Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

11 september 1917 Georges Guynemer

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Roma

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2005 8:24    Onderwerp: 11 september 1917 Georges Guynemer Reageer met quote

Vandaag is het niet enkel de verjaardag van de aanslag op de WTC-torens in New York....
Het is vandaag 88 jaar geleden dat Georges Guynemer niet meer terugkeerde van zijn laatste vlucht. Crying or Very sad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2005 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

Gr P
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2005 7:31    Onderwerp: Reageer met quote

In het West-Vlaamse Poelkapelle sneuvelt op 11 september 1917 de legendarische Franse gevechtspiloot Georges Guynemer. Hij haalt op z'n eentje 53 Duitse vliegtuigen neer, voert 600 luchtgevechten en wordt zevenmaal zelf neergeschoten. De achtste maal wordt hem fataal. Zijn lichaam wordt nooit gevonden. In 1923 krijgt hij een monument in Poelkapelle. Op de voorgrond zien we een tank uit de oorlog die nog steeds niet opgeruimd is. Een Zeppelin strooit bloemen uit.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2005 7:34    Onderwerp: Reageer met quote

GEORGES GUYNEMER

Zijn leven:
Georges Guynemer werd geboren in Parijs op 24 december 1894. In zijn jeugd stond hij bekend als een zeer behaafd student die, zelfs met een te weinig aan discipline, altijd de beste cijfers behaalde. Hij was gefascineerd door de nieuwe bewegende moderne wereld en besloot dan ook om mechanica te gaan studeren. In die tijd was vliegen de meest superieure vorm van mechanica. Dat bewijst zijn fascinatie voor zijn landgenoot Louis Blériot.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog wilde hij koste wat kost dienen bij het Franse leger. Maar hij werd tot 2 maal toe geweigerd voor zij zwakke fysische conditie. Een medische officier liet hem tenslotte toch toe omwille van zijn sterke wil.
Op 21 november 1914 kwam hij aan in Pau om er vlieglessen te volgen. De vliegschool van Pau stond bekend om zijn moeilijke en harde studies, maar bracht dan ook de beste vliegeniers voort. Na 2 maanden, op 17 januari 1915 maakte hij zijn eerste solovlucht met een Blériot. Op 24 april ontving hij zijn licensie als piloot en op het einde van zijn studies werd hij al gepromoveerd tot korporaal.
Hij kwam onder het commando te staan van kapitein Félix Brochard, die de leiding had over het escadron SPA3, ook wel het "Escadrille des Cigognes" (escadron van de ooievaars) genoemd. Wegens zijn zwakke gezondheid kende hij een moeilijke start. Brochard riep zelfs "foutez-moi ce petit con a la porte" (smijt die kleine dommekloot buiten). Maar na het tonen van zijn vliegenierscapaciteiten werd hij al vlug aanvaard als regulier piloot.
Op 19 juni 1915 behaalde hij samen met zijn schutter Charles Guerder zijn eerste overwinning op een Duitse Aviatik tussen Laon en Courcy. Hij werd al vlug gepromoveerd tot sergant en op 15 december behaalde hij zijn tweede overwinning. Op 13 maart 1916 werd hij gewond door verschillende kogels tijdens een gevecht met 2 Duitse vleigtuigen, maar door zijn excellente vliegkunst wist hij te ontsnappen en het vliegtuig veilig aan de grond te zetten. Midden mei was hij genezen en mocht zijn plaats in het escadron terug innemen. Hij kreeg de Nieuport.13bis van Charles Bonnard in handen. Dat vleigtuig had een zwarte vlam op de flanken geschilderd en Guynemer zette er de woorden "Vieux Charles" op. Iets wat hij op al zijn andere vliegtuigen zou herhalen. Op 23 september haalde hij 3 Duitse vleigtuigen neer, maar was zelf geraakt en zijn vliegtuig crashte. Geluk was hij maar licht gewond. Op 10 november werd hij gepromoveerd tot luitenant. Hij haalde zijn 19de en 20ste overwinning binnen, werd ook verschillende keren geraakt (zelfs 1 maal door Frans geschut), maar werd nooit erg gewond.
Op 16 januari 1917 sugereerde hij Louis Béchereau, de ontwerper van de SPAD, om een 37mm geschut te instaleren in de SPAD-VII. Het leverde prompt een eigen vliegtuig op: de SPAD-XII. Het 37mm geschut leverde wel veel kruiddampen op in de cockpit, maar het deerde Guynemer niet. Het leverde hem 2 Duitse vleigtuigen in 1 minuut op en nog een andere later op de dag en op 25 mei moesten er nog 2 Duiste toestellen er aan geloven. Hij werd gepropoveerd tot kapitein en ontving het "Officier dans le Legion d'Honneur" op. In juli 1917 werd hij overste van een SPAD-3 escadron. Op dat moment had hij al 48 overwinningen achter zijn naam staan. In die periode werd op zijn advies een Vickers 37mm geïnstalleerd en het vliegtuig werd de SPAD-XIII gedoopd. Hij doopte zijn nieuwe kist "Het vliegende machinegeweer" en ging er voor het eerst de lucht mee in op 5 juli 1917. Hij behaalde er de overwinningen 49 tot 52 mee.
Op 15 augustus 1917 begon de Derde Slag om Ieper. Guynemer en zijn escadron werden naar St. Pol sur Mer, bij Duinkerken, gezonden. Het was een harde strijd met gruwelijke gevechten boven het Belgische slagveld. Op 22 augustus maakte hij zijn 53ste slachtoffer(Martin Ewald). Maar niet lang daarna doken de problemen op: zijn geschut werkte niet of nauwelijks, er was een tekort aan brandstof, er woedde een brand aan boord van zijn SPAD, er waren technische problemen met zijn vliegtuig. Dus moest hij noodgedwongen aan de grond blijven. Op 11 september 1917 ging hij op patrouille met zijn 2de luitenant Benjamin Bozon-Verduraz. Boven Poelkapelle ontmoetten ze een Duitse formatie en een gevecht volgde. Nadat Bozon-Verduraz zijn gevecht beëindigd had, vond hij geen enkel spoor van Guynemer terug. Enkele weken werd er niets van hem gehoord tot het gerucht de ronde deed dat hij werd neergehaald door Kurt Wisseman (JASTA-3) boven Poelkapelle en door de Duitsers met militaire eer was begraven. Op 9 oktober 1917 heroverden de geallieerden Poelkapelle en nergens was er een spoor van een graf of een gecrasht vliegtuig.
Guynemer was Frankrijks meest geliefde Aas. Het leverde hem de naam Aas der Azen op. Hij ontving meerdere brieven van vrouwen met een huwelijksaanzoek, aanvragen van schoolkinderen voor een handtekening en werd meermaals achtervolgd op straat. Iets wat enkel een vedette overkwam (en overkomt).

Een getuigenis van Ernst Udet:
We ontmoetten elkaar op dezelfde hoogte. Ik zag het andere vliegtuig in lichtbruine kleur geschilderd. Heel vlug circuleerden we rond elkaar, zoekende naar een opening. Van beneden gezien leken we waarschijnlijk 2 grote vogels die elkaar het hof maakten tijdens de bronsperiode in de lente, maar we wisten dat het een spel van de dood was. De eerste die in de rug van de andere kwam, was de winnaar. In een éénpersoonsvliegtuig kan je enkel naar voren vuren en als je tegenstander in je spoor kwam, was je verloren.
Soms passeerden we zo dicht van elkaar dat ik elk detail van het gelaat va mijn opponent kon zien -dat was alles wat zichtbaar was onder zijn helm. Aan de kant van het vliegtuig was een ooievaar en 2 woorden in wit geschilderd. De vijfde keer dat hij naast me vloog probeerde ik de woorden te spellen. Ik las Vieux, en Vieux Charles was het embleem van Georges Guynemer. Georges Guynemer had rond de 30 overwinningen op zijn naam staan en ik wist dat ik voor het gevecht van mijn leven stond.
Ik probeerde alle truks die ik kende -turns, loops, rolls, sideslips- maar hij volgde elke beweging met een lichte snelheid en ik begon mij te realiseren dat dit meer dan een wedstrijd voor me was. Maar ik moest doorvechten of wegdraaien. En wegdraaien zou dodelijk zijn geweest.
Voor 8 minuten hadden we in cirkels rond elkaar gevlogen. Opeens plaatse Guynemer een loop en vloog op zijn kop boven mijn hoofd. Op dat moment liet ik de stick los en vuurde met beide handen. Ik miste hem en hij passeerde mij opnieuw vlak boven mijn hoofd, bijna op zijn kop vliegende. Guynemer wist dat ik een hulpeloos slachtoffer was. En dan, tot mijn grootste verbazing, stak hij zijn hand uit en wuifde naar mij. Guynemer bewees dat zelfs in tijden van moderne oorlogsvoering er nog steeds iets overblijft van de ridderse hoofsheid uit vervlogen tijden.
Dit getuigenis valt te situeren tussen januari en juni 1917.
Ernst Udet:
Ernst Udet werd geboren in Frankfurt op 26 april 1896. in 1915 trad hij toe tot de Duitse luchtmacht. Op 18 maart 1916 boekte hij zijn eerste overwinning met een Fokker D-III tijdens een eenzaam gevecht met 22 Franse vliegtuigen. Op het einde van de Eerste Wereldoorlog had hij 62 overwinningen beet, wat hem tot de tweede grootste Duitse luchtaas maakte (na von Richthoven, de Rode Baron).
In de Tweede Wereldoorlog was hij Kwartiermeester-Generaal bij de Luftwaffe. Hij stierf op 17 november 1941. de Nazis schreven zijn dood toe aan een ongeluk tijdens een oefenvlucht met een nieuw luchtwapen. Maar er zijn aanwijzingen dat hij zelfmoord pleegde door middel van een crash na een conflict met de Gestapo. De film "The Devil's General" van Carl Zuckmayer was gebaseerd op Udet's leven.

met dank aan:

http://www.langemark-poelkapelle.be/toerisme/bez_guynemer.html

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2005 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Btw, een tijdje terug kreeg ik een krantenknipsel onder ogen uit de Westhoek regio, al een aantal jaartjes oud, waarin stond dat ooggetuigen wisten te melden dat Guynemer in een massagraf in Rumbeke zou liggen.

Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2005 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Yvonne!

Er is inderdaad een zekere Lothair Vanoverbeke uit onze provincie alhier die een artikel hierover publiceerde in "Over The Front"" ofwel "Cross & Cockade" dacht ik (?) en ook in een magazine van de FAS of bij BAHA.Voor zijn artikel in dat Engelstalig magazine verkreeg hij aldaar een "Award 2004"!
Inhoudelijk weet ik niet meer zo goed wat het was, maar inderdaad volgens zijn ondrzoek zouden de Duitsers wel degelijk zijn lichaam ergen in een schuur hebben ondergebracht en het verder anoniem begraven hebben ! In DIE WOCHE gepubliceerd na zijn dood 1917 staat zijn Militair Vliegbrevet gepubliceerd en noemt men hem daarin een "lafaard die enkel Duitse vliegtuigen aanviel die zonder munitie waren gevallen of waarvan de piloot al door andere vliegers was beschoten en gekwetst waren,en/ of zichzelf niet meer konden verdedigen!"
Als je die Duitse tekst gelooft, tja dan was Guynemer geen held, maar een charlatan!
Gelet die tijdsgeest en mentaliteit, kan het best zijn dat men Guynemer inderdaad begraven heeft zoals een dode hond in een naamloos graf!
Volgens die getuigen zouden ze inderdaad in een schuur een lichaam van een dode piloot ( Guynemer?) zijn gaan beschimpen en schoppen !
Hij zou den ergens in die buurt begraven zijn op het plaatselijke kerkhof!

Dat massagraf? Wel het gebeurt dat men op kerkhoven graven verwijderd wegens plaatsgebrek (en na afloop wan de vergunning) en de restanten van de doden die zich nog in die graven bevinden in een "knekelput" allen samen herbegraafd!
Ik denk dat men dat bedoelt met dat "massagraf"!

groeten,

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2005 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal correct Jempie, zo herinner ik het me!
Er moet echter ook een krantenstukje zijn uit een lokale Westhoekse krant waarin iets dergelijks ook te vinden is.

Het "massagraf"zou inderdaad een plek zijn waar de geruimde resten in begraven zijn.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2010 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Vliegtuig van Guynemer

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=23130

Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2010 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Het bewuste artikel verscheen in Over the Front nr1/2000.
Er is nergens sprake van dat het lijk werd beschimpt of bespot, integendeel de Duisters kwamen het stoffelijk overschot groeten

Cnock

Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2010 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

Cnock
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2010 9:30    Onderwerp: Reageer met quote

Cnock
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2010 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

Uploaded with ImageShack.us

Cnock
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2010 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

mvg,

Cnock
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: