Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Henri Duytschaver

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
prins

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 9:12    Onderwerp: Henri Duytschaver Reageer met quote

Deze brief kwam ik tegen in mijn onderzoek....het toont ook de spirituele gevolgen van de oorlog:

Yzer, 28 October 1916
Mijnheer.
Het is me soms zoo droevig, eenzaal en kil aan Ďt harte Ė Ik heb mijn Geloof verloren Ė Nochtans ik werdt opgevoed door een brave Roomsch-khatolieke Moeder, maar toen ik opgroeide verloor ik mijn geloof, Ďt werd overrompeld door de brutale genietingen des levens. In de oorlog nu, ben ik weder tot dieper denken gekomen; maar, helaas, al mijn zoeken, vragen, redetwisten, met geestelijken, zoowel als wereldlijken, konden me de overtuiging mijner kindsche jaren, niet wederschenken. Men zegde me toen ďít Geloof is een gift van den goeden God en ít is den menschen niet gegeven het anders te bekomen dan door GodĒ.
Waar is hij dan toch, dien God, oneindig goed? Hoe kan Hij, oneindig rechtvaardig, mij, geschapen naar Zijn beeld; van in alle eeuwen, tot de eeuwige verdoemenis bestemd hebben? Oh. eene doffe wanhoop, overvalt me soms, wanneer ik, des avonds op de baan, waar de kogels fluiten, het, van sterren fonkelend, uitspansel, met mijnen vragenden blik aanstaar.
Mijnheer!, in naam van den God, dien gij aanbidt, een beetje licht! in mijne duistere ziele ellende.
Henri Duytschaver, 42ste Batterij B.157 Belgisch leger ten velde
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: