Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Verzameling van Charel
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Charel

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 21:24    Onderwerp: Verzameling van Charel Reageer met quote

voor eerst enkele belgische stukken

Politiemuts 1ste Gidsen 1914.

Politiemuts 2de Lansier 1914.

Mutsje van de 12 Linie infanterie.

Politiemuts van de artillerie

Wordt vervolgd.... (wanneer Imageshack een beetje bekomen is van de kerst kalkoen Smile )

Charel Wink

Laatst aangepast door Charel op 25 Dec 2008 21:28, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
kepi

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige zaken en eindelijk nog wat Belgisch materiaal

kepi
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Charel

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

We gaan verder.....

Kepie van een kapitein kommandant van de 2de Karabiniers

Shako van een lagere officier van de 2de linie infanterie in "Grande tenue"

Klaroen van het 12de Linie

wordt vervolgd....
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Adrian helm model 1915 met binnenleder in een stuk en "bleuhorizon" bevestigingsstof

Belgische loopgravendolk 1917

Fantaisiemuts of uitgaansmuts van de 1ste Jagers te voet.

O/officierenmuts 1916 met zilveren kwast. Waarschijnlijk infanterie, gezien de blauwe bies.
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn ook nog enkele duitse stukken

Klassieke punthelm van de pruissen in gebruik in 1914. De helm behoord aan het 26ste Infanterie regiment

De zogenaamde "Ersatz" helm in gebruik vanaf 1915. Deelstaat Pruissen

Pruissische shako van de Jagerregimenten in ersatzuitvoering 1915.

Colback van de 10de pruissisiche huzaren in ersatzuitvoering. De rode vlam is er nadien bijgzet omdat dit regiment oorspronkelijk een rode vlam had. Ik ga eens de foto hermeken zonder vlam.

Lederen kepie van de kraftfahrer. Dit korps werd kort voor de oorlog opgericht en bestond uit alle mogelijke bestuurders van zowel vrachtwagens, autos als moto's. In de winter hadden ze een lederen kepie. Meestal zijn deze zwart en deze is gedateerd 1918 en is waarschijnlijk in natuurlijk leder gebleven. De cocardes wijzen erop dat het op een pruissiche officier gaat.

wordt vervolgd....
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Beierse reservistenhelm in gebruik in 1914.

Beierse vooroorlogse proefmodel in vilt, die geduren,de de oorlog als ersatz heeft gediend. Het gaat hier om en pionnier.

Beierse infanterie kepie in gebruik tot 1910, waarna het feldgrau uniform in voege kwam. Fotomateriaal heeft echter aangewezen dat deze blauwe uniformen nog steeds in gebruik waren in 1914 en zelfs later.

wordt vervolgd

Michel Wink
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Saksische artilleriehelm in ersatzuitvoering 1915.

Saksische soldatenmuts van een brancardier.

Wurtembergse vooroorlogse proefpunthelm in vilt, naderhand gebruikt als ersatz

Ersatzpunthelm van een badische eenheid. Hetwelk is mij onbekend. De helm draagt geen stempels. De landkokarde is niet origineel.

Eerste ersatzuitvoering van een hessische punthelm. de punt staat op een kruisbeslag zoals op de koperen vooroorlogse modellen. Later werd de basis van de punt rond, zoals bij alle andere duitse eenheden.

Wordt vervolgd
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Stoffen kamoeflage hoes voor een punthelm, gebruikt tijdens de oorlog.

Hij kon ook niet ontbreken. De duitse staalhelm model 1917 - 2de uitvoering met staalband om het binnenwerk te bevestigen.

Matrozenmutsje van de "I Matrozendivision". Deze eenheid was gelegen aan onze belgische kust tussen Raversijde en de nederlandse grens. De "II Matrozendivision" lag van Raversijde tot Nieuwpoort. Om het half jaar werden deze eenheden gewisseld.
Het mutsje is in slechte staat maar historisch gezien ishet niet te verwaarlozen.

wordt vervolgd

Charel Wink
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

Opengebarste duitse helm gevonden in Oost-Vleteren.... getuige van een barbaarse oorlog !

Hiertegenover dan een franse helm met een schrapnell inslag in de helmkam. Gelukkig voor de bezitter ervan is de schrapnell niet door de helm geraakt

Michel Wink
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 23:22    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie verzameling!

Misschien kan je wat mooie display's maken voor in het display topic?
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Emiel,

Het klinkt mischien dom, maar wat is een display ??? zover ben ik nog niet geraakt Confused

Charel Wink
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=16494 Smile
Naar boven
Nicurb.

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 7:06    Onderwerp: Re: Verzameling van Charel Reageer met quote

Charel @ 25 Dec 2008 21:24 schreef:
voor eerst enkele belgische stukken

Politiemuts 1ste Gidsen 1914.

Politiemuts 2de Lansier 1914.

Mutsje van de 12 Linie infanterie.

Politiemuts van de artillerie

Wordt vervolgd.... (wanneer Imageshack een beetje bekomen is van de kerst kalkoen Smile )

Charel Wink

Michel,
Prachtige zaken en nog wat Belgisch materiaal is altijd goed eens te bekijken. Laat maarkomen, hoe meer hoe beter.

mvg Urbain
Naar boven
Adler

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie verzameling Charel!
Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het geluk gehad om je verzameling "in levende lijve" te mogen aanschouwen. Prachtige stukken en heel verzorgde collectie.
Rudi
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Wat die display betreft, daar moet ik nog eens over nadenken wat ik kan doen.

@ Urbain,

Ik heb gisteren mijn zoon gezien en die heeft nog een eigenaardig stuk voor mij.
Een dezer dagen ga ik het halen. Het is de Pontus kepie van een sergeant volgens de nieuwe reglementering van 1913.
Die kepie is in Holland gemaakt omdat het daar destijds goedkoper was.
Ik heb dat stuk destijds laten zien aan een oude uniformmaker in Brussel, het huis Dhaenens-Lammens & zoon. De grootvader heeft me uitgelegd dat die kepies vooral voortkwamen in de eenheden gelegen in Antwerpen.
Ze werden dan ook helemaal met de hand gemaakt op patroon. Dus geen boven op liggende biezen (soutache). Die biezen zijn ingewerkte stofbanden (passepoil) en dat maakt een dag tegen een nacht wat het handwerk betreft. Vermits het binnenste van de kepie, zo goed als onbestaand is, kan ik dan nauwkeurige foto's maken. Het is de moeite.
Het grappige eraan is dat in 1913 de regiment nummers op de knoopjes van de kepies vervangen werden door leeuwenknoopjes. Waarscijnlijk was het niet opgevallen dat de nederlandse fabrikant "nederlandse leeuwtjes" gebruikt heeft in plaats van "belgische leeuwtjes".
Al bij al een vrij zeldzaam stuk dat eigenlijk alleen zijn interesse heeft voor wie zich bezighoudt met uniformologie.
De fotos komen eraan na de W-E.

Charel Wink
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Rudi, inderdaad, jij hebt ze gezien, dat is ook nog waar !

Charel Wink
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een paar stukken :

Rijkswachthelm 1917 - 1918

Politiemuts van een wachtmeester.

Dezelfde eretekens als die van mijn grootvader ( De originele zijn verdwenen na zijn overlijden )

Gasbril aan de belgen geleverd, door de fransen

Duits ereteken voor gekwetste soldaten

Duits ijzeren kruis 2de klasse

Beeldje van een jager te voet 1914 met de tekst : "Souvenir de la Guerre 1914"
[/img]
Naar boven
Nicurb.

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Charel @ 26 Dec 2008 11:15 schreef:
Wat die display betreft, daar moet ik nog eens over nadenken wat ik kan doen.

@ Urbain,

Ik heb gisteren mijn zoon gezien en die heeft nog een eigenaardig stuk voor mij.
Een dezer dagen ga ik het halen. Het is de Pontus kepie van een sergeant volgens de nieuwe reglementering van 1913.
Die kepie is in Holland gemaakt omdat het daar destijds goedkoper was.
Ik heb dat stuk destijds laten zien aan een oude uniformmaker in Brussel, het huis Dhaenens-Lammens & zoon. De grootvader heeft me uitgelegd dat die kepies vooral voortkwamen in de eenheden gelegen in Antwerpen.
Ze werden dan ook helemaal met de hand gemaakt op patroon. Dus geen boven op liggende biezen (soutache). Die biezen zijn ingewerkte stofbanden (passepoil) en dat maakt een dag tegen een nacht wat het handwerk betreft. Vermits het binnenste van de kepie, zo goed als onbestaand is, kan ik dan nauwkeurige foto's maken. Het is de moeite.
Het grappige eraan is dat in 1913 de regiment nummers op de knoopjes van de kepies vervangen werden door leeuwenknoopjes. Waarscijnlijk was het niet opgevallen dat de nederlandse fabrikant "nederlandse leeuwtjes" gebruikt heeft in plaats van "belgische leeuwtjes".
Al bij al een vrij zeldzaam stuk dat eigenlijk alleen zijn interesse heeft voor wie zich bezighoudt met uniformologie.
De fotos komen eraan na de W-E.

Charel Wink

Ik ben eens benieuwd om uw nieuwe aanwinst te zien , uniformologie is ook zowat met de insignes mijn stokpaardje
Alé, weer een zeldzaam stuk meer in uw kast.
Mvg Urbain.
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een prachtcollectie, ik heb de indruk dat de laatste maanden een aantal verzamelaars met redelijk wat pickelhaubes in hun collectie zich hebben aangemeld, erg mooi!
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

Zolang het geen jaloezie of afgunst teweegbrengt is het plezierig om zijn hobby te delen met anderen. Hier kan het schijnbaar, maar dat is niet overal het geval. Vandaar denk ik dat er verschillende verzamelaars voorzichtig geweest zijn en eerst het forum hebben afgetast vooraleer iets te posten.

Michel Wink
Naar boven
Belgianator

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2008 9:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Michel (Charel)

Wat een mooie collectie.

Ik ben een fan yummie van je vilten pinhelmen maar zekers ook van je M15 pinhelmen.
Die Belgische rijkswachthelm ziet die donkerblauw of zwart?
Moeilijk te zien op die foto.

mvg

Kurt
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2008 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Kurt,

Ah ja, maar aan mijn vilten punthelmen doe ik nooit weg, die zijn picco bello in orde. Het zijn proefmodellen.

Wat die rijkswachter betreft, die is zeer donkerblauw naar het zwarte toe. Heel moeilijk om een juiste weergave te geven op foto. Trouwens, in werkelijkheid ziet ge het pas goed in het daglicht. Er bestaan franse infanteriehelmen in die kleur ook. Het is bekend bij de rijkswacht tijdens de oorlog, dat ze zelf hun helmen herschilderden met de voor de handliggende verf en ja sommige zullen wel ook in het zwart zijn geweest...wie gaat het ons nog zeggen.

Mvg

Michel Wink
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2008 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
OK.maar aan zeer veel van die vilten pinhelmen hangt een verdacht reukje.Een jaar of 15 geleden werden de beurzen er letterlijk van overspoeld.Persoonlijk,en veel verzamelaars met mij, heb ik ze nooit gemogen wegens hun te groot,vul zelf maar in;film,namaak,Tshechië gehalte.Ik beweer nu niet dat uw helmen niet goed zijn!
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
marty

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2008 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Charel,

mijn complimenten met je verzameling.
De Saksische artilleriehelm in ersatzuitvoering 1915 vind ik een prachtstuk.
Ik heb het vooral voor artillerie-ersatzen maar ook Wuerttemberg.

Een leuke verrassing is het terugzien vh Jager te voet-beeldje.
Mijn'nonkel' had destijds eentje maar een afgebroken loop.
(en ja... had ik het geweten).
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2008 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Philippe,

Hier riekt niets verdacht hoor Smile Die kollektie is al in mijn bezit van in de jaren stillekes, voor de val van het communisme.
Trouwens, het is hetzelfde met de mutsjes enzo.... daar is ook veel namaak voor filmen en dergelijke. Als je iets of wat ervaring hebt in het domein en je weet naar waar je moet kijken, dan gelloof ik dat er geen probleem is. In lk geval zouden ze aan mij geen enkele kopie in handen moeten geven, ik haal ze allemaal stuk voor stuk uit ! Ik heb het onderhoud gedaan van de punthelmen in het museum in Brussel. Ik heb er over de 400 in mijn handen gehad, ik weet waar de klepel hangt Smile

mvg

Michel Wink
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2008 13:39    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het kompliment Marty, het doet altijd plezier te lezen dat iemand je verzameling weet te appreciëren.

Ja, dat beeldje heb ik gevonden via eBay....Ben daarvoor speciaal tot in de Walen gereden om het zelf te gaan halen!! Het enige wat eraan is dat het geweer vervangen is geweest en ik heb het beeldje geretoucheerd met verf want het had schijnbaar een en ander meegemaakt !
Ik ken iemand die zo een beeldje van een karabinier heeft. Zelfde houding en grootte, maar gebronzeerd, helemaal bronskleur dus.

Michel Wink
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2008 14:54    Onderwerp: Reageer met quote

Charel @ 27 Dec 2008 13:32 schreef:
Dag Philippe,

Hier riekt niets verdacht hoor Smile Die kollektie is al in mijn bezit van in de jaren stillekes, voor de val van het communisme.
Trouwens, het is hetzelfde met de mutsjes enzo.... daar is ook veel namaak voor filmen en dergelijke. Als je iets of wat ervaring hebt in het domein en je weet naar waar je moet kijken, dan gelloof ik dat er geen probleem is. In lk geval zouden ze aan mij geen enkele kopie in handen moeten geven, ik haal ze allemaal stuk voor stuk uit ! Ik heb het onderhoud gedaan van de punthelmen in het museum in Brussel. Ik heb er over de 400 in mijn handen gehad, ik weet waar de klepel hangt Smile

mvg

Michel Wink

Hallo,
Ik treed uw mening volledig bij.Je moet het stuk trouwens in handen hebben om te oordelen.
Een vraagje,rond dezelfde periode is er eveneens een belangrijk aantal
M15 pinhelmen en tschakos geruild of verkocht geweest door het museum aan "bekende verzamelaar(s)".Zelf heb ik er enkele van.Over die transacties hangt een sluier van geheimzinnigheid met de daaruit voortvloeiende geruchten.
"gewone"verzamelaars kregen geen kans.Weet jij daar iets meer over?
Groeten.Philppe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
kepi

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2008 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Charel,

Even ter vermelding van het feit dat je de punthelmen hebt verzorgd in het musuem in Brussel

Heb je deze ook in handen gehad die in de kleder op elkaar waren gestapelt, zodat de punten door het binnenwerk zaten ?
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2008 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

Charel,

mooie verzameling!

p.s; de Matrosen Divisionen bestonden reeds voor de oorlog en bevonden zich uitsluitend in Duitsland
Aan de Belgische kust waren het de Marine Divisionen opgericht tijdens de oorlog, en die hadden geen eigen mutsband

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Charel

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2008 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

@ Philippe,

Ja, ik weet er zo goed als alles van maar sorry, ik ga die sluier niet opheffen en zeker niet publieklijk. Dit is een veel te delikaat onderwerp.
Dat zul je wel verstaan hé.

Michel Wink

@ Kepi,
Ja, ik heb deze van de kelder in handen gehad, maar ik weet niets af van doorboorde binnenwerken af. Normaliter, al de éne helm in de andere zit komt de punt van onderste tussen lederen tandjes van het binnenwerk van de bovenste helm. Dus zie ik niet in hoe men het leder kan doorboren of men moet als een wildebras te keer gaan en helmen scheef opstapelen. Gezien de hoeveelheid helmen, hadden die opeengestapeld kunnen gebleven zijn. Nee, van heel die zaak weet ik niets af.
Ik moet zeggen dat is maar 2 keer in de kelder geweest ben bij die stapels. Ik heb me vooral bezig gehouden met het onderhoud van de verzamelingen langs de muur en de collectie Laudy.

@ Cnock,

Ik ben verbaast van hetgeen je daar schrijft. Ik nochthans die mutsbanden gezien in de inventaris op deze site :
- http://www.kieler-jung.de/katalog/kaiserbandliste.htm
Hier een voorbeeld van eBay :
- http://cgi.ebay.com/Feldpost-WW-1:-PC-Sailor,-on-his-hat-Matrosen-Division_W0QQitemZ350143183483QQcmdZViewItemQQimsxZ20081221?IMSfp=TL081221118006r31151
- Als laatste link :
http://www.sacktrick.com/igu/germancolonialuniforms/matrosendivisionswesternfront.htm

Welke zijn uw bronnen i.v.m. de matrozen Division ?

M.v.g.
Michel
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

Michel,

je eerste 2 bronnen zeggen nergens dat de Matrosen Divisionen in Vlaanderen waren, en ga trouwens nooit onvoorwaardelijk voort op wat een eBay verkoper vertelt, de meesten kletsen maar wat uit de nek om te verkopen
je derde bron ken ik, hij kent duidelijk het verschil niet tussen Matrosen Regimenten en Matrosen Divisionen
je kunt er altijd mijn boek over nalezen 'voor hen geen zeemansgraf' over de landeenheden Marinekorps Flandern
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=10815
je kunt ook in 'verzamelingen' mijn topic over Feldpostkaarten Marinekorps ' nalezen

mvg,

Cnock
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 14:23    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Cnock,

Ik twijfel geenzins aan U kennis over het thema, maar het is toch eigenaardig dat bij het mutsje dat ik heb, die mutsband daar nog oorspronkelijk is opgenaaid (oude naaidraad et en fantasie knoop van het lint naar de zijkant gebracht ). Dat mutsje was een afgrijselijke vod dat ik voor een appel en ei heb gekocht, op vele plaatsen opgevreten van de mot.
De foto op de laatste site heeft ook een mutsband.
U gaat ervan uit, als ik het goed begrijp, dat vooroorlogs die Matrozen divisionen wel een band hadden en in Duitsland gebleven zijn. Tijdens de oorlog zouden ze dan geen mutsband meer hebben. Klinkt dat niet een beetje onwaarschijnlijk, gezien de chaotische toestand van sommige eenheden tijdens de oorlog en de recuperatie van materiaal links en rechts. Ik merk ook dat op sommige fotos matrozen wel een mutsband dragen anderen niet. Sommigen hebben een kokarde en andere niet.
Uit mijn ervaring met de landmacht moet ik zeggen dat men met geen enkel reglement meer kan rekening houden. Alles is vrijwel mogelijk.
Om maar een voorbeelden te geven met de duitse kepie : Sommige officieren dragen een stormriem, andere weer niet. Gewone soldaten dragen soms een stormrien en anderen weer niet. Sommigen dragen hun kwartiermutsje (Krätzchen) met een klep eraan genaaid enz.....
De kleuren van de gebruikte stoffen gaan van het gewone grijs tot het beige over het klassieke "feldgrau" heen.
Soldaten dragen dikwijls beenwinsels zoals de franse, wat nochthans verboden was in het duits leger. De ouderwetse blauwe uniformen waren in princiepe afgeschaft in 1910, voor een "feldgraue waffenrock", welke op haar beurt werd vervangen door de "bluse" in 1916 ( kan ook 1915 zijn, ik weet het niet meer uit het hoofd). Niettegenstaande dat zijn er duidelijk fotos die bestaan met zei het gemengde uniformen en eveneens oude blauwe uniformen tot in 1916 en misschien later....
Ik wil per se geen gelijk hebben maar ik heb opgemerkt dat reglementen en voorschriften in theorie, niet overeenkomen met de praktijk. Er zijn noch tal van andere voorbeelden, o.a. met de nummering in de nekkleppen van de punthelmen. De nummering van de nekklep geeft niet altijd dezelfdfe het Armeekorps aan waar de helm zou moeten toebehoren. Beschadigde helmen waarvan de voor- of achterklep werden beschadigd, werden vervangen door een voor de hand liggende recuperatieklep van eender welke eenheid. In het begin werd daar nog een stempel ingedrukt die een aanduiding gaf van de nieuwe eenheid waar de helm toebehoorde, maar daarna niet meer. De staalhelm werd ingevoerd in 1916. De punthelm werd nochthans gedragen door eenheden in de achterlinies tot in 1918.
Ik wil hier alleen maar zeggen dat alles relatief is en dat ik niets meer durf te beweren zwart op wit dat het zo of anders was. Er zijn te veel veranderingen en samengeraapte onderdelen geweest dat het nog moeilijk is voor de oorlogsperiode om een vaste lijn te trekken. Theoretisch wel, praktisch blijf ik zeer voorzichtig.
Hierbij is het duits leger niet de enige. Het belgisch leger was ook een allegaartje dat ver van de theoretische reglementering was voor geschreven door het officiële JMO (Journal militaire officiel).
In hoeverre dat die warboel ook bestond in het frans en het engels leger, dat weet ik niet, maar ik zou er niet van stom staan gezien de enorme verliezen aan mensen en materieel, dat daar ook wel eens een en ander in het honderd liep.
Nochmaals, ik ben niet gespecialiseerd in uw domein, maar ik denk verder op basis van hetgeen ik theoretisch, maar vooral praktisch gezien heb in het legermuseum. Ik weet dat het leger museum niet de bijbel is, maar ik heb helemen in mijn handen gehad die voor het eerste uit een kas kwamen sinds 1923 ! Periode waar Cmdt Lecompte de museum kollekties heeft opgericht.

mvg

Michel Wink
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Michiel,

ik heb nooit gezegd dat dergelijke mutsenbanden niet meer gedragen werden tijdens WO1 in Duitsland.
Dat de band nog origineel op het mutsje zit, is geen bewijs dat het aan de Belgische kust werd gedragen.

Theorie en praktijk staan hiet volledig buiten.
Je het het over types en kleur uniformen,kinriempjes, maar het gaat hier om EENHEDEN.

Iedereen is trouwens vrij te geloven wat hij wil geloven.

mvg,

Cnock
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Cnock,

Het is niet mijn bedoeling met deze discussie te polemiekeren en ik heb de indruk dat het soms allemaal niet zo eenvoudig is om schrijftelijk uit te drukken. Alleszins is deze topic een interessante gedachtenwisseling die misschien per gelegenheid eens rustig mondeling zou kunnen verder gezet worden.

Bedankt alleszins voor de interessante reakties.

Mvg

Michel Wink
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Michel,

dat is geen probleem, laat het gewoon even bezinken en dan krijg je er misschien een andere kijk op.

in bijlage foto Matrosen Division, Kiel, januari 1915

Cnock
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ah!! Bedankt voor de foto !!!

mvg

Michel Wink
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

deze is iets ouder

[URL=http://g.imageshack.us/img91/michelye1.jpg/1/][IMG]http://img91.imageshack

cnock
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2008 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Voilŕ, hier is hij dan de nieuwkomer.
Een Pontus kepie voor een sergeant van de infanterie, volgens de richtlijnen van de JMO 1913 ( adjudanten hadden ongevee dezelfde maar met een gouden horizontale galon en een gouden pompon vooraan.

Zoals ik reeds schreef is deze volledig met de hand gemaakt in Nederland( het was goedkoper in die tijd in Nederland, naar ik gehoord heb bij een oude uniform maker in Brussel). De biezen aan de buiten kant zijn hier ook vervangen door ingewerkt stof (zie binnen zijde). Dus in feite is de fameuze "soutache" (bies) vervangen door een "passepoil" (ingewerkte stof). De knopen moesten leeuwen knopen zijn ( dus heraldieke belgische leeuw), maar die hollandse kleermaker moest alleen nederlandse leeuwen in voorraad hebben. Blijkbaar is dit detail destijds iedereen ontgaan, rekening houdend met het feit dat die kepie alleen diende voor het uitgaansuniform.
Op zichzelf is het stuk langs de binnenzijde een ramp, maar langsde buitenkant is daar niets van te merken.... zelfs geen motgat !

Michel Wink

Alweer het bewijs dat reglementen gemaakt zijn om ze te omzeilen. Zo had ik in '68 een MP kepie met een adjudanten kroon en met zilverknoopjes, daar ik in feite een gewone kepie met een kleine kroon en koperen knopen moest hebben. Ik wist niet dat het verkeerd was, de CSM ook niet en de MP al evenmin. Het is maar jaren nadien dat een adjudant me gezegd heeft dat ik dat in feite niet mocht dragen !!!! Laughing Laughing Laughing ..... sja, dat ook is het belgisch leger. Ik heb mijn kepie altijd bewaard....die gaat later nog kopbrekens veroorzaken bij verzamelaars Laughing Laughing Laughing

Michel Wink
Naar boven
kepi

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2008 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Je ziet eraan dat deze in Nederland gemaakt is,

Volgens mij zijn dat ook nederlandse knopen dat erop staan want de leeuw heeft een zwaard in de hand, terwijl de Belgische knopen dat niet hadden

Of ben ik mis

kepi
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2008 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo kepi,

Het is net wat ik schreef in mijn tekst : "De knopen moesten leeuwen knopen zijn ( dus heraldieke belgische leeuw), maar die hollandse kleermaker moest alleen nederlandse leeuwen in voorraad hebben."
Nederlandse leeuwen hebben inderdaad een zwaard in de rechter klauwenpoot.

mvg

Michel Wink
Naar boven
kepi

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2008 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ook dacht ik dat de onderofficieren enkel een volledige gouden pompon hadden in plats van een pompon met het monogram van de koning ?

Kepi
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2008 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik ook al schreef hadden de adjudanten een volledige gouden pompon of kokarde. De lagere onderofficieren hadden alweer een pompon met monogram maar geen horizontale gouden bies als de adjudanten. Er zijn of er waren een paar te zien in het legermuseum destijds.
Normaal gezien moet die beschrijving bestaan in de JMO van 1913.
Als onze moderator misschien even de tijd zou hebben om die op te vissen. Ik heb hem spijtig genoeg niet meer.

Uiteraard is het mogelijk dat hierop een uitzondering werd gemaakt door enkelingen. Zie mijn verhaal over mijn kepie..... ik zal de enige fantaisist niet geweest zijn in het belgisch leger, die pretentie heb ik niet.
Vast staat dat deze kepi onaangeroerd is geweest en dat ik alleen de schade heb willen beperken door de overgebleven stukken binnenwerk terug aan elkaar te zetten...... wat me min of meer gelukt is

Michel Wink
Naar boven
kepi

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2008 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens de werken van Ferdinand Nicolas

Voorbeeld een kepi onder officier artillerie

kepi
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2008 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Inderdaad een o/off kepi met gouden macaron, dus toch. Gezien mijn kepi in Nederland gemaakt is zal dat dan ook een afwijking zijn aan het reglement. Trouwens zoals ik reeds zei. Bij mijn kepi zijn het geen opgelegde biezen die vastgenaaid zijn, maar ingewerkte stof. Als ge er nog bijneemt dat er nederlandse knopen opstaan, dan is dat helemaal kurieus ! Maar kurieus bestaat ook...vooral in het belgisch leger.
Bedankt voor het bijvoegen van de officiële tekst met schets. Ik heb meneer Nicolas zeer goed gekend, want hij is nog bij mij geweest destijds om schetsen te maken van stukken die ik had. Spijtig genoeg is hij te vroeg overleden.
Zijn boeken hebben ook controversen uitgelokt, want er is altijd de tegenstelling geweest tussen de theorie en de praktijk. Meneer Nicolas hield zich aan de theorie van de geschriften en daar hadden sommigen het moeilijk mee. Ik ook soms.
Ik heb zo een mutsje gehad van de artillerie met een zilveren kwast aan van o/officier. Onmogelijk volgens sommigen. Volgens mijn niet want belgische militairen die werkzaam waren in de dépôts van Le Havre droegen nog de oude blauwe uniformen. Daar bestaan photos van. Wanneer de o/officieren hier aan het front, een zilveren kwast kregen aan hun kakhimuts in 1916 .... is het vrijwel logisch dat in Le Havre de o/officieren ook een zilveren kwast aan hun blauwe muts gezet hebben. trouwens de blauwe mutsen in Le Havre werden stelsel matig verlaagd ...zodat ze met de "mode" mee evolueerden met die welke aan het front zaten.
Uniformologie is geen strikte wetenschap op basis van de JMO alleen. men moet ook nog de fotos zien die de praktijk uitwijzen.... zonder weliswaar te veralgemenen.

Er is nog veel werk aan de winkel op gebied van uniformkunde voor de periode 1914 - 1918.

Michel Wink
Naar boven
kepi

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2008 6:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Michel,

Ik denk dat de regel een gouden pompon was voor de onder officieren, maar zoals altijd zullen er wel uitzonderingen op deze regel zijn.

Zaken die destijds in privé werden gemaakt schollen altijd van kwaliteit en hier en daar een ander tintje.
Hoeveel kepi's en uniformen zijn er in het interbellum gemaakt in Londen in opdracht van Belgische militaire en als dan het juist niet voorhanden was namen ze gewoon een attribuut van het Engelse leger dat voorhanden was.

Ik heb zelfs belische kepi's die in de jaren 50-60 nog in Londen werden gemaakt en laten we dan maar zwijgen van de Belgishe kepi's die in de Duitsland werden gemaakt, die schollen meestal zelf van vorm met deze die in België werden gemaakt

Maar die wil niet zeggen dat er aan deze kepi's gefoefeld is of zo, het zijn gewoon uitzonderingen op de regel en die maken een verzamleing nog mooier.

kepi

Alles werd getollereerd maar kan voor de reglementen fieaks zware problemen opleveren.
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2008 10:20    Onderwerp: Reageer met quote

Volledig akkoord !! Maar dat wist ik niet van die kepis gemaakt in Duitsland !! Bedankt voor de info !

Michel Wink
Naar boven
Nicurb.

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2008 11:42    Onderwerp: De verzameling van Urbain aka fb027176 Reageer met quote

kepi @ 29 Dec 2008 20:40 schreef:
Volgens de werken van Ferdinand Nicolas

Voorbeeld een kepi onder officier artillerie

kepi

Hallo Kepie; heb je soms het volledig reglement , het is een zeer leerrijk en informatief document ?
Mvg Urbain
Naar boven
kepi

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2008 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

@Urbain,

Dat is het enig blad dat ik heb uit de boek van Nicolas, het is een copie die ik gekregen heb omdat ik ook niet wist welke kepie dit was, maar dat is reeds een paar jaar geleden

Ben zelf nog op zoek naar de boeken van Nicolas
Mocht er iemand copies willen maken zijn deze steeds welkom
Gelieve me dan te contaeren via pb

kepi
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2008 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

De boeken van Nicolas zijn in zeer beperkte oplagen gedrukt en dan verkocht hij ze nog wel vrijwel zelf op beurzen zoals de ACIME (toen deze nog in het legermuseum gehouden werd). Dat is dus al een serieus aantal jaren geleden.
Ik denk dat die boeken quasi onvindbaar zijn. Ik zou ook graag die reglementering van 1913 willen hebben. Wie ze wil inscannen, met plezier en als er kosten zijn, geen probleem.

Michel Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: