder massaal geweigerd. Dat deden ze nadat er in eigen land een revolutie was begonnen. Het Russische volk was in opstand gekomen en de Eerste Wereldoorlog was hun oorlog niet meer. De Franse opperbevelhebber Petain was van mening dat deze revolutionaire stemming zich ook over het Franse leger verbreidde. Hij besloot de Russen ver achter het front te plaatsen en de Franse onrustsstokers binnen het eigen leger te executeren.

Quote:
Na de oorlog was België failliet. Toch kreeg België van de Nederlandse regering een rekening van 100 miljoen gulden voor de opvang van landgenoten.

Quote:
Het allerlaatste slachtoffer van de Eerste Wereldoorlog viel tot nu toe in 1986. Toen reed een Belgische boer met zijn ploeg op een oude, niet ontplofte granaat.

Quote:
In de Eerste Wereldoorlog is voor de eerste keer sprake van een grootschalige propagandaoorlog. Beide partijen schilderen elkaar af als barbaren en misdadigers.

Quote:
Na het einde van de Eerste Wereldoorlg zijn er groepen Duitse soldaten die weigeren hun wapens af te staan. Zij zien Versailles als een poging om definitief af te rekenen met de oude Germaanse waarden. Iedereen die vrede heeft met Versailles is een verrader. Zeker als het een jood is. Deze mannen zdragen later als eerste een hakenkruis op hun helm.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2009 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

Op Teleblik trok het topic ‘Het graf van de ouders van Hitler’ ( http://web.teleblik.kennisnet.nl/tsr/player/vo/fid/4490060 ) mijn aandacht. Geert Mak zegt dan: ‘Hier aan de rand van het kerkhof moet het huis gestaan hebben waar ze woonden, en waar de jonge Adolf z’n Karl May-boeken verslond.’
Hoe kan het toch zijn dat een redactieteam bestaande uit negenentwintig man plus een maffe Pool, met een budget van 100.000 euro per aflevering(!!!), niet slaagt er achter te komen dat dit huis er nog stééds staat? Het ligt net zoals vroeger tegen het kerkhof aan: Michaelsbergstraße 16. Tegenwoordig heeft een begrafenisonderneming het in gebruik.

Ik had al ernstige twijfels bij de serie In Europa. Vormt het nu de basis van wat onze kinderen moeten leren?
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2009 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

Als dit letterlijke quotes zijn uit het dossier, dan bulkt het niet alleen van inhoudelijke maar ook van taalkundige fouten. Voor een onderwijsdossier vind ik dat gewoon niet kunnen.
Inblikken en vér weggooien.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2009 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dit zijn letterlijke quotes pifilsofimos. De site bestaat uit bar weinig tekst en veel beeld, vooral veel geklets van Mak en zijn geMAKzuchtige team.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2009 14:34    Onderwerp: Reageer met quote

pifilsofimos @ 15 Jan 2009 14:04 schreef:
Als dit letterlijke quotes zijn uit het dossier, dan bulkt het niet alleen van inhoudelijke maar ook van taalkundige fouten.

Is het volgende nou taalkundig geklungel of schort het aan feitenkennis?

Quote:
Duitsland was verwikkeld geraakt in een oorlog op twee fronten. Aan de ene kant vocht Duitsland tegen Frankrijk en aan de andere kant tegen Rusland. Daarom bedacht de chef van de Duitse Generale Staf, generaal Von Schlieffen, een plan om dat te kunnen voorkomen. Dit plan was eigenlijk de oorzaak van de talloze levens die verloren gingen.

Nog een qoute, om het af te leren:

Quote:
Duitsland is rond 1900 een grote industriële macht geworden. De staalindustrie, die groter is dan die van Engeland en Frankrijk samen, wordt vooral gebruikt voor het maken van wapens.
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2009 14:39    Onderwerp: Reageer met quote

De Eerste Wereldoorlog is in 2009 een eindexamenonderwerp in het voortgezet onderwijs (VWO en HAVO).

Benieuwd of daar ook een studiereis naar de slagvelden kan aan gelinkt worden. De studenten zijn zeker welkom en dan maar hopen dat ze een beroep doen op lokale deskundige gidsen met een grondige kennis van het bezochte gebied.
Naar boven
piethein

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2009 1:42    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 15 Jan 2009 14:09 schreef:
Dit zijn letterlijke quotes pifilsofimos. De site bestaat uit bar weinig tekst en veel beeld, vooral veel geklets van Mak en zijn geMAKzuchtige team.

Teleblik is dan ook puur een beeldbronnenbank. Vind je het gek dat de site uit bar weinig tekst en veel beeld bestaat?

Als docent in de bovenbouw havo/vwo ben ik erg blij met dit overzicht. Het klopt dat het materiaal sterk leunt op de serie 'In Europa'. (Hoewel de opsomming van bovenstaande quotes ook uit andere programma's of zelfs een andere site lijken te komen?). Het klopt ook dat In Europa een aantal historische fouten bevat. Kritiek geven mag natuurlijk. Geschiedenis is tenslotte een discussie zonder eind. Het valt ook te verwachten dat vakhistorici (en mensen die zichzelf maar al te graag zo zien) verbolgen zijn over een productie die eigenlijk puur voor een breed publiek gemaakt is. Maar om daarom alles als complete onzin weg te kieperen, gaat mij wat ver.

De serie zit vol met persoonlijke vertellingen, anekdotes en uniek beeldmateriaal. Het laat de menselijke kant van het verleden zien en brengt het een stuk dichterbij. Het doet precies waar het medium televisie goed in is: het brengen van emoties! Perfect als levendige verdieping in de les.

Wanneer ik de leerlingen kennis wil geven over academisch verantwoorde 'feiten', jaartallen, statistieken, schema's en plattegronden, dan heb ik altijd nog de katernen waar ik ze mee kan 'lastig vallen'.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2009 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

piethein @ 19 Jan 2009 1:42 schreef:
Teleblik is dan ook puur een beeldbronnenbank. Vind je het gek dat de site uit bar weinig tekst en veel beeld bestaat?

Nee hoor, dat vind ik niet gek. Maar als het uit zo weinig tekst bestaat, dan moet het toch mogelijk zijn dat die weinige regeltjes niet wemelen van de fouten?

Geschiedenis is tenslotte een discussie zonder eind.?

Klopt. Ik ken deze uitspraak, die regelmatig opduikt als er fouten moeten worden vergoelijkt, ook. Maar data en aantallen zijn nogal eens onweerlegbaar. Werd er bijvoorbeeld bij Passendale één kilometer of acht kilometer terreinwinst behaald? Het scheelt nogal wat en om nou in dezelfde bron - Teleblik - twee verschillende cijfers te noemen...
Hoelang duurde die slag overigens en hoeveel man sneuvelden er?

Vind je de uitleg over gifgas, bijvoorbeeld, ook niet om traangasogen van te krijgen?

Wat precies is dat unieke beeldmateriaal in de serie 'In Europa'?

Wanneer ik de leerlingen kennis wil geven over academisch verantwoorde 'feiten', jaartallen, statistieken, schema's en plattegronden, dan heb ik altijd nog de katernen waar ik ze mee kan 'lastig vallen'.

Hoe doe je dat tijdens een proefwerk? Werd het Verdrag van Versailles dan in 1918 (de versie van Mak) of in 1919 ('een academisch verantwoord feit') gesloten? Of worden leerlingen niet meer 'lastig gevallen' met jaartallen?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2009 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Mij werd per pb gevraagd uit te leggen wat er precies fout is bij de voorbeelden die ik gaf. Het zijn inderdaad slechts voorbeelden, want in de teksten op de site van Teleblik kwam ik nog veel meer van dit soort gefrommel tegen. Mijn antwoord is eigenlijk bedoeld voor piethein, die kennelijk speciaal voor dit topic user op FEW werd. De vraag komt namelijk bij me op of hij vindt dat dit soort desinformatie door de beugel kan. Krijgen we nu, i.p.v. de vroegere patatgeneratie, een soort In Europa-generatie? Verder durf ik te stellen dat de teksten op Teleblik niet getuigen van veel inzicht. Misschien dat het voor de samenstellers een goed idee is om toch maar eens contact op te nemen met de verguisde 'vakhistorici (en mensen die zichzelf maar al te graag zo zien)'. Zelf beheersen ze m.i. de stof, wat betreft de Eerste Wereldoorlog, onvoldoende en al zeker om de schooljeugd van degelijke informatie te voorzien. Of hebben die daar geen recht op? Om het over het gebrekkige taalgebruik op Teleblik nog maar niet te hebben.

Quote:
De moord vindt plaats op 28 juni 1914, als de Oostenrijkse kroonprins samen met zijn vrouw een bezoek brengt aan Sarajevo.

Franz-Ferdinand was geen prins en al zeker geen kroonprins. Hij was troonopvolger. ‘In Österreich-Ungarn wiederum führte z.B. Kaiser Franz Josephs einziger Sohn, Rudolf, den Titel eines "Kronprinzen", während dessen späterer Nachfolger als Thronfolger, Erzherzog Franz Ferdinand, als Neffe desselben Kaisers kein Kronprinz, sondern lediglich "Erzherzog-Thronfolger" war.’ Bron: http://de.wikipedia.org/wiki/Thronfolger

Quote:
Aan het begin van 1915 was er al 40.000 kilometer loopgraaf gegraven. Dieze liep dwars door noord-Frankrijk tot aan de grens met Zwitserland.

Typisch zo’n klakkeloos van Geert Mak overgenomen kletsverhaaltje uit In Europa. Laat er nou eens simpele logica op los. Hoe ver is het van de Belgische kust tot aan Belfort? Minder dan 1000 kilometer? Wil je nou écht beweren dat er aan Duitse zijde TWINTIG loopgraaflinies achter elkaar liepen? En dat ook nog eens aan geallieerde zijde? Begin 1915 waren ze net begonnen met het aanleggen van loopgraafstelsels. De Franse bevelhebbers, en in iets mindere mate de Britse bevelhebbers, waren er toen nog van overtuigd dat de vastgelopen strijd weer zou overgaan in een bewegingsoorlog, dus erg veel werk maakten ze er niet van…
Verder liep het front vanaf de Belgische kust, via het noorden van Frankrijk tot aan de grens met Zwitserland.

Quote:
De Britse bevelhebbers zijn hard voor hun eigen soldaten. Lafaards en deserteurs worden gestraft en zelfs gedood als een voorbeeld voor de rest van de soldaten. In andere landen voert de legerleiding dezelfde harde maatregelen. De Eerste Wereldoorlog is de eerste oorlog waar op grote schaal eigen manschappen worden gedood.

Lafaards en deserteurs? Wel eens van shellshock gehoord? In andere landen gebeurde hetzelfde? Wist je dat Australië weigerde eigen soldaten af te knallen? De juiste aantallen kunnen per bron iets verschillen, maar het aantal geëxecuteerden bedroeg aan Britse kant 316, aan Franse zijde 1637 en bij de Duitsers 48 man. Geen enkele reden WO1 ‘de eerste oorlog waar op grote schaal eigen manschappen werden gedood’ te noemen, lijkt me. Heb je trouwens enig idee waar het woord decimeren vandaan komt? Lees zo nodig http://www.dbnl.org/tekst/land016mili01_01/land016mili01_01_0005.htm eens; dat noem ik pas op grote schaal eigen manschappen doden, en die oorlogen waren toch echt eerder!

Quote:
Voor een kilometer terreinwinst sneuvelde in 1917, tijdens de Slag om Passendale, 400.000 soldaten.

Quote:
De slag van Passendale in België, is voor Groot-Brittanië één van de zwartste bladzijden uit de geschiedenis. Op 31 juli 1917 beginnen de Britten aan een grote aanval. Het moest de genadeslag voor de Duitsers worden. In plaats daarvan eindigt de aanval in een groot bloedbad. In drie maanden tijd vallen er aan beide kanten een half miljoen doden en gewonden. Toch wordt er maar acht kilometer terreinwinst gemaakt.

Het is de Slag bij Passendale, niet ‘om’. Deze slag was onderdeel, de finale, van de Derde Slag bij Ieper die drieënhalve maand duurde. Wat betreft Ieper III fluctueren de verliescijfers afhankelijk van de gebruikte bron. 400.000 doden heb ik echter nog nooit ergens gelezen. De verliescijfers die ik meestal gebruik zijn: Britten 310.000 man, Fransen 85.000 man en Duitsers 260.000. Dit zijn doden, vermisten en gewonden. De Slag bij Passendale woedde van 12 oktober tot 10 november 1917.

Quote:
In de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) wordt er voor het eerst op grote schaal gebruik gemaakt van gifgas. Het begint met het gebruik van traangas maar daarna wordt het gas al snel gemener. Het zijn de Duitsers die voor het eerst 'mosterdgas' op hun vijand loslaten. Dit gifgas zorgt voor verstikking en grote blaren bij aanraking van de huid. De geallieerden zijn er dan nog niet op voorbereid. Het duurt maanden voordat ze uitgerust worden met simpele gasmaskers.

Als ik het goed lees markeerde het gebruik van traangas het begin van de gasoorlog. Nu is het nog maar zeer de vraag of traangas gifgas is. Wel is het in ieder geval strijdgas, daar wil ik verder niet over muggeziften. Het waren exclusief de Fransen die dat gas al tijdens het begin van de oorlog, met geweergranaten als transportmiddel, gebruikten. Dus volgens Teleblik begonnen de Fransen de wapenwedloop met gas? Dat is nou precies de kromme gedachtengang waarmee de Duitsers zich in 1915 hoopten te kunnen verontschuldigen.
Het eerste massale en effectieve gebruik van gas was op 22 april 1915 bij Ieper, de Duitsers lieten daar chloorgas uit cilinders lopen. Vrij snel hierna verschenen de eerste beschermingsmiddelen, in juni de z.g. Hypo Helmet.
Toen mosterdgas - meer dan twee jaar later - voor het eerst gebruikt werd, tijdens Operation Strandfest juli 1917, bestonden gasmaskers dus allang. Puur technisch gesproken is mosterdgas overigens geen gas, maar een vloeistof met een kookpunt van 217 °C.

Quote:
De Britten moeten een andere manier vinden om de Duitsers uit hun loopgraven te jagen. Ze beginnen daarom aan de massale inzet van hun nieuwste uitvinding: de tank. Op 20 november 1917 rijden 476 tanks met 5 kilometer per uur richting de Hindenburg lijn. De tankslag bij Cambrai begint met groot succes. De Duitsers zijn compleet verrast en de Britse tanks breken probleemloos door de eerste linie.

Al op 15 september 1916 werden tijdens de Slag aan de Somme tanks ingezet. Zo nieuw was deze uitvinding, de tank, op 20 november 1917 dus niet meer.
Een tankslag is een slag die onderling uitgevochten wordt door tanks.

Quote:
Het dorpje Langemark in België wordt ook wel de kraamkamer van de Eerste Wereldoorlog genoemd. Hier vlakbij vond in 1914 de zogenaamde kindermoord van Ieper plaats. 3000 Duitse scholieren en studenten uit München zijn uit de schoolbanken geplukt, gek gemaakt met propaganda en na een korte training de oorlog in gejaagd.
De scholieren en studenten hebben geen idee wat ze te wachten staat. Tegenover hen staan Britse soldaten die veel professioneler zijn en meer ervaring hebben. De Duitse studenten hebben geen schijn van kans. Het grootste gedeelte ligt nu op de Duitse begraafplaats bij Langemark. Daar liggen in totaal 40.000 soldaten, begraven in doosjes met botten, boven op elkaar gestapeld.

De kraamkamer van de Eerste Wereldoorlog… Kwamen deze scholieren en studenten alleen uit München? En waren er geen andere Duitsers bij betrokken? Uit de schoolbanken geplukt? In Langemark is een massagraf met ongeveer 25.000 gesneuvelden. De rest ligt echt niet opgestapeld in 'doosjes'.

Quote:
Vanuit deze Franse loopgraven moeten de Russische soldaten vernemen hoe in hun vaderland een revolutie is uitgeroepen. De februarierevolutie onder leiding van Lenin heeft de hele samenleving op z'n kop gezet. De Tsaar is verjaagd en het volk heeft de macht overgenomen. Vanaf dat moment besluiten de Russische soldaten dat de Eerste Wereldoorlog niet meer hun oorlog is en weigeren ze nog langer te vechten.

Vanaf dat moment? De februarirevolutie was, het woord zegt het eigenlijk al een beetje, in februari 1917. De eerste Russische muiterijen aan het Westelijke Front waren begin mei.

Quote:
De Franse opperbevelhebber Petain was van mening dat deze revolutionaire stemming zich ook over het Franse leger verbreidde. Hij besloot de Russen ver achter het front te plaatsen en de Franse onrustsstokers binnen het eigen leger te executeren.Russische soldaten aan het westfront hadden al eerder massaal geweigerd. Dat deden ze nadat er in eigen land een revolutie was begonnen. Het Russische volk was in opstand gekomen en de Eerste Wereldoorlog was hun oorlog niet meer. De Franse opperbevelhebber Petain was van mening dat deze revolutionaire stemming zich ook over het Franse leger verbreidde. Hij besloot de Russen ver achter het front te plaatsen en de Franse onrustsstokers binnen het eigen leger te executeren.

Dan was Pétain – graag met accent aigu - een ziener, de eerste Franse muiterijen waren eind april 1917, de eerste Russische aan het Westelijke Front, zoals gezegd, begin mei.
Hij besloot helemaal niet de Franse onruststokers te executeren, hij ging in overleg en verbeterde de omstandigheden van de soldaten. Alleen de leiders van de muiterijen werden voor het krijgsgerecht gebracht. In totaal werden 554 doodvonnissen uitgesproken waarvan ‘slechts’ 49 werden uitgevoerd. Verschillende bronnen noemen overigens, ook hier weer, verschillende cijfers.
Verder was er geen sprake van een revolutionaire stemming binnen het Franse leger. De Franse inlichtingendiensten ondervraagden de muiters nauwgezet en het bleek dat de muiterijen uitsluitend het gevolg waren van wantoestanden binnen het Franse leger. De Russische revolutie of enige politieke motivatie werd niet als argument genoemd.

Quote:
Na de oorlog was België failliet. Toch kreeg België van de Nederlandse regering een rekening van 100 miljoen gulden voor de opvang van landgenoten.

Een land kan niet failliet gaan. Er was sprake van een rekening van 54 miljoen gulden.

Quote:
Het allerlaatste slachtoffer van de Eerste Wereldoorlog viel tot nu toe in 1986. Toen reed een Belgische boer met zijn ploeg op een oude, niet ontplofte granaat.

Andermaal blijkt hoe het geklets van Mak tot in ons onderwijs is doorgedrongen. Vanaf 1986 vlogen diverse andere mensen in de lucht, eind oktober 2007 nog iemand in Loker (B.). .

Quote:
In de Eerste Wereldoorlog is voor de eerste keer sprake van een grootschalige propagandaoorlog. Beide partijen schilderen elkaar af als barbaren en misdadigers.

‘In tegenstelling tot het brutale en gedeeltelijk zelfs weerzinwekkende vijandbeeld dat door de Britse, Franse en Amerikaanse propaganda werd verspreid, was de Duitse propaganda bijna onschuldig’, aldus de Amerikaanse historicus David Welch in zijn boek ‘Germany, propaganda and total war 1914-1918’. Zo werden de Duitse posters, waarin werd opgeroepen tot oorlogsleningen, pas in 1917 voorzien van beelden. En op deze beelden waren over het algemeen heroïeke Duitse soldaten en zeker geen angstaanjagende plaatjes van Franse of Britse agressors te zien. Dit was onderdeel van een officiële Duitse politiek: tijdens de Conferentie van ’s-Gravenhage in 1907 was in artikel 22 afgesproken dat het verboden was de bevolking of het leger van een vijandelijke staat op te hitsen. Dat de Fransen en Britten, die het statuut ook ondertekend hadden, zich daar niet aan hielden was voor de Duitsers geen reden zelf ook over te gaan tot haatpers.

Quote:
Na het einde van de Eerste Wereldoorlog zijn er groepen Duitse soldaten die weigeren hun wapens af te staan. Zij zien Versailles als een poging om definitief af te rekenen met de oude Germaanse waarden. Iedereen die vrede heeft met Versailles is een verrader. Zeker als het een jood is. Deze mannen zdragen later als eerste een hakenkruis op hun helm.

Het klopt inderdaad dat er vlak na de oorlog in Duitsland Freikorpsen ontstonden. En die waren er al een hele tijd voordat het Verdrag van Versailles gesloten werd. Zo sloegen ze in januari 1919 de communistische opstand van de Spartacisten neer. Nou weet ik wel dat Geert Mak in In Europa beweert dat het Verdrag van Versailles in 1918 werd gesloten, maar neem van mij aan dat het op 28 juni 1919 was. Ik zie het verband dat Teleblik presenteert dan ook niet. De vanzelfsprekendheid waarmee gesteld wordt dat deze mannen later als eerste een hakenkruis op hun helm zullen dragen ontgaat me eveneens
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2009 15:39    Onderwerp: Reageer met quote

Onderwijs?
Ondermaats wijs, ja.

Bedankt Richard voor deze deskundige en gemotiveerde uitleg.
Hier leren we wèl weer wat van.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps, Genk
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2009 19:25    Onderwerp: ele... Reageer met quote

:Piethein schreef:

"Wanneer ik de leerlingen kennis wil geven over academisch verantwoorde 'feiten', jaartallen, statistieken, schema's en plattegronden, dan heb ik altijd nog de katernen waar ik ze mee kan 'lastig vallen'.

Zie www.ssew.nl
Rubriek docenten en studenten,

Kritiek bij examenkatern ‘ten oorlog'
kritiek op stofomschrijving
Reactie op kritiek Studiegids
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2009 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Om het nog maar niet over dat boekenlijstje met aanbevolen literatuur voor geschiedenisdocenten te hebben...
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2009 19:41    Onderwerp: Re: ele... Reageer met quote

Andriessen @ 20 Jan 2009 19:25 schreef:
:Piethein schreef:

"Wanneer ik de leerlingen kennis wil geven over academisch verantwoorde 'feiten', jaartallen, statistieken, schema's en plattegronden, dan heb ik altijd nog de katernen waar ik ze mee kan 'lastig vallen'.

Zie www.ssew.nl
Rubriek docenten en studenten,

Kritiek bij examenkatern ‘ten oorlog'
kritiek op stofomschrijving
Reactie op kritiek Studiegids

Via deze linkjes:
http://ssew.nl/kritiek-kanttekeningen-bij-examenkatern-havo-ten-oorlog
http://ssew.nl/kritiek-op-oefenstor-en-examen-katern-geschiedenis
http://ssew.nl/reactie-kritiek-ssew-studiegids

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2009 0:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nog eens op Teleblik gaan kijken en wat ik zag lijkt eigenlijk bijna op ongefundeerde stemmingmakerij, er wordt veel te veel een soort karikatuur van de Eerste Wereldoorlog geschetst. De meeste van de niet bestaande verbanden die Geert Mak zo graag wil aantonen zijn overgenomen. Geen zinnig mens gelooft toch, bijvoorbeeld, dat die paar bataljons Russen zo’n enorme invloed op het Franse miljoenenleger konden hebben? Ze hadden amper contact met elkaar!

Het tekort aan chronologisch inzicht en overzicht van deze journalist is meteen zijn grote Makke, maar kennelijk vormt deze handicap, wat betreft het geven van onderwijs, geen enkel bezwaar. Zijn ‘inzichten’ worden zonder enige gêne op de leerlingen losgelaten. Het risico dat daardoor een verwrongen beeld ontstaat, wordt geMakshalve op de koop toe genomen.
Ik verbaas mij daarover, zeker omdat ik altijd in de veronderstelling verkeerde - vergeef mij dat ik slechts een jaar geschiedenis studeerde - dat de essentie van het geschiedenisonderwijs juist de verbanden en dus ook de chronologie is.
Door de kennelijke aversie tegen ‘vakhistorici (en mensen die zichzelf maar al te graag zo zien)’ en de verleiding om simpelweg een Big Mak in de DVD-speler te schuiven, in plaats van ouderwets les te geven, treedt volgens mij een vervlakking op die misschien het kwart van de docenten die onbevoegd voor de klas staan niet aan te rekenen is, maar wel degenen die beter zouden moeten kunnen weten. De door user piethein - het zou hem sieren als hij zich even zou voorstellen in plaats van zich te verschuilen achter een nickname - geuite kreet ‘geschiedenis is tenslotte een discussie zonder eind’ mag dan wel enige waarheid bevatten, maar mag toch geen oproep tot vrijblijvendheid zijn. Lijkt me…

Overigens behoor ik niet tot de ‘vakhistorici of tot de mensen die zich maar al te graag zo zien’. Ik ben journalist, zo’n ouderwetse met een echt diploma en gespecialiseerd in de Eerste Wereldoorlog, en heb me in heel mijn leven nog nooit historicus genoemd. Dat anderen dat zo nu en dan wel doen, is volledig voor hun rekening. Ik schrijf af en toe een boekje en een artikeltje over WO1.
Naar boven
Erich

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2009 1:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi Topic.

Goede discussie over hoe de geschiedenis van Europa gepresenteerd wordt aan ons kroost.
Even geen gezever over feiten kennis van WO 1 (wat ik wel leuk vind en vele anderen op dit forum) maar over de hele presentatie over het verhaal Europa van de laatste 100 jaar.
Met de (opgeslagen) kennis op dit forum en de kennis van de geschiedenis ridders op dit forum kunnen wij toch ook een goedkoop ,degelijk en enthousiast geschiedenis blik aanbieden.

Kunnen we het forum en de forum meetings kosten neutraal maken.

Groeten uit Heenvliet

Cool

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
piethein

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2009 1:36    Onderwerp: Reageer met quote

Om maar meteen antwoord te geven: nee, ik ben niet bang voor een 'soort In Europa generatie. Ik vind de persoonlijk vertellingen juist een mooie toevoeging in een les.

Allereerst wil ik je er graag op wijzen dat je helemaal niet kunt spreken over 'dezelfde bron Teleblik', Teleblik is namelijk geen bron, maar een bronnenbank. Dat betekent dat het heel goed mogelijk is dat er tegenstrijdige fragmenten te vinden zijn. De gegeven informatie komt van de programmamakers en de publieke omroepen. Zij stellen het materiaal beschikbaar en vormen dus de bron. Je zult dus zelf als docent of leerling moeten blijven bedenken van wie het afkomstig is. Het voordeel is dat je zelf de vrijheid krijgt om verschillende meningen en interpretaties naast elkaar te zetten. Wat jij doet is hetzelfde als verkondigen dat de bibliotheken niet deugen omdat ze boeken hebben waarin tegenstrijdige of volgens jou onjuiste informatie is te vinden.

Het lijkt er op dat dit dus vooral een 'In Europa' discussie is. Eigenlijk kan ik je nu vrijwel hetzelfde vertellen als in mijn eerdere post. Er zitten hier en daar inderdaad onjuiste feiten in de serie van Mak. Feiten waarover inderdaad geen discussie mogelijk is. Dat is zeer jammer van Mak en zijn redactie. Maar,,, voor mij is de serie dan nog geen complete onzin en reden om het niet aan mijn leerlingen te laten zien. Ik ben van mening dat de serie er wel heel goed in slaagt om de menselijke kanten van het verleden te laten zien. Al die beelden met persoonlijke verhalen van ooggetuigen en nakomelingen brengen emoties los. Ze dragen bij aan het historisch besef. Ze zijn uitstekend geschikt om een geschiedenisles levendig te maken en vormen een welkome afwisseling op de examenkaternen. Je moet ook onthouden dat we het hier over televisie hebben. In een dergelijk langzaam medium is het onmogelijk om alle details en nuances zoals die van jou op te sommen. Persoonlijk vind ik dan juist de beelden belangrijk. Een serie als 'De Bezetting' met alleen het hoofd van Lou de Jong en zijn lezingen, werkt heden ten dagen niet. Zeker niet voor jongeren. Televisie heeft juist de kracht om mensen in hun maag te raken!

Sommige quotes uit afleveringen waar je een kanttekening plaatst vind ik niet eens een enorm probleem. In een fragment uit Netwerk hebben ze het inderdaad over 1 kilometer terreinwinst bij Passendale en in het NOS journaal over 8 kilometer terreinwinst. Voor mij is dit geen reden om het niet aan leerlingen te laten zien. Er worden wel vaker van dit soort tegenstrijdige 'feiten' verkondigd. Ook in de academische literatuur, maar dat kunnen ze later in een nieuwe druk wijzigen. Als ik deze fragmenten in de klas draai, dan is de essentie dat er voor weinig kilometers ontzettend veel doden zijn gevallen. Het maakt dan niet uit of ze het over 1, 2, 7 1/2 of 8 km hebben. Ze zullen op het voortgezet onderwijs ook helemaal niet getoetst worden op het precieze aantal kilometers. Dit soort details zijn op dit niveau van ondergeschikt belang. Zo kan ik mij ook niet druk maken wanneer er in een fragment wordt gesproken over 400.000 doden terwijl het er ook 310.000 kunnen zijn. Of dat ze in een fragment uit In Europa vergeten te zeggen dat mostergas eigenlijk geen gas is maar een vloeistof met een kookpunt van 217 graden. Is het schokkend om te horen dat we de VO leerlingen niet opleiden tot WO I professoren?

Dan de kritieken op de examenkaternen. Het zijn elk jaar dezelfde soort kritieken die historici leveren op het geschiedenisonderwijs. Geheel terecht! Dit is ook een punt waar de discussie zonder eind ontstaat. Ook ik heb als historicus regelmatig mijn bedenkingen over de methoden en katernen waarmee ik het in het onderwijs moet zien te klaren. Maar misschien ook wel logisch... Na een volledige studie ben je op de hoogte van ontzettend veel details en verbanden en kun je met het grootste gemak overal kanttekeningen zetten. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom jij jezelf zo ontzettend druk kan maken over In Europa, Richard.
Nu heb ik dit gedeeltelijk leren te relativeren door mijn ervaring in het VO onderwijs die toch heel anders is dan geschiedenis op de universiteit.

Het grote probleem voor mij is ook nog eens dat we de leerlingen veel te kort in de klas hebben om compleet en genuanceerd geschiedenis te geven. Zoals een Tv-uitzending onmogelijk alle uitgebreide informatie op kan sommen, zo moeten ook wij keuzes maken.

En inderdaad, de tijd dat leerlingen alle jaartallen in hun hoofden moeten stampen, is al sinds de jaren zestig voorbij. VO leerlingen hoeven niet meer bij het horen van 1672, als kwijlende honden, 'redeloos, radeloos, reddeloos' te scanderen. Dat wil niet zeggen dat de leerlingen nu totaal geen 'kapstok' meer hebben om alle gebeurtenissen aan op te hangen. Alle orientatiekennis komt nu terug in de opgestelde 10 tijdvakken van de Rooy. Tegenwoordig gaat het voornamelijk om de vaardigheden, het historisch besef, inzicht in verbanden en morele lessen. De harde feiten zoals precieze jaartallen zijn daarin minder belangrijk geworden. Daar valt ook weer vanalles over te zeggen. Maar dan komen we wederom bij een andere discussie.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2009 2:13    Onderwerp: Reageer met quote

Beste piethein,

Ik heb je reactie gelezen en ik wil je op dit late tijdstip, ik ben ondertussen afgepeigerd, alleen maar, oprecht, zeggen dat je woorden enorm sympathiek en sportief op me overkomen. Je hebt er zichtbaar over nagedacht en ik ben de laatste die zal ontkennen dat er enige redelijkheid in je uitspraken zit. Mag ik morgen een van de eerste zijn die ingaat op de – mogelijke - onredelijkheid? Mag ik je tevens uitnodigen tot een open discussie? Ik heb namelijk het gevoel dat we deels samen hetzelfde doel nastreven, maar verschillende methoden hanteren en verschillende waardeoordelen hebben.
Het is zeker niet mijn bedoeling iemand of een instantie aan het kruis te nagelen. Dit ondanks dat ik misschien lijd aan een wellicht overvloedige behoefte aan waarheidszoeking.

Mijn uitnodiging jezelf nader voor te stellen staat overigens nog steeds. Ik vind het namelijk prettig te weten tegen wie ik praat.

Vriendelijke groeten,

Richard Heijster
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2009 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, daar ben ik weer. Door onverwacht werk is het een dagje later geworden. Even een opmerking: mijn kritiek geldt niet voor de geschiedenisleraar in het algemeen, maar betreft bepaalde punten.

piethein @ 21 Jan 2009 1:36 schreef:
Om maar meteen antwoord te geven: nee, ik ben niet bang voor een 'soort In Europa generatie. Ik vind de persoonlijk vertellingen juist een mooie toevoeging in een les.

Allereerst wil ik je er graag op wijzen dat je helemaal niet kunt spreken over 'dezelfde bron Teleblik', Teleblik is namelijk geen bron, maar een bronnenbank. Dat betekent dat het heel goed mogelijk is dat er tegenstrijdige fragmenten te vinden zijn. De gegeven informatie komt van de programmamakers en de publieke omroepen. Zij stellen het materiaal beschikbaar en vormen dus de bron. Je zult dus zelf als docent of leerling moeten blijven bedenken van wie het afkomstig is. Het voordeel is dat je zelf de vrijheid krijgt om verschillende meningen en interpretaties naast elkaar te zetten. Wat jij doet is hetzelfde als verkondigen dat de bibliotheken niet deugen omdat ze boeken hebben waarin tegenstrijdige of volgens jou onjuiste informatie is te vinden.

Ondanks dat die uitspraak natuurlijk deels gechargeerd bedoeld is, ben ik in zekere zin toch bang voor een soort In Europa-generatie. Wat betreft de historische juistheid van de gepresenteerde feiten sloeg de serie In Europa te vaak de plank mis om echt serieus te kunnen worden genomen. Door de opzet werkt het vervlakking in de hand en door het tekort aan inzicht van Mak lopen de leerlingen het risico de chronologie van de 20e eeuw verkeerd te interpreteren. Ineens blijken, bijvoorbeeld, die paar schamele bataljons Russen dan wél in staat geweest te zijn het moreel van Franse miljoenenleger enorm negatief te beïnvloeden én is er een verband gelegd tussen de Russische revolutie en de Franse muiterijen. Juist het leren begrijpen van de chronologie en verbanden lijkt me een kerntaak van het geschiedenisonderwijs.

Mijn kritiek beperkt zich overigens tot WO1, alhoewel ik ook over de rest twijfels heb, en gaat een stuk verder dan die van Melching voordat hem de mond gesnoerd werd. Het heeft geen zin opnieuw tot in detail op het werk van Geert Mak en zijn negenentwintig apostelen plus maffe Pool in te gaan, er staat op dit forum een topic waarin e.e.a. uitgebreid aan bod komt. Ik ontken niet dat de serie amusementswaarde heeft, maar het zou voordat – of nadat - het aan de schooljeugd wordt gepresenteerd, moeten worden voorzien van commentaar door leraren. Ik vraag me af of deze voldoende kennis hebben en kritisch genoeg zijn. Omdat ik niet uit het onderwijs kom geef ik meteen toe dat deze indruk deels subjectief is. Ik zal het moeten doen met wat ik van mijn kinderen en anderen hoorde, met wat ik lees en met het jaar dat ik zelf voor geschiedenisleraar studeerde. Als ik bijvoorbeeld naar het lijstje met voor docenten aanbevolen boeken kijk, dan lijkt het me dat het is samengesteld door iemand die ’s avonds laat even naar zijn boekenkastje is gelopen om een notitie te maken van de boeken die hij het laatst voor zijn verjaardag of sinterklaas kreeg. Zelfs het sprookjesboek ‘Velden van Weleer’ staat erop. Het lijkt me toch niet zo’n moeite dat te vervangen door iets dat wel hout snijdt?

De teksten op Teleblik vormen wel degelijk een bron. Dat hun herkomst af te leiden is uit het gepresenteerde beeldmateriaal doet niet ter zake, al geeft het wel de waarde aan die kennelijk aan de series toegekend wordt.
Het zijn de samenstellers van Teleblik geweest die ze klakkeloos hebben overgenomen en opnieuw gepubliceerd, en dus zijn ze verantwoordelijk. Het voorbeeld dat ik gaf van de 40.000 kilometer loopgraven, toont wat mij betreft ondeskundigheid aan en, wat erger is, onvoldoende kritisch vermogen. Je hoeft tenslotte geen groot WO1-deskundige te zijn om er achter te komen dat het je reinste flauwekul is: enige geografische- en rekenkundige kennis op basisschoolniveau is al voldoende. Weet je dan ook nog eens hoe de Franse- en Britse bevelhebbers over de vastgelopen oorlog dachten, dan is dat mooi meegenomen.

Het lijkt er op dat dit dus vooral een 'In Europa' discussie is. Eigenlijk kan ik je nu vrijwel hetzelfde vertellen als in mijn eerdere post. Er zitten hier en daar inderdaad onjuiste feiten in de serie van Mak. Feiten waarover inderdaad geen discussie mogelijk is. Dat is zeer jammer van Mak en zijn redactie. Maar,,, voor mij is de serie dan nog geen complete onzin en reden om het niet aan mijn leerlingen te laten zien. Ik ben van mening dat de serie er wel heel goed in slaagt om de menselijke kanten van het verleden te laten zien. Al die beelden met persoonlijke verhalen van ooggetuigen en nakomelingen brengen emoties los. Ze dragen bij aan het historisch besef. Ze zijn uitstekend geschikt om een geschiedenisles levendig te maken en vormen een welkome afwisseling op de examenkaternen. Je moet ook onthouden dat we het hier over televisie hebben. In een dergelijk langzaam medium is het onmogelijk om alle details en nuances zoals die van jou op te sommen. Persoonlijk vind ik dan juist de beelden belangrijk. Een serie als 'De Bezetting' met alleen het hoofd van Lou de Jong en zijn lezingen, werkt heden ten dagen niet. Zeker niet voor jongeren. Televisie heeft juist de kracht om mensen in hun maag te raken!

Ik ben het met je eens dat In Europa emoties los maakt. Bij mij ook: ik vond het om te janken, zeker gezien het voor Nederlandse begrippen abnormaal hoge budget.
Wat erger is, is dat de serie door slecht gekozen uitvergrotingen, verkeerde aannames en zelfs apert foute stellingen hier en daar bijna een karikatuur laat zien van wat WO1 werkelijk was. Daarom beschouw ik het als een schraal middel om de lessen aan te vullen. Net zoals de Studiegids en overige examenkaternen. Als ik bijvoorbeeld de discussie op http://ssew.nl/reactie-kritiek-ssew-studiegids lees, dan valt me op hoe weinig flexibiliteit er is en hoe weinig animo tot zinvolle verdieping er bestaat. Het meest storend vond ik het herhaalde gebruik van kreten als ‘algemeen geaccepteerde interpretaties’ en ‘consensus’. Al was het maar omdat er kennelijk vanuit wordt gegaan dat wat de overwinnaars ons al die tijd presenteerden na al die tijd niet eens opnieuw zou moeten worden beschouwd. Inzichten zijn aan verandering onderhevig: in 1934 was het in Nederland ‘algemeen geaccepteerd’ dat het in Duitsland goed ging - de Nederlandse socialist Diemer schreef zelfs een pil van een boek, een soort loflied, over het nationaal-socialisme en Hitler - en een paar jaar later werd de Duitse Führer zelfs voorgedragen voor de Nobelprijs voor de Vrede.

Sommige quotes uit afleveringen waar je een kanttekening plaatst vind ik niet eens een enorm probleem. In een fragment uit Netwerk hebben ze het inderdaad over 1 kilometer terreinwinst bij Passendale en in het NOS journaal over 8 kilometer terreinwinst. Voor mij is dit geen reden om het niet aan leerlingen te laten zien. Er worden wel vaker van dit soort tegenstrijdige 'feiten' verkondigd. Ook in de academische literatuur, maar dat kunnen ze later in een nieuwe druk wijzigen. Als ik deze fragmenten in de klas draai, dan is de essentie dat er voor weinig kilometers ontzettend veel doden zijn gevallen. Het maakt dan niet uit of ze het over 1, 2, 7 1/2 of 8 km hebben. Ze zullen op het voortgezet onderwijs ook helemaal niet getoetst worden op het precieze aantal kilometers. Dit soort details zijn op dit niveau van ondergeschikt belang. Zo kan ik mij ook niet druk maken wanneer er in een fragment wordt gesproken over 400.000 doden terwijl het er ook 310.000 kunnen zijn. Of dat ze in een fragment uit In Europa vergeten te zeggen dat mostergas eigenlijk geen gas is maar een vloeistof met een kookpunt van 217 graden. Is het schokkend om te horen dat we de VO leerlingen niet opleiden tot WO I professoren?

Dat die leerlingen uiteindelijk slechts een oppervlakkige kennis aangaande de Eerste Wereldoorlog hoeven te hebben, begrijp ik. Maar dat is nog geen reden om ze verkeerde dingen aan te leren. Zo’n slap verhaal over traangas slaat toch nergens op? De rest wat je aanhaalt ook niet. Wat is er op tegen de boel juist te presenteren? Als het mij lukt, bij heel oppervlakkige beschouwing, dat soort flauwekul eruit te filteren, dan moet het leraren en de samenstellers van de teksten op Teleblik toch ook lukken? Want nogmaals: dit soort papegaaiwerk wordt wel degelijk als zelfstandige tekst op Teleblik gepresenteerd, en gaat een eigen leven leiden.

Dan de kritieken op de examenkaternen. Het zijn elk jaar dezelfde soort kritieken die historici leveren op het geschiedenisonderwijs. Geheel terecht! Dit is ook een punt waar de discussie zonder eind ontstaat. Ook ik heb als historicus regelmatig mijn bedenkingen over de methoden en katernen waarmee ik het in het onderwijs moet zien te klaren. Maar misschien ook wel logisch... Na een volledige studie ben je op de hoogte van ontzettend veel details en verbanden en kun je met het grootste gemak overal kanttekeningen zetten. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom jij jezelf zo ontzettend druk kan maken over In Europa, Richard.
Nu heb ik dit gedeeltelijk leren te relativeren door mijn ervaring in het VO onderwijs die toch heel anders is dan geschiedenis op de universiteit.

Er is geen ‘discussie zonder eind’. Was die er maar! Ik heb het gevoel dat ‘de leraar’ het teveel best vindt en achterover leunt. Als de aan hem geleverde hulpmiddelen al zo rammelen, hoe kun je dan een goed eindresultaat verwachten?

Het grote probleem voor mij is ook nog eens dat we de leerlingen veel te kort in de klas hebben om compleet en genuanceerd geschiedenis te geven. Zoals een Tv-uitzending onmogelijk alle uitgebreide informatie op kan sommen, zo moeten ook wij keuzes maken.

En inderdaad, de tijd dat leerlingen alle jaartallen in hun hoofden moeten stampen, is al sinds de jaren zestig voorbij. VO leerlingen hoeven niet meer bij het horen van 1672, als kwijlende honden, 'redeloos, radeloos, reddeloos' te scanderen. Dat wil niet zeggen dat de leerlingen nu totaal geen 'kapstok' meer hebben om alle gebeurtenissen aan op te hangen. Alle orientatiekennis komt nu terug in de opgestelde 10 tijdvakken van de Rooy. Tegenwoordig gaat het voornamelijk om de vaardigheden, het historisch besef, inzicht in verbanden en morele lessen. De harde feiten zoals precieze jaartallen zijn daarin minder belangrijk geworden. Daar valt ook weer vanalles over te zeggen. Maar dan komen we wederom bij een andere discussie.

Natuurlijk noopt de beperkte tijd, die een leraar ter beschikking staat om zijn stof over te dragen, tot het maken van keuzes. Ik begrijp dat probleem. Het is dan ook beslist niet zo dat ik een en al verwijt ben. Toch zul je het, denk ik, met me eens zijn dat een klein beetje kennis van jaartallen, chronologisch begrip, geen kwaad kan. Daardoor zouden fouten als bijvoorbeeld het vermeende verband tussen het Verdrag van Versailles en het ontstaan van de Freikorpsen – wat een onzin(!) - vermeden worden en zouden de honderdduizenden doden, die in Duitsland vielen als gevolg van de Britse Hongerblokkade, verklaard kunnen worden. Die blokkade duurde namelijk niet voort tot eind 1918, maar tot 28 juni 1919. Dat niet iedere leerling deze datum, bij benadering, zal onthouden lijkt me logisch. Maar als hem of haar allerlei datums en andere feitelijkheden verkeerd aangeleerd worden, krijgt diezelfde leerling niet ééns de kans een gedegen basis te leggen.
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2009 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Een interessant, zelfs leerrijk debat vind ik dit.

Overigens laat ik mijn dochter de afleveringen "In Europa" niet bekijken want deze desinformatie blijft bij kinderen te veel in het geheugen 'hangen'.
Ik huiver al bij deze gedachte. Dan neem ik haar liever nog eens mee naar de Westhoek... en stap er een museum binnen.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps, Genk
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2009 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag me af hoe je als docent tijdens de les een dubieus hulpmiddel, als bijvoorbeeld de tv-serie In Europa, überhaupt kunt combineren met de syllabus geschiedenis havo/vwo 2009 van de CEVO, Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven. Deze commissie legt de stofomschrijving dwingend op. Geert Mak kletst op tv het volgende: ‘Pétain trad hard, zeer hard op tegen de muiters’, en gaat verder met de weliswaar lyrische, maar desondanks uit gebakken lucht bestaande kreet ‘de muiterij verdween even snel als ze gekomen was, overstemd door nieuwe aanvalsgolven’. Kom je dan als docent niet in een soort spagaat terecht? De syllabus stelt terecht: ‘In Frankrijk namen de muiterijen van 1917 de vorm aan algemene stakingen. Er werden doodvonnissen voltrokken, maar de Franse legerleiding ging in op de eisen en stelde grote aanvallen voorlopig uit. De soldaten waren wel bereid hun vaderland te verdedigen.’

Niet dat de hele syllabus juist of volledig is. In die van 2008 werd nog gesteld dat de Pruisen in 1870 de oorlog aan Frankrijk verklaarden, in die van 2009 wordt het in het midden gelaten: ‘De oorlogsverklaring in 1870 was voorafgegaan door grote demonstraties voor de oorlog. Ook de bevolking van Pruisen begroette de oorlog met enthousiasme. In de beginfase was deze voor Pruisen uiterst succesvol. Het gemoderniseerde Pruisische leger trok, gesteund door de drie Zuid-Duitse staten, Elzas-Lotharingen binnen.’
Het waren de Fransen die de Pruisen de oorlog verklaarden. Voor de leerlingen niet onbelangrijk te weten, als ze een verband met WO1 willen leggen.

Ook weet de syllabus te melden: ‘Aan het Oostfront eindigde de oorlog in 1918 met een Duitse overwinning. In het Westen had het Duitse voorjaarsoffensief in 1918 kans van slagen, met name door nieuwe tactieken en inzet van vliegtuigen.’
De oorlog eindigde met een wapenstilstand en wat de inzet van vliegtuigen bijdroeg aan de Duitse kans van slagen – ze waren er al vanaf het begin van de oorlog -, kan ik niet bedenken. De ware reden waarom het de Duitsers zou kunnen lukken de oorlog alsnog op een voor hen goede manier te beëindigen wordt tot mijn stomme verbazing echter niet vermeld: ze konden meer dan veertig divisies vanuit het oosten naar het westen overbrengen!

Verder is Oostfront een ongewenst germanisme, dat volgens mij pas ergens na 1939 gebruikt werd. Het is Oostelijk Front.

Een andere wijsheid uit de syllabus, die officiële status heeft en waar iedere leraar zich aan te houden heeft, is de volgende: ‘Na 1915 werden meer bommen en granaten geproduceerd en werd gifgas ingezet.’ Al in 1915, 22 april, werd op grote schaal en met succes strijdgas ingezet, niet na 1915.

Ook uit de syllabus: ‘In de zeeoorlog kon de nieuwe Duitse marine, ondanks de inzet van onderzeeërs, geen vuist maken tegen de Britse marine die de hele oorlog de wereldzeeën beheerste.’ Even verder: ‘Door de invoering van de konvooivaart konden de Geallieerden de aanvoer van voedsel, grondstoffen en goederen vanuit de Verenigde Staten herstellen.’
Volgens mij zijn deze twee stellingen ronduit tegenstrijdig. De onderzeeërs van de Kriegsmarine hadden de Britten bijna op de knieën gebracht. In Groot-Brittannië was op den duur nog maar voor een paar maanden voedsel en olie. Alleen door de actieve bemoeienis van de US, dit land dwong inderdaad – onder andere - aan op konvooivaart, konden de Britten de strijd voortzetten.

Voelen leraren zich door hun eigen CEVO, naast hun hulpmiddelen zoals Teleblik, niet gehandicapt?
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2009 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Bij alle vakken geldt voor de correctie van eindexamens, de vakspecifieke regel:
Quote:
3.2 indien een vraag gedeeltelijk juist is beantwoord, wordt een deel van de te behalen scorepunten toegekend, in overeenstemming met het beoordelingsmodel;
3.3 indien een antwoord op een open vraag niet in het beoordelingsmodel voorkomt en dit antwoord op grond van aantoonbare, vakinhoudelijke argumenten als juist of gedeeltelijk juist aangemerkt kan worden, moeten scorepunten worden toegekend naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel;
Vakinhoudelijke argumenten moeten afkomstig zijn uit gezaghebbende, wetenschappelijke publicaties.
Ik zie het probleem dus niet zo groot.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2009 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet ook niet of er een groot probleem is. Maar wat is er op tegen te zorgen dat er goede informatie verstrekt wordt: op Teleblik en door het CEVO. Leerlingen lijken me daar recht op te hebben en kunnen daar de vruchten van plukken als ze zich nog eens verder in het onderwerp willen of moeten verdiepen.
Neem nou mijn opmerkingen. Zijn die al verwerkt? Zo'n moeite kan dat toch niet zijn?
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2009 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

Verleden jaar was het ook al eindexamenstof.
We hebben het hier ook over de aanbevolen boekenlijst gehad, ik heb daarop een rondje boekhandel gedaan en wat bleek: nergens lagen de boeken, of zelfs maar één boek, op voorraad.
Later bleek zelfs dat een stel van de boeken van die lijst niet meer leverbaar waren.
Foutje?

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2009 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan dat 'geweldige' boekenlijstje van 2007/2008 nergens meer vinden. Is het eigenlijk geactualiseerd?
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2009 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zou ik eigenlijk niet weten, het oude stond volgens mij bij dit topic in de linkjes
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=5190&highlight=geschiedenis+examen

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2009 15:41    Onderwerp: Reageer met quote

Gevonden:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=97094#97094

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2009 12:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan me de voorkeur van de Teleblikkers, en hun fans, voor Geert Mak overigens wel voorstellen als ik op http://www.youtube.com/watch?v=V3P09u7nQtA , oorspronkelijk een uitzending van www.schooltv.nl , de reïncarnatie van Bartje – ik bid niet veur bruun boon’ – bekijk.

Deze reïncarnatie is een van de Twee historici, met één missie: veldslagen in Europa! Zijn gebrek aan kennis van de Nederlandse taal vormt voor hem geen belemmering zijn schamele historische inzicht op leerlingen los te laten.

Een paar hoogtepunten:

‘Hoe heeft deze oorlog kunnen ontstaan.’

‘En dan, als d’nderslag bij heldere hemel wordt kroonprins van Oostenrijk Franz Ferdinand vermóórd.’

‘Er werd gedacht dat met behulp vanuh de macht en de glorie van het leger niks niet uitvoerbaar was.’

‘Duzze strijd wordt gevoerd in een van de honderd’n loopgrav’n die gruwelijke verminkingen en enorme zinloze hoeveelheden slachtoffers opeisen. Dit komt doordat aanvalstactieken uit een lang vervlogen tijd worden toegepast.’

‘Elf november negentienáchttien, de Duitse legerleiding vraagt een wapenstilstand aan bij de geallieerd’n. Dit komt als donderslag bij heldere hemel aan. De eerste stap naar een vrede zijn hierdoor gezet.’
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2009 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

Richard, in dit geval moet ik je bijvallen:
Quote:
Hoe heeft deze oorlog kunnen ontstaan.’

de spreker vervolgt:
"... hoe is hij beëindigd.... Eén woord: de Amerikanen" .
Of is dit een vorm van cabaret?
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2009 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ze vinden het in de reacties in ieder geval grappig:
Quote:
heb me kapot gelachen...sicke shit

Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2009 13:55    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik kan me de voorkeur van de Teleblikkers, en hun fans, voor Geert Mak overigens wel voorstellen als ik op http://www.youtube.com/watch?v=V3P09u7nQtA , oorspronkelijk een uitzending van www.schooltv.nl , de reïncarnatie van Bartje – ik bid niet veur bruun boon’ – bekijk.

Het filmpje wordt iets te hoog aangeslagen, het is een product van twee VWO-leerlingen als profielwerkstuk geschiedenis.
http://www.rsg-sneek.nl/files/diversen/pws-site/pws-info-leerlingen-exe.swf
Overigens Bartje was een Drent en dit zijn Friezen Laughing
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2009 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ok Eagle: Smile
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 02 Feb 2009 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

eagle @ 01 Feb 2009 13:55 schreef:
Quote:

Het filmpje wordt iets te hoog aangeslagen, het is een product van twee VWO-leerlingen als profielwerkstuk geschiedenis.
http://www.rsg-sneek.nl/files/diversen/pws-site/pws-info-leerlingen-exe.swf
Overigens Bartje was een Drent en dit zijn Friezen Laughing

Ik heb een zoon die VWO heeft gedaan. Hij vertelde me dat als hij een schrijffout maakte, tijdens bijvoorbeeld een tentamen geschiedenis, er een half punt van zijn cijfer werd afgetrokken. Enig idee hoe het met dit profielwerkstuk geschiedenis is afgelopen?
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2009 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Gezien het treurig stemmend taalgebruik in de diverse 'aankondigingen' van deze profielwerkstukken -afgezien van sommige wel erg sneue onderwerpskeuzen, zie bijvoorbeeld de omschrijving van het werkstuk over Auschwitz- neem ik aan dat spelling (en stijl) niet in de beoordeling betrokken geweest zijn. Overigens het oordeel op een dergelijk product is voldoende of goed. Met ingang van het komend jaar worden er cijfers toegekend.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2009 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dat cijfers toekennen, is dat weer terug naar de oude situatie toen jij en ik nog op school zaten?
Naar boven
Esgaroth

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 19:44    Onderwerp: Reactie op de Reacties Reageer met quote

Beste forum gebruikers,

Ik wil een paar dingen ophelderen over het Youtube filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=V3P09u7nQtA). Ik, ook wel de presentator “ met een gebrek aan kennis van de Nederlandse taal wat geen belemmering voor mij vormt om mijn schamele historische inzicht op leerlingen los te laten” wil wat duidelijkheid scheppen. Zoals al reeds is vernoemt was het filmpje geen officiële aflevering van een Schooltv programma (dit had Richard ook wel kunnen ontdekken als hij wellicht de moeite had genomen om de aftiteling te bekijken) . Het filmpje was tevens ook geen Profiel werkstuk, het filmpje vormde een onderdeel van een presentatie van het Profiel werkstuk, en die presentatie zou dan weer worden meegenomen in de beoordeling. De presentatie mocht niet langer duren dan tien minuten. Hierdoor konden wij niet zoveel in de documentaire verwerken en moesten wij het doen met “een wat schamele historisch inzicht”. Tevens hadden wij drie dagen de tijd om dat film project te voltooien, zoals menigeen weet ben je al een gehele dag met opnemen kwijt voor 1:30 minuten aan presentator beelden. Waarbij ik de kennis en de tekst lijnen ter plekke moest construeren omdat voorbereidingstijd er niet was, en daarom geen enkel boekwerk bij me had om iets op te zoeken en heb daarom de tekst gebaseerd op mijn historische kennis wat niet verder hoeft te gaan dan wat er van een 17 jarige wordt verwacht zonder naslag werk. Bij het filmpje hoorde tevens een les methode die wij ook ontwikkeld hadden (dit was het daadwerkelijke PWS), ik zal hem toevoegen (als dat kan) zodat Richard zelf kan oordelen of wij ook tot een van de halfbakken onderwerpen behoren die hij mijn mede studenten toe schoof (waarbij de kwaliteit zeer verschilde en waarbij het uitmaakte of je in VWO zat of HAVO).

Tevens worden er opmerkingen geplaatst over Drenten en Friezen, deze kunnen worden opgevat als zeer vernederend en kleinerend tegenover over ons noorderlingen werkt. Daarom stel ik nu ook de vraag aan eagle: “Heb jij wat tegen ons noordelingen?” (wat ik tevens zeer jammer zou vinden)

Voor de liefhebber: Nee op toetsen en PWS’en wordt men niet afgerekend op taal en spellingfouten, dit gebeurd alleen als het het vak Nederlans betreft en dan gaat het ook maar om het deel samenvatten.
Ja, wij hebben ons Profiel Werkstuk afgesloten met een Goedje dit komt op ons eindexamen te staan (de keuze word gemaakt tussen voldoende en Goed, of onvoldoende bij een PWS), en ja wij hebben er ook een cijfer voor het PWS gekregen namelijk een 9 dus jammer voor de genen die hoopten dat we op onze “bek” zouden gaan.

Ik hoop dat de duidelijkheid is geschept, ik heb dit tevens niet geschreven om mensen te bekritiseren.

Jasper Tim Hoekstra
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 20:02    Onderwerp: Re: Reactie op de Reacties Reageer met quote

In je laatste bericht staan tientallen fouten tegen goed Nederlands taalgebruik.
Maar als je jezelf toch wilt profileren begin dan maar eens eerst zonder dt-fouten te schrijven.
Dit is ook geen kritiek maar het zijn enkel feiten.

Esgaroth @ 25-02-2009 19:44 schreef:
... Zoals al reeds is vernoemt...
... dit gebeurd alleen...
... de keuze word gemaakt...

Als mijn dochter (13 jaar) deze fouten maakt mag ze van mij de rest van de week om 19.00 uur slapen gaan.
Maar het zal wel niet, het zit niet in de genen.

Laatst aangepast door Luc Klaps op 25 Feb 2009 20:10, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Esgaroth

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nooit beweerd dat ik optimaal Nederlands schrijf, nog zal ik dat ooit doen, ken me zelf namelijk puh maar als jij dat zo graag wilt excuus voor de fouten in mijn bericht. Ik richt me ook niet tegen de mensen over het Nederlandse taal gebruik, ik hou er alleen niet van dat mensen vooroordelen hebben tegen mensen die uit het noorden komen en dat ze automatisch dommer zouden zijn.
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Esgaroth @ 25-02-2009 20:07 schreef:
Ik heb nooit beweerd dat ik optimaal Nederlands schrijf, nog zal ik dat ooit doen, ken me zelf namelijk puh maar als jij dat zo graag wilt excuus voor de fouten in mijn bericht. Ik richt me ook niet tegen de mensen over het Nederlandse taal gebruik, ik hou er alleen niet van dat mensen vooroordelen hebben tegen mensen die uit het noorden komen en dat ze automatisch dommer zouden zijn.

Beste Escargot

Ik wilde eigenlijk enkel maar aantonen dat commentaar geven niet zo moeilijk is.
Voor de rest laten we het er maar bij.

met vriendelijke groet
Luc Klaps
Naar boven
Esgaroth

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

Als jullie het pws nog willen zien die bij het youtube filmpje hoort ga dan naar http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=18099[url] daar vind je nog een link naar het PWS
eagle

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Tevens worden er opmerkingen geplaatst over Drenten en Friezen, deze kunnen worden opgevat als zeer vernederend en kleinerend tegenover over ons noorderlingen werkt. Daarom stel ik nu ook de vraag aan eagle: “Heb jij wat tegen ons noordelingen?” (wat ik tevens zeer jammer zou vinden)

Ik ben blij verrast dat de makers van de presentatie reageren. Ik begrijp dat het filmpje een soort "extra" was bij een profielwerkstuk geschiedenis VWO, dus inderdaad een soort 'pastiche' op de moderne geschiedenisdocumentaires in de stijl van Geert Mak en de vele navolgers van de diverse provinciale omroepen, "de geschiedenis van..." leeft overal voort. Met zo nu en dan verrassend mooie resultaten (zie de documentaire over Westerbork vlak na wo2).
Maar ter zake: ik corrigeerde een zuiderling (Richard) dat Bartje een Drent was en jullie Friezen zijn, geenszins denigrerend bedoeld. Ik ben slechts een buitenstaander, namelijk Groninger van geboorte. Laughing
Naar boven
Esgaroth

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 23:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ben blij om dat te horen Smile
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

Bestaat een deel van het lerarenkorps inmiddels uit die generatie?
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 23:58    Onderwerp: Reageer met quote

Al met al vind ik het erg fijn dat er duidelijkheid is geschept. schater

Doet me wel denken aan een wijsheid over leraren die me altijd bij is gebleven:

"Zij die zich geroepen voelen om les te geven zijn degenen die er het minst geschikt voor zijn".
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2009 0:10    Onderwerp: Reageer met quote

Sommige quotes uit afleveringen waar je een kanttekening plaatst vind ik niet eens een enorm probleem.

Welke dan wel en wanneer gaat Teleblik ze aanpassen?
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2009 0:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dit eens zitten doorlezen en wat me opvalt is dat er dus blijkbaar geen organisatie is die vanuit de overheid dit soort dingen controleert op fouten.Het is gewoon te triest voor woorden.Ik ben absoluut geen kenner van alle feiten en of data maar dit zijn echt gewoon de basis dingen die niet kloppen die ik zelfs uit mijn hoofd weet.Ik kan me voorstellen dat men zich er druk om maakt.Ook op het SSEW was er aandacht aan besteedt.

Het rare is dat de leraren zich persoonlijk aangevallen voelen.Zo verandert er totaal niks.Kunnen we geen zaak beginnen tegen de onderwijsinstellingen die dit in stand houden.En het figuur Mak zouden ze helemaal eens moeten nakijken.Volgens mij bestaat het wereldje geschiedkundige uit een stel amateurs die elkaar in stand houden de uitzonderingen daargelaten want er zijn een paar hele goede en die hebben zich ook al laten horen.Ik ga me vanaf nu ook historicus noemen is een titel waar blijkbaar iedereen zich mag van bedienen.

Maar alle gekheid op een stokje dit is een verontrustende ontwikkeling waar we ons toch even achter de oren mogen krabben en toch eens serieus moeten kijken of er niks aan te doen is.Misschien vanuit dit forum of nog andere sites die dit ook hebben gezien.

Commentaar welkom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2009 0:57    Onderwerp: Reageer met quote

A. de Koster @ 27 Feb 2009 0:29 schreef:
Ik ga me vanaf nu ook historicus noemen is een titel waar blijkbaar iedereen zich mag van bedienen.

Of dat nou zo'n best plan is, weet ik niet. Onze meest bekende vakhistoricus is kroonprins Willem-Alexander. Dit licht presteerde het, tijdens een poging de Nederlandse pers voor schut te zetten, te citeren uit een ingezonden brief die in een Argentijnse krant was afgedrukt. Deze, in de woorden van Prins Kroonkurk, ‘open bron’ bleek afkomstig van de ‘Argentijnse Hitler’ Jorge Rafael Videla. Zijn aanstaande vrouw noemde de uitspraak ‘een beetje dom’.

Nog dommer is een feit dat kennelijk de vaderlandse pers is ontgaan. Na de geboorte van zijn derde dochter Ariane verklaarde onze toekomstige koning vol trots op tv dat hij eindelijk zijn ‘Triple A’ had. Na Amalia en Alexia (genoemd naar een bastaardkindje van Bernhard) koos hij ervoor ook de naam van zijn derde dochtertje met een a te laten beginnen. Triple A echter, is de naam van een doodscommando, een death squad dat onder, je raadt het al, Videla in Argentinië huis hield. Hoe zijn, inmiddels echtgenote, deze stommiteit kwalificeerde weet ik niet.

Overigens is van iedere afgestudeerde historicus de afstudeerscriptie in te zien. Behalve van, je raadt het zeker alweer, W.A uit W.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: