Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
de_jerre
|
Geplaatst: 31 Dec 2008 12:33 Onderwerp: de burgerwacht |
|
|
hallo allemaal,
ik zoek achter informatie van de burgerwacht in de eerste wereldoorlog.
uit wat bestond deze burgerwacht?
ik weet wel dat er een cavaleriegroep was in Antwerpen en nog andere steden...
welke wapens hadden deze en hoe zag hun uniform er uit?
bedankt op voorhand |
|
Naar boven |
|
 |
belg1914

|
Geplaatst: 31 Dec 2008 12:52 Onderwerp: |
|
|
 |
|
Naar boven |
|
 |
virjinz
|
Geplaatst: 31 Dec 2008 14:03 Onderwerp: |
|
|
qua bewapening hadden ze tot de eerste wereldoorlog vooral modèle 1889 mausers met bijhorende bajonet (speciaal model voor de burgerwacht, langer dat dat voor de infanterie).
cyclisten van de burgerwacht hadden eigen bajonet op een andere mauser (modèle 1889 pour cyclistes de la garde civique, gebaseerd op de M1894 spaanse mauser) met alweer een speciale bajonet (zelfde lengte als die voor de infanterie maar met ander dwarsstuk).
tijdens wo1 maakte de garde civique deel uit van de groupe clooten maar al op 13/10/1914 kregen ze het bevel zich over te geven (in Brugge kwamen zo ongeveer 18.000 geweren & bajonetten in Duitse handen).
de verouderde comblain geweren kwamen ook nog voor. _________________ www.bajonet.be
forum.bajonet.be |
|
Naar boven |
|
 |
de_jerre
|
Geplaatst: 31 Dec 2008 14:25 Onderwerp: |
|
|
dus de burgerwacht bestond uit cyclisten, voetvolk en cavalerie?
maar ook artillerie? |
|
Naar boven |
|
 |
mercatus
Geregistreerd op: 31-10-2007 Berichten: 1677 Woonplaats: Denderend Aalst
|
Geplaatst: 31 Dec 2008 14:38 Onderwerp: |
|
|
mvg. mercatus  _________________ Ik zoek alles i.v.m. de stad Aalst (B-9300) en zijn bevolking tijdens Wereldoorlog I (1914-1918) |
|
Naar boven |
|
 |
de_jerre
|
Geplaatst: 31 Dec 2008 14:45 Onderwerp: |
|
|
mercikes mercatus!
nen ele mooie foto!
voor wa was er eigenlijk een burgerwacht?
ik bedoel hiermee dit waren allemaal mannen die niet in het leger.
waarom sloten deze mannen zich aan bij de burgerwacht en niet gewoon bij het leger? |
|
Naar boven |
|
 |
Paddy

Geregistreerd op: 9-11-2007 Berichten: 9280 Woonplaats: Idiot Trench, Dendermonde
|
Geplaatst: 31 Dec 2008 14:49 Onderwerp: |
|
|
de_jerre @ 31 Dec 2008 14:45 schreef: | mercikes mercatus!
nen ele mooie foto!
waarom sloten deze mannen zich aan bij de burgerwacht en niet gewoon bij het leger? |
Geschiedenis van de Burgerwacht:
http://users.telenet.be/ABL1914/burgerwgesch.html
Op de rest van de site staat nog info over de Burgerwacht en zijn bewapening. Wel eens zoeken  _________________ Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
http://ablhistoryforum.be/
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!" |
|
Naar boven |
|
 |
petain

|
Geplaatst: 11 Mei 2009 21:51 Onderwerp: |
|
|
Zijn er geen Burgerwachteenheden, op waarschijnlijke enkele individuele na, in oktober '14 niet achter de Yzer terecht gekomen? _________________ I shall not fail that rendezvous |
|
Naar boven |
|
 |
de_jerre
|
Geplaatst: 12 Mei 2009 18:06 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
"Zijn er geen Burgerwachteenheden, op waarschijnlijke enkele individuele na, in oktober '14 niet achter de Yzer terecht gekomen?"
|
dit vind ik eigenlijk wel een goeie vraag hier zou ik ook wel wat meer over willen weten. |
|
Naar boven |
|
 |
kiwii_17
Geregistreerd op: 13-10-2008 Berichten: 413 Woonplaats: West-Vlaanderen
|
Geplaatst: 12 Mei 2009 18:50 Onderwerp: |
|
|
Iemand die zo'n hoofddeksel in z'n bezit heeft? |
|
Naar boven |
|
 |
Paddy

Geregistreerd op: 9-11-2007 Berichten: 9280 Woonplaats: Idiot Trench, Dendermonde
|
Geplaatst: 12 Mei 2009 19:10 Onderwerp: |
|
|
de_jerre @ 31 Dec 2008 15:45 schreef: | mercikes mercatus!
nen ele mooie foto!
Oorspronkelijk was de Burgerwacht opgericht met personen uit de "betere klasse" (middenstand, dwz bakkers, winkeliers, herbergiers etc) die vrijgesteld waren van legerdienst. In geval van problemen werd de Burgerwacht opgeroepen om te helpen met de handhaving van de orde. De ideologie was dat de burger zijn winkelier niet ging bekogelen en dat de winkelier zijn klanten niet ging afrossen. _________________ Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
|
Naar boven |
|
 |
de_jerre
|
Geplaatst: 12 Mei 2009 19:14 Onderwerp: |
|
|
de burgerwacht was een paramilitaire organisatie van het leger, ze werden opgeroepen als de troepen zich terugtrokken.
deze burgerwacht moest de veiligheid van de terugtrekkende troepen garanderen (klopt dit?)
maar ging de burgerwacht na hun plicht gewoon terug naar huis of trokken deze zich ook terug tot aan de IJzer? |
|
Naar boven |
|
 |
peter u
|
Geplaatst: 12 Mei 2009 19:46 Onderwerp: |
|
|
De burgerwacht had zeker en vast artillerie.
Op 7 september 1914 hielden 4 kanonnen van de burgerwacht samen met een escadron rijkswachters en een bataljon oorlogsvrijwillegers te Melle/Kwatrecht een 3000 tal Duitser is bewang, de gevechtsgroep had zelf twaald doden en een vijftigtal gewonden.
Op 12 oktober 1914 namen nog eenheden van de burgerwacht aan de gevechten deel maar op 13 oktober werden ze allemaal uit de dienst ontslagen door de regering.
De wachters moesten hun wapens inleveren in Brugge, daar werden deze vrijwel direct gerecupeerd door de Duitsers.
De autoriteiten hadden geen intresse meer voor de burgerwachters en sommige probeerde naar huis terug te keren anderen geraakte na veel moeite in het Franse Calais waar ze een contract tekende voor de duur van de oorlog bij het Belgische leger.
bron: de geschiedenis van het Belgisch leger van 1830 tot heden; deel 1.
Mvg,
Peter |
|
Naar boven |
|
 |
Paddy

|
Geplaatst: 12 Mei 2009 19:55 Onderwerp: |
|
|
de_jerre @ 12 Mei 2009 20:14 schreef: | de burgerwacht was een paramilitaire organisatie van het leger, ze werden opgeroepen als de troepen zich terugtrokken.
deze burgerwacht moest de veiligheid van de terugtrekkende troepen garanderen (klopt dit?)
maar ging de burgerwacht na hun plicht gewoon terug naar huis of trokken deze zich ook terug tot aan de IJzer? |
Kortweg: nee. Voor zo'n taak heb je elite-eenheden nodig, zoals de Ardeense jagers in '40, en dat was de Burgerwacht zeker niet. Ze waren hier niet voor opgeleid of uitgerust. Hun voornaamste taak was voor 1914 het helpen bij het handhaven van de orde. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werden hun meer specifiek militaire taken toevertrouwd, die op enkele uitzonderingen na, niet al te serieus werden uitgevoerd. Toen het Belgische leger, en daarmee ook de overgebleven elementen van de Burgerwacht, in het geïsoleerde IJzergebied terecht kwamen werden zijn volgens hun capaciteiten verdeeld over, en opgeleid voor de verschillende legereenheden.
Wat oof-topic & forum maar wat ik ooit eens heb geschreven over het vertragingsgevecht of het ophouden van de vijand:
"Een van de voornaamste opdrachten van de Ardense Jagers was het ophouden van de vijand zodat de rest van het leger zich kon opstellen in zijn defensieve positie. Theoretisch gezien hield het vertragingsgevecht in dat men de vijand, die in kolonne oprukte, verplichte om zich te ontplooien om het gevecht aan te gaan. Eens dit was gebeurd, en alvorens het tot zware gevechten kwam, trok men zich enkele kilometers terug en begon alles van voor af aan. Uiteindelijk trokken de Chasseurs zich terug binnen de Belgische defensieve stellingen waar de voorzichtig geworden Duitsers werden opgewacht.
In theorie lijkt dit eenvoudig maar voor ieder, van generaal tot soldaat, is dit een zware opgave. Op relatief korte tijd moet elk bevel aangepast worden aan de omstandigheden, elk bevel moet op het juiste moment gegeven worden. Van de troepen in de vuurlinie wordt een enorme discipline en koelbloedigheid verwacht, het eerste schot moet op het juiste moment vertrekken en terugtrekken kan pas na een gegeven bevel. Zonder chauvinisme kan men zeggen dat de Chasseurs Ardennais zich in deze gevechtstechniek bijzonder hadden bekwaamd en hem in de praktijk doeltreffend hebben toegepast."
Dit lijkt mij niet direct een taak voor weekend-soldaatjes  _________________ Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
|
Naar boven |
|
 |
peter u
|
Geplaatst: 12 Mei 2009 20:12 Onderwerp: |
|
|
Zoals Paddy als zei, de burgerwacht waren zeker geen elite soldaten.
Er werd zelfs meestal zeer lacherig overgesproken; weekend soldaatje spelen eindigde nogal eens in de kroeg.
In 1914 werden ze vooral ingezet voor bewakingsopdrachten.
Dit is een voorbeeldje uit mijn foto verzameling.
Het is een groepsfoto van eenheid van de artillerie van de Gentse burgerwacht genomen op 16 augustus 1914 in Beverlo.
Eerlijk gezegd deze mannen zien er niet uit als elite troepen.
- Maar ik heb ook dergelijke foto's van Duitse Landwachters.
Mvg,
Peter |
|
Naar boven |
|
 |
Paddy

|
Geplaatst: 12 Mei 2009 20:15 Onderwerp: |
|
|
In Dendermonde werden ze "Garde Comique" genoemd  _________________ Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
|
Naar boven |
|
 |
de_jerre
|
Geplaatst: 12 Mei 2009 20:27 Onderwerp: |
|
|
had de burgerwacht ook cavalerie?
en peter u zou ik die foto die je hebt gepost mogen gebruiken voor een werkje voor school? |
|
Naar boven |
|
 |
peter u
|
Geplaatst: 12 Mei 2009 20:43 Onderwerp: |
|
|
Hallo de_jerre
"had de burgerwacht ook cavalerie?"
- Kort antwoord: ja.
"zou ik die foto die je hebt gepost mogen gebruiken voor een werkje voor school?"
- Go crazy.
Mijn watermerk zal wel niet storen zeker.
Mvg,
Peter |
|
Naar boven |
|
 |
peter u
|
Geplaatst: 12 Mei 2009 20:45 Onderwerp: |
|
|
En de historie met majoor "kop af" in Antwerpen....
P |
|
Naar boven |
|
 |
de_jerre
|
Geplaatst: 12 Mei 2009 21:02 Onderwerp: |
|
|
heeft iemand een foto van de cavalerie van de burgerwacht? |
|
Naar boven |
|
 |
Tandorini

|
Geplaatst: 12 Mei 2009 21:07 Onderwerp: |
|
|

Laatst aangepast door Tandorini op 12 Mei 2009 21:09, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Paddy

|
Geplaatst: 12 Mei 2009 21:08 Onderwerp: |
|
|
de_jerre @ 12 Mei 2009 22:02 schreef: | heeft iemand een foto van de cavalerie van de burgerwacht? |
Jerre probeer zelf ook eens iets te vinden aub
een tip:
http://users.telenet.be/ABL1914/index.htm _________________ Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
|
Naar boven |
|
 |
peter u
|
Geplaatst: 12 Mei 2009 21:20 Onderwerp: |
|
|
Nog een tip Jerre:
- ga eens naar het legermuseum in Brussel die stellen een grote hoeveelheid garde civique materiaal tentoon, het is gratis toegankelijk en zelfs zondags open en bovendien gemakelijk te bereiken zelfs met het openbaar vervoer.
P |
|
Naar boven |
|
 |
Charel
|
|
Naar boven |
|
 |
belg1914

|
Geplaatst: 13 Mei 2009 17:41 Onderwerp: |
|
|
 |
|
Naar boven |
|
 |
Charel
|
|
Naar boven |
|
 |
Bram1940
|
Geplaatst: 15 Mei 2009 11:52 Onderwerp: |
|
|
Beste Charel en belg1914,
Enig idee welke graad de drager van deze kepie had? Ik vermoed dat het een artillerist van de Brusselse garde civique was. Kunnen jullie mij ook laten weten welke onderdelen volgens jullie ontbreken om hem terug te vervolledigen?
En de doos:
Groeten,
Bram. |
|
Naar boven |
|
 |
Charel
|
Geplaatst: 15 Mei 2009 13:16 Onderwerp: |
|
|
Hallo Bram,
Volgens mij is dat geen pet van de Garde civique. De knoop vooraan is er eentje van het leger ( in vergulde messing) en de galons zijn verguld i.p.v. zilver. Het is ook geen kepi van het leger (daarvoor is de klep te vierkantig) en van vorm is het ook geen Pontus kepie.
Ik heb niet de minste idee waar die kepie vandaan komt. Het doet me meer denken aan een pet van de spoorwegen of de tram of misschien een veldwachter of brandweer . Geen idee sorry !
Michel  |
|
Naar boven |
|
 |
Bram1940
|
Geplaatst: 15 Mei 2009 13:45 Onderwerp: |
|
|
OK, bedankt. De foto van de doos was niet goed doorgekomen. De fabrikant was Heldenbergh in Brussel. |
|
Naar boven |
|
 |
Charel
|
Geplaatst: 15 Mei 2009 14:14 Onderwerp: |
|
|
Die fabrikant is me niet bekend, maar dat wil nog niets zeggen. Ik ken ze niet allemaal.
Raar geval, die kepie....
Sorry, ik kan U niet verder helpen !
mvg
Michel  |
|
Naar boven |
|
 |
|